Logga in

Visa fullständig version : Löpning före styrka+gainer?

kulle
2006-01-11, 22:31
Magen har växt under juletiderna, och nu ska nyårslöftet infrias. Tänkte först löpa 30 minuter, sen en gainer, därefter ett helkroppspass på ca 45 minuter. Har ju läst Grubs "optimalguider" och tänkte att kroppen skulle få aminosyror och kolhydrater efter löpningen för att kunna tillgodogöra sig skrotlyftningen. Vad tror ni om detta upplägg?

King Grub
2006-01-11, 22:38
Om man måste köra båda formerna av träning i samma pass är det antagligen bättre att göra som du föreslår än att lägga kondispasset efter styrketräningen.

Cardio före styrka ger större frisättning av tillväxthormon (fettförbrännande)och större EPOC än omvänd ordning.

Helena B
2006-01-11, 23:00
Om man måste köra båda formerna av träning i samma pass är det antagligen bättre att göra som du föreslår än att lägga kondispasset efter styrketräningen.

Cardio före styrka ger större frisättning av tillväxthormon (fettförbrännande)och större EPOC än omvänd ordning.

Nu blir jag lite förvirrad. Om man kör högpuls cardio intervaller m.m är inte det bäst att köra efter styrkan?

Helena B
2006-01-11, 23:07
Nu blir jag lite förvirrad. Om man kör högpuls cardio intervaller m.m är inte det bäst att köra efter styrkan?

Icke. Korta intensiva konditionspass har dock enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio är nog det som bäst förbättrar insulinkänsligheten, vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

Intensiv cardio däremot, ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt.

Långa pass 30 min+ före styrkan och -30 min högpulspass efter styrkan?

King Grub
2006-01-12, 06:07
Måste du kombinera träningsformerna i ett och samma pass, välj ett av tillfällena, före eller efter. Jag ser mer fördelar med att lägga cardion före styrketräningen än efter. Att lägga den efter ser jag egentligen mest nackdelar med, i synnerhet vad gäller att stimulera resultat från styrketräningen.

GH har visat sig vara ett fettförbrännande hormon, inte ett muskeluppbyggande.

Mehdi
2006-01-12, 13:38
Dessutom så har det visat sig att man inte tappar någon kraft eller energi om man kör kardio innan styrketräningspass. De som körde kardio innan styrketräningspasset hade känt mer ork/energi genom passet jmf mot de som körde kardio efter.
Vad som vore grymt att prova är att köra mkt lätt 'kardio' mellan seten. T.ex lätt cykling mellan varje knäböjset. Fördelarna jag ser med det är att man håller sig 1) varm, 2) håller igång genomblödningen (=> transport utav slaggprodukter, näring/energi och syre), 3) får upp mitokondrietättheten i musklerna och slutligen 4) använder mer kcal.

Mehdi
2006-01-12, 13:40
Edit: Självklart gäller det lätt kardio innan styrketräningspasset och inte inbilling om att springa 5km maxfart. Jag får inte upp studien men vet att den är gjord utav Rhode Island Univ och publicerad i början av -05.

z_bumbi
2006-01-12, 14:49
Vad som vore grymt att prova är att köra mkt lätt 'kardio' mellan seten. T.ex lätt cykling mellan varje knäböjset. Fördelarna jag ser med det är att man håller sig 1) varm, 2) håller igång genomblödningen (=> transport utav slaggprodukter, näring/energi och syre), 3) får upp mitokondrietättheten i musklerna och slutligen 4) använder mer kcal.

Det är testat inom styrkan och funkar ganska bra, kommer varken ihåg studier eller exakta resultat men det gav kanske någon procent i styrka/repstålighet om man istället för att sätta sig ner efter varje set går en runda i gymet alt cyklar på väldigt lätt motstånd och intensitet.

3 och 4 ser jag dock inte som något riktigt bra skäl, mitokondrierna bör inte växa till nämnvärt av så pass lätt träning (Alla kör väl redan någon typ av konditionsträning, eller hur? :D ) och kaloriförbrukningen är så minimal vid den intensiteten.

Skulle jag träna kondition och styrka i samma pass skulle jag köra styrkan först däremot och jag vet inga fördelar med att köra konditionen först om man är intresserad av styrka/volym i första hand.

Mehdi
2006-01-12, 16:03
3 och 4 ser jag dock inte som något riktigt bra skäl, mitokondrierna bör inte växa till nämnvärt av så pass lätt träning (Alla kör väl redan någon typ av konditionsträning, eller hur? :D ) och kaloriförbrukningen är så minimal vid den intensiteten.

Konditonsträning? :MrT: Ah jo, du menar klovning ja :D

Nej men, det är klart de lär inte bli några akuta skillnader eller effekt. Men i längden tror jag att det lär gynna en. Istället för att vila 1/2-1/3 passet så kan man lika gärna köra någon form av lätt kardio, tror du inte de ger något längden?