Visa fullständig version : Höja myndighetsåldern till 20? Eller mer...
På förekommen anledning lyfter jag loss den delen från annan tråd och gör det till en poll. Och här blir det inga "vet inte"-alternativ. Ja eller nej! På förekommen anledning vill jag också påpeka att jag medvetet provocerar just nu...om det skulle finnas nån som missar det
allan
Folk har ändå inget vett så de kan lika väl bli myndiga vid 18. :D
Nej, eftersom jag nyss fyllt just 18. Hade jag varit 20 hade jag antagligen svarat ja, det finns jäkligt många omogna 18:årngar. (20 åringar också givetvis)
Fettecke
2006-01-08, 17:23
jag röstar Ja. pga att folk som fyllt 18 oftast inte till 100% inser allvaret med sina aggeranden, dom pluggar, bor hemma osv, och inte har sett verkligheten riktigt. visst finns det undantag, självklart... men jag hade inte haft problem med att det höjs.
sedan så blir det ju problem med kriminalitet osv, ifall straffåldern för fängelse då höjs... det är ju en nackdel iofs. men som jag ser det så gör det inget om den höjs till 20.
Fettecke
2006-01-08, 17:24
På förekommen anledning lyfter jag loss den delen från annan tråd och gör det till en poll. Och här blir det inga "vet inte"-alternativ. Ja eller nej! På förekommen anledning vill jag också påpeka att jag medvetet provocerar just nu...om det skulle finnas nån som missar det
allan
Allan... rösta damnit.! :D
Röstade: Ja!
Varför: Antar att det finns fler 20 åringar som är mogna nog att avstå från att köpa tobak och folköl åt 14 åringar :)
Nitrometan
2006-01-08, 17:25
Nej.
Höjer man den till 20 så kommer det att finns lika många omogna 20-åringar då som 18-åringar idag.
Det är ingen lösning.
Snorisarna får inse att de är vuxna och ta ansvar.
Nej. Jag ser inte heller någon anledning till varför man skulle ha så, som vissa vill, att man får göra "allt" när man är 18. Jag tycker till exempel att alkoholåldrarna är bra som de är, men jag tycker gott att man kan sänka rösträtten till 16.
Ja. Jag och få utav dem jag vet som är
18 är tillräckligt mogna för att ha så
mycket ansvar som förväntas av en
18 åring.
men jag tycker gott att man kan sänka rösträtten till 16.
HEELL NO! Jag kommer bara ihåg hur folk resonerade när man var 16.. aldrig i livet att 16-åringar ska få rösta!
Sänk den! Vid sexton års ålder förstår man innebördern av handling och konsekvenser, ansvar o.s.v.
Sen att man är dum är en annan sak, det är dom flesta i alla åldrar.
Ni som röstar ja har ju uppenbarligen fel. Hur många personer är faktiskt insatta i politiken när de röstar. Skall man vara tvungen att ta ett test för att visa att man är mogen och insatt nog för att kunna rösta smart innan man skall få rösta?
Att idiotförklara större och större del av befolkningen är nog ingen lösning, finns mängder av människor över 20 som är idioter och dumma.
Dumleman
2006-01-08, 17:33
För mig märkte jag aldrig någon skillnad när jag blev myndig.
_Robbie_
2006-01-08, 17:33
De som är över 18 röstar nog Ja. Och de som är under 18 röstar nej. Varför?
De som är över 18 tycker att 18 åringarna är omogna. Alla under 18 vill bli myndiga så snabbt som möjligt.
för mig är det skitsamma nu eftersom jag redan är över 20 så jag röstade "ja"
Dumleman
2006-01-08, 17:35
Skall man vara tvungen att ta ett test för att visa att man är mogen och insatt nog för att kunna rösta smart innan man skall få rösta?
Ja absolut det där har jag hävdat länge! Varför rösta när man inte vet ett skit? Demokrati bygger på en medveten befolkning som tar sitt ansvar att vara insatta.
De som är över 18 röstar nog Ja. Och de som är under 18 röstar nej. Varför?
De som är över 18 tycker att 18 åringarna är omogna. Alla under 18 vill bli myndiga så snabbt som möjligt.
Jag är 18 och röstade Ja!
Nej.
Det finns inte tillräckligt stark koppling mellan ovett och ålder i intervallet 18-20 för att det skulle vara motiverat.
hahavaffan
2006-01-08, 17:40
Angående Fettecke och straffåldern, så får den gärna sänkas till 16. Det skulle lära många av dom små jävlarna att inte gå runt och knivråna folk till höger och vänster.
Men myndighetsåldern ligger bra på 18år. Om man inte är mogen för att klara sig själv, så är det dags att på riktigt försöka iallafall.
HEELL NO! Jag kommer bara ihåg hur folk resonerade när man var 16.. aldrig i livet att 16-åringar ska få rösta!
=)
Jag tycker det är oviktigt vad 16-åringarna kommer rösta på. Det är en principsak, i en demokrati ska så många som möjligt rösta om så mycket som möjligt. Sen kanske inte sänkt rösträttsålder är den viktigaste frågan, en representativ direktdemokrati är viktigare, men frågan kommer att dyka upp, och den kommer en dag att gå igenom... Även om det ligger 100 år in i framtiden.
kimonque
2006-01-08, 17:46
"Nej.
Det finns inte tillräckligt stark koppling mellan ovett och ålder i intervallet 18-20 för att det skulle vara motiverat."
Agree, även fast det kvittar för min del.
Jag är 18 och röstade Ja!
Varför röstade du ja, litar du inte på demokratin?
Nej, tror det skulle bidra till att folk mognade ännu långsammare, man blir väl i allmänhet inte vuxen snabbare än man förväntas bli vuxen?
Tja då samhället förändrats och 18 inte längre är vad det en gång var så kanske det.
Det är ju inte som om det blir någon dramatisk förändring vid 18 som det är i normala fall.
Tja då samhället förändrats och 18 inte längre är vad det en gång var så kanske det.
Det är ju inte som om det blir någon dramatisk förändring vid 18 som det är i normala fall.
Varför inte kräva viss arbetslivserfarenhet för att man skall få bli myndig också, alternativt visst iq?
Varför inte kräva viss arbetslivserfarenhet för att man skall få bli myndig också, alternativt visst iq?
Du tycker det är i samma liga som att flytta en åldersgräns 2 år? Det gör inte jag. Den är 18 för att någon satte den där för en herrans massa år sedan, den är inte huggen i sten eller instiftad av gud.
Du tycker det är i samma liga som att flytta en åldersgräns 2 år? Det gör inte jag. Den är 18 för att någon satte den där för en herrans massa år sedan, den är inte huggen i sten eller instiftad av gud.
Nej, det är inte de andra heller. Du vill ju flytta den av en anledning, vilken är den anledningen? Kan ju knappast vara "spelar ingen större roll".
Nej. Jag tycker det ska vara en individuell lämplighetsprövning, åtminstone när det gäller män och särdeles korkade kvinnor. Om det inte är möjligt ser jag ingen anledning att ändra.
Demokrati innebär ju att alla, även dumma och icke pålästa personer har en röst. Om det skulle finnas krav på individernas kunskap inom politik är det inte längre folkstyre.
Nej, det är inte de andra heller. Du vill ju flytta den av en anledning, vilken är den anledningen? Kan ju knappast vara "spelar ingen större roll".
Tja en normal 18åring idag går i skolan och bor hemma ett flertal år till, det kan vara läge för en justering då situationen förändras. Allt har flyttats högre upp i åldrarna så 18 idag är inte vad 18 var för 30 år sedan.
Vill och vill jag svarade på en fråga, du reagerar som om jag stod på barikaderna med rullator och käpp för att bekämpa ungdomen.
Varför röstade du ja, litar du inte på demokratin?
Visst tycker jag att individen ska få bestämma
så mycket som möjligt själva.
Men det blir alldeles för mycket vid just 18 års
ålder. Man får styra Sverige som 18 åring.
Du kan fly landet och du kan supa upp dina
besparingar eftersom föräldrarna inte längre
kommer åt dem.
OM vi ska ha 18 som myndighetsålder måste
vi på något sätt förbereda oss.
Att jag helt plötsligt fick ta hand om min
ekonomi när jag fyllde 18 kom lite som en
chock. Att pappa inte kommer åt mina fonder
utan mig då han skött dem i 18 år känns lite
segt. Blev genast väldigt mycket mer att
ta hand om och tänka på.
Det är tur att jag mognat och blivit snålare
så jaginte shoppat upp alla pengar :D
Tja en normal 18åring idag går i skolan och bor hemma ett flertal år till, det kan vara läge för en justering då situationen förändras. Allt har flyttats högre upp i åldrarna så 18 idag är inte vad 18 var för 30 år sedan.
Vill och vill jag svarade på en fråga, du reagerar som om jag stod på barikaderna med rullator och käpp för att bekämpa ungdomen.
Nej, 18 är inte vad det var för 30 år sedan. För de första så är man mycket mer informerad och utbildad idag. Jag vet att allan tycker det är moget att som ungdom vara lärling och lära sig att slå i en spik och rösta som farsan gjorde. Men varför är det mer moget när det gäller myndighetsgraden än en 18-årig. Skall man verkligen inte vara ansvarig för sina handlingar när man är..18 år?
Demokrati innebär ju att alla, även dumma och icke pålästa personer har en röst. Om det skulle finnas krav på individernas kunskap inom politik är det inte längre folkstyre.
Just så.
Demokrati är den sämsta statsformen, bortsett från alla andra.
Visst tycker jag att individen ska få bestämma
så mycket som möjligt själva.
Men det blir alldeles för mycket vid just 18 års
ålder. Man får styra Sverige som 18 åring.
Du kan fly landet och du kan supa upp dina
besparingar eftersom föräldrarna inte längre
kommer åt dem.
OM vi ska ha 18 som myndighetsålder måste
vi på något sätt förbereda oss.
Att jag helt plötsligt fick ta hand om min
ekonomi när jag fyllde 18 kom lite som en
chock. Att pappa inte kommer åt mina fonder
utan mig då han skött dem i 18 år känns lite
segt. Blev genast väldigt mycket mer att
ta hand om och tänka på.
Det är tur att jag mognat och blivit snålare
så jaginte shoppat upp alla pengar :D
Så det skulle vara bättre om du inte skulle behöva mogna och ta hand om dina pengar innan du blev 20? Lite jobbigt när du slutar gymnasiet och skaffar jobb och pappa har hand om dina pengar?
Skall man verkligen inte vara ansvarig för sina handlingar när man är..18 år?
Tycker du artonåringarna i gemen är det?
allan
Tycker du artonåringarna i gemen är det?
allan
Ja, enligt lagen är de det? Tror du det blir bättre om de inte får ha hand om sina pengar eller ta ansvar för sina handlingar innan de är 20? Blir folk mognare tidigare eller senare då?
Så det skulle vara bättre om du inte skulle behöva mogna och ta hand om dina pengar innan du blev 20? Lite jobbigt när du slutar gymnasiet och skaffar jobb och pappa har hand om dina pengar?
Jag är inte mogen nog att ta
mitt feta kuvert från farmor
och sätta in det i fonder.
Det är tur att jag fortfarande
kan rådfråga pappa, annars hade
jag varit helt lost.
Men visst är det bra med 18 års gränsen
med tanke på att det är då vi börjar
arbeta. Men vi 18 åringar är fan inte
mogna för det.
Jag är inte mogen nog att ta
mitt feta kuvert från farmor
och sätta in det i fonder.
Det är tur att jag fortfarande
kan rådfråga pappa, annars hade
jag varit helt lost.
Men visst är det bra med 18 års gränsen
med tanke på att det är då vi börjar
arbeta. Men vi 18 åringar är fan inte
mogna för det.
Tror du att du magiskt lär dig att ta hand om fonder? Tro mig, man måste lära sig saker när man är 20 också. Varför skulle det vara lättare då?
Nej, 18 är inte vad det var för 30 år sedan. För de första så är man mycket mer informerad och utbildad idag. Jag vet att allan tycker det är moget att som ungdom vara lärling och lära sig att slå i en spik och rösta som farsan gjorde. Men varför är det mer moget när det gäller myndighetsgraden än en 18-årig. Skall man verkligen inte vara ansvarig för sina handlingar när man är..18 år?
Ja man är mer utbildad nu men brister i livserfarenhet pga det.
. Men vi 18 åringar är fan inte
mogna för det.
Tala för dig själv. ;)
Jag var extremt frestad att svara ja men jag svarade nej.
18 år borde vara gammalt nog att vara myndig.
Tyvärr skapar vi mer och mer ett samhälle där individer inte vet hur dom ska ta hand om sig själv och växa upp i tid.
Däremot har jag svårt att förstå logiken med att jag som 18-åring kan gå ut och döda för mitt land men inte köpa sprit på systemet. Kan någon förklara den för mig, tack.
Men annars är jag inne på minis spår förutsatt att jag får sitta med i kommitén och välja ut vilka som ska passera testet och inte *eg*
_Robbie_
2006-01-08, 18:22
Får jag fråga dig Allan varför du tycker att åldergränsen ska höjas till 18 år?
Tror du att du magiskt lär dig att ta hand om fonder? Tro mig, man måste lära sig saker när man är 20 också. Varför skulle det vara lättare då?
Jag lär mig snabbt.. och kan ändå mycket.
men det blri genast en sak till att ha koll
på...
Med alla stressjukdomar som jag och mina
tjejkompisar lider av är det inte så lätt..
Kraven ökar hela tiden. Det är olika krav på
mig och min bror.. och det är bara två år
mellan oss.
Ja, enligt lagen är de det?
Var det ett vettigt svar på min mycket enkla fråga? Det tycker inte jag. Vad tycker Trance?
allan
Lustigt det blir inte lika mkt negativitet när folk vill ha 18 på systemet i konsekvensens namn som när ngn föreslår motsatt lösning.
på...
mellan oss.
Nej, det är olika krav beroende på hur mycket man gör det till. Jag tror inte du kan lyckas att få mig att tro att gymnasiet är stressigare än högskola/universitet. Att din bror har mindre krav på sig kanske beror på att han har gjort andra val i livet.
Nej, det är olika krav beroende på hur mycket man gör det till. Jag tror inte du kan lyckas att få mig att tro att gymnasiet är stressigare än högskola/universitet. Att din bror har mindre krav på sig kanske beror på att han har gjort andra val i livet.
Håller fan med. :D Man har inga skyldigheter alls om man inte själv vill det.
Var det ett vettigt svar på min mycket enkla fråga? Det tycker inte jag. Vad tycker Trance?
allan
Jag antar att jag inte förstod den, jag anser att de är ansvariga för sina handlingar då de väljer vad de gör med livet. Att du inte tycker de valen är vuxna nog får ju stå för dig.
Att ungdomar idag har det så grymt mycket svårare än på din tid spelar in såklart. Alltid lättare om man har få val och utstakad framtid. Kan ses som ett lyxproblem men det skapar en viss stress och panik. Man skall göra så mycket.
MIn bror läste tekniskt basår på chalmers..
jag hade/har lika mkt att göra hela tiden på gymnasiet
visst är kraven olika beroende på vad man väljer
men ska man lyckas med någonting kan man inte
läsa något slappt program på en slapp skola och få
kassa betyg.. då är man ju dömd till att jobba på donken
hela livet..
men sure.. ha kvar 18 år som myndighetsålder men då
ska det fan vara 18 på systemet också
hela livet..
Tekniskt basår är ju delar av gymnasiet för att få behörighet till utbildningar. Men som sagt, det blir inte lättare om du är ambitiös, bara en varning. Bli slö som oss andra. ;)
hela livet..
Då är ju iofs Tekniskt basår på gymnasienivå...
Då är ju iofs Tekniskt basår på gymnasienivå...
på tekniskt basår läser du allt som man läser under 3 år på ett år..
att plugga från 17-18 tiden till midnatt är itne ovanligt bland mig
och mina klasskompisar.. och få pluggar vi nästan varje dag (utom fredag & lördag kanske)
Bronkitkorv
2006-01-08, 18:57
Nej det var det dummaste jag hört talas om, man lär sej genom sina misstag.
Då blir det bara samma hemska värld att vakna upp i två år senare forfarande omogen..
på tekniskt basår läser du allt som man läser under 3 år på ett år..
Riktigt så hårt är det inte direkt, dels är det inte alla ämnen man läser och dels så läser man nog inte lika mycket. Ett kompis gick det, så det är inte så farligt om man inte har svårt för det.
Riktigt så hårt är det inte direkt, dels är det inte alla ämnen man läser och dels så läser man nog inte lika mycket. Ett kompis gick det, så det är inte så farligt om man inte har svårt för det.
Min bror läste ändå teknik på gymnasiet innan,
så han hade den förturen och va en utav dem
som hade lättast för sig.
Tricklev
2006-01-08, 19:03
på...
mellan oss.
Det där beror nog på själv hur mycket av familjens/samhällets press man lägger på sig själv, ditt val helt enkelt.
Ont: 18 är bra, folk är idioter vid 46 också, och runt 60+ stannar dom flesta till helt i tänkandet, borde vi inte göra såhär:
Du får rösta emellan 25+55, förutom dom åren är folk antingen liberala smånasister(alternativt valfri idiotisk kultur dom dragits till) och efter 55 är dom så fast i gamla tankesätt att inget nytt kan födas ur det.
Bronkitkorv
2006-01-08, 19:11
Varför inte starta upp en instutition som godkänner folk som vuxna och normala och spärra in alla som inte blivit godkända innan 25års ålder. Kanske ett rasbiologiskt center igen, baltutlämning, koncentrationsläger, övervakningskameror i alla hushåll, sensorer som hindrar bilar från att köra för fort osv...
Tricklev
2006-01-08, 19:14
Varför inte starta upp en instutition som godkänner folk som vuxna och normala och spärra in alla som inte blivit godkända innan 25års ålder. Kanske ett rasbiologiskt center igen, baltutlämning, koncentrationsläger, övervakningskameror i alla hushåll, sensorer som hindrar bilar från att köra för fort osv...
:thumbup:
Word =)
Snygg överreaktoin Bronkit men iom att det redan finns en myndighetsålder så är var den ska ligga inte riktigt i klass emd vad du skriver.
Liten Men Fet
2006-01-08, 19:38
NEJ höj inte myndighetsåldern till 20.
Vid 18 ska man vara tillräckligt mogen för att agera som en vuxen och kunna ta sitt ansvar och sitt straff om man dummar sig.
Finns folk som agerar som vuxna mogna individer vid 14 så det hänger på uppfostran och att man ska tränas i att ta ansvar.
Om ingen behöver ta ansvar så har vi snart 40-åringar som uppträder som 12-åringar.
Dissector
2006-01-08, 19:48
Absolut inte. Säkerligen delvis för att jag själv fyller 18 i sommar, men jag anser också att en 18-åring, även om denne kan vara omogen ibland, är redo att ta konsekvenser för sitt handlande. Jag tror ingen praktisk skillnad kommer upplevas i samhället av att myndighetsåldern höjs. Säkerligen blir det tråkigare för personer på jobben som börjar jobba som 18-19-åring, och måste ha förälders underskrift till allt, och inte ses som vuxna, fast de jobbar åt samhället. Nej, en 18-åring är mogen nog att utnyttja privilegier som finns och ta konsekvenser. Finns säkert undantag, men det gör det nog för 20-åringar också så. Skulle faktiskt inte förvåna mig om 18-åringarna blev omognare om åldern höjdes, då de förstår att de inte behöver ansvara lika mycket själva ännu =)
Bronkitkorv
2006-01-08, 20:12
Snygg överreaktoin Bronkit men iom att det redan finns en myndighetsålder så är var den ska ligga inte riktigt i klass emd vad du skriver.
Men snart är vi där fast lite nya påhitt såklart för att bevaka och bestämma över medborgarna i västvärlden... Kanske ta bortmyndighetsåldern helt och hållet så att INGEN blir myndig.
High1ander
2006-01-08, 20:28
Helt klart ska man göra en prövning, som tar ca 1 år.
Man får 100 000 låtsaspengar som man ska lägga ut på fonder, aktier eller obligationer, och det måste växa med minst 27,85% för att man ska klara av aktie-prövningen.
Sen ska man klara av kostprovet som innebär att man minst ska ha ca 5% av King Grubs kunskap om träning och kost, vilket motsvarar att läsa ca 23,333 böcker om ämnet. Provet har en praktisk del där man ska lägga på sig minst 1,5 kg ren muskelmassa på ett halvår. Detta blir dock svårt för folk som kommit upp i åldern och kuggat många gånger redan, men livet är inte rättvist.
När detta är avklarat så kommer...
Seriöst, det ska vara 18 år eller mindre. När ska man göra lumpen då? När man är 25?
Men snart är vi där fast lite nya påhitt såklart för att bevaka och bestämma över medborgarna i västvärlden... Kanske ta bortmyndighetsåldern helt och hållet så att INGEN blir myndig.
Nu är jag med emot storebror samhället men att förändra myndighetsåldern ser jag inte hur det egentligen påverkar det.
mangemani
2006-01-08, 21:20
ja...högre höjning tom.
jaaa för fan höj den så långt det bara går. har fyllt 18, och det är inte en mogen ålder. verkligen inte.... inte för att jag själv håller på, men det är inte en mogen ålder nej
davedava
2006-01-08, 22:33
Nej 18 är nog ok. Iofs var jag nog en snorunge för två år sedan (är 20 idag), men det berodde på curlingföräldrar.
jaaa för fan höj den så långt det bara går. har fyllt 18, och det är inte en mogen ålder. verkligen inte.... inte för att jag själv håller på, men det är inte en mogen ålder nej
Tänk när du är gammal och inser att folk aldrig blir riktigt mogna? Jag menar, det är ju självklart att det alltid finns en del människor som är mer mogen än en själv, hur gammal man än blir.
Ja...
(hade frågan kommit upp innan jag blev 20 hade svaret vart nej)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.