handdator

Visa fullständig version : Har Bredbandsbolaget blivit sämre?

Bönne
2006-01-06, 19:07
Förut var det nästan bara guld och gröna skogar när det pratades om BBB, alla glorifiera dem.

Hur tycker ni det står till nu?

Måste bara få klaga lite och skriva av mig, riktigt trött på det företaget nu.
Hela börja med att jag fick en jäkla massor av paketförluster, väntade ett par dagar innan jag ringde och skulle lägga en felanmälan, dock visade det sig att de redan kände till problemet och att det skulle vara fixat inom två dagar. Fem dagar gick och problemet kvarstod, maila deras support för att påminna dem, så de inte trodde att problemet var löst och då får jag svarat att de har åtgärdat problemet nu. Exakt samma fel som förut, men problemet skulle ha flyttats från deras sida till min, kändes ju inte så troligt, men tvingas naturligtvis felsöka hela mitt nätverk, upp på vinden och leta fram andra nätverkskort, modem, filter och telefon- och nätverkskablar. Tog ett par timmar innan allt var testat, bara för att konstatera att exakt samma fel kvarstod. Skickade skärmdumpar till supporten, de sa då att de kunde skicka en tekniker men om det visade sig att felet låg på min sida, så skulle jag åka på en faktura för kalaset, kunde alltid missat något - konstigt att de kräver sådan kompetens av sina kunder.

Får mailet sedan;
"Den felsökning du beskriver bör räcka för att lägga upp ett felärende på
problemet, förutsatt att du är säker på att problemet inte ligger på din sida."

Hur ska man kunna vara säker, blir riktigt sur nu och tar fram telefonen, tänkte att de skulle få höra, hann inte börja förrens han förklarade för mig att de hade problem i mitt område, fick inte ens en ursäkt för att de som företag, som ska leverera tjänsten, inte lyckas göra det och istället lägger över bördan på kunderna. Konstig inställning som företag att alltid förutfatta att problemet ligger hos kunden och inte hos företaget och dessutom ställa krav på kundens kompetens när det är de som företag som ska leverera tjänsten.

GAH! bredbandsbolaget suger...

Bönne
2006-01-06, 19:13
http://bearny.no-ip.org/BBB-adsl.JPG

Så ser det ut när man använder horbredbandsbolagets ADSL-tjänst...

Gurk-Burk
2006-01-06, 19:14
Jepp BBB är inte vad de har varit, har enorma problem med mitt ADSL från BBB, tydligen så strular det duktigt mkt för alla som övergick från Bostream och Sydkraft till BBB när de blev uppköpta.
Har mailat supporten och får det vanliga svaret att det är fel i min dator, fel på min TP-kabel, modemet är kopplat i fel jack etc... Konstigt bara att det funkade hur bra som helst till BBB tog över.

TrasMannen
2006-01-06, 19:21
BBB har fungerat helt underbart i 3 års tid. Jag sitter iof på fiber. Men nu för 2 veckor sedan så tappar jag IP:n i 3-4 minuter. Aaas störande. går med lite jämna intervaller.

polaren
2006-01-06, 19:36
Jag hade BBB fiber till i somras och då fungerade det rätt okej med undantag för vissa avbrott. Fan vad synd att supporten är så dålig :( Ringde dom inte själv men har aldrig gillat telefonsupport hos större företag, då samtalet blir så opersonligt. Känns som att personen i andra luren inte riktigt bryr sig.

Annat är det på mindre firmor!

christian
2006-01-06, 19:40
De har väl haft rejäl växtvärk och intäkterna har inte riktigt kommit ikapp utgifterna. Vi ska inte glömma att BBB var först på hög bandbredd till privatpersoner till rimligt pris. Andra har följt efter och BBB har inte riktigt hunnit ställa om sig än.

Bönne
2006-01-06, 19:45
De har väl haft rejäl växtvärk och intäkterna har inte riktigt kommit ikapp utgifterna. Vi ska inte glömma att BBB var först på hög bandbredd till privatpersoner till rimligt pris. Andra har följt efter och BBB har inte riktigt hunnit ställa om sig än.Och det löser man igenom att inte leverera tjänsterna korrekt? Taxibolag som expanderar borde alltså bara köra en halva vägen och ändå ta fullt pris?

Hade det inte varit för att jag är bunden 6 månader till enligt kontraktet, så hade jag bytt tillbaks till Telia vilken dag som helst. Telia kompenserar åtminstonde sina kunder när de gör fel, horbolaget däremot tycker att det är ok att inte leverera tjänsten och sedan skicka full faktura ändå. HORBBFITTBOLAG

grisbil3n
2006-01-06, 19:58
Feel ya pain.

Såhär har BBB skött sig för min del i kronologisk ordning, har haft deras VDSL tjänst i typ 1 år.

* Först fuckar dom upp faktureringen, får massor av fakturor och efter en jävla massa telefonköer och tjaffsande så löser det sig äntligen.

* Dags o flytta, jag ringer och ber dom o flytta mitt abonnemang, inga problem säger dom. Dagarna efter får jag ett brev där dom ber mig o skicka tillbaka utrusningen, har tydligen sagt upp abonnemanget. Jag ringer o tar upp detta med dom och dom påstår att jag avbeställde tjänsten för länge sedan och bindningstiden har gått ut. Detta är helt åt helvete fel men jag godtar detta och beställer comhem till min nya bostad istället, orkar inte tjaffsa helt enkelt.

* Dimper ner ett brev från BBB där dom ber mig o hämta ut utrustning på posten samt att dom välkomnar mig som kund. Detta är fan humor tänker jag och ringer dom, har inte en sportslig o få rätt så jag tvingas avbeställa comhem, 1 dag kvar på prövoperioden så lite tur i oturen iaf.

* Snubben som flyttat in i min gamla bostad ringer och meddelar att dom tydligen skickat en räkning till honom (för mitt "förra" abonnemang dessutom som ju inte längre finns liksom) som skulle till mig och skiten har gått till inkasso, hade han flyttat in ett par veckor senare eller nåt så hade det väl gått till kronofogden.

* Har även upplevt en jävla massa driftstörningar, flera timmar i veckan oftast.

Har även hört flera som blivit rumpkn0llade på samma sätt, men men, man får ju rätt sjysst bandbredd och har man bara telelinan och comhem att välja på så sitter man ju lite trångt till.

Yankeee
2006-01-06, 20:04
Har haft fiber i 5 år eller så, i princip aldrig några problem. Någon gång om året bara. Telefonin var nere ett tag, men det var mest mitt fel.

Cilia
2006-01-06, 20:06
Har haft fiber i 5 år eller så, i princip aldrig några problem. Någon gång om året bara. Telefonin var nere ett tag, men det var mest mitt fel.
du glömde lägga på luren?

Yankeee
2006-01-06, 20:07
du glömde lägga på luren?

Det borde väl du veta?

Callister
2006-01-06, 20:12
De har blivit sämre eftersom de fått mer kunder, ja.
Men det verkar som gamla ADSL-kunder har det rätt fungerande ändå.
Jag hade problem när jag skulle installera telefonin för ett halvår sedan, ringde och de skickade en tekniker dagen efter. Brukar ibland maila dem och fråga om en tpkabel, de brukar skick en 1.5 m och en längre. :thumbup: Då har jag ju självklart ljugit och sagt att min gamla gick sönder.

christian
2006-01-06, 20:25
Och det löser man igenom att inte leverera tjänsterna korrekt? Taxibolag som expanderar borde alltså bara köra en halva vägen och ändå ta fullt pris?

Hade det inte varit för att jag är bunden 6 månader till enligt kontraktet, så hade jag bytt tillbaks till Telia vilken dag som helst. Telia kompenserar åtminstonde sina kunder när de gör fel, horbolaget däremot tycker att det är ok att inte leverera tjänsten och sedan skicka full faktura ändå. HORBBFITTBOLAG

Nej, jag påstod mig inte sitta inne med lösningen. Däremot kanske det kastar lite ljus över situationen.

Telia kompenserar ingen om de inte blir tvingade av PTS. Men man får ju vad man betalar för och än så länge är jag nöjd med Telias bredband. Dock ej fasta telefonen då jag tycker det är för hög fast avgift.

Lodiz2
2006-01-06, 20:49
aldrig haft några problem har haft BBB fiber på 4 ställen och allt har funkat prima ...

Bönne
2006-01-06, 20:56
aldrig haft några problem har haft BBB fiber på 4 ställen och allt har funkat prima ...Några personer jag känner som använde all bandbred dygnet runt fick samtal från BBB och blev tillfrågade ifall de fick kolla upp vad bandbreden användes till, de svarade naturligtvis nej på detta, tror någon av dem blev uppringd en gång till. Ett företag ska väl inte större en kund för att kunden använder tjänsten som hon hyr fullt ut.

Lodiz2
2006-01-06, 22:44
[QUOTE=Bönne]Några personer jag känner som använde all bandbred dygnet runt fick samtal från BBB och blev tillfrågade ifall de fick kolla upp vad bandbreden användes till, de svarade naturligtvis nej på detta, tror någon av dem blev uppringd en gång till. Ett företag ska väl inte större en kund för att kunden använder tjänsten som hon hyr fullt ut.[/QUOTE

aldrig hänt mig eller mina kompisar och där används bandbredden kan jag säga :) men det är väl inga fel att dom ringer och frågar hellre det än att dom kollar upp det och anmäler en ifall det som tankas skulle råka vara olagligt , dom kanske trott att det var nått annat än tankningar som snodde bandbredden , nått fel eller nått

aliquis
2006-01-06, 22:50
http://bearny.no-ip.org/BBB-adsl.JPGSå ser det ut när man använder horbredbandsbolagets ADSL-tjänst...Nej, tycker inte bredbandsbolaget har blivit sämre, men det har ju dykt upp andra 10mbps eller högre alternativ, så det är väl kanske inte bäst längre.
Men du hade ju ADSL-tjänsten, och ADSL suger ju alltid... Så varför skulle bredbandsbolagets vara annorlunda?

aliquis
2006-01-06, 22:51
Jag hade BBB fiber till i somras och då fungerade det rätt okej med undantag för vissa avbrott. Fan vad synd att supporten är så dålig :( Ringde dom inte själv men har aldrig gillat telefonsupport hos större företag, då samtalet blir så opersonligt. Känns som att personen i andra luren inte riktigt bryr sig.

Annat är det på mindre firmor!Så även BBB, back in the days hade de öppet kl 02 på natten, öppet på helger, du kunde ringa 020-numret med mobiltelefon... och jag antar att det var bredbandsbolaget själva som stod för supporten.

Nu är läget annorlunda... och ja, du behövde nog inte trycka dig fram i någon jävla knappmeny heller ;)

aliquis
2006-01-06, 22:53
Några personer jag känner som använde all bandbred dygnet runt fick samtal från BBB och blev tillfrågade ifall de fick kolla upp vad bandbreden användes till, de svarade naturligtvis nej på detta, tror någon av dem blev uppringd en gång till. Ett företag ska väl inte större en kund för att kunden använder tjänsten som hon hyr fullt ut.Du får väl bl.a. inte köra kommersiella grejer på din lina tror jag.

Berra_88
2006-01-06, 22:59
Har BBB 24 mbit och vi har haft det lite mer än ett år och vi har aldrig haft problem och nerladdningshastigheterna är väldigt bra! ibland över 1MB/s. Det enda dåliga är att när någon laddar upp så sänks DL hastigheten grymt mycket. Tex jag sitter och tankar i 800KB/s sen så kommer nån idiot och laddar hem från mig i ca 100KB/s då sänks min DL hastighet till ca 100-200KB/s. Blir galen men det är bara att spamma delete knappen så dom disconnectas :devil:

Bite
2006-01-06, 23:01
Har BBB 24 mbit och vi har haft det lite mer än ett år och vi har aldrig haft problem och nerladdningshastigheterna är väldigt bra! ibland över 1MB/s. Det enda dåliga är att när någon laddar upp så sänks DL hastigheten grymt mycket. Tex jag sitter och tankar i 800KB/s sen så kommer nån idiot och laddar hem från mig i ca 100KB/s då sänks min DL hastighet till ca 100-200KB/s. Blir galen men det är bara att spamma delete knappen så dom disconnectas :devil:
*grr*

polaren
2006-01-06, 23:08
Kom på nyss att jag blev uppringd av BBB för några veckor sedan. En ung stockholmare ringde och frågade efter min morsa, jag sa att hon inte va hemma, men sa att han kunde snacka med mig istället. Då säger han nåt i stil med "jag har ett jättebra erbjudande, du kan få digital-TV med massor av kanaler för xxx kr / månad", och jag säger "sa du att det va BBB du ringde från? vi har inte haft BBB sen i juli". Då svarar killen "Va? Jaha men då kunde du väl ha sagt det från början, hehe" och lägger på...

Ganska skum kille :D

Det var tom vårt nya hemtelefonnummer han ringde på (hade IP-telefoni från BBB tidigare) så man undrar ju vad dom har för trassel med sina kundregister, och hur har vårat nya nummer hamnat där efter att vi avbeställt tjänsten? :)

Gurk-Burk
2006-01-06, 23:12
Nej, tycker inte bredbandsbolaget har blivit sämre, men det har ju dykt upp andra 10mbps eller högre alternativ, så det är väl kanske inte bäst längre.
Men du hade ju ADSL-tjänsten, och ADSL suger ju alltid... Så varför skulle bredbandsbolagets vara annorlunda?

Jag upplevde knappt några problem med mitt ADSL när det var Sydkraft som stod för det, men nu när BBB tog över så har problemen kommit, i mängder...

aliquis
2006-01-06, 23:30
Har BBB 24 mbit och vi har haft det lite mer än ett år och vi har aldrig haft problem och nerladdningshastigheterna är väldigt bra! ibland över 1MB/s. Det enda dåliga är att när någon laddar upp så sänks DL hastigheten grymt mycket. Tex jag sitter och tankar i 800KB/s sen så kommer nån idiot och laddar hem från mig i ca 100KB/s då sänks min DL hastighet till ca 100-200KB/s. Blir galen men det är bara att spamma delete knappen så dom disconnectas :devil:Därför ni skall vara bannade från allt vad fildelning heter *tvi*

aliquis
2006-01-06, 23:31
Kom på nyss att jag blev uppringd av BBB för några veckor sedan. En ung stockholmare ringde och frågade efter min morsa, jag sa att hon inte va hemma, men sa att han kunde snacka med mig istället. Då säger han nåt i stil med "jag har ett jättebra erbjudande, du kan få digital-TV med massor av kanaler för xxx kr / månad", och jag säger "sa du att det va BBB du ringde från? vi har inte haft BBB sen i juli". Då svarar killen "Va? Jaha men då kunde du väl ha sagt det från början, hehe" och lägger på...

Ganska skum kille :D

Det var tom vårt nya hemtelefonnummer han ringde på (hade IP-telefoni från BBB tidigare) så man undrar ju vad dom har för trassel med sina kundregister, och hur har vårat nya nummer hamnat där efter att vi avbeställt tjänsten? :)Du kan få tv-utbudet bara du har deras uttag i väggen tror jag, du behöver inte ha bredband från dem för det.

blekfet2
2006-01-06, 23:50
BBB har fungerat helt underbart i 3 års tid. Jag sitter iof på fiber. Men nu för 2 veckor sedan så tappar jag IP:n i 3-4 minuter. Aaas störande. går med lite jämna intervaller.

jag hade det där problemet förut, tappde mitt ip ibland upp till några timmar....testade för skoj skull att köpa en ny router och sedan dess har jag aldrig haft det problemet igen....

wepp
2006-01-07, 00:32
tycker det är kanon, och det blir inte direkt sämre av att man får 100mbit GRATIS nästa vecka :D

Nils.R
2006-01-07, 16:13
Hade bostreams 13/13,bbb tog över och mot min vilja fick jag 24/1 vilket dessutom har krånglat en hel del.
Nån som känner till en bra isp med minst 10/10 man kan få i gbg?
Ej fiber då jag tyvärr inte har det tillgängligt.

Bönne
2006-01-07, 16:21
Nej, tycker inte bredbandsbolaget har blivit sämre, men det har ju dykt upp andra 10mbps eller högre alternativ, så det är väl kanske inte bäst längre.
Men du hade ju ADSL-tjänsten, och ADSL suger ju alltid... Så varför skulle bredbandsbolagets vara annorlunda?ADSL med Telia funkade utmärkt.

aliquis
2006-01-07, 17:50
ADSL med Telia funkade utmärkt.ADSL fungerar inte utmärkt, själva tekniken suger ju pung ;)

hahavaffan
2006-01-07, 18:25
ADSL fungerar inte utmärkt, själva tekniken suger ju pung ;)Det är inte tekniken som diskuteras här. Mitt ADSL från Telia funkar så jäkla klockrent, och har gjort ända sen dag 1. Även alla andra jag känner som har Telias ADSL-tjänst är nöjda.

Har några polare som bytt från Telia till BBB, och först blivit jätteglada över den snabba hastigheten... men på senare dagar gått över till Bönnes sida, dvs hata-BBB-sidan. BBB får nästan enbart dåligt omdöme nu för tiden...

reinholdsson
2006-01-07, 18:37
Har BBB vdsl.
Har på senare tid, eller har kanske varit så länge utan att jag varit medveten om det då jag inte varit ute på internet de tiderna, tappat ip 4-5 gånger på 10 dagar, oftast runt kl 1 på natten. Förut har de kanske hänt 1 gång i månaden, vilket för mig är acceptabelt.

Sve
2006-01-07, 18:43
BBB har varit sjukt bra. Sitter iofs på fiber med.
En gång var skiten nere en helg. SOm plåster på såren slapp jag betala en månadsavgift. Ett helt ok byte :)

aliquis
2006-01-08, 02:39
Det är inte tekniken som diskuteras här. Mitt ADSL från Telia funkar så jäkla klockrent, och har gjort ända sen dag 1. Även alla andra jag känner som har Telias ADSL-tjänst är nöjda.

Har några polare som bytt från Telia till BBB, och först blivit jätteglada över den snabba hastigheten... men på senare dagar gått över till Bönnes sida, dvs hata-BBB-sidan. BBB får nästan enbart dåligt omdöme nu för tiden...adsl är ju inte det "vi" menar när vi säger bbb.

Bönne
2006-01-08, 02:47
adsl är ju inte det "vi" menar när vi säger bbb.Det är inte de olika tjänsterna vi pratar om, utan företaget.

Sve
2006-01-08, 06:57
Det är inte de olika tjänsterna vi pratar om, utan företaget.

det kanske blivit sämre på senare tid vem vet? har iofs inte pratat med dom på 1 år eftersom mitt nät funkat helt felfritt.

solo
2006-01-08, 08:53
Inga problem här heller under typ 5 år med fiber, 100 mbit osså nästa månad till samma pris... lider med er dsl kunder verkar va ni som fått skiten :D

aliquis
2006-01-08, 13:48
Det är inte de olika tjänsterna vi pratar om, utan företaget.Ja, men klart företagets adsltjänst suger, företaget var ju bra, men visst, sämre har de ju blivit. 10mbps 2000 för 200kr/mån är bättre än 10mbps 2006 för 320kr/mån, support mitt i natten, på helger, och gratis för mobiltelefon är bättre än utan.

Vad gäller stabilitet har jag inga som helst problem nu, så där skulle jag säga mindre strul än förr.

tenchi
2006-01-08, 14:48
har haft BBB fast lina i perioder under 5 år nu. DEt har i stort sett alltid fungerat perfekt. Men nu har jag fått dra ur nätverkskabeln ur datorn lite då och då för att det inte är nån signal. Kompisen har likdan uppkoppling, även han har problem då och då. En kväll la bredbandet av minst 6-7 ggr under korta perioder.