handdator

Visa fullständig version : alkoholmissbruk och genetik?

MUGEN
2006-01-06, 17:58
vet att det varit på tapeten ett bra tag att alkoholmissbruk blandannat skulle vara genetiskt betingat, och därmed skulle folk från dom norraste delarna av jordklotet samt indianer generellt vara i större riskzon för att fastna i alkohol-träsk än andra.

jag är helt ovetande i frågan, men jag skulle tycka det vore intressant att läsa en studie eventuellt en forskningsrapport på saken om någon sådan överhuvudtaget gjorts.

någon som vet något, någon som kan bekräfta, dementera, länka till studier... förkasta. :)

capoje
2006-01-06, 18:13
Vet inte om det säger dig nåt. Men en poolare är nykterist pågrund av att både hans far , farbror jaa de flesta män i släkten har stora problem med spriten. Han säger att han ej dricker pågrund av att han inte vill bli som dem.

Han farbror söp bort det mesta , familj jobb allt.

tragiskt....

Men nog finns det i generna..

MUGEN
2006-01-06, 18:26
Vet inte om det säger dig nåt. Men en poolare är nykterist pågrund av att både hans far , farbror jaa de flesta män i släkten har stora problem med spriten. Han säger att han ej dricker pågrund av att han inte vill bli som dem.

Han farbror söp bort det mesta , familj jobb allt.

tragiskt....

Men nog finns det i generna..

klokt val..

hittade en artikel på forskning.se forskarna talar om nordbor´s svaghet för alkoholen
Länkshigo! (http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=85930)

kimonque
2006-01-06, 18:27
sen om alla super i ens omgivning lär ju det påverka också

Bronkitkorv
2006-01-06, 18:38
90% av inhemska grönländarna är alkoholister, samma med indianerna i amerika...

Garnax
2006-01-06, 18:41
Att vissa har lättare för att bli alkoholister än andra är väl givet.
Och det kan väl vara genetiskt betingat. Alltså typ som ett klent
immunförsvar kan vara genetiskt.

Men om man har lättare för att skapa ett beroende så tror jag inte det har
med tidigare generationers alkoholvanor att göra.

En person som genetiskt har lätt att bli beroende behöver inte dricka en droppe alkohol under sitt liv. Hans gener förs vidare och denna behöver heller inte någonsin dricka. Men OM dessa personer gör det, och mycket löper dom en mycket större risk att bli beroende.

Liten Men Fet
2006-01-06, 18:51
Jag känner en som är "genetisk" alkoholist, han drack första gången vid 14 och blev fast direkt sen blev det tyngre å tyngre grejer till han braka ihop i någon slags haschpsykos när vi firade nyår då var han nog 21 tror jag.

Nu är han helt ren och utbildar sig för att arbeta med folk som har missbrukar problem. Tog ett bra tag för honom att bli ren, mycket jobb.

Pingu
2006-01-06, 19:10
Ja alkoholism är ärftligt

Fatalist
2006-01-06, 19:39
90% av inhemska grönländarna är alkoholister, samma med indianerna i amerika...

Källa på detta?

Bronkitkorv
2006-01-06, 20:34
Källa på detta?
Är du inte allmänbildad eller din byfåne ?

Trance
2006-01-06, 20:40
Är du inte allmänbildad eller din byfåne ?

Du verkar jobbig.

hallar
2006-01-06, 20:44
Jag tror nog att det kan´finnas ärftlighet i det. Jag hade en bror som var missbrukare (r.i.p) och själv kan jag säga att jag blir "hooked" på vad som helst. Koffein, huvudvärkstabletter socker osv. Är nykterist men det är inte enbart för att jag är rädd för att bli alkolist.

mistermr
2006-01-06, 20:55
Jag tror nog att det kan´finnas ärftlighet i det. Jag hade en bror som var missbrukare (r.i.p) och själv kan jag säga att jag blir "hooked" på vad som helst. Koffein, huvudvärkstabletter socker osv. Är nykterist men det är inte enbart för att jag är rädd för att bli alkolist.

Jag är också nykterist för att slippa problem med alkoholen i framtiden. Man vill ju inte sabotera sitt liv pga ngt så löjligt som alkohol.

MVH

Pingu
2006-01-06, 21:29
Är man missbrukare så är man, mat sex droger spel etc. Lyckas man ta sig ur ett så byts det oftast ut mot ett annat.

Har själv vuxit upp med en pappa och farfar som varit alkoholmissbrukare.
Farfar lugnade ner sig då han blev äldre och farsan gick på AA 1990 och har varit nykter sedan dess. Efter det så har han utbildat sig till behandlingsassisten, socionom och nu senast en massa psykoligi.
Han har varit helt nykter sen -90 :thumbup:

michael
2006-01-06, 21:33
Om man är genetiskt betingad innebär det väl bara att det tar mindre tid innan kroppen och nervsystemet skapar en homeostasi som upprätthålls med alkoholen. Ingen alkohol = obalans i kroppen.

Garnax
2006-01-06, 21:39
Är man genetisk alkoholist har man ett medfött genetiskt behov av alkohol,
precis som mat eller vatten. Då skulle man kunna säga att alkoholism är ärftligt.

Att vissa har genetiskt lättare att bli fast i beroenden är en helt annan sak.
Det är inte samma sak som att alkoholism är ärftligt.

Om en person har genetiskt att bli alkoholberoende efter 1 öl, så blir
han inte alkoholberoende om han inte dricker den där ölen.

Man kan ärva en annan människas dåliga gener, men inte en annan människas
beroende eller dåliga vanor. OM man inte får i sig denna drog medans man ligger i magen. Men
då har man utvecklat ett helt eget beroende med dom skadorna det leder
till på ett foster.

Garnax
2006-01-06, 21:44
Om din mamma har dåligt immunförsvar, och får en sjukdom pga sitt
dåliga immunförsvar, något som i princip inga andra människor drabbas av.
Sedan har du din mammas dåliga immunförsvar, du kommer i kontakt med
samma bakterie/virus som gjorde din mamma sjuk och du blir också sjuk.

Då kan man inte säga att sjukdomen är ärftlig, dock var dom dåliga generna
som gav dig det dåliga immunförsvaret som "lät" dig bli sjuk ärftliga.

Dock är det inte samma sak....

Alkoholsim är inte ärftligt, låg "tröskel" till alkoholism är det säkert.

Fagen
2006-01-07, 00:36
Man har funnit att ca 8% av råttor är "alkoholister". (De väljer alkohol före andra drycker om de tidgare fått dricka alkohol) Samma gäller för schimpanser. Därför finns det anledning att tro att denna andel även gäller bland människor.
(Källa: A-S Lindqvist. Fil. doktor vid psykologiska institionen GU. Hennes avhandling handlade om AAS, alkohol och aggresioner, om jag inte helt missminner mig)

MUGEN
2006-01-07, 01:08
grönländare, indianer(norra amerika), nordbor, ryssar.. är det bara inte en fråga om klimat, eldvatten värmer.

har kollar runt endel till. hittade bla:
ARV OCH ALKOHOL (http://www.arvochalkohol.ki.se/)
och den mesta forskningen verkar peka åt att det finns kopplingar i arvsanlag.

carloskar
2006-01-07, 04:44
Min farsa är alkoholist, och jag har alltid fått höra att jag ska passa mig för alkohol då jag lättare kan bli beroende än andra. Men jag tycker det låter konstigt.

Alla människor kan bli beroende av alkohol, det vet vi. Varför skulle då jag lättare kunna bli alkoholberoende för att min farsa är det?

Kan inte han höra till en av "de vanliga människorna" som bara supit fram ett alkoholberoende? Måste hans gener vara "sämre", och måste jag då ha fått dom generna?

Fattar ni hur jag menar? Bara för att han lyckats bli beroende så behöver inte det ha något med det genetiska att göra.

MUGEN
2006-01-07, 08:51
Min farsa är alkoholist, och jag har alltid fått höra att jag ska passa mig för alkohol då jag lättare kan bli beroende än andra. Men jag tycker det låter konstigt.

Alla människor kan bli beroende av alkohol, det vet vi. Varför skulle då jag lättare kunna bli alkoholberoende för att min farsa är det?

Kan inte han höra till en av "de vanliga människorna" som bara supit fram ett alkoholberoende? Måste hans gener vara "sämre", och måste jag då ha fått dom generna?

Fattar ni hur jag menar? Bara för att han lyckats bli beroende så behöver inte det ha något med det genetiska att göra.

självfallet kan människor oavsett arvsanlag uppenbarligen bli alkoholister, det är inget jag eller någon annan betvivlar tror jag. frågan ligger snarare i om vissa människor pga. sina gener generellt löper större risk än andra att fastna i ett alkoholmissbruk.
för det är inte alla missbrukare det via arvet.

Bronkitkorv
2006-01-07, 09:49
grönländare, indianer(norra amerika), nordbor, ryssar.. är det bara inte en fråga om klimat, eldvatten värmer.

har kollar runt endel till. hittade bla:
ARV OCH ALKOHOL (http://www.arvochalkohol.ki.se/)
och den mesta forskningen verkar peka åt att det finns kopplingar i arvsanlag.
Alltid när man läser böcker om inuiter och indianer eller tittar på en dokumentärer om dessa så sägs det att dom har problem med att dricka som folk utan bara dricker tills det tar slut och så går dem och väntar på nästa bidrag och köper öl/sprit för alla pengar. Jag har inga forskarrapporter på min förra post utan gissar vilt...

Garnax
2006-01-07, 13:13
Man har funnit att ca 8% av råttor är "alkoholister". (De väljer alkohol före andra drycker om de tidgare fått dricka alkohol) Samma gäller för schimpanser. Därför finns det anledning att tro att denna andel även gäller bland människor.
(Källa: A-S Lindqvist. Fil. doktor vid psykologiska institionen GU. Hennes avhandling handlade om AAS, alkohol och aggresioner, om jag inte helt missminner mig)

Ren sprit då eller?

Och om man aldrig gav dessa 8% av råttotna alkohol, hur visades deras
abstinens? Är dom genetiska alkoholister borde dom få abstinens innan
dom fått sitt första droppa alkohol.

Får dom alkohol först, och dom vill ha mer sen då har man gjort dom
till alkoholister.

Jag föredrar också en öl framför vatten till maten t.ex. Men får jag gissa beror
det inte på mina ev gener för alkoholism utan för att det är godare.

Jag tror inte på att man kan ärva ett direkt beroende från en annan människa
det är bara för dumt för att funka så, dåliga anlag ja men inte det direkta beroendet. Då skulle den första alkoholisten skapat sig en "alkohol gen" och sen borde alla ättlingar till denna vara genetiska alkoholister, o kräva alkohol som vi andra kräver mat när vi var bebisar.

Då skulle folk födas med ett sug efter Narkotika, Alkohol, Ciggaretter, sömntabletter osv. (Vilket dom bara gör och har abstinens om deras mamma
använt dessa droger under graviditeten)