handdator

Visa fullständig version : Bra bulk Mat

mange_
2002-08-23, 08:06
Så var vintern här och dags att äta upp sig :). Några som har några Bra recept eller tips om vad som är bra att äta för att lägga på sig en massa vikt :). (vet att man ska VRÄKA i sig, det är recept och små tips jag är intresserad av)

Peter
2002-08-23, 09:05
Jag skulle nog satsat på protein och snabba kolhydater både omedelbart innan och efter träningen. Mat var tredje timme med både kolhydrater och protein tex pasta eller ris med tonfisk eller kyckling eller köttfärsås. Ett par liter mjölk per dag och proteinpulver med frukt och bröd när man inte hinner/orkar laga. Sista måltiden några sekunder innan man borstar tänderna och då bara protein.

Vad gäller recept kan jag rekomendera "Mintosa Thai Sweeet Chilli Sauce" gör att allt vad recept heter blir överflödigt. Häll det på tonfisk eller kyckling eller vad som helst så blir allt vad avancerad kryddning och matlagning helt onödig. Första gången i mitt liv jag tycker tonfisk varit riktigt, riktigt gott var när jag blandade tonfisk med krossade tomater och sen hällde på denna sås.

Peter

250cc
2002-08-23, 19:08
Varför bara protein innan läggdags?

:confused:

Kjellstroem
2002-08-23, 19:23
Originally posted by 250cc
Varför bara protein innan läggdags?

:confused:

Antagligen för att inte lägga på sig fett. Kolhydrater innan läggdags blir lätt fett på kroppen.

Iofs var det ju en fråga om bulk så då kan man väl äta kolhydrater innan läggdags då också.

250cc
2002-08-23, 21:06
Tror du hjärtat slutar slå när man somnat eller?

Grahn
2002-08-23, 21:25
Kroppens energi omsättning när man sover både sänks och förändras. Enda anledningen jag kan se till att äta kolhydrater innan man ska sova är att långsamma kolhydrater förlänger effekten av protein drinken något.
Risken är ju dock att man minskar ner den naturliga fett förbränningen som vi har under sömn.

Lustigt nog bränner man visst mer energi när man sover än när man ser på TV!

Peter
2002-08-25, 19:19
Inte fel att äta kolhydrater innan man går och lägger sig om man verkligen har svårt att gå upp i vikt. Jag skulle hellre öka kolhydratintaget under övriga dagen först men om man anser att det inte räcker kan man köra tillsammans med proteinet precis innan läggdags. Vad jag menade i det tidigare svaret var protein och kolhydrater i varje måltid utspridd över dagen och sen en extra med långsamt protein innan man går och lägger sig.

Om man tränar på morgonen eller sent på kvällen kan kolhydrater vara mer befogat ända in i absolut sista måltiden innan man lägger sig.

Peter

Yonas
2002-08-27, 13:35
Vad tycker om att slänga in lite olja innan läggdags, tillsammans med proteinet, Peter?

Lave
2002-08-27, 16:57
Just nu kör jag antingen en tallrik havregrynsgröt eller dricker olja tillsammans med mitt protein. Det är lite vad jag känner för. (Och lite beroende på hur full magen är, det är lättare att hälla i sig lite olja i en full mage än att äta ännu en tallrik havregryn) :eating:

Peter
2002-08-27, 19:22
Yonas: Kan nog vara en bra idé speciellt om man anser få i sig för lite fett och energi totalt över dagen.

Rah
2002-08-27, 21:28
Havregrynsgröt är underbart :hbang:
Inmundiga med lite olja så har du en toppenmåltid att bygga muskler på!

Petrus
2002-08-29, 03:04
Originally posted by Grahn
Lustigt nog bränner man visst mer energi när man sover än när man ser på TV!

Inte så konstigt som det låter. Sömn spikar din hormonutsöndring i kroppen, ungerfär på samma sätt som snabba kolhydrater spikar insluin. Det är under djupsömnen (REM - Rapid Eye Movement), ca 30-90 minuter in i sömnen som din kropp producerar mest Growth hormone.
Det är bra för metalbolismen...

Vänligen,,,
Petrus

Peter
2002-08-29, 11:09
Originally posted by Tinner

Inte så konstigt som det låter. Sömn spikar din hormonutsöndring i kroppen, ungerfär på samma sätt som snabba kolhydrater spikar insluin. Det är under djupsömnen (REM - Rapid Eye Movement), ca 30-90 minuter in i sömnen som din kropp producerar mest Growth hormone.
Det är bra för metalbolismen...

Vänligen,,,
Petrus

Är visserligen ingen sömnexpert men hade en gång i tiden en teori om att det skulle vara bättre att sova 2*4 timmar än 1*8 för att jag trodde att det fungerade som du beskriver här. När jag läste på lite mer visade det sig inte stämma utan att sömnen delas in i REM-sömn och ICKE REM-sömn. ICKE REM sömnen delas in i 4 stadier och det är stadie 4 som kallas djupsömn och där som mest hormoner utsöndrar och således kroppen byggs upp mest.

Det är under REM sömnen som man drömmer och kroppen är då helt avslappnad men det är alltså inte då som hormonutsöndringen är som störst.

Peter