handdator

Visa fullständig version : Muskelmognad!?

High1ander
2006-01-09, 16:28
Denna tråd är dedikerad att förklara för mig vad fasiken muskelmognad är och hur den bedöms i olika BB-tävlingar.

Jag ser gärna att folk postar bilder på dålig/bra muskelmognad, gärna samma person eller liknande personer så man får lite "praktik till teorin"...

Tack på förhand.

jwzrd
2006-01-09, 16:30
Ta en titt på bilden av Bucyrus (sorry om jag stavar fel). Där har du muskelmognad. Tjocka rediga muskler tillverkade med tung och hård träning. Det är kött som inte försvinner trots deff och eventuella träningsuppehåll. Det är motsatsen till pubertets-/AAS-muskler som är rundare än hårda.

High1ander
2006-01-09, 16:32
Ta en titt på bilden av Bucyrus (sorry om jag stavar fel). Där har du muskelmognad. Tjocka rediga muskler tillverkade med tung och hård träning. Det är kött som inte försvinner trots deff och eventuella träningsuppehåll. Det är motsatsen till pubertets-/AAS-muskler som är rundare än hårda.
Ok, precis vad jag trott då.

Men hur får man "muskelmognad"? Träna mera reps? mindre reps? Äta mer protein? Genetiskt? - Eller är det som jag tror att man bara sliter och sliter tills musklerna verkligen känner att dom vill sitta fast där för alltid.

jwzrd
2006-01-09, 16:36
Ok, precis vad jag trott då.

Men hur får man "muskelmognad"? Träna mera reps? mindre reps? Äta mer protein? Genetiskt? - Eller är det som jag tror att man bara sliter och sliter tills musklerna verkligen känner att dom vill sitta fast där för alltid.

Vettefan, jag tror på hård och tung träning år ut och år in. Det receptet löser det mesta :D

High1ander
2006-01-09, 16:39
Vettefan, jag tror på hård och tung träning år ut och år in. Det receptet löser det mesta :D
Ok, för jag har hellre lite mindre muskler och mer "mognad" i dem än större bulkigare saker...

Som sagt, därför jag gilla Bucyrus fysik, för det är inte bara nå bulk-freak eller över-natten-muskler.

HenrY
2006-01-09, 16:48

Tssss, så du jämför "pubertets muskler" med uppblåsta vattniga "AAS muskler"?

Ajfan....antar att mina muskler kommer försvinna om jag tar ett uppehåll! *cry*

jwzrd
2006-01-09, 16:50
Tssss, så du jämför "pubertets muskler" med uppblåsta vattniga "AAS muskler"?

Ajfan....antar att mina muskler kommer försvinna om jag tar ett uppehåll! *cry*

Tja, jag upplevde att jag skönk ihop till en räka redan efter en vecka i tonåren. Nu har jag inte tränat mer än två pass sen 15 december eller däromkring och har rejält tryck fortfarande.

HenrY
2006-01-09, 16:52
Tja, jag upplevde att jag skönk ihop till en räka redan efter en vecka i tonåren. Nu har jag inte tränat mer än två pass sen 15 december eller däromkring och har rejält tryck fortfarande.

Mmm, vettefan vad du gjorde isof!
Självklart tappar man trycket om man inte tränar på ett tag, inte det jag säger emot.
Men att jämföra "pubertets muskler" med en uppblåst och helt vattnig AAS (tänker då på sådana som "blir stora över en natt") är Inte rätt!

jwzrd
2006-01-09, 16:54
Mmm, vettefan vad du gjorde isof!
Självklart tappar man trycket om man inte tränar på ett tag, inte det jag säger emot.
Men att jämföra "pubertets muskler" med en uppblåst och helt vattnig AAS (tänker då på sådana som "blir stora över en natt") är Inte rätt!

Den jämförelsen är det ju du som gör så gillar du den inte så sluta då enklast :)

Jag ställde däremot tonårs- och AAS-muskler mot mogna diton eftersom de tidigare skiljer sig från de senare.

HenrY
2006-01-09, 17:00
Den jämförelsen är det ju du som gör så gillar du den inte så sluta då enklast :)

Jag ställde däremot tonårs- och AAS-muskler mot mogna diton eftersom de tidigare skiljer sig från de senare.

Det var ju du som sa att man hade samma muskelmognad om man var en tränande i tonåren, som en tränande på AAS?
Det är det jag sätter mig emot!

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat det du skrev!

jwzrd
2006-01-09, 17:02
Det var ju du som sa att man hade samma muskelmognad om man var en tränande i tonåren, som en tränande på AAS?
Det är det jag sätter mig emot!

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat det du skrev!

Annars är det ju enklare om du läser mina inlägg och t ex quotar där jag säger det du påstår. :thumbup:

HenrY
2006-01-09, 17:03

Där drar du liknelse mellan AAS muskler och sk pubertets muskler.

jwzrd
2006-01-09, 17:05
Där drar du liknelse mellan AAS muskler och sk pubertets muskler.

Ja men HenrY, nu får du ta och läsa det jag skriver. Skriver jag som ett arsle? Dålig grammatik eller vad är det? Jag påstår att AAS- och tonårsmuskler saknar muskelmognad, inget annat.

HenrY
2006-01-09, 17:07
Ja men HenrY, nu får du ta och läsa det jag skriver. Skriver jag som ett arsle? Dålig grammatik eller vad är det? Jag påstår att AAS- och tonårsmuskler saknar muskelmognad, inget annat.

Du skriver inte som ett arsle, du är ett arsle!;) (lite ironi skadar aldrig!:D)

Förstår vad du menar, och jag håller inte med!
Punkt.

Inzza
2006-01-09, 17:09
Henry: när du sedan tror att folk blir stora över en natt så.....

jwzrd
Du skriver inte som ett arsle, du är ett arsle!;) (lite ironi skadar aldrig!:D)

Förstår vad du menar, och jag håller inte med!
Punkt.

Hehe det tar jag som en komplimang. Jag är inte ute efter att ha rätt eller sätta dit dig eller så, men tycker du inte att det finns en skillnad i muskelmognad mellan t ex en vältränad 30-årig kille och en tonåring med samma "yttre specifikationer" vad gäller vikt, längt, bf osv? Kasta in en 25-åring på testo där också och se vem av dom två första killarna han liknar mest.

HenrY

Va, det där förstod jag däremot inte! :confused:

jwzrd
2006-01-09, 17:10

Det går att öka mycket mycket snabbt med AAS ja.

Officer
2006-01-09, 17:19
"pubertets-/AAS-muskler som är rundare än hårda.".

Jag försvarar Jwzrds inlägg, Henry. Du verkar ha missuppfattat lite.

År in och år ut av hård och tung (naturligtvis varierat med lätt träning också) träning ger muskelmognad. En muskulös man på 30 år ser rätt olik ut än en kille på 20 år, även fast de tränat lika länge och är lika stora i sig.

HenrY
2006-01-09, 17:20
Hehe det tar jag som en komplimang. Jag är inte ute efter att ha rätt eller sätta dit dig eller så, men tycker du inte att det finns en skillnad i muskelmognad mellan t ex en vältränad 30-årig kille och en tonåring med samma "yttre specifikationer" vad gäller vikt, längt, bf osv? Kasta in en 25-åring på testo där också och se vem av dom två första killarna han liknar mest.

Av dessa 2 alternativ du jämför (30 vältränad kille, samt tonåring) AAS byggaren, så kan jag inte ens svara på vem han skulle likna mest!
För att det är inte ens nära "liknande muskler" dvs, en som går på AAS blir ofta väldigt vattnig och saknar separationer mm. Dvs, det mesta är enbart vatten han går upp. Så snabbt och så vattnig man kan bli av AAS kan man helt omöjligt bli, Även om man är i tonåren. Det tar även bra mycket längre tid för en tonåring att få muskler än vad det tar en AAS missbrukare.
Så jag kan inte ens jämföra muskelmognad mellan en AAS byggare och en ren tonårsbyggare, för det skiljer för mycket!

Därför tyckte jag din liknelse mellan dessa 2 var fel!

HenrY
2006-01-09, 17:21

År in och år ut av hård och tung (naturligtvis varierat med lätt träning också) träning ger muskelmognad. En muskulös man på 30 år ser rätt olik ut än en kille på 20 år, även fast de tränat lika länge och är lika stora i sig.

Asså jag förstår vad han menar, men jag håller då inte med.

HenrY
2006-01-09, 17:23
Jag har förövrigt inte vart med särskilt länge, och jag kanske ändrar mig i framtiden angående just detta. När jag fått mer erfarenhet.

Men i dagsläget håller jag inte med.

Officer
2006-01-09, 17:24
Asså jag förstår vad han menar, men jag håller då inte med.

Men vadå, tycker du inte att en som har tränat mycket längre tid (låt säga 10 år och är 30 bast), än en snubbe i din ålder som är lika stor (pga genetiska förutsättningar kanske, eller anabola..) har mycket bättre muskelmognad/tonus/djup/flex?

HenrY
2006-01-09, 17:28
Men vadå, tycker du inte att en som har tränat mycket längre tid (låt säga 10 år och är 30 bast), än en snubbe i din ålder som är lika stor (pga genetiska förutsättningar kanske, eller anabola..) har mycket bättre muskelmognad/tonus/djup/flex?

Är mycket möjligt, men jag tycket inte man ska jämföra en AAS byggare med en tonårsbyggare. Det är det jag har satt (eller legat, man får säga vad man vill;)) mig emot.
Nu blire inte mer skrivandes i denna tråd, tycker bara jag skriver samma sak om och om igen.
Ha´t!

Officer
2006-01-09, 17:36
Är mycket möjligt, men jag tycket inte man ska jämföra en AAS byggare med en tonårsbyggare. Det är det jag har satt (eller legat, man får säga vad man vill;)) mig emot.
Nu blire inte mer skrivandes i denna tråd, tycker bara jag skriver samma sak om och om igen.
Ha´t!

Men tänk på att en hjärnklen AASbyggare i sina 25 har väldiga liknelser med en 18årig kille som tränat ett och ett halvt år och pumpat upp sig med massa vätska, en ådra över biceps och dylikt.
Aja, ha det bra själv! :)

Spannmål
2006-01-09, 17:37
Jag tycker att detta verkar vara BS. Jag ser bara volym, ingen särskild tonus som skiljer yngre från äldre.

Officer
2006-01-09, 17:38
Jag tycker att detta verkar vara BS. Jag ser bara volym, ingen särskild tonus som skiljer yngre från äldre.

Så säger bara yngre tränande som har bråttom med att jämföra sig med äldre hanar med lite mer erfarenhet och "uthärd" :)

palme
2006-01-09, 17:52
Tycker det verkar som man måste hålla på ett bra tag med ordentlig träning för att få muskelmognad. De växer till sig... ;) Hehe

Nitrometan
2006-01-10, 21:24
Kan försöka mig på ett exempel. Oleksandr Kutcher.

En bild från 2002 (drar 307,5 kg i marken, 75 kg klassen)
http://www.powerlifting-ipf.com/pictures/wormen02/kutcher307_5d.jpg

En bild från 2005 (drar 333 kg, fortfarande i 75:an)
http://www.butenko.org/kutcher_dl.jpg

Här kan man se lite skillnad som tre år har gjort.

30cm
2006-01-10, 21:48
Jag spekulerar:
Muskelmognad = hög koncentration på protein i musklerna.
Icke muskelmognad = låg koncentration av protein i musklerna.

Spannmål
2006-01-10, 21:48
Ärligt talat så kan skillnaden ligga i kroppsfärg och bildkvalitet när det gäller den där killen.

Nitrometan
2006-01-10, 22:12
Han är väl ryssblek på båda bilderna.

Jag vet att det inte var några idealiska bilder. Men eftersom jag inte kan nåt om byggning så kunde jag inte leta upp nån byggare att visa.

X-Change
2006-01-11, 09:44

Det beror på om vad de gjort innan. Om 20-åringen har tränat lika länge som 30-åringen, som tränat i 10 år (säger vi).
20-åringen var alltså 10 när han började och 30-åringen var 20.

Om 30-åringen inte motionerat innan han började träna, så kan han väl inte har mer muskelmognad. Så vidare han har en fysiskt krävande arbete osv.

För att sammanfatta vad alla skrivit/spekulerat i så ökar muskelmognaden med antal år träning.

Nitrometan
2006-01-11, 09:47
För att sammanfatta vad alla skrivit/spekulerat i så ökar muskelmognaden med antal år träning.
Precis. Och det finns inga genvägar.

Det kommer med tiden.

- What do you take to grow?
- I take my time.