Visa fullständig version : Gå ner i vikt automatiskt om jag springer en mil om dagen?
Pellefant
2006-01-05, 12:04
Hejsan,
På sistonde har jag tröttnat så enormt att räkna kalorier(ett sundhetstecken iofs. :) ) och viktminsktningen har avstannat.
Fick en idé.....om jag springer 10 km på löpbandet sex dagar i veckan innan frukost, och tänker på att äta någorlunda bra(dvs undvika, pizza, godis och liknande), kommer jag då automatiskt gå ner i vikt?
Förstår att det inte går att ge ett helt säkert svar, men låter det troligt?
En tanke bara...
182 cm, ca 96 kg.
King Grub
2006-01-05, 12:08
Hamnar du på energiunderskott: ja.
Annars inte.
Det går att bli tjock även om man springer en halvmara varje dag. Det handlar om energi in minus energi ut, och all aktivitet, inklusive löpningen, räknas på "energi ut"-sidan.
Är du i energibalans nu är svaret tveklöst "ja".
Det låter troligt att om du ökar din förbränning med 6 mils löpning i veckan samtidigt som du ligger på samma energiintag som du gör nu och vilket du står still på (?) kommer du gå ner i vikt, ja.
Pellefant
2006-01-06, 00:55
Tack för svaren. :)
Antar att jag kommer att äta lite mer pga ansträngningen men inte lika mycket som jag gör av med på bandet. :) Börjar senast på måndag med detta.
Så har jag gjort varje gång jag har deffat, går mer på sunt förnuft. Man behöver verkligen inte ha sån stenkoll på hur mkt man äter, mina tankegångar går ungefär så här. Tar lite mat på känn och tänker det här blir väl ungefär 400-500 kalorier sen sportar jag bara på. Men då har jag aldrig varit riktigt snorrippad men rutorna har kommit fram.
Longshot
2006-01-06, 13:27
OT: Hur länge har du tänkt att springa en mil varje morgon? Mina ben skulle iaf inte må så bra av det efter 2v =)
Som sagt energi in - energi ut....
Har lyckats lägga på mig vikt trots ca. 45-50träningsmil/vecka på en cykel.
Pellefant
2006-01-06, 16:07
OT: Hur länge har du tänkt att springa en mil varje morgon? Mina ben skulle iaf inte må så bra av det efter 2v =)
Det är ju därför ska jag ha en vilodag/vecka. ;)
Fast nu funderar jag på att istället springa 5 km och sedan simma 500-1000 meter istället. Berättar sedan i min träningsjournaltråd hur det går. :)
mangemani
2006-01-06, 17:56
oh sweet jesus...blir slut bara jag läser det där *spy* ;)
lycka till med springandet :thumbup:
Helena B
2006-01-06, 18:17
Om du inte är van att springa så gå inte ut för hårt. Det där med simning och löpning lät som en bättre idé :thumbup:
efter att ha följt din journal lite och dig på andra forum så tycker jag att du bör börja med att titta på hur du lever och äter och ditt förhållande till mat och träning.
Risken är att du inte kommer att kunna kontrollera maten alls om du "tror" att löpningen ska lösa din övervikt.
Du behöver mer balans.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.