Visa fullständig version : Billig och bra router
Kanske inte helt on-topic men men. Flertalet människor köper ju färdiga routrar nuförtiden, och de kanske är ok, vad vet jag, men oftast är de väl rätt begränsade vad gäller prestanda osv?
Hur som helst om ni nu har någon halvdan maskin som bara står, med minst 8MB hdd ;), gärna 64MB ram (eller mer) och två nätverkskort kan ni ju lätt bygga en egen som antagligen är minst lika bra.
Och det jag vill komma fram till är att http://www.m0n0.ch/wall/ är grymt söt för just detta syfte, jag har inget snabbt ställe att prova emot men jag får iaf 3MB+/s från sunet. Vet inte var begränsningen går på min minst sagt begränsade dator (någon ful liten ibmmaskin med 433mhz celeroncpu.)
Btw, utöver att flytta hårddisken och skruva i ett till nätverkskort tog installationen ca 0.1 sekunder ;)
sh-3.00# gunzip -c generic-pc-1.21.img2 | dd of=/dev/hdc bs=16k
gunzip: generic-pc-1.21.img2: decompression OK, trailing garbage ignored
448+0 poster in
448+0 poster ut
7340032 bytes transferred in 0,100936 seconds (72719710 bytes/sec)
så istället för en riktigt liten burk som går fint att ställa undan ska man istället dra igång en ful jävla stenåldersmaskin modell större som förmodligen låter som en dammsugare på tjack?
neeeeeeeeeeerd-warning
Btw, utöver att flytta hårddisken och skruva i ett till nätverkskort tog installationen ca 0.1 sekunder ;)
sh-3.00# gunzip -c generic-pc-1.21.img2 | dd of=/dev/hdc bs=16k
gunzip: generic-pc-1.21.img2: decompression OK, trailing garbage ignored
448+0 poster in
448+0 poster ut
7340032 bytes transferred in 0,100936 seconds (72719710 bytes/sec)
Skicka disken på tippen och kör nån linux mjukvaru routrana på 1 diskett eller CD.
Synd bara att routern som du byggt i en maskin kostar nån lusing om året i bara strömförbrukning så tro inte att det spars nåra pengar i inköpet av en router.
Utöver att den tar yta och är jävligt ful.
så istället för en riktigt liten burk som går fint att ställa undan ska man istället dra igång en ful jävla stenåldersmaskin modell större som förmodligen låter som en dammsugare på tjack?
neeeeeeeeeeerd-warning
1) den står i ett förråd, visst att den är lite större men där spelar det inte så stor roll
2) den är kyld med enbart en kylfläns och disken var tyst, så det enda ljud den ger ifrån sig är väl ett svagt sus från nätagget, men det är så liten låda för mesig utrustning så det hörs knappt det heller, än mindre när den är instängd där den är.
Skicka disken på tippen och kör nån linux mjukvaru routrana på 1 diskett eller CD.
Synd bara att routern som du byggt i en maskin kostar nån lusing om året i bara strömförbrukning så tro inte att det spars nåra pengar i inköpet av en router.
Utöver att den tar yta och är jävligt ful.De har images för cd och compact flash med, men cd är ju vanskligare, compact flash kanske är stabilare sålänge man inte skriver till det för många gånger men det går nog rätt ut, och av principskäl vill jag ju inte köra någon linuxfirewall, dessutom är antagligen de som finns sämre ;D. Den här körde ju en bantad freebsd 4.x installation som inkl diverse vpnjox, php, webserver osv rymms på under 8MB ;/
Vad gäller strömförbrukning är väl det största anledningen till att jag inte har kört något förr, och ja, att jag inte behöver det ;D, men vi hade fått en massa sådana däringa skräpdatorer så jag tog den där. Men drar verkligen en celeron 433a så mycket? Jag har ju inget att mäta med o så men du tror inte jag kommer undan med typ 20watt eller något?
Iofs även då skulle det ju bli 175kwh/år till en kostad av 122kr om elen kostar 0.7kr/kwh. Så även det är väl lite för dyrt för något man inte behöver.
När jag klurade på det där tänkte jag även att en köpt hårdvarubrandvägg lär förbruka lite el med, även om det kanske inte är lika mycket.
Men hur som helst, vad tror du de drar i båda fallen? Vore ju intressant att veta vad den där förbrukar.
Sedan är det väl egentligen smartast om man kör det på någon maskin som ändå råkar köra webserver eller liknande, då gick det ju inte åt någon extrahårdvara, men om någon då äger webservern skiter det sig ju =P
Då går det kanske att köra den i jail eller en sådan däringa solaris container eller något, men tja.. Får väl se hur långlivad den blir ;)
Sedan, är det inte som sagt så att många av hårdvarubrandväggarna som säljs till privatpersoner är skit och inte har så bra prestanda? linksys wrt54g o de skulle väl iofs vara bra förr så de kanske sköter sig skapligt?
Något som den här hade ju fungerat annars:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?childpagename=US%2FLayout&packedargs=c%3DL_Product_C2%26cid%3D1115416832835&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper
Står inte hur mycket den förbrukar mer än 3.3v 2.5a men isf max 8.2 watt. Vad drar den gamla tröskan jag har ståendes då?
Men som sagt, egentligen behöver jag ju ingenting.
(och en lösning på diskett skulle ju inte ha plats med webinterfacet och inte vara lika lättanvänd, och jag tvivlar på att de flesta produkter för hemmabruk har lika många funktioner, om inte annat så för att inte förvirra konsumenten med alla val.)
En kille i #.se på linknet hade köpt någon ciscorouter som han hade hemma, 8000kr...
http://www.complang.tuwien.ac.at/anton/computer-power-consumption.html
"190W
K6-2 300MHz system idle (see below), 21" Nokia 445Xi monitor displaying much white, active speakers, cable modem, HP DeskJet 600 (soft-off).
244W
Athlon 64 system idle (see below), 21" Nokia 445Xi monitor displaying much white, aktive speakers, cable modem (HP LaserJet 1200 hard-off).
25W
The Athlon 64 system above, with main box soft-off, monitor soft-off, speakers hard-off, printer hard-off, cable modem on (no power switch).
12.7W
iBook G4 1066MHz idle, screen off, running Linux-2.6.8; 12.1W with disk on standby (spun down) in laptop-mode; 18W idle with screen on, brightest setting; 14.9W idle with screen on, darkest setting before total off; 22W loaded (kernel compile), screen off."
Vettefan vad han menar med main-box, menar han själva datorn då? På a64-systemet alltså.
Ibooken drar ju inte så mycket, k6an drog ju dock massor men han har ju skärm o skit inkopplat. Borde verkligen slå av min 2ghz a64 när jag inte använder den dock ;D, värt att köpa en atabox att ha telefonen i ;/
Testade nu mot en polare och får iaf 7MB/s med ftp, vet inte vad jag hade fått just nu utan den, beror ju på vad han och andra gör, men eventuellt kanske den inte presterar bättre än så, men vad ger en budgetrouter som sagt? Och vet någon om myson/dec tulip är bra nic chipset?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.