handdator

Visa fullständig version : Har du någon gång blivit ormbiten?

polaren
2006-01-08, 15:55
Har blivit lite nyfiken på ormar, speciellt våran svenska huggorm som inte är särskilt farlig.

Berätta gärna vad ni gjorde efter bettet, för jag tror man kan köpa serum på apoteket och flera kanske då struntar i att besöka läkare om de blivit huggormsbitna.

EDIT: Kan tillägga att jag ännu inte blivit biten!

CoC
2006-01-08, 16:07
Inte blivit biten men har alltid med mig flera elastiska tryckförband när jag är ute i bushen och arbetar.

Minst sagt giftiga ormar i Australien. Höll på att trampa på en tigerorm första veckan i Perth. Vill minnas den är den fjärde giftigaste landormen i Australien (= världen).

Dumleman
2006-01-08, 16:21
Har blivit lite nyfiken på ormar, speciellt våran svenska huggorm som inte är särskilt farlig.
Nåja man dör ju inte efter 1 minut men helt ofarliga är de inte, en kompis blev biten i benet när hon skogsplanterade. Hon trodde först att hon stampade en kvist i benet men på kvällen/natten blev hon blå och svullen om benet och fick riktigt ont. Men symptomen varierar kraftigt. Snoken är däremot helt ofarlig.

polaren
2006-01-08, 16:29
Ja tryckförband kan vara jävligt bra att ha om du riskerar att bli biten australien. Kan ge dig många extratimmar tills du fått hjälp.

Brukar se på discovery och ibland "Snake Buster", har många gånger hänt att han (Bruce George) och andra medverkande blivit bitna, och då har de alltid plockat fram tryckförband direkt :)

Såg nåt program för några dagar sen med Linda Isacsson, och hon är tamejfan GALEN! De såg mexicos giftigaste skorpion sitta på en sten, och självklart ska jäntan fram och pilla. Så plockar hon upp stenen - lång ute i öknen - medans "experten" säger åt henne att hon ska sluta iom att den är så giftig, sen håller hon i stenen ett tag och skorpionen börjar krypa runt, och hon får panik och börjar skrika. I ett annat avsnitt av programmet så höll hon på att jaga en giftig spindel (1 dag med båt från närmsta stad och sjukhus), och försökte få den att krypa upp på ett blad hon hade i handen, men det gick inte, så istället sträcker hon ut foten för att spindeln ska krypa upp på den, självklart fonder spindeln krypa upp på hennes byxor och hon får panik igen och slår bort den med handen :D Fattar inte varför hon ska hålla på att plocka upp djur hon inte verkar kunna hantera *cry* Bara jävligt farligt :/

hallar
2006-01-08, 16:32
Jodå har blivit biten fast enbart av icke giftiga ormar som hållts som husdjur.

polaren
2006-01-08, 16:32
Nåja man dör ju inte efter 1 minut men helt ofarliga är de inte, en kompis blev biten i benet när hon skogsplanterade. Hon trodde först att hon stampade en kvist i benet men på kvällen/natten blev hon blå och svullen om benet och fick riktigt ont. Men symptomen varierar kraftigt. Snoken är däremot helt ofarlig.

Läste att fler personer dör av bistick varje år än av huggormsbett, och att gången man riskerar att dö är typ om ett större blodkärl punkteras eller om man får en allergisk reaktion. Och att en tredjedel till hälften av alla huggormsbett är s.k torrbett, dvs giftfria bett.

Har ingen säker källa, men läste det efter lite googlande :)

Dumleman
2006-01-08, 16:35
Läste att fler personer dör av bistick varje år än av huggormsbett, och att gången man riskerar att dö är typ om ett större blodkärl punkteras eller om man får en allergisk reaktion. Och att en tredjedel till hälften av alla huggormsbett är s.k torrbett, dvs giftfria bett.

Har ingen säker källa, men läste det efter lite googlande :)
Det stämmer säkert. En farbror till mig blev biten av en huggorm i tummen när han plockade blåbär och det hände ingenting men han sa att det kändes ungefär som att slå sig med hammaren på tummen :D.

Mental
2006-01-08, 16:41
Biten av en pytonorm, men de är ju inte giftiga så det gjorde mig inte mycket.

KIRE
2006-01-08, 16:43
Jag har blivit biten av en okänd orm. Förmodligen var det en huggorm eftersom detta hände i sverige. Jag märkte inte själva hugget utan upptäckte plötsligt att jag hade två små hål i vänster vad. Märkte inga symptom alls, efter ett par dagar blev bettet blåfärgat och efter ytterligare några dagar blev det kletigt och äckligt(fullt med var). En vecka senare var allt borta och man kunde bara se
ett litet rött märke. På vårdcentralen sa de att man tydligen kunde få huggormsbett utan att ormen sprutade in giftet, förmodligen var detta vad som inträffade.

polaren
2006-01-08, 16:50
Såg ett annat program på Discovery (animal planet) om en kille som hade en hel inhängnad full med ormar, som han mjölkade på gift. Han hade injicerat sig själv med gift från någon art under många år (ökade dosen vid varje gång) och var tillslut immun mot 22 olika arter :) Ganska häftigt!

kneger
2006-01-08, 17:06
blev biten av en kompis boa orm... blev halvt förskräckt när jag plötsligt kolalde ner på min arm och såg ormen bita sig fast *grr*

sen släppte den inte på nån minut heller :hbang:

MrBoris
2006-01-08, 17:10
Inte blivit biten men har alltid med mig flera elastiska tryckförband när jag är ute i bushen och arbetar.

Minst sagt giftiga ormar i Australien. Höll på att trampa på en tigerorm första veckan i Perth. Vill minnas den är den fjärde giftigaste landormen i Australien (= världen).

Jag har också varit i Perth i Australien. Som tur var råka jag aldrig ut för tigerormen, men fick höra att den var den ormen som dödade flest människor i Australien, mycket pga att den var så aggressiv så fort den kände vibrationer i marken och gärna följde efter sitt offer om man börja springa?

hahavaffan
2006-01-08, 17:17
En sötvattensanakonda bet mig i ansiktet när jag var ute och jagade Grizlybjörn med kniv, på tundran i kallaste Sibirien. :MrT:

Nej, jag har aldrig blivit biten av en orm :)

Mago
2006-01-08, 18:31
Bara av en micesnewk.

Wennerberg
2006-01-08, 18:37
Min bror blev biten när han var yngre och campade med en kompis, hela foten blev stor och blå, och hans kompis bar honom en hel mil till vår stuga. Helt sanslöst.

polaren
2006-01-08, 18:41
Min bror blev biten när han var yngre och campade med en kompis, hela foten blev stor och blå, och hans kompis bar honom en hel mil till vår stuga. Helt sanslöst.

Jävlar vilken bra polare han hade :hbang:

Jax
2006-01-08, 18:54
Inte biten, men haft en boaorm som kramade runt min hals för glatta livet. Ormstackaren tappade fästet och höll på att falla ner för en trappa, jag var det enda han kunda hålla tag i.

Bronkitkorv
2006-01-08, 19:06
Biten av en regnbågsboa som hette Sluggo och en blåsidad strumpebandssnok, jag har blivit anfallen av en ond majsorm också. Det brydde jag mej inte om att söka hjälp för fast man ska kolla upp bett från ogiftiga ormar pga infektionsrisken.

En kompis vart däremot biten av en olagligt införd Afrikansk huggorm, han svävade ett tag mellan liv och död och vart av med ett finger på köpet. Dumhuvet skulle ta upp och greja med den som man gör med ofarliga ormar för att dom ska bli vana med människor. *screwy*

Pingu
2006-01-08, 19:55
Nej, hatar ormar. En polare har 2 st tigerphyton och 2 st diamantskallerormar, är livrädd varje gång jag sätter min fot hos han *grr27*

Callister
2006-01-08, 20:07
Nej däremot har jag blivit biten av något skumt insektskräk på handen, blev rätt så förlamad i den handen någon dag efter. *screwy*

Frantic
2006-01-08, 21:52
Jag blev biten av en orm på en ö i Thailand. Jag stapplade mig fram till några thailändska killar som slängde mig på en motorcykel och körde mig till en läkare. Det var mörkt så jag såg inte hur den såg ut men läkaren trodde inte riktigt att det var en giftorm och om det var det så var förmodligen allt gift slut då det var kväll och de flesta ormar jagade under dagen. Han gav mig ett gäng tabletter mot den intensiva smärtan och sa att jag skulle komma tillbaka om jag blev snurrig, fick hög feber eller något liknande. Jag reste själv så jag fick be ett par svenska killar hålla koll på mig under kvällen så att jag inte ramlade ihop i en hög bakom nån vägg.

Jag lever än idag

red_kobra
2006-01-13, 23:10
:sleep: Nej, hatar ormar. En polare har 2 st tigerphyton och 2 st diamantskallerormar, är livrädd varje gång jag sätter min fot hos han *grr27*