handdator

Visa fullständig version : Fruktbulk

Akilles
2006-01-10, 12:38
Det verkar som om jag har hamnat runt energibalans, åtminstone är det så jag tolkar vågen. Detta, i kombination med att träningen inte går så bra gör att jag tänkte öka mitt energiintag med 200 kcal för att se vad som händer. Jag funderar på vilka livsmedel jag ska äta mer av. Det enklaste vore att lägga till knappt 100 g bröd. Dock misstänker jag att jag äter för lite frukt, så det kanske vore smartare att lägga till 200-450 g (beroende på sort) frukt istället. Eller?

Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 g frukt och grönsaker per dag. Jag äter visserligen 800-900 g, men av det utgörs endast 100-200 g av frukt, och endast 250 g av "riktiga" grönsaker (typ broccoli, blomkål, morot). Resten är såna där vattengrönsaker (gurka, tomat, sallad) som tydligen är ganska värdelösa. Vad jag egentligen undrar är dels om jag äter tillräckligt med frukt och grönt, dels om man får sämre tryck i träningen om överskottet består av fruktos, dextros, sackaros (frukt) än om det består av stärkelse (bröd).
:em:

Liten Men Fet
2006-01-10, 13:05
K Ö T T

nej inte fruktkött...

maRRtin
2006-01-10, 13:25
Tja, du kan väl prova dig fram. Prova en vecka med frukt och en vecka med bröd och känn om det är någon skillnad i trycket.

MUGEN
2006-01-10, 15:21
Resten är såna där vattengrönsaker (gurka, tomat, sallad) som tydligen är ganska värdelösa.

inte alls värdelösa..

vet inte hur du fördelar energin, men det finns ju inget måste i att göra ökningar i just kolhydrater.

nirre
2006-01-10, 15:23
har sj testat det där, tyckte inte det var nån större skillnad bara du har energi i dej. men som sagt måste tillägga att jag åt mkt havregrynsgröt,pasta,ris,potatis m.m. vid sidan om

haiduc
2006-01-11, 10:39
Jag försöker lägga ngn frukt till varje måltid istället för att äta allt samtidigt vilket nog kan ge ganska ojämnt blodsocker. Dock bara som jag tänker runt det.

z_bumbi
2006-01-11, 11:22
Det verkar som om jag har hamnat runt energibalans, åtminstone är det så jag tolkar vågen. Detta, i kombination med att träningen inte går så bra gör att jag tänkte öka mitt energiintag med 200 kcal för att se vad som händer. Jag funderar på vilka livsmedel jag ska äta mer av. Det enklaste vore att lägga till knappt 100 g bröd. Dock misstänker jag att jag äter för lite frukt, så det kanske vore smartare att lägga till 200-450 g (beroende på sort) frukt istället. Eller?

Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 g frukt och grönsaker per dag. Jag äter visserligen 800-900 g, men av det utgörs endast 100-200 g av frukt, och endast 250 g av "riktiga" grönsaker (typ broccoli, blomkål, morot). Resten är såna där vattengrönsaker (gurka, tomat, sallad) som tydligen är ganska värdelösa. Vad jag egentligen undrar är dels om jag äter tillräckligt med frukt och grönt, dels om man får sämre tryck i träningen om överskottet består av fruktos, dextros, sackaros (frukt) än om det består av stärkelse (bröd).

Jag tycker du bör sluta fundera på om du ska lägga till en så liten summa som 200 kcal (Det är mindre än mångas kost varierar pga att energiinnehållet i maten varierar.) och från 200-450 g frukt beroende på typ och se till det stora hela.

Om du behöver mer kalorier är frukt bra mat däremot så där gör du inget tankefel.

Ser man till livsmedelsverkets rekommendationer uppfyller du lägsta kravet då man har räknat med att det ingår en del gurka och andra vattenfyllda grönsaker (Tomat är iofs mycket bra även om det ingår en hel del vatten.).