Visa fullständig version : Superset!!
Läste i nått äldre nr av body där Graneheim förespråkade superset.
Han sade:
"Att utföra superset ger en grym pump som spränger ut bindväven som håller muskeln på plats. Tekniken gör att muskelerna i fråga (biceps,triceps) ökar i volym och ger plats åt blod och näring som hjälper muskeln att växa. Det är inte ovanligt att man kan få ökningar på flera cm när man börjar använda superset som träningsteknik."
Hur pass mkt stämmer detta??
Åsikter?
keffat_liv
2006-01-05, 16:19
ökningar med flera centimeter? Låter som *bs*
Kebab-Arne
2006-01-05, 16:58
Det går inte att få se hela artikeln?
Det går inte att få se hela artikeln?
Köp body nr 10 tror jag att det var...det som kom i oktober iår..
När jag började superset så svarade armarna mkt bättre på träningen mot vad dom gjorde innan.
Kaboffastar
2006-01-05, 20:47
ja vet fan inte ens va superset ÄR :P
Sök. :thumbup:
Bondlurk
2006-01-05, 21:19
Superset är tveklöst en av dom mest korkade metoder som finns, förutsatt att det är det jag tänker på, vilket är av avsluta med ett set med lättare vikter och fler reps till total utmattning.
Detta tömmer enbart muskelglyogenet och påverkar muskelminnet negativt.
Superset är tveklöst en av dom mest korkade metoder som finns, förutsatt att det är det jag tänker på, vilket är av avsluta med ett set med lättare vikter och fler reps till total utmattning.
He he he.
Superset är att köra 2 olika övningar på samma muskelgrupp med minimal vila emellan.
Du vet tydligen inte alls vad du pratar om.
He he he.
Superset är att köra 2 olika övningar på samma muskelgrupp med minimal vila emellan.
Eller olika musklergrupper.
Eller olika musklergrupper.
Brukar inte det kallas giant set ?
Hur som helst ser jag inget negativt att total tömma en muskel i slutet på passet.
Ja du Kaboffastar. Det finns delade meningar om det. Så jag har tre svar att ge.
1. Du varvar två övningar för samma muskelgrupp, varannat set utan vila, tex dips och cable-cross för pecs.
2. Du varvar två övningar för olika muskelgrupper, tex. skivstångscurl för biceps och frenchpress för triceps
3. Du kör ett set av en övning, sedan kör du direkt ett set av en anna för samma muskelgrupp, sedan vilar du. tex hantelflyes följt av hantelpress sedan vila.
Man väljer övningar, så det går kvickt att byta.
Superset är för övrigt farligt och ineffektivt och är helt på nivå med paradfekalom såsom body pump.
Bondlurk
2006-01-05, 21:24
Du vet tydligen inte alls vad du pratar om.
Då vore det kanske på sin plats att rätta mig om jag har fel, vad har jag fel om? Det du sa efter var alltså istället minimal vilotid, vilket ger samma effekt som den ursprungliga "super-setten". Som var byggda på att man skulle trötta ut sig med lättare vikter.
Brukar inte det kallas giant set ?
Hur som helst ser jag inget negativt att total tömma en muskel i slutet på passet.
Då är det fler än tre övningar. Tre övningar efter varandra = triset. Det är iallafall vad jag har lärt mig.
Inte jag heller. Jag har börjat köra superset på armarna nu faktiskt, mest för att få ner vikterna och öka blodgenomströmningen. Jag håller ju inte tyvärr.
Då vore det kanske på sin plats att rätta mig om jag har fel, vad har jag fel om? Det du sa efter var alltså istället minimal vilotid, vilket ger samma effekt som den ursprungliga "super-setten". Som var byggda på att man skulle trötta ut sig med lättare vikter.
Superset är att köra två övningar direkt efter varandra utan vila.
Nej, att sänka vikterna och pumpa ur heter dropset.
Då är det fler än tre övningar. Tre övningar efter varandra = triset. Det är iallafall vad jag har lärt mig.
Inte jag heller. Jag har börjat köra superset på armarna nu faktiskt, mest för att få ner vikterna och öka blodgenomströmningen. Jag håller ju inte tyvärr.
Låter som du skulle tjäna på att köra ett pump pass , på dem i vekcan nånstans mitt emellan. Men mer om det i annan tråd. det har hjälp mig en hel del.
Bondlurk
2006-01-05, 21:32
Superset är att köra två övningar direkt efter varandra utan vila.
Nej, att sänka vikterna och pumpa ur heter dropset.
Heter och heter, det är ju från början någon enskild som kommit på uttrycken. Det är inte som att dom har en fast betydelse, men jag tänkte i så fall på vad du menar med "droppset". Sorry then,
Heter och heter, det är ju från början någon enskild som kommit på uttrycken. Det är inte som att dom har en fast betydelse, men jag tänkte i så fall på vad du menar med "droppset". Sorry then,
2 sek ... jag måste lägga mig på golvet en stund.
2 sek ... jag måste lägga mig på golvet en stund. :D
Jorgen: Testa att splitta armpasset. Biceps efter rygg, triceps efter bröst. Trist att behöva dra ner på belastningen såpass, men man är ordentligt uppvärmd och det skall nog bra mycket till att få "sågnings-känsla" i armbågarna när man kör triceps om man kört 10 set bänk- och hantelpress innan.
Ni vet att jag lider här jag har 1000 saker som vill ploppa ut.
Men det här är inte allmänt.
*popcorn*
Jorgen: Testa att splitta armpasset. Biceps efter rygg, triceps efter bröst. Trist att behöva dra ner på belastningen såpass, men man är ordentligt uppvärmd och det skall nog bra mycket till att få "sågnings-känsla" i armbågarna när man kör triceps om man kört 10 set bänk- och hantelpress innan.
Jag kör bröst armar för tillfället och ganska få set på armarna (ca 8). Men nu är det inte det tråden handlar om. Så back to topic boys.
Cerberus
2006-01-06, 00:58
Finns det någon vetenskaplig grund som stärker att superseta typ biceps och triceps efter varandra ger optimal tillväxtförmåga?? Jag har prövat det en gång men då mest för variation, jag växte dock inte flera cm då :P haha
bra att denna tråd fortfarande va aktiv, superset e ju när man kör tex 1set biceps sen 1set triccar direkt efter osv för att dom musklerna ska trycka emot varann, det stog om den där norsken me 60cm armar i en ännu äldre body o han kör bara superset för armar.
Finns det någon vetenskaplig grund som stärker att superseta typ biceps och triceps efter varandra ger optimal tillväxtförmåga?? Jag har prövat det en gång men då mest för variation, jag växte dock inte flera cm då :P haha
Det tror jag inte att det finns. Och då vet ju alla att det inte funkar. ;)
VA? Vilken chock. *rolleyes*
bra att denna tråd fortfarande va aktiv, superset e ju när man kör tex 1set biceps sen 1set triccar direkt efter osv för att dom musklerna ska trycka emot varann, det stog om den där norsken me 60cm armar i en ännu äldre body o han kör bara superset för armar.
Nej, man kan även supersetta två övningar för biceps om man känner för det. Musklerna kan inte trycka på varandra.
pragmatist
2006-01-06, 11:35
Det finns idrottsmedicinsk erfarenhet som stöder att om man supersettar antagonister förbättrar man återhämtningen mellan seten, så man blir starkare längre. Vilket ju rimligen borde ge bättre möjligheter att växa också eftersom man kan utföra mer arbete. Däremot är det nog inte optimalt att köra två övningar direkt på varandra, eftersom man blir för trött i den andra övningen då och får ut mindre av den. Det är bättre att köra med en minuts vila istället, d.v.s. övning 1 - vila 1 minut - övning 2 - vila 1 minut - övning 1 o.s.v.
Själv skulle jag alltid träna på det sättet om det inte vore för att det är extremt opraktiskt att ockupera två stationer/maskiner i gymmet samtidigt.
Det finns idrottsmedicinsk erfarenhet som stöder att om man supersettar antagonister förbättrar man återhämtningen mellan seten, så man blir starkare längre. Vilket ju rimligen borde ge bättre möjligheter att växa också eftersom man kan utföra mer arbete. Däremot är det nog inte optimalt att köra två övningar direkt på varandra, eftersom man blir för trött i den andra övningen då och får ut mindre av den. Det är bättre att köra med en minuts vila istället, d.v.s. övning 1 - vila 1 minut - övning 2 - vila 1 minut - övning 1 o.s.v.
Själv skulle jag alltid träna på det sättet om det inte vore för att det är extremt opraktiskt att ockupera två stationer/maskiner i gymmet samtidigt.
Om du inte kör övningarna direkt efter varandra är det inte ett superset.
pragmatist
2006-01-06, 19:26
Definitionsfråga. :D
Men vi kan ju kalla det alternerande set då, om du blir lyckligare av det.
Jörgen, pirre...hru pass effetktivt tycke ni superset är?
Har aldrig kört superset men jag ska fan testa imorgon på armpasset.
Ska först supersetta liggande tricepsextension med stångcurl, sen kabelcurl med frenchpress i hiss. Låter det bra? :)
Jörgen, pirre...hru pass effetktivt tycke ni superset är?
Jag kör aldrig superset , men ja det funkar alldeles utmärkt dem gånger jag provat det .
Men det kräver massor av en. ( flås och jävlar anamma )
Nu ser mitt armpass ut såhär:
Liggande tricepsextension x4
Frenchpress i hiss x4
Dips x2
Hantelsträck bakom huvudet x1
Skivstångscurl x4
Hantelcurl x4
Hammercurl x2
Conc.curl x1
När bör jag lägga in superset med biceps-triceps. I början eller slutet av passet?
Här är en artikel om Arnold, och hur han brukade superseta bröst/rygg, har testat nångång och det var jobbigt som fan, men rätt schysst att ha pump i hela överkroppen samtidigt :D
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_12_20/ai_98488428
:MrT: :hbang: Jag tycker du borde starta en tråd där du utvecklar de där funderingarna!
Nu ser mitt armpass ut såhär:
Liggande tricepsextension x4
Frenchpress i hiss x4
Dips x2
Hantelsträck bakom huvudet x1
Skivstångscurl x4
Hantelcurl x4
Hammercurl x2
Conc.curl x1
När bör jag lägga in superset med biceps-triceps. I början eller slutet av passet?
Så här ska mitt nästa se ut:
Pushdowns-cabelcurl 4set
liggande frenchpress-rak skivstångscurl 4set
overhead extension med hantel-koncentrationscurl 4set
framåtlutande frenchpress i cabel-bamsecurl 4set
dips 4set
repsantalet 6-15reps
....Nu till tråden, Ni som kört/kör superset på armarna vad tycker ni om det och vilka resultat har ni fått förhållande till "vanlig" träning?
Scratch89
2006-01-06, 22:54
Pumpen blir brutalt mycket värre. Jag brukar inte kunna räta på armarna för att triceps värker så, och tvärtom kan jag inte dra ihop armarna för att biceps värker så. Riktigt skönt, då med lite högre reps (10-15). Med högre reps antar jag att det blir lite mindre pump.
Sen om de växte något extra av det har jag ingen aning om. Tidssparande och kul iallafall. :thumbup:
, vilket är av avsluta med ett set med lättare vikter och fler reps till total utmattning.
Låter som dropset i mina öron.
Edit: Ibland så borde jag faktiskt läsa hela tråden...
Men alltså...förlåt om det här låter heldumt.
På vilket sätt påverkar ett drop-set proteinsyntesen annorlunda än ett vanligt set?
Diskuterades förut att 65% av 1RM räcker för att få maximal stimulans av proteinsyntesen. Med det i baktanke ser jag bara att drop-set är ett sätt att bränna ut muskelglykogen. Vet iofs att kroppen utsöndrar tillväxthormoner i större grad vid tung träning.
Eller är det mer än så? :confused:
pragmatist
2006-01-07, 01:59
65%-regeln gäller om du utför samma mängd arbete. Att göra ett antal repetitioner med 80-85% av 1RM och sedan droppa ner till 60-65% och krama ut det sista innebär att du utför mer totalt arbete än om du avslutat setet när du inte kan göra fler repetitioner med den tunga vikten = mer energiåtgång (ATP) = mer stimulans av proteinsyntesen. I teorin.
Körde idag...supersetade liggande triceps extension med stångcurl sist i passet, fyfan vilken pump och intensitet det gav. Nästa armpass blir det nog nästan bara supersetade övningar, så är jag klar fortare också.
65%-regeln gäller om du utför samma mängd arbete. Att göra ett antal repetitioner med 80-85% av 1RM och sedan droppa ner till 60-65% och krama ut det sista innebär att du utför mer totalt arbete än om du avslutat setet när du inte kan göra fler repetitioner med den tunga vikten = mer energiåtgång (ATP) = mer stimulans av proteinsyntesen. I teorin.
Aha ok. Jag har alltid trott att 10 set biceps är 5 set bortkastade om man tar ut sig rejält på de 5 första setten. Så det är det alltså inte? då har jag gjort ganska mycket fel... :(
Man kan ju köra med betydligt högre vikter om man har vila ( 1-3 min ) istälet för att pumpa på direkt efter man gjort klart ett set.
Jag förstår inte hur man kan växa mer av superset då man måste sänka vikterna som gör att du inte överbelaster muskeln lika mycket för du använder dig av mindre vikt?
En snabb fråga också:
T ex nu kör jag 3 övningar biceps och alltid 3 set på varje övning och varierar övningarna och repsantalet mellan 5 till 6 med 2 till 3 min vila mellan varje set.
Rekommenderar någon här att jag ska utöka antal set på biceps? :sleep:
Varför överbelastar du inte muskeln lika mycket bara för att du måste sänka vikterna? Det blir ju fortfarande lika tungt, du skall inte göra fler reps.
Isåfall borde man växa bäst av att maxa enligt ditt resonemang.
petersson
2006-01-08, 12:18
Varför överbelastar du inte muskeln lika mycket bara för att du måste sänka vikterna? Det blir ju fortfarande lika tungt, du skall inte göra fler reps.
Isåfall borde man växa bäst av att maxa enligt ditt resonemang.
Innan jag börjar göra bort mig så vill jag bara säga att jag är nybörjare och vet inget om träning förutom att det är roligt :)
Gör man inte skillnad på överbelastning och uttröttning? Klart att muskeln blir överbelastad, men får den verkligen samma överbelastning med en lägre vikt bara för att det är mindre/slut på energi i muskeln?
Innan jag börjar göra bort mig så vill jag bara säga att jag är nybörjare och vet inget om träning förutom att det är roligt :)
Gör man inte skillnad på överbelastning och uttröttning? Klart att muskeln blir överbelastad, men får den verkligen samma överbelastning med en lägre vikt bara för att det är mindre/slut på energi i muskeln?
Bump! Det är det där jag undrar över också, när det gäller supersets och dropsets om det är effektivt eller istället så tröttar man bara ut muskeln.
Undrar jag med! Verkar nästan som det, alla som kör superset etc är ju de som är grova...nästan.
Superset är väl inte direkt en uttröttningsteknik i samma klass som dropset.
Jag ska iaf testa att superseta armar ett tag, samt köra extreme-stretching efteråt när man har den grova pumpen.
bolibompa. Är det verklingen ingen som sitter inne med kunskapen om detta?
keffat_liv
2006-01-09, 23:23
Jag supersettar triceps + biceps. Ser inte att musklerna skulle bli utröttade av det mer än vanligt:/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.