Visa fullständig version : Kolhydrater på kvällen.
Hejsan!
Har för mig folk har sagt att det är dåligt för fettförbränningen under dietperiod. Själv vill jag äta så mycket kolhydrater jag bara kan (inom min satta kcal-gräns såklart dådå.) ..så jag kan träna hårt och tungt när jag är på gymmet. Detta brukar då bli på kvällarna. Är detta något kontraproduktivt för fettförbränningen? Jag vill nämligen tro på Pauluns ordspråk "Fett brinner o kolhydratens låga".
Först och främst är det ett kaloriunderskott som gör att du går ned i vikt på en diet, och inte närvaron eller frånvaron av kolhydrater. Med det sagt är det ändå inte bra att dunka i sig ett lass pasta och sedan hoppa i säng.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1125210&postcount=3
Varför vill du äta du kolisar sent på kvällen?
Annars är timmarna efter träning ett ypperligt tillfälle för kolhydrater, både under deff och när du inte deffar.
Jo kaloriunderskott är jag på...så mycket fattar tom jag. ;)
Tack så mycket för svaret!
mini_Arnold
2006-01-06, 16:44
Varför vill du äta du kolisar sent på kvällen?
Har man inte kvar den energin till nästa morgon?
Funkar det inte att ladda upp med mat kvällen innan och sen träna följande morgon/förmiddag?
King Grub
2006-01-06, 17:06
Jo, det fungerar, men har man redan fyllda glykogendepåer när man går och lägger sig finns det ingen annan ställe att ta vägen för kolhydraterna än att slussas in i fettcellerna under omvandling till kroppsfett (de novo lipogenes).
Ola Wallengren
2006-01-06, 17:33
Om man har tränat innan på dagen finns det fortfarande goda möjligheter att lagra in en viss mängd kolhydrater som glykogen i musklerna.
Förutom det så behövs det ju en del kolhydrater för att reglera blodsockret med under natten, det kommer ju från levern, men om den inte är helt mättad till att börja med så går det ju att lagra in en del som sedan kommer släpps ut under natten. Det går ju åt ca 4-5g kolhydrater per timme för blodsockret så det blir ju ca 30-35g som förbrukas under natten, finns inte dessa kolhydrater så används protein som kolhydratkälla och det går åt ungefär 1,5g protein för att bilda 1g kolhydrat, därför är det inte dumt med lite kolhydrater.
Om inte muskelglykogendepåerna är fyllda så kan man lagra in ca 0,8g kolhydrat per kg muskel och timme, om man har ca 30kg muskler blir det 192g under en natt (men för att det skall fungera så måste man dela upp intaget på ett par måltider).
Energiförbrukningen under naten är ca 500-600kcal, så äter man inte mer än det så är risken minimal att man vaknar "tjockare" än när man gick och la sig.
500kcal med fördelningen 50/25/25 k,f,p blir ca 60g kolhydrat vilket absolut inte ger upphov till någon de novo lipogenes.
King Grub
2006-01-06, 17:44
Har man tränat på kvällen gör man som sagt bara dumt om man utesluter kolhydrat, vad klockans visare än pekar på! :) Väntar man med kolhydratintag efter träning kan man försämra glykogeninlagring och återhämtning med 50%.
Mycket kloka ord Ola Wallengren :bow:
Om man har tränat innan på dagen finns det fortfarande goda möjligheter att lagra in en viss mängd kolhydrater som glykogen i musklerna.
Förutom det så behövs det ju en del kolhydrater för att reglera blodsockret med under natten, det kommer ju från levern, men om den inte är helt mättad till att börja med så går det ju att lagra in en del som sedan kommer släpps ut under natten. Det går ju åt ca 4-5g kolhydrater per timme för blodsockret så det blir ju ca 30-35g som förbrukas under natten, finns inte dessa kolhydrater så används protein som kolhydratkälla och det går åt ungefär 1,5g protein för att bilda 1g kolhydrat, därför är det inte dumt med lite kolhydrater.
Om inte muskelglykogendepåerna är fyllda så kan man lagra in ca 0,8g kolhydrat per kg muskel och timme, om man har ca 30kg muskler blir det 192g under en natt (men för att det skall fungera så måste man dela upp intaget på ett par måltider).
Energiförbrukningen under naten är ca 500-600kcal, så äter man inte mer än det så är risken minimal att man vaknar "tjockare" än när man gick och la sig.
500kcal med fördelningen 50/25/25 k,f,p blir ca 60g kolhydrat vilket absolut inte ger upphov till någon de novo lipogenes.
Tack! :)
Vart lär man sig allt sånt där igentligen?
King Grub
2006-01-06, 21:54
Man läser näringslära på högskolenivå.
Finns det något alls man kan äta på kvällen utan att det förstör för mycket?
Räknade precis ihop dagen och hamnade på 1740kcal över hela dagen och skulle vilja fylla upp med något nu på kvällen :P
Med +1740 kcal har du ju redan laddat upp rejält :D Istället för att fundera kring nattmackan bör du istället fundera över kaloriintaget över dagen.
Med +1740 kcal har du ju redan laddat upp rejält :D Istället för att fundera kring nattmackan bör du istället fundera över kaloriintaget över dagen.
Inte 1740 över utan 1740 över hela dagen, det känns lite väl lågt. Kom saker imellan som gjorde att jag missade ett mål mat. Nåja nya friska tag idag är det som gäller!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.