handdator

Visa fullständig version : Bodyfat och hälsa

gustavk
2006-01-06, 19:32
Som topicen lyder undrar jag hur lågt kropsfett man kan ha och samtidigt inte utsätta sig för större hälsoproblem. Vet att vissa har kasnke ned mot 6-7 % utan att må särskilt dåligt. Men var går gränsen och vid vilken %-halt av fett mår kroppen som bäst? Är det olika individer emellan? Har själv tänkt att deffa ner mig för att sedan hålla en låg %-halt under en långre tid och undrar om det kanske utsätter mig i större risk för sjukdomar och annat otyg..

Tack på förhand

Zerohero
2006-01-06, 19:35
8-22% är vä lden hälsosama nivån för män. sen att bodybuildare kan gå ner 3-4% är möjligt men inet häslosamt.

Det jag undrar vad är det för problem man kan få med låg bf?

gustavk
2006-01-08, 00:21
njae.. asså egentligen har jag ingen aning men eftersom det är så få som har så lågt bf och när man hör tränare till vissa bodybuilders säga det "är i gränslandet" för vad som är nyttigt så antog jag att kroppen inte fungerade särskilt bra vid låg bf nivå. tack för svaret iaf :)

Helena B
2006-01-08, 02:24
njae.. asså egentligen har jag ingen aning men eftersom det är så få som har så lågt bf och när man hör tränare till vissa bodybuilders säga det "är i gränslandet" för vad som är nyttigt så antog jag att kroppen inte fungerade särskilt bra vid låg bf nivå. tack för svaret iaf :)

Personer som tävlar ligger lågt bara under en kort period.

Lizzie
2006-01-08, 09:30
8-22 fett% när det gäller män och 18-30 fett% när det gäller kvinnor - är de siffror jag hört. En tjej ska absolut inte komma under 15%, vid 10-15% mister hon mensen, för kroppen är alldeles för svag att bära ett foster. En kille kan ha 3-4% fett men ändå kunna fortplanta sig... Men har man så låg fettprocent kan man knappt hålla värmen. Fettet ska ju oxå skydda och verka stötdämpande för de inre organen.
Vad har en normalviktig tjej/kille som tränar regelbundet å är i trim? (inte elit nu) Jag skulle gissa på tjej: 18-22% Kille: 10-14% ????
Vad har ni för fettprocet?

ikariotis
2006-01-08, 14:01
jag har runt 19% och då tillägga att jag vill ner och ligga runt 12-15%. Har även 52% vatten i kroppen vet ej om det är mycket eller lite...en sak jag tänkte på är att jag ändå väger sjukt mycket, är inte speciellt stor och inte jätte lång (Ca 180) men väger över 95 kg och är absolut inte fet, vart kommer all vikt ifrån??!?!?

Lizard
2006-01-08, 15:15
Modern forskning tyder på att du har en naturlig "set point" i kroppen. Homeostatis, som det kallas, är när organismen är i balans och då fungerar du som bäst. När du dietar så kommer du, om du inte har en för hög set point, att rubba kroppens balans negativt. Ju lägre du går i fettprocent, desto mer vill kroppen ställa tillbaka visarna. Ett liv i hunger väntar den som strävar mot konstanta 6% när din kropp vill att du håller femton. I takt med att dieten fortgår kommer dina hormonkurvor att krascha och ditt allmäna välmående pendla mellan hyperaktiv när du tränar och håglös när du inte gör det. Till slut har kroppen ställt om sig så att du tvingas att leva med konstant låg energiomvandling utom när du idrottar för att möta kraven. Då får du en ny set point och du hamnar i den vanliga, men utomordentligt tråkiga, situationen att du tvingas hålla igen och träna som en gnu bara för att stanna kvar på samma kroppsfettsprocent.

Du kan ha utomordentligt låg andel hudfett (inte samma sak som andel fett faktiskt) utan att få hälsoproblem. Snarare är det så att du får livsstilsproblem när du jagar det förgängliga sexpacket.

DI övrigt är ditt ideala fettprocent-värde beroende av din ålder och kön, dvs värdet varierar med hur gammal du är och om du är man eller kvinna.

Lizard

haiduc
2006-01-08, 23:36
Hur vet man hur mkt kroppsfett/undehudsfett osv man har...?

maRRtin
2006-01-08, 23:52
Hur vet man hur mkt kroppsfett/undehudsfett osv man har...?
Man mäter det på något sätt, kaliper, bioimpendans mm

haiduc
2006-01-09, 14:13
Man mäter det på något sätt, kaliper, bioimpendans mm
M.a.o. ngt man inte kan göra själv?

Ninjasmurf
2006-01-09, 14:17
både kaliper och bioimpedans kan man köpa själv

Nitrometan
2006-01-09, 14:51
Nu kom jag att tänka på nån som hade 3% kroppsfett med sin bioimpedansmätare. :D

emmzan
2006-01-09, 16:16
Vemdå vemdå?? *popcorn*

Snake
2006-01-09, 19:14
Vemdå vemdå?? *popcorn*

*pekar på signaturen*

userfriendly
2006-01-09, 20:26
vet ej om det går att kopera in:

Normvärden för fetthalten i kroppen (procentuell andel av den totala kroppsvikten)
Kön.....Mager..... Normal...... kraftig.... fet...... extremt fet....
Kvinnor..Under 20% 20-30 % 30-35 % 35-40 % Över 40 %

Män Under 10 % 10-20 % 20-25 % 25-30 % Över 30 %

För fitnessfolk o tränande gäller:

kvinnor, unga, låg 16%, normal 23%, hög 28%
Kvinnor, medelålders o äldre, låg 20%. medel 27%, hög 33%

Män, unga: låg 5%, medel 10%; hög 15%
Män, medelålders: låg /%, medel 11%, hög 18%
Män, äldre: låg 9%, medel 12%, hög 18%¨

myling
2006-01-12, 16:02
när elofsson (på den tiden han var duktig :D ) hade för låg fett%, under 10, så fick han käka chips för att komma upp i mer hälsosamma värden *popcorn* . de ansåg att infektionsrisken ökade markant under 10%. antagligen därför som en kille som henrik forsberg alltid blev sjuk inför ett mästerskap...

PsykopatVegan
2017-08-29, 02:57
Dumpar denna tråden då det var den bästa tråden i ämnet, vilket är lite skrämmande, med tanke på att det är fler som borde funderat över denna frågan.. Men den gäller iofs bara rena.. Hehehe

Om jag går ner i bodyfat, om man går ner lågt så händer en del saker, testosteronet dippar, humöret dippar, sömnen störs och pulsen sänks.
Detta är iaf vetenskapligt bevisat med en casestudy där de tog ner en ren bodybuilder ner till runt 6%, sedan gick han upp till 14%.

Och är erkänt och välkänt att man helst bör ligga runt 10-15%.

Är testosteronet när man är under 10% sänkt även om man ligger på överskott när man är på låt säga 7%?
I studien jag talar om återgick värdena men det var 6 månader emellan när han var på 6% och sedan gick upp igen och några värden däremellan framgår då inte.

Så här har ni en fråga ni BORDE vara intresserade av och faktiskt även kunna svara på. Helst med studier såklart

Hehe :naughty:

PsykopatVegan
2017-08-30, 10:18
Jag vet att här finns viss förmåga och jag utmanar er att visa den nu. :naughty::naughty:

Testosteronet eller andra markörer om ni så vill när man har lågt kroppsfläsk och restrictar vs lågt fläsk men överskott.

xan
2017-08-30, 11:58
Ligger du på överskott så lägger du ju på dig fettet igen, så hur spelar det någon roll? Om du hade tänkt att deffa ned dig till 5% och sedan äta massa mat enbart på träningsdagar för att få upp testosteronet så tror jag inte det är någon bra idé, kroppen behöver hormonerna även när du vilar och sedan ska du ju kunna leva ett vanligt liv också.

PsykopatVegan
2017-08-30, 12:14
Ligger du på överskott så lägger du ju på dig fettet igen, så hur spelar det någon roll? Om du hade tänkt att deffa ned dig till 5% och sedan äta massa mat enbart på träningsdagar för att få upp testosteronet så tror jag inte det är någon bra idé, kroppen behöver hormonerna även när du vilar och sedan ska du ju kunna leva ett vanligt liv också.

Du missar min poäng totalt.

Det är erkänt att lågt kroppsfett gör att kroppen tror att du håller på att dö och att den prioriterar liv före välmående, i denna strävan ryker både testosteron och annat.

Min fråga är hur påverkar lågt bodyfat testosteronet (den naturliga produktionen).
Och kommer man runt detta genom att ge den överskott, SJÄLV har jag en teori att det inte påverkar, en dags överskott, veckors eller månaders överskott är en sak men om man fortfarande har lågt bodyfat antar jag att kroppen fortfarande ser det som sin prioritet att lägga på sig
Inget annat. Låt oss inte göra det till något annat

DURN
2017-08-31, 14:06
Du missar min poäng totalt.

Det är erkänt att lågt kroppsfett gör att kroppen tror att du håller på att dö och att den prioriterar liv före välmående, i denna strävan ryker både testosteron och annat.

Min fråga är hur påverkar lågt bodyfat testosteronet (den naturliga produktionen).
Och kommer man runt detta genom att ge den överskott, SJÄLV har jag en teori att det inte påverkar, en dags överskott, veckors eller månaders överskott är en sak men om man fortfarande har lågt bodyfat antar jag att kroppen fortfarande ser det som sin prioritet att lägga på sig
Inget annat. Låt oss inte göra det till något annat

Är inte svaret så enkelt att det enda överskott som gör att man kommer runt ett ev. problem med testosteron kopplat till lågt bodyfat, är att äta ett så stort överskott att bodyfat blir högre.

DieErste
2017-09-03, 10:32
både kaliper och bioimpedans kan man köpa själv

Fast ger inte uppskattningen i spegeln nästan bättre uppfattning? Om jag förstått Ola rätt kan man få en indikering om relativa skillnader men absoluta mått är svårt om man inte går igenom en sån procedur han gjorde vid sin vlcd deff :/

tomten1
2017-09-03, 10:54
Kaliper är onödigt. Riktiga proffs kan greppa magfläsket med tumme och pekfinger och få en idé om hur många % man ligger på. Är man superproffs räcker det med att sitta lite framåthukad i stolen och känna efter hur mycket magfläsket viker sig.

LunaSpice
2017-09-03, 14:38
kaliper är onödigt. Riktiga proffs kan greppa magfläsket med tumme och pekfinger och få en idé om hur många % man ligger på. är man superproffs räcker det med att sitta lite framåthukad i stolen och känna efter hur mycket magfläsket viker sig.

qtft

King Grub
2017-09-03, 15:26
Viker det sig mer än så här måste man sättas på en svältkur.

https://i.imgur.com/6QkTjKr.jpg

Ett Orm
2017-09-04, 04:44
Ja man kan tydligt se en osmaklig fettvalk straxt under naveln, acceptabelt med tröja på dock.

Agitator
2017-09-04, 05:43
Nog för att man har varit nere på låg nivå i ens egna ögon. Men det där. Holy shit.

Förutsätter att den mannen gått på vätskedrivande och ser typ ut sådär enbart för fototillfället. Övrig tid om året lean, men inte vätsketömd på samma sätt.

Fan, minns själv hur man såg ut som maskinisten när man var som lägst. Synd att man aldrig mätte sin BF när man var som alra lägst, hade varit kul ändå med typ bodpod eller liknande. Men i slutändan känns det orelevant, man får leva på gamla minnen och bilder haha.

AlexGBG
2017-09-04, 07:50
Nog för att man har varit nere på låg nivå i ens egna ögon. Men det där. Holy shit.

Förutsätter att den mannen gått på vätskedrivande och ser typ ut sådär enbart för fototillfället. Övrig tid om året lean, men inte vätsketömd på samma sätt.

Fan, minns själv hur man såg ut som maskinisten när man var som lägst. Synd att man aldrig mätte sin BF när man var som alra lägst, hade varit kul ändå med typ bodpod eller liknande. Men i slutändan känns det orelevant, man får leva på gamla minnen och bilder haha.

Han är rätt rippad mer eller mindre konstant :P

1FPLMrWLV0I

fysiokost
2017-09-04, 18:14
Om jag går ner i bodyfat, om man går ner lågt så händer en del saker, testosteronet dippar, humöret dippar, sömnen störs och pulsen sänks.
Detta är iaf vetenskapligt bevisat med en casestudy där de tog ner en ren bodybuilder ner till runt 6%, sedan gick han upp till 14%.

Och är erkänt och välkänt att man helst bör ligga runt 10-15%.

Är testosteronet när man är under 10% sänkt även om man ligger på överskott när man är på låt säga 7%?
I studien jag talar om återgick värdena men det var 6 månader emellan när han var på 6% och sedan gick upp igen och några värden däremellan framgår då inte.

Det stämmer att man generellt ser en sänkning av testosteron, ökning av kortisol och flera andra fysiologiska effekter vid låg fettprocent i studier. Det man däremot måste ta hänsyn till då man granskar de resultaten är att deltagarna då också legat på ett energiunderskott under lång tid för att ta sig till den låga fettprocenten alternativt ligger på en låg energitillgänglighet eller äter väldigt lite (mättat) fett. Samtliga tre (framförallt de första två) är faktorer som påverkar fysiologin och hormonprofilen. Det är alltså inte säkert att det är just den låga fettprocenten i sig som ger förändringarna, utan de är snarare ett resultat av det sätt du tagit dig till en låg fettprocent och/eller äter för att stanna kvar där.

Själv tror jag att en individ med låg fettprocent som ser till att efter dieten successivt öka energitillgängligheten och äter näringsriktigt nog kan återfå en någorlunda normal hormonprofil efter ett tag fettprocenten till trots.

Skrollovicz
2017-09-04, 19:28

Någon som är vätsketömd har en högre fettprocent än om man inte är vätsketömd, kan vara värt att notera.

Jocke67
2017-09-04, 20:27
Hur mång fett% är detta på ett ungefär tror ni?
115525

fysiokost
2017-09-04, 21:31
Hur mång fett% är detta på ett ungefär tror ni?
115525

Svårt att säga då man bara har en bild framifrån att utgå från och inte vet vikt eller har möjlighet att kunna nypa, men någonstans runt 14-17 % skulle jag tippa :)

smerk
2017-09-04, 21:49
hur mång fett% är detta på ett ungefär tror ni?
115525

20%

Jocke67
2017-09-05, 06:35
Svårt att säga då man bara har en bild framifrån att utgå från och inte vet vikt eller har möjlighet att kunna nypa
83kg / 186cm
Profil:
115527

TheOne1994
2017-09-05, 07:07
83kg / 186cm
Profil:
115527

ca 20%

xan
2017-09-05, 09:39
20%?

Det där kan väl inte vara mycket mer än 15%?

Rahf
2017-09-05, 09:44
Ni som gissar 20% kan aldrig någonsin ha sett jämförelsebilder. Det där ligger runt 15% med felmarginal uppåt.

Shqypnia
2017-09-05, 10:02
Över 15% är det inte.

Agitator
2017-09-05, 21:08
Finns det en fettprocent tråd? Har för mig jag sett en sådan titel :)

xan
2017-09-05, 21:35
Finns det en fettprocent tråd? Har för mig jag sett en sådan titel :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800

Jocke67
2017-09-06, 11:41
OK tack för svar!

Jag tolkar era gissningar att jag ligger nån stans runt ca 15-18%. Men spelar ingen större roll egentligen (var bara lite nyfiken) för jag ska ner ytterligare några kg innan jag är där jag vill vara. Har gått ner 90->83kg nu på ca sju veckor. Har aldrig deffat förut (har tränat knappt tre år men mest SL-bajs och då kan man ju vara hur fet man vill ;-) ) men bytte fokus till byggning i våras och då är det ju liksom meningslöst att träna om man ändå ser ut som ett fetto. Siktade på 80kg men det verkar krävas mer viktnedgång än vad jag ursprungligen trodde att få den där riktigt hårda looken (som jag gissar ligger runt 10%).

Men sen är frågan om man ska ligga kvar där, kanske blir jobbigt i längden att man måste vara så nogrann med kosten och så + att styrketräningen kanske ger sämre gains?

King Grub
2017-09-06, 11:50
Över runt 15 % finns det bara negativa effekter av att ligga om man vill bygga effektivt.

Jocke67
2017-09-06, 11:51
Över runt 15 % finns det bara negativa effekter av att ligga om man vill bygga effektivt.

Neråt då?

King Grub
2017-09-06, 11:58
Beror på om man ligger lågt naturligt eller har varit tjock och bantat/deffat ner sig. Går man ner till låg kroppsfettprocent från en hög ställer man in kroppen på fettökningar. Det är om man är naturligt smal och aldrig har haft mycket kroppsfett som man har ett extra gynnsamt läge.

10-12 % eller däromkring är antagligen bästa intervall att ligga på för män.

Mickee
2017-09-06, 13:32
Beror på om man ligger lågt naturligt eller har varit tjock och bantat/deffat ner sig. Går man ner till låg kroppsfettprocent från en hög ställer man in kroppen på fettökningar. Det är om man är naturligt smal och aldrig har haft mycket kroppsfett som man har ett extra gynnsamt läge.

Vilket scenario tror du/ni är minst negativt för att bygga muskel?

1. Man har deffat ner sig från t.ex. 25% till 12% och försöker bygga där ifrån.

2. Ligger kvar på sina 25% och träna på där ifrån
(vilket i min amatörsmässiga teori betyder att mer energi går till muskelbyggnad än att fylla upp tomma fettceller som jag antar en del energi går åt till i scenario 1)

Dvs, den extra fettökningen vid scenario 1 vs den redan höga fett-% i scenario 2

smerk
2017-09-06, 17:24

Så om man legat runt 18-20% som högst så vill kroppen tillbaka dit? Oklart om jag hade så mycket fett då dock, har förlorat typ 8-10%-enheter rent visuellt utan att dra ned på några kalorier alls, bara nyttigare mat. Antar att man kan se tjockare ut än vad man är om man har mycket bundet vatten.

King Grub
2017-09-06, 17:27
25 % är en katastrofnivå för en man så den skulle jag ner från omedelbart.

xan
2017-09-06, 17:35
Så om man legat runt 18-20% som högst så vill kroppen tillbaka dit? Oklart om jag hade så mycket fett då dock, har förlorat typ 8-10%-enheter rent visuellt utan att dra ned på några kalorier alls, bara nyttigare mat. Antar att man kan se tjockare ut än vad man är om man har mycket bundet vatten.

Nja, varför skulle man ha mycket bundet vatten? Så länge man är frisk lär man knappast se tjockare ut av det.

smerk
2017-09-06, 17:46
Nja, varför skulle man ha mycket bundet vatten? Så länge man är frisk lär man knappast se tjockare ut av det.

Tänker på om man äter mycket processerat innehållande salt etc. Innan åt jag mycket bröd, kvarg, mjölk etc och äter nu saker så som bulgur, linser, lax, kyckling, bönor. Droppade 4kg över sommaren då jag ställde om till denna dieten. Har räknat kalorier noga både innan och efter och har ätit enligt teoretisk balans. Blivit extremt mycket mer rippad, har ådror på magen etc, samt så ser ansiktet smalt ut när det innan jätterunt vilket jag stört mig på då jag ej varit speciellt tjock, haft rutor etc. Låter inte detta som att jag hade mycket bundet vatten innan? Alternativt var jag känslig mot laktos/gluten vilket jag knappt äter nu (trots att folk menar att inga är känsliga utan att vara intoleranta mot gluten typ), var mycket mer orolig i magen innan.

Jocke67
2017-09-08, 21:31
Ni som har erfarenhet av att ha deffat, hur många kg kroppsvikt ungefär går ni ner per minskat kg kroppsfett? Beror antagligen på vilken nivå man ligger på, antar att det är lättare att behålla muskelmassan ju fetare man är eller?

fysiokost
2017-09-09, 16:51
Ni som har erfarenhet av att ha deffat, hur många kg kroppsvikt ungefär går ni ner per minskat kg kroppsfett? Beror antagligen på vilken nivå man ligger på, antar att det är lättare att behålla muskelmassan ju fetare man är eller?

Det är väldigt individuellt, men att sträva efter att så mycket av viktminskningen som möjligt ska bestå av fett bör vara målet i de absolut flesta situationer.

Casestudys på tävlande (rena) bodybuilders har visat på en förlust av fettfri massa på ca 20-40 % under deras tävlingsdieter. Studier på hårda dieter med stora energiunderskott (typ svält) har visat på drygt 50 % förlust av fettfri massa om jag inte missminner mig.

Faktorer som påverkar förlustkvoten fett/muskler vid en period av underskott är dels hur stort energiunderskottet är, din fettprocent, hur länge du legat på energiunderskott, hur mycket protein du äter samt hur träningsupplägget ser ut. Att som i de flesta bantningskurer ligga på minimala energiintag, träna massa kondition och inte höja proteinintaget är alltså som att be om att tappa stor andel muskelmassa. Bra styrketräning, höjt proteinintag och moderat energiunderskott ger däremot betydligt bättre förutsättningar för en mer lyckad deff.

Anders The Peak
2017-09-09, 17:18
Casestudys på tävlande (rena) bodybuilders har visat på en förlust av fettfri massa på ca 20-40 % under deras tävlingsdieter.

Fast matematiskt ökar de faktisk den fettfria massan i relation. Det brukar framföras som om de har ökat muskelmassan under studien. Men jag tycker mig även se att det är många som förbättrar sin muskelmassa under en diet och ökar faktiskt rejält.

Men det är klart vid en tuff tävlingsdiet är det tuffare om personen ska ned till 5-6 % underhudsfett.