Visa fullständig version : Havregryn
Är det någon skillnad på om man äter havregrynsgröt eller bara äter grynen "okokade" t.ex i yoghurt? Pinar i mig gröt varje morgon men hatar det.. Testade häromdagen att äta på youghurten och det gick bra.. Är det samma sak?
Helena B
2006-01-11, 19:46
Är det någon skillnad på om man äter havregrynsgröt eller bara äter grynen "okokade" t.ex i yoghurt? Pinar i mig gröt varje morgon men hatar det.. Testade häromdagen att äta på youghurten och det gick bra.. Är det samma sak?
Jag gillar inte heller gröt men äter det varje morgon, mättar bra. Ett tips är att blanda gröten med keso då blir det helt klart godare. Testade kvarg en gång *spy* inget att rekommendera.
userfriendly
2006-01-11, 19:46
nej ät på bara.. lite förhöjt GI i gröten men ingen större skillnad
internethjälten
2006-01-11, 19:48
...sväller inte dem i magen sen ??
Ät i yoghurten om du tycker mer om det.
Det enda som var någon skillnad var ju GI-värdet men eftersom det ändå inte spelar någon roll så kan du glatt skita i det (och hade det spelat roll så har ändå yoghurt löjligt lågt GI som drar ner havregrynens)
Fil/yoghurt + havregryn + prottepulver är min standardfrukost :thumbup:
King Grub
2006-01-11, 19:49
...sväller inte dem i magen sen ??
Havregrynen i påsar avsedda för mänsklig konsumtion är ångpreparerade.
internethjälten
2006-01-11, 19:52
Havregrynen i påsar avsedda för mänsklig konsumtion är ångpreparerade.
Och med detta menar du att de sväller lite eller inget alls ?? :confused:
tinkerbell
2006-01-11, 19:56
Jag gillar inte heller gröt men äter det varje morgon, mättar bra. Ett tips är att blanda gröten med keso då blir det helt klart godare. Testade kvarg en gång *spy* inget att rekommendera.
Om du blandar kvargen med funlight (alt jordgubbssmak) och rör ner den i gröten blir de jätte gott, faktiskt :thumbup:
Värt att prova, låter endån inte så äckligt ?
testade precis att ha äggvita ner i gröten, blev godare
internethjälten
2006-01-11, 20:07
Vet vad du menar med att pina i dig gröten, själv varit där men
fick en vändning i livet och började bara äta skiten, tog 10min
att inse att det inte var så farligt som jag alltid "trott".
Efter 4månader började jag lyxa till det lite med att ha lite salt
i gröten med -nu har det ballat ur helt och jag har lingon på.
Allt går att äta om man vill, tycker iof att lingon tar bort mycket
av smaken, testat det ?
Ninjasmurf
2006-01-11, 20:09
Och med detta menar du att de sväller lite eller inget alls ?? :confused:
inte alls, eller så lite att du måste äta löjligt stora mängder för att det ska märkas
internethjälten
2006-01-11, 20:17
inte alls, eller så lite att du måste äta löjligt stora mängder för att det ska märkas
thanks =)
nej gröt går inte ned alls..
Gör så att du tar din shaker, häll i din havregryn där och i med vatten.. skaka om och drick!! mums va mycke godare de blev, fortare gåre oxo! =)
mvh
Varför äter ni sådant ni inte gillar? *screwy*
King Grub
2006-01-11, 21:02
Havre är så pass nyttigt, att jag kan tänka mig att det är en av dom få saker man kan motivera att trycka i sig även om man inte är överförtjust i dom små grynen.
internethjälten
2006-01-11, 21:07
För när jag åt sånt jag gillade rusade vikten upp och
bilringen runt magen växte fortade än egot hos en
fjortis som blivit av med oskulden.
Vet vad du menar med att pina i dig gröten, själv varit där men
fick en vändning i livet och började bara äta skiten, tog 10min
att inse att det inte var så farligt som jag alltid "trott".
Har väntat på att jag ska komma dit också, har fungerat med mkt annat...
Men eftersom det inte var ngn väsentlig skillnad så käkar jag på gröten ist i fortsättningen :eating:
Kan sova 2min längre också då jag slipper göra gröten.. :d
Sen så finns det ju en del andra grötalternativ till just havregrynsgröten. Ok att du missar havregrynen men om det gör frukosten mer uthärdlig så varför inte byta ett tag...
tinkerbell
2006-01-11, 21:23
För när jag åt sånt jag gillade rusade vikten upp och
bilringen runt magen växte fortade än egot hos en
fjortis som blivit av med oskulden.
Varför inte byta ut gröten mot något annant om du nu inte tycker om havregrynsgröt? :)
Grova mackor med keso/kesella/kalkon/skinka eller något är ju gott :D
Vad bestod din frukost utavn innan då du la på dig ? måste ju vart ganska så onyttigt?
Har väntat på att jag ska komma dit också, har fungerat med mkt annat...
Men eftersom det inte var ngn väsentlig skillnad så käkar jag på gröten ist i fortsättningen :eating:
Kan sova 2min längre också då jag slipper göra gröten.. :d
På yoghurten menade jag... Dags o sova helt klart...!
Jo det kan man undra. Men ibland så handlar det om att få i sig bra energi helt enkelt, då är det bara att svälja undan! :eating: :whipped: :thumbup:
fattar inte hur folk kan hata havregrynsgröt så jävla mkt. fan om jag skulle få äta så mkt jag vill av gröten skulle jag nog bli troligen bra fet. gillar den så mkt kan inte vara utan den till frukost. brukar även byta ut pastan o riset ibland till middagarna för jag gillar den så mkt. dessutom käkar jag den enbart som den är :eating:
fattar inte hur folk kan hata havregrynsgröt så jävla mkt. fan om jag skulle få äta så mkt jag vill av gröten skulle jag nog bli troligen bra fet. gillar den så mkt kan inte vara utan den till frukost. brukar även byta ut pastan o riset ibland till middagarna för jag gillar den så mkt. dessutom käkar jag den enbart som den är :eating:
Jag gillar oxå havregrynsgröt. Men ibland finns det saker som man helst hade avstått från att äta, fast man gör det ändå för man behöver kcal lr kanske är det protein man är ute efter... who knows, men ner ska det! ;)
Jag äter ofta havregrynsgröt till fruktos och det är en riktigt bra fruktos. Jag får i mig mycket energi och annat blir inte trött i skolan heller. Dessutom går det snabbt att äta upp och att laga det. Jag brukar hälla lite mellanmjölk på gröten, annars har jag inget och det funkar bra.
Slutsats: Mer gröt till folket!
Jag äter ofta havregrynsgröt till fruktos och det är en riktigt bra fruktos.
hehe....lite rolig mening där...visste inte att just havregryn var så rikt på fruktos :)
Haha jävligt pinsamt.
tobbe88 *screwy*
eat for performance *flex*
Min frukost:
35 g havregryn i 2 dl minimjölk
200g kvarg i vatten, har kvargskiten i shakern sammen med lite fun ligth saft.
smäker inte ängla piss men funkar ändå.
Själv så får jag inte ner gröt *spy* .
Käkade glutamin peptid efter träningen igår, det var det allra värste jag nångong har smakt *spy*
/N
Cerberus
2006-01-12, 16:37
Hur många kcal ger 1dl fiberberikade havregryn(axa)?
Hur många kcal ger 1dl fiberberikade havregryn(axa)?
1dl fiberberikade havregryn ger ca 115kcal medans vanliga havregryn ger ca 130.
Som tur är så är jag också en av dem som verkligen gillar gröt. Att det är så enkelt att göra ordning är en bonus. Något nytt jag har börjat med som får det att vattnas i munnen är att köra havre med mjölk och några russin i mikron. Kan tänka mig andra torkade frukter som plommon, papaya m.m. Fast det vet jag inte om det är optimalt för en deff?
jedimasterx
2006-01-14, 12:33
Jman: Jag tycker också om gröt, eller rättare sagt; dess positiva egenskaper uppväger i mitt tycke den något enhanda smaken.
Det där med russin låter intressant, kom gärna med fler tips på hur grötintaget underlättas. Det uppskattas!
Fredrik_S
2006-01-14, 14:03
Varför gillar ni inte sånt man äter. Allt man kan äta är gott.
igelkotten
2006-01-14, 18:50
Jman: Jag tycker också om gröt, eller rättare sagt; dess positiva egenskaper uppväger i mitt tycke den något enhanda smaken.
Det där med russin låter intressant, kom gärna med fler tips på hur grötintaget underlättas. Det uppskattas!
Så här brukar jag äta havregrynsgröt:
1. Jag mosar en halv banan, blandar ner lite kardemumma i bananmoset och lägger det på gröten (inte för mycket kardemumma). Sen strör jag på kanel och häller på mjölk.
2. Jag blandar ner lite frysta blåbär i den färdiga gröten (blåbären tinar). Sen strör jag på kardemumma eller kanel och häller på lite mjölk.
Hur onyttigt det här blir vet jag inte. Mycket gott blir det iaf :)
Jag brukar ha russin och solrosfrön i å frukt brevid, gärna mango mums :) :eating:
Så här brukar jag äta havregrynsgröt:
1. Jag mosar en halv banan, blandar ner lite kardemumma i bananmoset och lägger det på gröten (inte för mycket kardemumma). Sen strör jag på kanel och häller på mjölk.
2. Jag blandar ner lite frysta blåbär i den färdiga gröten (blåbären tinar). Sen strör jag på kardemumma eller kanel och häller på lite mjölk.
Hur onyttigt det här blir vet jag inte. Mycket gott blir det iaf :)
fan om du tror det där är onyttigt har du nog nån slags ätstörning, för inom mina ögon är det där enbart nyttigt.
havregrynsgröt= skit nyttigt
kardemumma= förhöjer fettförbräningen
banan= frukt som innehåller bra näring, antioxidanter, vitaminer m.m. det ända är väl att den har lite högt GI mot annan frukt men fortfarande nyttig
frysta bär= himla nyttigt som bananen men lägre GI
mjölk= protein, visst kanske innehåller lite fett, beror ju på vad du tar för nån men om du är så skraj eftersom du tror det är onyttigt, ta minimjölken i sånna fall.
jag mixar mina gryn och blandar dom sen i vatten och dricker. Är det fortfarande lika nyttigt som vanlig agryn?
jag mixar mina gryn och blandar dom sen i vatten och dricker. Är det fortfarande lika nyttigt som vanlig agryn?
mm, lika mkt kalorier m.m. i din drink som gröt, det ända är väl att GI blir högre på din drink om du bryr dej om det
paddanboy
2006-01-24, 00:30
Jag har någon fix idé om att man skall äta lite halvsnabba kolhydrater och snabba proteiner på morgonen på grund av att "kroppen har sug efter det".
Vad jag vet så är ju havregryn långsamma kolhydrater? Ska man äta långsamma alltså?
Frukost hos mig:
Proteindrink
Lite bröd och pålägg + mjölk
ev. all bran
King Grub
2006-01-24, 05:59
Jag har någon fix idé om att man skall äta lite halvsnabba kolhydrater och snabba proteiner på morgonen på grund av att "kroppen har sug efter det".
Kroppen har inte sug efter det.
pragmatist
2006-01-24, 10:07
Kroppen är "skyddad" av förhöjda nivåer tillväxthormon på morgonen efter nattens sömn och fasta (särskilt s.k. slow-wave sömn förefaller stimulera tillväxthormon) så någon särskild brådska att få i sig näring lär det inte vara. Det finns dock lustiga (och dramatiska) köns-/åldersskillnader vad gäller detta fenomen. Även en liten tupplur på eftermiddagen stimulerar tillväxthormon.
paddanboy
2006-01-24, 11:29
Kroppen har inte sug efter det.
Okej, men då blir det havregryn för kolhydrater och pålägg+mjölk som proteinkälla...
Varför är det dåligt med högt GI?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.