handdator

Visa fullständig version : Kvarg, EAA

Nucleus
2006-01-09, 16:19
Finns det olika mängder, typer EAA i olika typer proteiner?
Hva är mängden eaa pr 100g kvarg?
Skulle man kunne drikke kvarg, blandat i vatten som en proteindrink före och efter träning eller räcker inte det?
Har beställt mera proteiner men det har tyvärr inte kommit än, så i nuläget dricker jag kvarg /vatten istället + övrig varierat kost.
Består kvarg stort sett bara av vassle ? eller hur är fördelningen mellan proteinerna vassle/kasein.

Tack.

Nooben Nucleus ;)

King Grub
2006-01-09, 16:24
Proteinet i kvarg är kasein.

SLV har specialtabeller över fördelningen av aminosyror i olika livsmedel.

MUGEN
2006-01-09, 16:25
Skulle man kunne drikke kvarg, blandat i vatten som en proteindrink före och efter träning eller räcker inte det?
Har beställt mera proteiner men det har tyvärr inte kommit än, så i nuläget dricker jag kvarg /vatten istället + övrig varierat kost.
Består kvarg stort sett bara av vassle ? eller hur är fördelningen mellan proteinerna vassle/kasein.

Tack.

Nooben Nucleus ;)

lite mindre än hälften av proteinet i kvarg är EAA om jag minns rätt, kvarg tillverkas genom att man filtrerar bort vassle och annat skräp, kvarg består nästan uteslutande av kasein.

varför inte äta en tallrik makaroner und köttfärssås istället för en jävla kvarg-mög-drink?

Nucleus
2006-01-09, 16:43
varför inte äta en tallrik makaroner und köttfärssås istället för en jävla kvarg-mög-drink?

Tar två mins att fixa det och koster typ inget i jämförelse.

Men da en blanding under dan av vassle drink och sen kvarg för att få det trögare kaseinet sku va bra lr?

Stillnoob Nucleus

Bönne
2006-01-09, 16:56
lite mindre än hälften av proteinet i kvarg är EAA om jag minns rätt, kvarg tillverkas genom att man filtrerar bort vassle och annat skräp, kvarg består nästan uteslutande av kasein.

varför inte äta en tallrik makaroner und köttfärssås istället för en jävla kvarg-mög-drink?För att större delen av kcal kommer från protein. Ligger man på viktnedgång funkar Kesella som ett utmärkt mellanmål.

Ola Wallengren
2006-01-09, 18:11

Tack.

Nooben Nucleus ;)

Skulle gissa på ca 43-44% EAA av proteinet, siffror på kessella eller kvarg finns inte, men dessa värden är det för keso och ost, det är ju nästan samma sak. Men är det så noga egentligen?

De flesta fullvärdiga proteinkällor som kött, fisk, ägg och mjölkprodukter ligger mellan 42-48%EAA av total mängd protein.

MUGEN
2006-01-09, 18:55
För att större delen av kcal kommer från protein. Ligger man på viktnedgång funkar Kesella som ett utmärkt mellanmål.

han undrade om man inte kunde använda det som en proteindrink före och efter träning eller räcker inte det?

om det räcker eller inte kan jag knappast svara på, men jag rekomenderar alla dagar i veckan makaroner med kötfärssås som pre/post training meal före en vattenutspädd kvarg-drink .

Bönne
2006-01-09, 20:38
han undrade om man inte kunde använda det som en proteindrink före och efter träning eller räcker inte det?

om det räcker eller inte kan jag knappast svara på, men jag rekomenderar alla dagar i veckan makaroner med kötfärssås som pre/post training meal före en vattenutspädd kvarg-drink .Ligger man på väldigt lågt cal-intag och prioriterar muskelmassa så är nog kvarg att föredra.

keffat_liv
2006-01-09, 21:47

mer än hälften väl? I mjölk finns 3.5g protein per 100g och 2 g är EAA.

Bönne
2006-01-09, 22:24
Kvarg innehåller väl till endast kaseinprotein och kaseinprotein innehåller väl till 60% en fin kombination av eaa, de övriga 40% räknas väl som överskott, men kan hjälpa till att komplettera proteinet från ex vete?

keffat_liv
2006-01-09, 22:27
Kvarg innehåller väl till endast kaseinprotein och kaseinprotein innehåller väl till 60% en fin kombination av eaa, de övriga 40% räknas väl som överskott, men kan hjälpa till att komplettera proteinet från ex vete?

stämmer nog mkt bra. I mjölk där 80% är kassein och 20% är vassle (är det väl? :/) Så ligger EAA på 57%.

King Grub
2006-01-09, 22:31
Aminosyreprofiler, ur USDA National Nutrient Database for Standard Reference:

keffat_liv
2006-01-09, 22:39
40,7 fick jag det till:S ajdå.. Känns som jag har varit lite överambitiös.. Mjölk är nog inte 57% heller då.. Ska checka sen.

Nucleus
2006-01-10, 00:10
Tackar för alla svar.
Jo jag ligger på viktnedgång och prioriterar energi från protein.
men en timme innan passet så äter jag ett vanlig måltid, oftast bestående av fullkornspasta/ ris, kyckling eller kalkonfile + grönnsaker, så min tanke var just för proteinet/aminosyrernas del, om man kan dricka kvarg/vatten och då ha dom aminosyrerna man behöver omedelbart efter passet.
Sen är det ju hem å käka kollisar(dextropur) å sen ytterligare en timma senare kvarg/vatten igen.

/Nucleus

MUGEN
2006-01-10, 15:25
Tackar för alla svar.
Jo jag ligger på viktnedgång och prioriterar energi från protein.
men en timme innan passet så äter jag ett vanlig måltid, oftast bestående av fullkornspasta/ ris, kyckling eller kalkonfile + grönnsaker, så min tanke var just för proteinet/aminosyrernas del, om man kan dricka kvarg/vatten och då ha dom aminosyrerna man behöver omedelbart efter passet.
Sen är det ju hem å käka kollisar(dextropur) å sen ytterligare en timma senare kvarg/vatten igen.

/Nucleus

om du skall vara riktigt så petig med kcal så är det väll bättre att skita i proteinet direkt efter passet(eftersom du redan stimulerar proteinsyntesen med målet innan passet) och tar druvsockret då.. sedan kan du häva hur många kvargburkar med vatten du vill timmarna som kommer..