Visa fullständig version : Favoritfrukt
internazionale83
2006-01-05, 16:38
:d :d :d
Vindruvor, klementin, melon, sharon
SHaron e nog godast
vattenmelon kommer in som tvåa
Banan är favoriten.
Clementin är också gott.
victor_n
2006-01-05, 16:43
annanas, färska jordgubbar, vindruvor, apelsin! *popcorn*
Mango, helt klart, men den ska avnjutas på en strand någonstans i Asien! :thumbup:
Pudzianovski
2006-01-05, 16:49
Av de jag smakat är valet enkelt.
*Pinapple !
*Kiwi fruiiiiit !
*Passion fruit !
Ananas, ett minus är den timslånga rensningen av tänderna.
King Grub
2006-01-05, 16:51
Smakmässigt ananas.
*Pinapple !
*Kiwi fruiiiiit !
*Passion fruit !Jag håller med dig! Färsk annanas är sjukt gott. Dessutom skall du ha ett plus i kanten för att du kan skilja på frukter och bär. ;)
Ryska_raketen
2006-01-05, 16:52
Just nu är det ett saftigt och gött päron :)
Hmmm...Sharon och vattenmelon ligger högt på min lista!
Men då ska man äta vattenmelonen någonstans runt medelhavet där det är varmt, och där dom e som godast! *popcorn*
Åt också riktigt god mango när jag var i Thailand!
Pudzianovski
2006-01-05, 16:53
Jag håller med dig! Färsk annanas är sjukt gott. Dessutom skall du ha ett plus i kanten för att du kan skilja på frukter och bär. ;)
Det kan jag inte. Jag bara skrev in det jag tycker är gott som jag tror är frukt.
Stavade fel gjorde jag också.
:thumbup:
agahowa22
2006-01-05, 16:57
1. Pakistansk mango sort observera pakistansk!!! brasilask lr va de heter e skrääääp
sen kommer nog sharon lr passion frukt
internazionale83
2006-01-05, 17:00
nu går det att rösta
internazionale83
2006-01-05, 17:11
VARFÖR FLYTTADES TRÅDEN *grr27*
Riktigt goda apelsiner är svårslaget!
Ananas är grymt gott också.
Vindruvor och körsbär är ju också gott att mumsa på.
HookersUnited
2006-01-05, 17:22
Det där går i vågor, men honungsmelon är alltid med i toppen och slåss.
Maverick
2006-01-05, 19:26
Grape måste jag tyvärr säga =)
mini_Arnold
2006-01-05, 19:29
Ananas men jag köper aldrig det
Äpple - asgott och dessutom så praktiskt: lätt att ta med sig, blir inte mos i väskan, blir inte övermoget och oätligt på nolltid osv. osv. Men det finns ju väldigt lite frukt som INTE är god, det skulle vara gräsligheten avokado då. *spy* Kumquats är inte överdrivet smakligt heller; mest surt, i alla fall de jag har smakat.
Jordgubbar är väl bär?
Banan tycker jag är godast, orkade inte kolla igenom listan efter nåt annat.
Färsk apelsin plockad från trädet slår färsk ananas med hästlängder.
mistermr
2006-01-05, 22:30
Honungsmango (indisk eller pakistansk), solmogen sharon, svenska jordgubbar, spanska Nadal apelsiner, maroc clementiner (marockanska) samt kiwi.
MVH
internazionale83
2006-01-05, 22:47
själv är jag helt inne i avocados , åt det första gången för ca 6 mån och är helt förtjust i den, så jävla gott med lite citron och salt till........ :thumbup:
massa jag inte har provat, svarade nektarin, men jordgubbar, ananas, sharon, plommon o vindruvor är också gott, fast blir dem sällan, blir mest äpplen, bananer o så.. kanske dumt =P
Jordgubbar är väl bäst om de är goda, men ibland får man ju de där vattniga svenska eller utländska bären o då hade det lika gärna kunnat vara. Solskensvarma knallröda bär så visst ;D
Jordgubbar är väldigt smarrigt.
Fast jag tycker mkt om all frukt.
Hm, trodde att jordgubbar inte var en frukt, men tji fick jag....
Jordgubbar tillhör arten "Svenska frukter och bär", men är inte ett bär, vilket man lätt kan tro, utan en skenfrukt. De små kärnorna på ytan är små nötter. Det vi äter är blombotten som svullnar upp och blir saftig då blomman har vissnat.
Jordgubbar växer inte vilt utan är onaturligt odlad. Är släkt med vilda smultron. Mogna jordgubbar är röda och omogna är mörkare i färgen. Jordgubbar är mycket nyttiga, innehåller bl.a mycket C-vitamin, elagsyra? och folsyra. I slutet av juni mognar svenska jordgubbar.
snickers
2006-01-06, 13:00
Physalis
davedava
2006-01-06, 14:14
Ananans och jordgubbar.
stocktown
2006-01-07, 03:06
vad är:
Litchi
Babaco
Tamarillo ????
Var är körsbärsalternativet :confused:
The_RobRoy
2006-01-07, 10:40
Bigaråer är ruskigt gott också :)
Dissector
2006-01-07, 11:38
päron helt klart
userfriendly
2006-01-07, 11:40
avokado :) gott o nyttigt o praktiskt :hbang:
Jääääääävlar va mycket ananas jag käka i thailand förra vintern. Synd bara att den inte smakar likadant här i sverige :\
annars banan, kiwi och mango.
internazionale83
2006-01-07, 16:54
vad är:
Litchi
Babaco
Tamarillo ????
LITCHI
Litchi är en valnötsstor frukt med tunt, hårt, sprött skal och vitt saftigt fruktkött med utsökt smak, som påminner litet om muskatdruva. Ursprungligen kommer litchi från södra Kina där den odlats sedan urminnes tider och anses vara en av de ädlaste frukterna. Den ansågs så värdefull att man på vissa ställen lär ha använt den som skattebetalningsmedel. Konserverad litchi är vanlig som dessert på kina-restauranger. Den kan inte konkurrera med färsk litchi, som är mycket delikat.
Man skalar frukten genom att göra ett hål på skalet med nagel eller kniv och sedan drar/petar man av skalet. Mitt i frukten finns en hård kärna som man inte äter. Litchi äts naturell. Frukterna är först ljusbruna och blir rödbruna då de mognar. De importeras från Thailand, Afrika, USA och Israel. Finns största delen av året. Litchi bör förvaras i kylskåp i plastpåse.
Babaco
Babaco kommer ursprungligen från Equador och har odlats där redan innan europeerna kom dit. Senare har den introducerats till Nya Zeeland, där den odlas kommersiellt. Babaco är en avlång papayasläkting med fem flata sidor, vilket ger den ett femkantigt utseende i genomskärning. Frukterna blir ca 30 cm långa. De är först gröna, men blir sedan gula när de mognar. Fruktköttet är saftigt, syrligt utan alltför mycket sötma. Smaken påminner om jordgubbe, ananas och papaya. Hela frukten kan ätas. Den är god i fruktsallad och kan blandas med glass eller yoghurt till en drink. Bäst är den dock naturell och det är viktigt att den är mogen. Det är den när den gulnat och ger efter för ett lätt tryck.
Tamarillo
Tamarillo tillhör samma familj som tomat och kallas ibland "trädtomat". Den kommer ursprungligen från Peru och finns nu spridd i stora delar av Sydamerika, Afrika, Sydostasien och Europa. Frukterna är ovala, ofta med spetsiga ändar. Färgen är först gulorange och frukterna blir då de mognar mer eller mindre mörkröda beroende på sort. Smaken är speciell, friskt syrlig med en litet besk nyans i skalet. Frukterna påminner mycket om tomaten med saftigt, geléartat fruktkött med kärnor mitt i frukten och fastare kött nära det tunna skalet.
Frukterna är goda att äta naturella. De kan skäras ner i frukt- eller grön-sallad och tack vare sin speciella smak är de också mycket goda att grilla och servera till t ex kött. Vi importerar tamarillo året runt i relativt liten omfattning. Omogna frukter mognar i rumstemperatur. Mogna frukter känns litet mjuka och bör förvaras svalt men inte kallt.
Först Mango!
Sen det mesta annat på en stark andraplats :D
Älskar frukt!
Färsk ananas, skalad/rensad och skuren i stora bitar + kylskåpskall.
Granatäpple!!, kanske inte är DEN godaste, men känner mej så jävla nyttig när jag äter den! Borde va en av de nyttigare frukterna (med avseende på antioxidant och liknande substans innehåll)
Vad är Sharon? :)
Min "frukt" även bär blev jordgubbar :hbang:
Om smaken får bestämma så blir det helst Ananas.
Men oftast blir det äpplen och päron som åker neeeer :eating:
Vad är Sharon?
Påminner om en tomat, men är orange och något mindre vattenrik i konsistensen. Smakar sött.
(kolla efter något som ser ut som orange tomater bland den mer exotiska frukten i fruktdisken nästa gång du är på ICA, den finns förmodligen)
Edit: Någon fler än jag som trodde att Zakaths favoritfrukt var banan ...? :D
Knowledge
2006-01-08, 16:22
Japanska äppel-päron! (nijissseiki) är otroligt goda, smakar helt annorlunda jämfört med "vanliga" päron. Typ lika saftigt som melon, men "fastare"... svårt att förklara :S men testa! rekommenderas varmt :hbang:
http://www.optimuscrime.com/images/apple-pear.gif
säger bara en sak: BANAN :bow:
gah, jag får beslutsångest. Jag älskar alla frukter, det är godare än godis. Men hmm, det får nog bli apelsin
Granatäpple!!, kanske inte är DEN godaste, men känner mej så jävla nyttig när jag äter den! Borde va en av de nyttigare frukterna (med avseende på antioxidant och liknande substans innehåll)Grejen med granatäpple är ju "crunchen", annars vettefan om det e så mycket att ha ;D
mistermr
2006-01-09, 16:20
Grejen med granatäpple är ju "crunchen", annars vettefan om det e så mycket att ha ;D
Granatäpplen verkar förebyggande mot många sjukdomar enligt nya rön.
MVH
Plommon plommon direkt från trädet!
internazionale83
2006-01-09, 23:17
Användning: Granatäpplet äts inte naturellt. Det hårda skalet och skiljeväggarna är oätliga. Det är det geléaktiga fruktköttet med kärnor som äts.
Frukten skärs itu och fruktköttet pressas ur eller skrapas ur med en sked . Man kan också göra några snitt längs med frukten, som när man skalar en apelsin, och kränga skalet ut och in så att kärnorna faller ut.
Det röda fruktköttet som har lite syrlig smak passar bra i sallader och desserter. I Mellanöstern använder man granatäpple även i sås till fisk- och kötträtter.
Försäljningsperiod: Hela året. Import från: Israel, aug-feb; Spanien, okt-mar; Turkiet, okt-dec; Sydamerika, apr-juli.
Hållbarhet och förvaring: Granatäpple bör förvaras i 0-4°C. Idealkrav är 0-2°C, 90-95% relativ fuktighet, 2 månader.
Känslighet:
# Lite temperaturkänslig
# Lite känslig för uttorkning
# Producerar lite etylen
# Inte känslig för etylen
# Inte känslig för kylskador
Näringsvärden: Per 100 g ätbar del: Energi 74 kcal/308 kJ, vatten 81 g, protein 0,7 g, fett 0,6 g, kolhydrater totalt (ej fiber) 16,1 g, kostfiber 10,0 g, kalium 260 mg, ß-karoten 40 µg, C-vitamin 6 mg.
Juice som gjorts av granatäpplets fruktkött verkar ha flera hälsoeffekter till exempel mot blodproppsuppkomst, åderförkalkning och bröstcancer.
Den hittills största rapporten handlar om prostatacancer. När forskarna studerade effekten av grantäpplejuice på prostatatumörceller i laboratoriet såg att de att cellerna dog, skriver Svenska Dagbladet.
Enligt tidningen visade djurförsök en dramatisk förändring ( hos flera möss dog tumörerna eller minskade avsevärt) och nu förbereds försök på människor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.