Visa fullständig version : Träningsmetod och resultat
TommyBoy
2006-01-11, 00:24
Förra året tog jag en halvtränad kille "under mina vingar" och ändrade hans sätt att träna. Han ville bara träna 3 dagar per vecka så vi lade upp följande:
Kroppen splittad på 4 pass:
- Lår, lårbiceps
- Armar
- Bröst, axlar
- Rygg, trapz
Vader och mage kördes när lust och ork föll på, oftast på armpasset.
Kroppen kördes således igenom 1 gång per 8-9 dagar.
C:a 6 set per muskelgrupp. De två första seten kördes mycket tungt och med låga reps, de två följande lättare och de sista var trippelset med minskande vikter. Självfallet kördes alla set till absolut faliure och oftast utöver detta med cheatingmetoden.
Repetitionsmomentet var kort, snabbt och rytmiskt. Följande resultat erhölls:
Vikt 89 95 96 97 100
Arm 41,5 43 44 45 46
Bröst 115 118,5 120 122 125
Lår 60 67 66 66 69,5
Vad 40 42 42 42 44
Midja 91 91 92 93 94
Nacke 41 42 43 44 46
Mått i cm och vikt i kg. Mätningarna gjordes med 14 dagars mellanrum så ökningen gjordes på 2 månader.
Kosten ändrades till att innehålla mycket fågel och rött kött samt mejeriprodukter men inga kalorier räknades. Han åt sig mätt 4 gånger om dagen helt enkelt. Då o då togs proteintillskott men bara om kosthållningen inte varit bra för dagen. Kreatin o glutamin tillfördes.
Han trodde inte på metoden med snabba, korta repetitioner, tyckte det såg slarvigt ut men gav det som sagt två månader.
Nu har jag tänkt testa detta på en anna kille vars mått är:
Vikt 91,5
Arm 43
Bröst 119
Lår 62
Vad 42
Midja 92
Nacke 44
Underarm 35,5
Återkommer med resultat.
bushwakko
2006-01-11, 00:28
Smutt!
Catstyle
2006-01-11, 00:28
Känns lite onödigt att tipsa om verkningslösa kostillskott, glutamin i det här fallet.
Pudzianovski
2006-01-11, 00:46
Styrkeökningar då?
pragmatist
2006-01-11, 02:17
Hade varit kul med en %bf-uppgift också, med tanke på den snabba viktökningen.
Metal_boy_
2006-01-11, 07:55
Berätta lite mer om konceptet med snabba och korte reps!!?
Berätta lite mer om konceptet med snabba och korte reps!!?Tror bara han menar att de just ska vara snabba, ska vara explosivt, inte mycket negativfas att tänka på.
Metal_boy_
2006-01-11, 08:48
Tror bara han menar att de just ska vara snabba, ska vara explosivt, inte mycket negativfas att tänka på.
Ok, men syftade han på halva reps med korta eller tidsfattiga?
Jo, det hade varit verkligt kul att veta ALLA förutsättningar som påverkat resultatet - inklusive bl.a träningsmetod/intensitet före, tidigare bakgrund och maxvikt och annat som kanske inte nämns ovan.
delta_mats
2006-01-11, 09:09
Låter som fruktansvärda ökningar gjorda på endast två månader.
hahavaffan
2006-01-11, 10:41
Mmmm.... det lät bra!
toaletten
2006-01-11, 14:52
najsa ökningar ;)
vilka övningar körde ni?
så kanske man kan få sig nåra tipas att bli lite större :devil:
menar om han gjorde sådana ökningar:)
Verkar ju lite mysko att på 2 månader öka:
11 kg
4,5 cm arm
10 cm runt bröstet
9,5 runt låret
4cm runt vaden
3cm runt midjan
5cm runt nacken
Iag de tre första verkar för mig relativit omöjliga :D
TommyBoy
2006-01-11, 18:00
Killen var tidigare relativt vältränad och hade vägt 96 kg i hyfsad form. En del av ökningarna kan säkert tillskrivas muskelminne men jag tycker åndå att ökningarna var fantastiska.
Styrkan var inget vi koncentrerade oss på men naturligtvis ökade den. Han började med 32 kgs hantlarna i hantelpress för bröst och idag, vägandes 103 kg pressar han 52 kgs hantlar. De två första seten på varje muskelgrupp tillägnades som sagt tunga övningar.
Jag förespråkar snabba korta reps. Dels av anledningen att jag sällan sett en kroppsbyggare av internationell klass som inte kört så, dels för att mina egna empiriska försök visat detta vara överlägset.
Vikten lyfts så fort det är möjligt, explosivt med andra ord. Vikten sänks så snabbt det går utan att tappa muskelanspänning. Rörelsemomentet är något längre än halva reps. Inte helt utsträckt och inte helt kontraherat. Alla set körs till absolut faliure. Vilan mellan muskelgrupperna är ganska lång, drygt en vecka eftersom träningen är intensiv.
Kroppsfettet mätte vi inte men det verkade inte öka så mycket, något kilo kanske. Midjemåttet ökade ju 2 cm men en del muskler i midjepartiet lades på.
Metal_boy_
2006-01-11, 18:00
Verkar ju lite mysko att på 2 månader öka:
11 kg
4,5 cm arm
10 cm runt bröstet
9,5 runt låret
4cm runt vaden
3cm runt midjan
5cm runt nacken
Iag de tre första verkar för mig relativit omöjliga :D
Ikke omöjligt om vi snackar fläbb och vätska. Är det brudar han är ute efter, kan det ju va smidigt om fläbbet sitter bra till förstås. Brudarna ser ingen skillnad iaf :D
Ikke omöjligt om vi snackar fläbb och vätska. Är det brudar han är ute efter, kan det ju va smidigt om fläbbet sitter bra till förstås. Brudarna ser ingen skillnad iaf :D
Förens han tar av sig tröjan :D
dantheman
2006-01-11, 20:24
Det beror ju på en massa feta styrketränande killar som säger att de har muskler - inte konstigt att tjejerna blir förvirrade.
Metal_boy_
2006-01-12, 00:21
Förens han tar av sig tröjan :D
Inte ens då...man är biff då vet du. Förutsatt att tjejen inte är insatt i träning :)
Killen var tidigare relativt vältränad och hade vägt 96 kg i hyfsad form. En del av ökningarna kan säkert tillskrivas muskelminne men jag tycker åndå att ökningarna var fantastiska.
Misstänkte lite muskelminne där ;)
Jag förespråkar snabba korta reps. Dels av anledningen att jag sällan sett en kroppsbyggare av internationell klass som inte kört så, dels för att mina egna empiriska försök visat detta vara överlägset.
Vikten lyfts så fort det är möjligt, explosivt med andra ord. Vikten sänks så snabbt det går utan att tappa muskelanspänning. Rörelsemomentet är något längre än halva reps. Inte helt utsträckt och inte helt kontraherat. Alla set körs till absolut faliure. Vilan mellan muskelgrupperna är ganska lång, drygt en vecka eftersom träningen är intensiv.
.
Intressant att höra om din filosofi som faktiskt delvis stämmer med mina egna erfarenheter. Det hade varit intressant med en debatt mellan dig och Joakim Bartoll på Bodys forum eftersom han i princip föresrpåkar motsatsen (och ingen failure).
Jag har upptäckt att om jag ska få effekt på låren så måste jag köra korta snabba reps som primär träning. Detta trots att många skriker om "ass to the grass". I mitt fall handlar det mycket vad ryggen pallar.
På PT-school förkastas korta reps i princip helt. Själv tror jag inte man enbart ska köra detta, men att det fyller sin funktion som variation, och då särskilt vid tung träning.
Kroppsfettet mätte vi inte men det verkade inte öka så mycket, något kilo kanske. Midjemåttet ökade ju 2 cm men en del muskler i midjepartiet lades på.
Så han ökade typ 10 kilo muskler på 2 månader? :P
Intressant att höra om din filosofi som faktiskt delvis stämmer med mina egna erfarenheter. Det hade varit intressant med en debatt mellan dig och Joakim Bartoll på Bodys forum eftersom han i princip föresrpåkar motsatsen (och ingen failure).
Jag har upptäckt att om jag ska få effekt på låren så måste jag köra korta snabba reps som primär träning. Detta trots att många skriker om "ass to the grass". I mitt fall handlar det mycket vad ryggen pallar.
På PT-school förkastas korta reps i princip helt. Själv tror jag inte man enbart ska köra detta, men att det fyller sin funktion som variation, och då särskilt vid tung träning.
PT-school är väl all for korta reps när det gäller knäböj dock? Sen undrar jag på vad sätt din rygg belastas mer av fulla reps i knäböj jämfört med korta.
delta_mats
2006-01-12, 12:43
Använde sig grabben av otillåtna medel när detta program kördes?
Säg till när du istället kör långa+snabba/explosiva repetitioner, d.v.s. inom ditt fulla ROM med CEC-aktivering (concentric eccentric coupling), då kanske jämförelsen kan bli någorlunda relevant. Om du inte vet hur; fråga jwzrd.
Don't be hatin' on da "ass to the grass"-game, hate da bad playaz.
keffat_liv
2006-01-12, 13:04
Är det inte svårt att köra explosivt om man kör med en väldigt tung vikt? Alltså så pass tung så man bara kör 3-5 reps?
Är det inte svårt att köra explosivt om man kör med en väldigt tung vikt? Alltså så pass tung så man bara kör 3-5 reps?
Svårt som i att man måste anstränga sig? Eller som i att man bör vara tekniskt skicklig och rejält belevrad inom det mäktiga järnspelet som innefattar skivstänger och magnesium?
I övrigt är det inte per definition komplicerat att köra lågreps (1-3) med explosiva rekryteringsmönster, det blir snarare ett måste om övningen även kräver hög plyometrisk aktivering. Gör tre maximala vertikalhopp i rak följd, alternativt tre stående längdhopp. Mät sedan längden/höjden på dessa och du kommer att upptäcka hur din prestationsförmåga minskar markant efter tre hopp/repetitioner.
Ulf A Big
2006-01-12, 13:26
Vi saknar bara redovisningen av kosttillskotten som inte bör ha varit för få och inneffektiva....
Även med effektiva kostillskott är ökningarna mycket bra en riktig supergenetics
Metal_boy_
2006-01-12, 13:33
Halva reps var det. Är det stanna på halva vägen tillbaka, eller är det en halv positiv fas som gäller och sen tillbaka? Jag är intresserad av att prova detta för att se om det ger nått. Jag har aldrig kört snabba repetitioner och heller ej halva.
Halva reps var det. Är det stanna på halva vägen tillbaka, eller är det en halv positiv fas som gäller och sen tillbaka? Jag är intresserad av att prova detta för att se om det ger nått. Jag har aldrig kört snabba repetitioner och heller ej halva.
Koll på i princip valfri BB-film så hittar du utförandet där. Battle for Olympia 05 är väl ett bra exempel.
Ulf A Big
2006-01-12, 13:42
Öjebyn lyftare har lyft snabbt sedan urminnestider.... 1992-93
Proffsen brukar köra den "svårare" delen av reppet snarare än - som blöjkidsen - den lättare.
Den lättare delen av en bänkpress är övre halvan; den tyngre är halvan från bröstet och halvvägs upp. Testa att träna nedre 2/3-delen av knäböj så ska du se att du nog får rätt bra resultat. Hur/om du skadar dig låter jag vara osagt dock.
Metal_boy_
2006-01-12, 13:43
Koll på i princip valfri BB-film så hittar du utförandet där. Battle for Olympia 05 är väl ett bra exempel.
Har inga filmer kvar sedan intresset för BB visnat en del :(
Har inga filmer kvar sedan intresset för BB visnat en del :(
Jag tror att Runda Grodan har länk till Rapidshare med Battle for The Olympia 05.
Jag tror att Runda Grodan har länk till Rapidshare med Battle for The Olympia 05.
Hela?
Hela?
Sorry, glömde skriva att det bara var preview.
Har inga filmer kvar sedan intresset för BB visnat en del :(Har ju redan sagts i tråden utan att låsa ut osv, så inte helt raka ben/armar, och inte helt kontraherade (beror ju på hur, men kanske inte böj så att låren vilar på vaderna och bänk så stången vilar på bröstet, men nästan)
Metal_boy_
2006-01-12, 16:42
Har ju redan sagts i tråden utan att låsa ut osv, så inte helt raka ben/armar, och inte helt kontraherade (beror ju på hur, men kanske inte böj så att låren vilar på vaderna och bänk så stången vilar på bröstet, men nästan)
Kontraherat borde det väl ändå vara???
Visa på min proffsiga paintbild hur ni gör era partiella repetitioner :D
:laugh:
Metal_boy_
2006-01-13, 00:51
Jag behöver få rörelsemomentet förklarat för mig om jag ska prova detta?!
bump! :)
Ulf A Big
2006-01-13, 12:30
När det gäller den här typen av reps som ni nämner här tog jag upp i samband med Colemans första film då flertalet tyckte att han bara fuskade och inte tränade rätt. :)
Jag kan beskriva rörelsen som Coleman gör: 1. han pressar(koncentriskt) upp vikten med kraftig acceleration men inte helt upp för att behålla anspänningen och spara leden.2. Han sänker vikten accelerarer (exentriskt) och bromsar vikten kraftfullt innan han når slutläget. Borde vara som att köra med en högre vikt då rörelseenergin ökar med kvadraten. Liknar en del ren exentrisk träning med överbelastning.
Styrkelyftarna i Öjebyn har kört på det här viset länge med mycket goda styrkeresultat som de flesta SL känner till.
Metal_boy_
2006-01-13, 18:22
Förra året tog jag en halvtränad kille "under mina vingar" och ändrade hans sätt att träna. Han ville bara träna 3 dagar per vecka så vi lade upp följande:
Kroppen splittad på 4 pass:
- Lår, lårbiceps
- Armar
- Bröst, axlar
- Rygg, trapz
Vader och mage kördes när lust och ork föll på, oftast på armpasset.
Kroppen kördes således igenom 1 gång per 8-9 dagar.
C:a 6 set per muskelgrupp. De två första seten kördes mycket tungt och med låga reps, de två följande lättare och de sista var trippelset med minskande vikter. Självfallet kördes alla set till absolut faliure och oftast utöver detta med cheatingmetoden.
Repetitionsmomentet var kort, snabbt och rytmiskt. Följande resultat erhölls:
Vikt 89 95 96 97 100
Arm 41,5 43 44 45 46
Bröst 115 118,5 120 122 125
Lår 60 67 66 66 69,5
Vad 40 42 42 42 44
Midja 91 91 92 93 94
Nacke 41 42 43 44 46
Mått i cm och vikt i kg. Mätningarna gjordes med 14 dagars mellanrum så ökningen gjordes på 2 månader.
Kosten ändrades till att innehålla mycket fågel och rött kött samt mejeriprodukter men inga kalorier räknades. Han åt sig mätt 4 gånger om dagen helt enkelt. Då o då togs proteintillskott men bara om kosthållningen inte varit bra för dagen. Kreatin o glutamin tillfördes.
Han trodde inte på metoden med snabba, korta repetitioner, tyckte det såg slarvigt ut men gav det som sagt två månader.
Nu har jag tänkt testa detta på en anna kille vars mått är:
Vikt 91,5
Arm 43
Bröst 119
Lår 62
Vad 42
Midja 92
Nacke 44
Underarm 35,5
Återkommer med resultat.
Du kan gärna berätta hur de korta repetitionerna utfördes. Det är lite irriterande när man inte får det riktigt klart för sig och vill prova :)
det här verkar kul det ska nog jag testa lite granna. kolla in min journal och kolla hur det går för mig
Ulf A Big
2006-01-14, 11:59
det här verkar kul det ska nog jag testa lite granna. kolla in min journal och kolla hur det går för mig
En liten fråga hur länge har du tränat? Har du fått några resultat att tala om i din ordinarie träningsmetod? Hur ser din träningsmetod ut idag?
TommyBoy
2006-01-14, 18:10
Som sagt gör man inte rörelsen i fullt moment. Inte helt utsträck och inte till fullo kontraherad. Som Ulf sa är det all idé att leta upp filmer på Coleman som kör på detta vis. Vikten lyfts så fort man kan vilket inte behöver betyda att hastigheten är snabb. En tung vikt kan man bara lyfta i en viss hastighet.
Jag tror att de bra resultaten beror på att man flyttar mycket vikt på kort tid och därigenom med enkel fysik utför mesta möjliga arbete.
ulf a big: joorå ja har fått rätt bra resultat av min träning. just nu kör jag det här programmet men innan har jag nästan alltid kört tungt och försökt och öka vikterna så mycket som det går och försöka ha ett strikt utförande. jag tror på att pröva nya grejer rätt ofta och fortsätta med det som funkar och går bra.
skulle du kunna skriva upp vilka övningar som kördes, eller förklara lite närmare det om 2 set tung 2 lätt 1 dropp. låt oss säga att man börjar med lutande hantelpress efter man kört den ska man då köra samma sak om man fortsätter med bänkpress som 2a övning...hur många reps ska de tunga och lätt setten ligga på?
hoppas du förstår vad jag vill få fram
Ulf A Big
2006-01-16, 16:23
skulle du kunna skriva upp vilka övningar som kördes, eller förklara lite närmare det om 2 set tung 2 lätt 1 dropp. låt oss säga att man börjar med lutande hantelpress efter man kört den ska man då köra samma sak om man fortsätter med bänkpress som 2a övning...hur många reps ska de tunga och lätt setten ligga på?
hoppas du förstår vad jag vill få fram
Tysken Rühl förordar något som liknar det här i sina senare teorier:
Bänkpress 3*6
Inclinebench lutad bänk 2*10
Maskinbänk 1-2*20
Succulent
2006-01-16, 17:23
...........styrkan var inget vi koncentrerade oss på men naturligtvis ökade den. Han började med 32 kgs hantlarna i hantelpress för bröst och idag, vägandes 103 kg pressar han 52 kgs hantlar......
Att öka 10 kg vikt på två månader är inte omöjligt, men då är 6-10 kg fett/vätska.
Styrkeökningen är dock absurd! Från 32 kg – 52 kg i hantelpress!!!!! *bs* Dessutom så påstår du att han redan var relativt vältränad när ni började.
Antingen:
1) Har du hittat en ny Magnus Samuelsson, grattis! ;)
2) Har han pillrat bakom ryggen på dig, kläm upp honom mot väggen. *slap*
keffat_liv
2006-01-16, 20:54
Är det meningen att när man startar setet så ska man aldrig stanna någon gång. Bara köra på, snabbt ner, explosivt osv. Eller är det okej att man stannar i toppläget emellanåt och sen går snabbt ner explosivt upp, stannar i topp läget sen fort ner explosivt upp osv?
Att öka 10 kg vikt på två månader är inte omöjligt, men då är 6-10 kg fett/vätska.
Styrkeökningen är dock absurd! Från 32 kg – 52 kg i hantelpress!!!!! *bs* Dessutom så påstår du att han redan var relativt vältränad när ni började.
Antingen:
1) Har du hittat en ny Magnus Samuelsson, grattis! ;)
2) Har han pillrat bakom ryggen på dig, kläm upp honom mot väggen. *slap*
håller med, 32kg till 52kg på 2 månader låter helt mysko, när personen i frågan är vältränad innan och i bra form. Nix
Metal_boy_
2006-01-18, 16:41
r det många som provat detta är frågan och verkar det ge nått på er isf? Jag körde den här principen igår och man kan säga att jag inte fick mycket till kontakt, men pump fick jag..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.