handdator

Visa fullständig version : Hur använder egentligen kroppen sitt fettföråd?

Millard
2006-01-09, 04:30
Hejsan!

Hur gör egentligen kroppen då den märker att den helt plötsligt fär i sig betydligt mindre energi en den är van vid. Låt säga att jag som överviktig enbart skulle äta ca 1500 kcal om dagen under en vecka. Det sägs att kroppen behöver ca 800 kcal/dygn bara för att hålla liv i de inre organen, men exakt vad händer med resten. Om jag parallelt med detta konditionstränar (prommenad 2 * 1 timme/dagen). Kommer kroppen att börja sno åt sig energi från mina muskler, eller kommer den ta från det stora fettöverskottet istället? Det sägs ju att kroppen är väldigt intligent, och då tycker man ju att den borde ta från överskottsfettet innan den börjar på musklerna?

Någon som kan mer om detta, som kan svara?

Sverker
2006-01-09, 05:53
Du har hela tiden ett flöde av fett in och ut från fettcellarna. Hela tiden, dygnet runt, skickar fettcellerna ut fettsyror i blodet för att i nästa skede lagra in fettet. Det som styr är insulinnivåerna som lagrar in efter måltiderna och glukagon/adrenalin som skickar ut fettsyror mellan måltiderna.

Lizard
2006-01-09, 06:22
...och för att tilllägga:

Siffrorna som Millard anger i sin fråga är ganska precis hälften av verkligheten dvs att din din kropp kräver cirkus 1500kcal i total vila.

Lizard

Sniggel
2006-01-09, 06:29
Ja kroppen är intelligent och gör sig därför av med muskler under svält (eftersom muskler kostar energi att äga), fett gör den sig av med också såklart eftersom det är en bra energikälla, men genom att göra sig av med mer muskler kan kroppen överleva på ett lägre energiintag, smart va? :D

King Grub
2006-01-09, 06:33
Dock kan man fullständigt motverka muskelförlust hos överviktiga även på VLD-dieter med ett intag av 800 kcal per dag genom att introducera styrketräning.

Sniggel
2006-01-09, 07:19
Dock kan man fullständigt motverka muskelförlust hos överviktiga även på VLD-dieter med ett intag av 800 kcal per dag genom att introducera styrketräning.

Ännu en grej som visar på att kroppen är intelligent "Jag har behöver extra energi nånstans ifrån för jag får inte tillräckligt från maten, hmm muskler eller fett? muskler måste jag ju ha för dom använder jag ju (styrketräningen). Bäst att koncentrera sig på det lagrade fettet som extra energikälla"

/Sniggels fria tolkning av hur kroppen "tänker"

Yes
2006-01-09, 07:49
Hur frekvent måste styrketräningen vara för att motverka muskelförlust?

King Grub
2006-01-09, 08:17
Ännu en grej som visar på att kroppen är intelligent "Jag har behöver extra energi nånstans ifrån för jag får inte tillräckligt från maten, hmm muskler eller fett? muskler måste jag ju ha för dom använder jag ju (styrketräningen). Bäst att koncentrera sig på det lagrade fettet som extra energikälla"

/Sniggels fria tolkning av hur kroppen "tänker"

Nej, muskelproteinnedbrytningen kommer att öka om man lägger till styrketräning.

Dock är styrketräning en så potent stimulator av proteinsyntesen, och den nybildningen av muskelprotein är förhöjd så länge efter styrketräning, att nybildningen av muskelprotein blir minst lika stor som muskelnedbrytningen, och slutresultatet över mätperioden är en proteinbalans som är minst +-0.

Styrketräning innebär förhöjd proteinsyntes upp till 48 h, så överviktiga som tränar styrka varannan dag behåller sin muskelvikt även vid stort energiunderskott. Detta förutsättar att:

1. Dom tränar mer eller mindre hela kroppen varje gång, då förhöjningen av proteinsyntesen är till stor del lokal. Att träna en muskel per pass fungerar inte.

2. Dom äter tillräckligt med protein. Proteinsyntesen är stimulerad efter styrketräning, men nybildning av muskelprotein kan bara ske om det finns essentiella aminosyror tillgängliga.

Millard
2006-01-09, 08:47
Nej, muskelproteinnedbrytningen kommer att öka om man lägger till styrketräning.

Dock är styrketräning en så potent stimulator av proteinsyntesen, och den nybildningen av muskelprotein är förhöjd så länge efter styrketräning, att nybildningen av muskelprotein blir minst lika stor som muskelnedbrytningen, och slutresultatet över mätperioden är en proteinbalans som är minst +-0.

Styrketräning innebär förhöjd proteinsyntes upp till 48 h, så överviktiga som tränar styrka varannan dag behåller sin muskelvikt även vid stort energiunderskott. Detta förutsättar att:

1. Dom tränar mer eller mindre hela kroppen varje gång, då förhöjningen av proteinsyntesen är till stor del lokal. Att träna en muskel per pass fungerar inte.

2. Dom äter tillräckligt med protein. Proteinsyntesen är stimulerad efter styrketräning, men nybildning av muskelprotein kan bara ske om det finns essentiella aminosyror tillgängliga.

Och om jag inte tränar varje muskelgrupp varje pass, utan istället går 2 * 45 minuter varje dag då? Hur tror du kroppen tar hand om energin då? Kommer den ta mesta energin från fettcellerna, eller kommer den att snylta från musklerna?

King Grub
2006-01-09, 09:16
Under själva aktiviteten är det en försumbar mängd energi som kommer från protein.

Generellt över dygnet gäller:

Ju större energiunderskott du ligger på, desto större risk för muskelproteinförlust.

Dessutom påverkar din kroppssammansättning: ju mindre underhudsfett vid ett visst energiunderskott, desto större del av viktförlusten kommer från muskelprotein.

Vid ett måttligt energiunderskott, dvs runt -500 kcal eller så, är risken inte stor att proteinbalansen är överdrivet negativ. Regelbunden styrketräning är dock ett krav för att proteinbalans skall garanteras.

Pepz
2006-01-09, 11:50
Följdfråga.
Jag som ska deffa.
Ska jag för proteinbalansens skull gå över till helkroppspass a la DC tre ggr i veckan eller ska jag köra vidare på min femsplit?
Är det försumbart eller gör det någon skillnad?

Sniggel
2006-01-09, 12:01

Ok, jag uttryckte mig lite klumpigt.
Jag skrev att kroppen undvek att bryta ner muskler pg a att träning hade skett (vilket är fel), när det egentligen var så att kroppen visst bryter ner, men kompenserar genom att samtidigt bygga upp (om aminosyror finns tillgängliga).
Dessutom sker ju som sagt både proteinnedbrytning och proteinuppbyggnad samtidigt och alltid, dock i varierande mängd

Ber om ursäkt om jag lura nån med mitt tidigare inlägg