Visa fullständig version : Arbetsgivarens rätt att säga upp & nyanställa
Jag och min sambo funderar på att skaffa en liten mini coleman. Men min sambo är orolig då hon nyss fått jobb som lärare. Hon trivs jättebra med jobbet och vill inte bli av med det pgav en graviditet. Så jag undrar kan arbetsgivaren göra sig av med henne när han/hon får reda på att honr är gravid och sedan anställa en ny. Eller har hon rätt att få tillbaka sitt jobb igen. Grejen är den att hon är tilsvidareanstäld/provanställd tom juli så att om vi skaffar barn nu så får arbetsgivaren redaa på det innan provanställningen är slut. Så jag/vi vill veta hur hennes förutsättningar ser ut som provanställd.
Jag och min sambo funderar på att skaffa en liten mini coleman. Men min sambo är orolig då hon nyss fått jobb som lärare. Hon trivs jättebra med jobbet och vill inte bli av med det pgav en graviditet. Så jag undrar kan arbetsgivaren göra sig av med henne när han/hon får reda på att honr är gravid och sedan anställa en ny. Eller har hon rätt att få tillbaka sitt jobb igen. Grejen är den att hon är tilsvidareanstäld/provanställd tom juli så att om vi skaffar barn nu så får arbetsgivaren redaa på det innan provanställningen är slut. Så jag/vi vill veta hur hennes förutsättningar ser ut som provanställd.
det är olagligt att säga upp ngn pga att den är gravid inte ens om det är en provanställning.
Sen är det ju upp till er att bevisa grunden för uppsägning.
har hon en lärartjänst och inte är en katastrof så är jag nästan säker på att dom inte ens skulle försöka bli av med henne eftersom det inte är direkt överflöd på lärare (beroende på var du bor iofs).
Där jag jobbade sist anställde vi t o m en tjej som var höggravid (iofs inte lärare) därför att det bedömdes så att hon var den mest lämpliga och att anställa ngn är ett längre åtagande än 9 månader oftast.
tossefar
2006-01-07, 20:20
Jag skulle rekommendera er att vänta tills hon har jobb säkrat. Om inte du kan stå för hela den ekonomiska biten själv dvs.
Jag skulle rekommendera er att vänta tills hon har jobb säkrat. Om inte du kan stå för hela den ekonomiska biten själv dvs.
Jodå klarar det själv men hon vill inte bli av med sitt jobb. Pgav en cellgifts behandling när jag var lite kan vi inte få barn på normalt sätt och måste ta hjälp av sjukhus. Vi har fått tid nu i vår. Tackar vi nej till den tiden så får vi vänta mellan 6-24mån innan vi får ny tid.
Liten Men Fet
2006-01-07, 20:38
Kör på barn, jobb finns det fler av i värsta fall.
Som sagt är det inte lagligt att göra sig av med folk för att man gjort dom på smällen, jag menar för att dom blir på smällen..
Vill ni ha barn tycker jag ni ska skaffa det, simpelt va? :)
Häng inte upp hela erat liv på ett sunkigt jobb som dom flesta verkar.
Skaffa ungen och bli lyckliga! :)
Stavpolisen undrar om du var full när du satte rubriken.... ?
man kan inte planera allt här i livet så tuta och kör
dessutom så behöver inte arbetsgivaren veta att ni gör den här behandlingen precis som dom inte behöver veta om ni har sex.
När hon väl är gravid kommer provanställningen att ha gått ut och övergått till en ordinarie anställning eller i avslutad anställning så det bör inte vara något problem oavsett.
KKK tycker du mer ska fundera över ditt nick än andras stavning.
Det är helt klart en risk i att skaffa barnet, det smartaste är nog att vänta.
På mitt jobb har det dock alltid varit lugnt med nya gravida anställda, aldrig varit ett problem.
Ifall det är en sådan arbetsuppgivare så kommer du inte ha en chans att överklaga, man får säga upp folk för i princip vad som helst och han lär nog kunna hitta något att skylla på, tex "hennes näsa var så ful at den skrämde barnen" osv.
KKK: rubrikjävlen går inte att editera i efterhand. Får väl skylla på min nya lap-top som har ett mini-tangentbord.
KKK: rubrikjävlen går inte att editera i efterhand. Får väl skylla på min nya lap-top som har ett mini-tangentbord.
Problemet är löst. Allan fixade. KKK kommer vara tvungen att checka precis vartenda litet ord han nånsin skriver på Kolozzeum i fortsättningen - så funkar det här...Dessutom har jag hört talas om stavningspolis, men stavpolis...är det en polis som stavgår?
Ungar i första hand.
Lärarjobb finns det ganska gott om.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.