handdator

Visa fullständig version : Att äta rätt vid diabetes 2 ?

The real Jeppe
2006-01-06, 17:50
Jag och en bekant är lite oense om vilka ät-tider som bör gälla.
Jag hävdar att man bör äta regelbundet och över hela dagen till läggdags för att hålla jämna blodsockernivåer i kroppen.
Medans min kompis hävdar att man inte bör äta något på kvällen.

Hur skall det vara ? :em: *popcorn*

robba_86
2006-01-06, 18:13
Ja, om man vill få blodsockret att ligga jämt så ska man sprida ut målen och äta mellanmål både före och efter lunch, och till kvällen, men bara för att man äter oftare så betyder det inte att man ska äta mer, det handlar om att minska portionerna vid huvudmåltiderna så att man inte ska få lika hög blodsocker kurva (Energibehovet ändras ju inte för att man äter oftare).

// Diabetikern

The real Jeppe
2006-01-06, 18:29
Ja, om man vill få blodsockret att ligga jämt så ska man sprida ut målen och äta mellanmål både före och efter lunch, och till kvällen, men bara för att man äter oftare så betyder det inte att man ska äta mer, det handlar om att minska portionerna vid huvudmåltiderna så att man inte ska få lika hög blodsocker kurva (Energibehovet ändras ju inte för att man äter oftare).

// Diabetikern

TACK

Nu fick jag vatten på min kvarn :hbang:

Baha
2006-01-06, 18:32
beror på vilken typ av mat man äter med

mkt kolhydrater måste man äta oftare

mkt fett spelar ingen roll, iaf inte för blodsockret

robba_86
2006-01-06, 18:54
beror på vilken typ av mat man äter med

mkt kolhydrater måste man äta oftare

mkt fett spelar ingen roll, iaf inte för blodsockret

fett på verkar blodsockret, det gör att man får en mer utdragen stigning av blodsockret

Baha
2006-01-06, 18:57
jtänkte mer på minimalt med kolhydrater när jag skrev det, typ atkins. och att man då inte skulle behöva äta många måltider pga minimal blodosockerhöjning även av en enorm måltid.

Jag tror det är den bästa kosten vid typ 2 diabetes helt klart.

Sverker
2006-01-06, 19:08
Hade den dieten fungerat för diabetes typ 2 så hade den använts på alla diabetiker...nu fungerar den inte.

En diabetiker bör äta fett, protein och kolhydrat tillsammans för att få ett lugnt och långsamt blodsockersvar.

En diet på fett och protein innebär bara att känsligheten för det kroppsegna insulinet blir ännu sämre och proteinet ger kraftig blodsockerstegring :(

Baha
2006-01-06, 19:10
Mkt fett och inte så mkt proten funkar bra för många vad jag har läst iaf.

Själv hade jag mody3 diabetes och behöver inte ens insulin på en sån kost, annars måste jag ta lite.

men det är kanske individuellt sånt där.

http://fettskramd.optimalforlag.se/ för dom vill läsa mer.

robba_86
2006-01-06, 19:11
jtänkte mer på minimalt med kolhydrater när jag skrev det, typ atkins. och att man då inte skulle behöva äta många måltider pga minimal blodosockerhöjning även av en enorm måltid.

Jag tror det är den bästa kosten vid typ 2 diabetes helt klart.

Fett är det näringsämne som ger oss mest kalorier, ungefär dubbelt så mycket som vad kolhydrater och protein ger. Vill man gå ner i vikt ger det alltså störst resultat att minska på fettet.

Sen finns det ju bra och dåliga fetter...

Sverker
2006-01-06, 19:13
Den typen av diet användes under 40- och 50-talet. Blodsockren låg högre och patienterna hade högre blodfetter vilket ger/gav diabetesskadorna :(

Baha
2006-01-06, 19:16
OM manvid en sådan diet har ett blodsocker som ligger normalt då?

Vad du än säger så ligger ju blodsokckret normalt? vilket det inte gör vid en kost som du berskriver såvida man inte tillför insulin.

Baha
2006-01-06, 19:18
Skall säga att jag själv inte kollat värden och följer inte längre en sån kost, men när man läser om dom som gör det så har dom ju utmärkta blodvärden.

Sverker
2006-01-06, 19:20
Mkt fett och inte så mkt proten funkar bra för många vad jag har läst iaf.

Själv hade jag mody3 diabetes och behöver inte ens insulin på en sån kost, annars måste jag ta lite.

men det är kanske individuellt sånt där.

http://fettskramd.optimalforlag.se/ för dom vill läsa mer.

Jag tror, TROR, att det inte är kosten i sig som är avgörande här hos författaren. Jag tror att det är viktminskningen som är helt avgörande här. Insulinkänsligheten är beroende av kroppsvikten ( kroppsfettet ) och det är en viktig del i diabetesvården att få ned övervikten hos patienter.

Baha
2006-01-06, 19:25
Jag kritiserar inte eller nåt.

Men om man genom att äta så

får 1. bra blodvärden

2. ett blodsocker som en frisk

Vad är det som skall vara så dåligt med den kosten? Eftersom jag själv testat så är jag ju övertygad om att den mängd insulin som behövs vid en sådan kost är minimal om man jämför mot en sådan kost du beskriver.

Sverker
2006-01-06, 20:19
Men du kan ju inte leva på kaloriunderskott hela livet :confused:

Författaren var, som jag tolkar det, lite överviktig och låg i gränslandet till diabetes typ 2. Genom att gå ned i vikt så kom han ur zonen och återfick insulinkänsligheten. Kan han behålla sin nya kroppsvikt så är det inga problem.

Baha
2006-01-06, 20:29
Ja men om man ligger stilla i vikt på en sån kost och ändå¨inte behöver insulin?

det handlar ju inte om kcaloriunderskott då?

Jag snackar inte om viktminskning nu, utan vid bibehållen kroppsvikt.

författaren och fler med hnm, håller ju sin vikt med sån kost och då behöver dom inte insulin och har normala blodosocker värden. Äter dom samma energimängd men mer kolhydrater så behöver dom insulin alternativt får höga blodosocker värden.

precis så funkade det ju på mig med vid samma energi intag.

mängder av fett, minimalt med kolhydrater och moderat med protein kräver mkt mindre insulin än moderat protein, lite fett, moderat kolhydrat hur man än vänder och vrider på det.

Uppenbarligen funkar det ju för dom, skulle dom istället äta mer kolhydrater så skulle dom behöva insulin eller få leva med sprutor.

Sverker
2006-01-07, 08:24
Jag tycker det låter som en ketogen diet Baha. Måste finnas massor med undersökningar kring ketogena dieter och diabetes typ 2. Huvudsaken att det fungerar för dig.

Baha
2006-01-07, 09:05
Kör det ju inte längre dock, jag testade bara.

Men ketogen är den ju helt klart, vet inte vad jag hoppades vi skulle komma fram till riktigt. :)

Vad är det dåliga med en ketogendiet långsiktigt, du som är lite insatt, tänkte på eskimåer och liknande tex,.

robba_86
2006-01-07, 13:04
Med hjälp av ketogen kost så som Atkins diet går vikten ner men resultaten är inte nödvändigtvis långvariga. Dieten har många nackdelar, t.o.m. risker. Om ketogen dieten fullföljs en längre tid kan den lätt höja halten av blodfett som kolesterol och triglycerider och således öka risken för hjärt och kärlsjukdomar.
Det är också dåligt med fibrer i denna diet som lätt leder till förstoppning och störningar i tarmens funktion. Atkins diet är ensidig och orsakar brist på vitaminer och spårämnen.

Baha
2006-01-07, 13:16
Varför är inte resultaten långvariga om man alltid äter så?

Skulle vilja se ngn studie med kassa blodfetter på ngn som följt en sådan diet riktigt långvarigt och inte bara för viktnedgång, inte nån som ätit skit före sen dietat så i 2 månader.

Det där med förstoppning skall såvitt jag fattat inte stämma bara man äter tillräckligt med fett, verkar mer vara ett problem för kolhydratsätare, kanske behöver kroppen tid oxå att anpassa sig till en sådan kost om man förr ätit annorlunda.

Äter man rätt grönsaker inälvsmat etc så skall ingen brist på vare sig mineraler eller vitaminer förekomma.

Sverker
2006-01-07, 13:48
För mycket ketonkroppar stör hjärtats omsättning av glukos och mjölksyra:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16340398&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

Aceton är en biprodukt vid ketos. Aceton reagerar med fosfatydyl-etanolamin i cellmembranen och ev. stör alla möjliga funktioner. Artikeln påpekar dock inte vilka funktioner:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16037264&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

Denna artikel är possitiv till ketogen diet för barn med diabetes typ 2. Det som stör är att det är en VLCD-diet:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14747212&query_hl=16&itool=pubmed_docsum

Denna är possitiv till högfett dieter för diabetiker typ 2:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9834926&query_hl=16&itool=pubmed_docsum

Inga problem att få 900 st träffar på PubMed i ämnet så egentligen är det bara till att läsa och själv utvärdera.

Baha
2006-01-07, 13:50
Tackar så mycket, skall läsa på lite där. :)