Visa fullständig version : Kostnad för värmefläkt
Ungtuppen
2006-01-07, 19:15
Någon som har en aning om ungefär vad en värmefläkt kostar i timmen i ett oisolerat garage?
Är effekten på 1000 Watt dvs 1 kW, drar den 1kWh i timmen.
1 kWh kostar ca 1,10 kr.
Vad vill du uppnå med din fläkt?
Du skall kanske ha en timer?
Ungtuppen
2006-01-07, 20:07
1 kWh kostar ca 1,10 kr.
Tack. Tränar nämligen i ett garage som är oisolerat. Det kan bli lite drygt när det är 20minus ute :D Så jag hade tänkt införskaffa en värmefläkt, bara inte kostnaden blir allt för dyr.
strong-man
2006-01-07, 20:24
Tack. Tränar nämligen i ett garage som är oisolerat. Det kan bli lite drygt när det är 20minus ute :D Så jag hade tänkt införskaffa en värmefläkt, bara inte kostnaden blir allt för dyr.
du får väll isolera då inta så farligt dyrt :D
du får väll isolera då inta så farligt dyrt :D
träna hårdare eller klä på dig mycket, tränade i en "bod" i julas kallt som fan först, hade mössa vantar tjocktröjja, sen när ja fick upp flåset blev det riktigt varmt..
så testa o klä på dig massa först, o sen e de bara att skala av ;)
hahavaffan
2006-01-07, 21:00
Men hur bra är det för kroppen att vara varm i en så kall miljö? Jag undrar, för jag vet inte själv :)
Men hur bra är det för kroppen att vara varm i en så kall miljö? Jag undrar, för jag vet inte själv :)
precis, någon borde säga åt skidåkarna och bandyspelarna att sluta träna och tävla ute när det är minusgrader...
Kan räkna ut den exakta kostnaden om jag visste hur många kvadrat ditt garage är på samt effekten på din fläkt... Men det orkar jag fan inte göra på en lördag kväll.
Men ring vilken kyltekniker som helst så kan de hjälpa dig relativt snabbt.
Kan räkna ut den exakta kostnaden om jag visste hur många kvadrat ditt garage är på samt effekten på din fläkt
Kan du inte alls. *popcorn*
Vad då "kyltekniker"? Han skall värma upp garaget.
Kan du inte alls. *popcorn*
Vad då "kyltekniker"? Han skall värma upp garaget.
Jo det kan jag hasse. Sitter och gör liknande 5 dagar i veckan.
Har du effekten på fläkten, storleken på ytan och väggmaterialet är det lätt uträknat.
Och värme/kyla använder samma teknik i princip så nu får herr besserwisser vara tyst i klassen.
Trevlig kväll.
Jo det kan jag hasse. Sitter och gör liknande 5 dagar i veckan.
Har du effekten på fläkten, storleken på ytan och väggmaterialet är det lätt uträknat.
Och värme/kyla använder samma teknik i princip så nu får herr besserwisser vara tyst i klassen.
Trevlig kväll.Så du menar att trådskaparen, som inte vet hur mycket energi en värmefläkt drar, skall känna till U-värdet? Eller du säger väl fortfarande K-värde. Muhahahaha
Jag har 5 års erfarenhet av isolertekniska beräkningar, så nu är du så god och kryper tillbaka in under den sten där du hör hemma.
1 kWh kostar ca 1,10 kr.
Hemstk vad dyr el du har.
Du får gå in på Konsumentverket (http://www.elpriser.konsumentverket.se/) och leta upp en ny elleverantör.
Inga problem att hitta el för 80-85 öre....
andreas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.