Logga in

Visa fullständig version : Visum, ryssland

Loke
2006-01-08, 19:28
Jag ska åka till ryssland den sista januari. Tyvärr har jag inte lyckats fixa pass än, jag ska göra det imorgon. Det tar tydligen ca en vecka, så jag räknar med att ha det nästa måndag, eller så. Då är det två veckor kvar till avresa. Men då måste jag fixa visum.

Now, på ryska ambassaden står det att det tar minst 7 dagar att få sitt visum. Är det nån som har erfarenhet vad det gäller detta? Kan jag räkna med att jag får visumet inom 14 dagar? Det är ju trots allt lågsäsong, eller hur?

Alternativet att är sånt där tillfälligt pass, men då får jag betala extra och får ändå inget riktigt pass, vilket kan vara bra att ha...

Cilia
2006-01-08, 19:34
Jag ska åka till ryssland den sista januari. Tyvärr har jag inte lyckats fixa pass än, jag ska göra det imorgon. Det tar tydligen ca en vecka, så jag räknar med att ha det nästa måndag, eller så. Då är det två veckor kvar till avresa. Men då måste jag fixa visum.

Now, på ryska ambassaden står det att det tar minst 7 dagar att få sitt visum. Är det nån som har erfarenhet vad det gäller detta? Kan jag räkna med att jag får visumet inom 14 dagar? Det är ju trots allt lågsäsong, eller hur?

Alternativet att är sånt där tillfälligt pass, men då får jag betala extra och får ändå inget riktigt pass, vilket kan vara bra att ha...
för att göra dig mer nervös.
har du kollat med polisen om de har lyckats kapa passköerna så de verkligen klarar 7-dagarsgränsen?

och som svar på frågan
nej, jag har ingen erfarenhet av visum till ryssland.

Frazze
2006-01-08, 19:34
Jadu. Det blir på marginaler. Ryska ambassaden brukar inte direkt höja tempot om man försöker påstrida att man har bråttom... Se till att ha ALLA papper, inbjudan osv färdiga direkt. Och håll tummarna

KIRE
2006-01-08, 19:52
Vet inte hur det är nu men i maj 2003 när jag sökte visum till ryssland tog det 5 veckor att få det.

Loke
2006-01-08, 20:09
Vet inte hur det är nu men i maj 2003 när jag sökte visum till ryssland tog det 5 veckor att få det.

Ajdå. Tja, det är en skolsponsrad resa, och läraren ville ha passet på onsdag, och man får väl anta att han vet vad han sysslar med.

Jaha, då har jag kollat lite med provisoriska pass. Har någon sökt visum med ett sådant? Tydligen finns det två typer, maskinläsbara provisoriska pass och icke maskinläsbara provisoriska pass.

KIRE
2006-01-08, 20:23
Ajdå. Tja, det är en skolsponsrad resa, och läraren ville ha passet på onsdag, och man får väl anta att han vet vad han sysslar med.

Jaha, då har jag kollat lite med provisoriska pass. Har någon sökt visum med ett sådant? Tydligen finns det två typer, maskinläsbara provisoriska pass och icke maskinläsbara provisoriska pass.

Då har säkert läraren varit i kontakt med ambassaden och fått tidsuppgifter.

Ett tips på resan är att alltid behålla ALLA papper du får av tex hotellpersonal, flygvärdinnor osv. Jag slängde ett papper jag fick av en flygvärdinna som verkade helt oviktigt men fick sedan muta polisen varje gång de skulle
kolla upp mina resedokument. Nu är inte mutor så dyra i ryssland men det
var ändå jobbigt, fick bland annat mitt pass beslagtaget i två dagar eftersom
jag inte ville betala en muta av ren princip. Sedan var jag tvungen att åka
vidare och fick betala. Rysslands myndigheter är katastrof! en kompis blev
rånad av militären i St.Petersburg och blev av med alla ägodelar(inklusive skorna), när en polispatrull hittade honom var han tvungen att muta polisen för att de skulle gå med på att köra honom till hotellet där vi väntade och kunde lösa ut honom. Helt otroligt.

Loke
2006-01-08, 20:42
Då har säkert läraren varit i kontakt med ambassaden och fått tidsuppgifter.

Ett tips på resan är att alltid behålla ALLA papper du får av tex hotellpersonal, flygvärdinnor osv. Jag slängde ett papper jag fick av en flygvärdinna som verkade helt oviktigt men fick sedan muta polisen varje gång de skulle
kolla upp mina resedokument. Nu är inte mutor så dyra i ryssland men det
var ändå jobbigt, fick bland annat mitt pass beslagtaget i två dagar eftersom
jag inte ville betala en muta av ren princip. Sedan var jag tvungen att åka
vidare och fick betala. Rysslands myndigheter är katastrof! en kompis blev
rånad av militären i St.Petersburg och blev av med alla ägodelar(inklusive skorna), när en polispatrull hittade honom var han tvungen att muta polisen för att de skulle gå med på att köra honom till hotellet där vi väntade och kunde lösa ut honom. Helt otroligt.

Wow, är det så illa? Tja, i och för sig låter det lite spännande ;)
Men tack för tipsen, det löser sig nog, det här =)

Laan
2006-01-08, 20:45
provisoriskt pass kan du glömma.. ska vara giltigt minst 6månader efter planerad hemkomst

Loke
2006-01-08, 20:49
provisoriskt pass kan du glömma.. ska vara giltigt minst 6månader efter planerad hemkomst

Shit, säker på det?

Hnke
2006-01-08, 20:50
Ha ett fortsatt trrevligt liv i Ryssland...

Fartman
2006-01-09, 03:27
Jag har varit till Ryssland en gång som femton eller sextonåring.. och jag säger då det, jag skulle aldrig våga bli full i det landet!

Metal_boy_
2006-01-09, 03:30
Ska du söka lyckan?

Loke
2006-01-09, 09:33
W00t!

Ringde till arlandapolisen nu på morgonen, provisoriska pass går bra att använda för visum, och de fungerar bra för ryssland!

Då vet ni det gott folk, i fall ni får för er att akut söka lyckan i ryssland. :)

Jaha, då var det bara att åka ut till arlanda då...

Nitrometan
2006-01-09, 09:45
Japp, ryssarna är lite kinkiga där.

En kille jag känner var över där 2004 och lyckades bli rånad av polisen i S:t Petersburg och militären i Kaliningrad. Sen fick han muta sig ut från flygplatsen i Moskva eftersom papper saknades efter rånen. ;)

Å andra sidan känner jag en sjöman som "pendlar" på en trad till flera ryska och baltiska hamnar och aldrig har haft några problem. Mer än lite mutor då.

Lycka till.

Frazze
2006-01-09, 10:57
Har aldrig haft några större rpoblem, aka rånad av polisen osv. de två gånger jag varit i st. petersburg. Kan faktiskt inte ens föreställa mig det. Däremot såg jag både en och två ggr "poliser" som förföljde turister.

Däremot har jag fotograferat i tunnelbanan och åkt i kurran. 5timmar och en fotorulle senare vad jag fri.