handdator

Visa fullständig version : Behöver tips för projektarbete

Olof Herlin
2006-01-11, 12:19
Jag har kläckt den underbara idén att ha min deff som projektarbete.

Det kommer gå ut på att jag under en viss period skall nå (eller komma så nära som möjligt) vissa mål. Ett mål kan vara en vikt eller en fettprocent men även vilopuls.

Grejen är att jag aldrig deffat 'på riktigt'. Jag har tänkt att göra en helt vanlig lågkaloridiet, dvs inge keto eller sånt. Känner mig inte redo för den typen av diet och jag tror att det är enklare att leva med en "vanlig". Dieten skall vara fullspäckad med cardio, vilket jag aldrig ens rört förut (askass kondis).

Just nu väger jag 82kg (19 år idag! :D) på 176cm och är inte direkt tjock eller ens mullig. Men en del fett har jag efter lite mer än 2års byggning.

Hur mycket tycker ni att jag skall gå ner till?
Jag hade själv tänkt till 73-74kg beroende på hur deffen går. Under deffens gång ska jag ta bilder och skriva en liten loggbok om hur jag känner mig. Runt allt detta ska jag föra en debatt om synen på kroppar idag och den diet-hets som vi ser i samhället. Något i den stilen iaf :)

Innan jag börjar hade jag tänkt göra en slags mätning.. Vad tycker ni att jag skall mäta och hur gör jag det?
Jag hade t.ex tänkt att börja med fettprocent och nån form utav pulsmätning. Sen kanske göra nåt test där man kan se mina blodvärden eller vad det heter. Dvs kolesterol och sånt (lite som i filmen Supersize me).

Men vem söker jag upp för att göra det?

Förutom det jag redan skrivit svarar jag gärna på frågor om något är oklart och vill ha så mycket synpunkter som möjligt. *innocent*

Pepz
2006-01-11, 12:37
pulsmätning - pulsklocka, borde finnas i din skola att låna
fettmätning - helst kalipermätning, finns på de flesta gym
kolestrol och allmänna hälsovärden görs hos läkare..

Och om du aldrig har kört kondition innan så dra inte ner kalorierna för mycket i början då konditionen förbrukar massvis..

z_bumbi
2006-01-11, 13:37
Innan jag börjar hade jag tänkt göra en slags mätning.. Vad tycker ni att jag skall mäta och hur gör jag det?
Jag hade t.ex tänkt att börja med fettprocent och nån form utav pulsmätning. Sen kanske göra nåt test där man kan se mina blodvärden eller vad det heter. Dvs kolesterol och sånt (lite som i filmen Supersize me).

Men vem söker jag upp för att göra det?

När jag jobbade som lärare hade vi fettmätare av enklare typ på skolan, inte helt exakt men på så pass lång tid som en hel deff lär du kunna se ett mönster.

Ett studiebesök på företagshälsovården eller en överviktsgrupp inom sjukvården är ett ganska bra sätt för att få tag på en bioimpedansvåg. Är du beredd att lägga ut en del pengar så finns det säkert något gym eller liknande som har någon typ av fettmätning.

Puls- och konditionstest kan du fixa själv utan problem.

En del orter har testcentra som drivs av eller i sammarbete med RF, där kan man testa en hel del vad gäller styrka och kondition. (Studiebesök är bra.) På en del gym kan de utföra liknande tester.

Olof Herlin
2006-01-11, 18:48
Tack!

Vilket värde är det jag vill ha utav pulsmätaren, är det en maxpuls som man ser efter ?

Kommer nog att påbörja deffen på en sisådär 2500kcal hade jag tänkt bara för att börja någonstans. Jag är ung och har en sjujäkla ämnesomsättning så jag är osäker på vad jag egentligen förbränner, vet bara att jag måste äta en ~3500kcal om jag ska gå upp ordentligt.

Tänkte köra 2-3 konditionspass de 4a första veckorna och sen gå upp till 3-4. Morgonprommisar tänkte jag göra 3ggr i veckan. Kommer att försöka träna precis lika tungt som vanligt.

Har funderat lite på vilken fettprocent jag egentligen vil hamna på. Funderar på tunt 6%.. Hur deffat är det egentligen ?

z_bumbi
2006-01-11, 18:52
Läs på lite mer om deff innan du börjar, det är ju en del av uppgiften..

Du satsar på att lägga dig 1000 kcal under det du behöver för att gå upp plus att du kommer att lägga till konditionsträning?

Olof Herlin
2006-01-11, 19:03
Nä asså not exacly.. går ju inte upp precis på 3500kcal. Vet bara att det funkade för mig.

Sen får man ju höra att magrutor synd på 8% och allt sånt men jag finner det rätt orelevant. Tänkte mer på om hur det ser ut overall på 6%. Jag börjar deffen nångång i mitten utav februari och tänkte köra på till mitten av maj.

Det är runt 6-7kg jag ska gå ner och det borde ju isåfall vara ganska enkelt att åstakomma på den tiden.