Visa fullständig version : Låna pengar.
Sitter här och kollar på ny bil eller rättare sagt bättre begagnad.
Funderar nämligen på att sälja audi a3:an och köpa mig en bmw 3 serie e46 med skin m.m eller en subaru impreza wrx 01-02.. Men just nu lutar det åt en bmw då den har en oslagbar komfort.
Men då är fråga om man ska våga ta ett lån på 50-100000kr?
Har alltid varit rädd för att låna pengar.
Får man ta lån om man har en tillsvidare anställning?
HerrArne
2006-01-08, 20:35
Med en tillsvidareanställning (samt utan betalningsanmärkningar) är det enkelt att låna pengar.
Huruvida det är vist att låna till just bil är en annan femma, men det är naturligtvis bara du som kan avgöra det.
Funderar nämligen på att sälja audi a3:an och köpa mig en bmw 3 serie e46 med skin m.m eller en subaru impreza wrx 01-02.. Men just nu lutar det åt en bmw då den har en oslagbar komfort.
Vågar, det beror på hur mycket marginaler du har. "Kan" du inte spara ihop till att betala kontant är en väg att låna till en bil. Då amorterar du till dig själv och efter ett tag är lånet avbetalat. Fast o andra sidan lär bilen ha minskat i värde rätt mycket.
Banker lånar väl ut till vem som helst idag känns det som. Själv är jag student och tar studielån. Arbetar bara en gång i veckan. Fick ta ett stort lån till en bostadsrätt ändå. *screwy*
Arnesson
2006-01-08, 20:36
Har du marginaler är det väl bara att låna och köpa, om du nu vill det. Har du bolån brukar det ju vara smidigt att utöka detta, så räntan är låg.
Har du marginaler är det väl bara att låna och köpa, om du nu vill det. Har du bolån brukar det ju vara smidigt att utöka detta, så räntan är låg.
Bor ju fortfartande hemma och kan nog spara 3-5000kr i månaden om jag verkligen måste..
Men jag hade ju också en plan på att flytta till sommaren.
Men om jag har lite tur så får jag heltid nu till våren och kommer därför kunna spara ännu mera pengar..
Hatar när man får sånna här ider, kommer inte kunna sova på hela natten.
Jag hade ju hellre jobbat jobbat jobbat tills du haft iaf hälften av pengarna. sen kan du låna andra halvan.
OT: Har oxå tänkt att köpa en BMW 3serie E46a till nästa vinter när jag får körkort ;) Blir till o jobba en del denna sommarn.
//m0gh
Jag hade ju hellre jobbat jobbat jobbat tills du haft iaf hälften av pengarna. sen kan du låna andra halvan.
OT: Har oxå tänkt att köpa en BMW 3serie E46a till nästa vinter när jag får körkort ;) Blir till o jobba en del denna sommarn.
//m0gh
Jag har nästan hälfen av pengarna, de beror lite på vilken prisklass den hamnar i.
Men jag har ju en bil som säkert har ett värde på 55-65k
Bilköp är roliga...
Man vet att man blir blåst och ändå känner man sig nöjd.
Men nej personligen anser jag inte att man ska låna pengar till en bill
helt enkelt för att det inte är nödvändigt. Du säger att du
har ca hälften av pengarna.
Mitt råd blir: Ta dom pengarna och köp en bil.
Metal_boy_
2006-01-08, 21:34
om du bor hemma så kan du ju knega ihop det mesta och betala kontant, ifall du inte har bråttom.
Styrkebyggare
2006-01-08, 21:40
En grundregel är att aldrig vara skyldig mer än vad bilen är värd. Då kan man ju få tillbaka pengarna hyggligt fort om något skulle krisa sig.
Om du kan skjuta in hälften så är det väl ganska lugnt. Däremot så är det ju rätt mycket stålar det handlar om, så begrunda saken en extra gång.
..............
Banker lånar väl ut till vem som helst idag känns det som. Själv är jag student och tar studielån. Arbetar bara en gång i veckan. Fick ta ett stort lån till en bostadsrätt ändå. *screwy*
Är skillnad på blancolån o pantlån...
Blanco är ett lån utan säkerhet, då är det ganska många parametrar som skall stämma för att få lånet. Anställning, inkomst, ingen anmärkning, hur ofta man flyttar, antal kreditupplysningar som tagits på dig osv.
Ett bolån sätter du ditt hus som borgen, det betyder att banken har rätt att mäta ut ditt hus/lägenhet om man inte betalar enligt överenskommet.
mangemani
2006-01-08, 22:05
lån ska man försöka hålla sej så långt borta som det bara går ifrån.
det ska väl va nått viktigt och som man verkligen behöver,då kan ju ett lån vara ok,men om man ska börja köpa prylar som tv osv som man egentligen inte behöver(speciellt inte om man inte har råd),så ska man ju tänka efter lite.
dantheman
2006-01-08, 22:19
Är skillnad på blancolån o pantlån...
Blanco är ett lån utan säkerhet, då är det ganska många parametrar som skall stämma för att få lånet. Anställning, inkomst, ingen anmärkning, hur ofta man flyttar, antal kreditupplysningar som tagits på dig osv.
Ett bolån sätter du ditt hus som borgen, det betyder att banken har rätt att mäta ut ditt hus/lägenhet om man inte betalar enligt överenskommet.
Man sätter inte huset som borgen utan pantsätter det. Vid bostadsrätt kan banken genom kronofogemyndighetens försorg utmäta bostadsrätten, men det är inte den fysiska lägenheten som utmäts, för den äger du ju inte.
internethjälten
2006-01-08, 22:21
Wrx'en köper man inte för komforten utan för körglädjen,
beemeern köper man för att man har liten [censur] och
måste hävda sig.
Sälj din A3'a och köp en S4 eller liknande istället.
Man sätter inte huset som borgen utan pantsätter det. Vid bostadsrätt kan banken genom kronofogemyndighetens försorg utmäta bostadsrätten, men det är inte den fysiska lägenheten som utmäts, för den äger du ju inte.
Så sant, *tur man inte jobbar på bolåneavd.* :em:
glöm inte försäkringen!
För mig blev det billigare att köpa en 330ci än en 323ci bara för att det var fler snorungar som körde sönder 323:or än 330:s!
Tror premien låg på 20 tusen på 323:an och 5800 kr på 330ci :D
Flygplan
2006-01-08, 22:46
E46 står sig väldigt bra på beg. marknaden. Har nästan stått i pris still de senaste åren... Speciellt coupén.
Frågan är om man vill köpa en bil som grannen köpte för samma pengar för 2 år sedan.
Någon gång måste ju den rasa i pris... Jag gissar på att det blir när nya 3 serie coupen kommer ut, då skulle inte jag vilja ha ett lån på en E46a.
Lite spekulationer bara...
Jag tänker sattsa på en E39a istället. Sitter nämnligen i samma sits som du, bor hemma och har sparat ihop en del pengar men tänker nu låna resten.
Wrx'en köper man inte för komforten utan för körglädjen,
beemeern köper man för att man har liten [censur] och
måste hävda sig.
Sälj din A3'a och köp en S4 eller liknande istället.
Ja, wrxen köper man för körglädjen helt klart.
Bmwn köper man för den otroliga komforten och inte för att man har liten ***
S4 blir för dyr..
Jag är ju fortfarande lite sugen på en a4 avant 1,8t quattro -04, men då handlar det ju genast om mer pengar.
En bmw 320 -00 -01 fullutrustad får man för kring 130k
Ska i alla fall åka till bmw handlaren i luleå och kolla på en e46 3serie i veckan.
glöm inte försäkringen!
För mig blev det billigare att köpa en 330ci än en 323ci bara för att det var fler snorungar som körde sönder 323:or än 330:s!
Tror premien låg på 20 tusen på 323:an och 5800 kr på 330ci :D
Okej,, hur gammal är du?
330 finns väl bara i cupe eller?
Känner att jag vill ha 4 dörrar nu så tyvärr blir det ingen cupe.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.