handdator

Visa fullständig version : Är 1800 kcal/dag verkligen för lite?

oksiv1
2006-01-05, 10:52
I min journal så påpekar folk att jag äter alldeles för lite under min viktminskning och frågan är om det verkligen är så?
Jag väger idag 90,4 kg och har satt 75 kg som idealvikt, jag är 176 cm lång. Jag tror jag skulle se "lagom" vältränad ut på 75 kg men skulle kanske behöva gå ner till 70 kg för att bli helt rippad.
Således har jag räknat på "uppladdningen.nu" med en vikt på 75 kg och min ålder 24.
Med den träningsdosen som jag ligger på just nu kommer jag göra av med 2904 kcal/dag. Mitt intag ligger idag på runt 1800 kcal.
Mitt mål är - 1kg/veckan men är det verkligen för fort?
Ska tillägga att jag inte styrketränar sedan 1,5 år tillbaka och har alltså ingen muskeluppbyggnad att tänka på men naturligtvis vill jag inte förlora för mycket av de muskler jag redan har under tiden.
Har ni några åsikter kring detta?

Min journal: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59349

Spannmål
2006-01-05, 10:55
Du väger inte 75 nu. Du väger 90 och förbrukar energi som en som väger 90.

oksiv1
2006-01-05, 11:06
Du väger inte 75 nu. Du väger 90 och förbrukar energi som en som väger 90.

Men den 15 kg övervikt jag har är ju bara fettreserver och de behöver väl ingen energi?

sweetkarolina
2006-01-05, 11:28
din kropp och dina muskler lär ju fortfarande bära runt på 15 kg övervikt.
det tar väl energi

Aelrik
2006-01-05, 11:44
Mitt mål är - 1kg/veckan men är det verkligen för fort?

För fort och för fort - det beror på ditt mål.
Om du inte vill tappa muskler så är det för fort. Jag har för mig att Grubben sagt att kroppen kan förbränna ungefär 0,5kg fett i veckan.

Det innebär att resterande vikt du tappar inte är fett.

maRRtin
2006-01-05, 11:47
Men den 15 kg övervikt jag har är ju bara fettreserver och de behöver väl ingen energi?
Jo det gör det. Du måste ju räkna på 90 kg.
Man kan ju inte räkna på vad man tror att man väger utan fettet.

oksiv1
2006-01-05, 12:30
För fort och för fort - det beror på ditt mål.
Om du inte vill tappa muskler så är det för fort. Jag har för mig att Grubben sagt att kroppen kan förbränna ungefär 0,5kg fett i veckan.

Det innebär att resterande vikt du tappar inte är fett.

Så du skulle jag alltså förlora 0,5 kg muskler under en vecka?

King Grub
2006-01-05, 12:43
Jag har för mig att Grubben sagt att kroppen kan förbränna ungefär 0,5kg fett i veckan. .

Jag har aldrig sagt att det är någon maxgräns!

oksiv1
2006-01-05, 13:21

Ok, men du som har kanonkoll på detta. Vad anser du om mitt upplägg?
Vill även påpeka att det idag känns som att jag äter mer än vad jag gjorde innan jag börja även om jag vet att så inte är fallet. Förut åt jag helt enkelt riktigt dåligt.
Ska även tillägga att jag ska ha en ätardag i veckan dock inte nu under de första två veckorna. Här borde kcal-intaget hamna på 3000-3500 kcal.

fonzie
2006-01-05, 14:05
Har för mig att desto lägre man går i energiintaget desto större risk är det att man tappar muskelmassa. Därmed inte sagt att du förlorar alla muskler på en deffperiod.

Liten Men Fet
2006-01-05, 14:57
Jag skulle inte gå ner så fort, är ett jävla slit å släp och lägga på sig muskler så jag skulle inte vilja förlora dom för att jag vill tappa vikt fort.

Styrketränar du något under deffen nu?
Kan ju vara bra att använda musklerna så kanske kroppen inte skär ner lika fort på dom.(?)...

oksiv1
2006-01-05, 15:05
Jag skulle inte gå ner så fort, är ett jävla slit å släp och lägga på sig muskler så jag skulle inte vilja förlora dom för att jag vill tappa vikt fort.

Styrketränar du något under deffen nu?
Kan ju vara bra att använda musklerna så kanske kroppen inte skär ner lika fort på dom.(?)...

Nej jag styrketränar inte för tillfället. Tänkte dock köra igång med det lungt och försiktigt i mitten av mars.
Just nu tycker jag helt enkelt att jag är för tung/fet och vill snabbt komma ner till 80 kg.

King Grub
2006-01-05, 15:07
Styrketränar du inte kommer en betydligt större del av viktförlusten att bestå av muskler. Det finns absolut enbart nackdelar, stora sådana, men att utesluta styrketräningen. Då är det en vanlig bantning du håller på med.

oksiv1
2006-01-05, 15:16
Styrketränar du inte kommer en betydligt större del av viktförlusten att bestå av muskler. Det finns absolut enbart nackdelar, stora sådana, men att utesluta styrketräningen. Då är det en vanlig bantning du håller på med.

Aight, ska ta det i beaktning.

Aelrik
2006-01-05, 15:36

Då har jag läst det någon annanstans kanske? :em:

Men varför säger man att 0,5 kg/vecka är lämplig viktnedgång?

King Grub
2006-01-05, 15:40
Det är en nivå där du är garanterad maximal procentuell fettförlust av viktnedgången, och du slipper plåga dig. "Guiden" är inte avsedd för tävlingsbyggare, utan för den genomsnittlige styrketränande individen som vill komma i form, och som vill må bra medan han eller hon gör det. Jag har inte skrivit den för dom som vill plåga sig på en svältkost. ;)

Aelrik
2006-01-05, 16:03
Finns det någon gräns för hur mycket fett som kroppen kan förbränna per dygn?

Liten Men Fet
2006-01-05, 16:28
Om man är intresserad av mycket viktnedgång tycker jag man ska läsa "The one who got away" av Chris Ryan om när han flydde ur Irak efter en särledes misslyckat operation.
Han traskade i 11 dagar i bla snöstorm utan mat å vatten och tappade runt 18-19 kilo i kroppsmassa där mycket var muskler.

Det är ju en hårddeff av icke skådat slag men det är ju inte optimalt. :)

Oj det var visst lite offtopic trivia.

HookersUnited
2006-01-05, 16:45
Om man är intresserad av mycket viktnedgång tycker jag man ska läsa "The one who got away" av Chris Ryan om när han flydde ur Irak efter en särledes misslyckat operation.
Han traskade i 11 dagar i bla snöstorm utan mat å vatten och tappade runt 18-19 kilo i kroppsmassa där mycket var muskler.

Det är ju en hårddeff av icke skådat slag men det är ju inte optimalt. :)

Oj det var visst lite offtopic trivia.
Var det han som började tappa naglar och tänder? Har för mig att jag sett någon liknande story på Discovery.

Scratch89
2006-01-05, 16:51
Var det han som började tappa naglar och tänder? Har för mig att jag sett någon liknande story på Discovery.
Låter optimalt.

Liten Men Fet
2006-01-05, 18:26

Japp, tandköttet kröp upp så tänderna blev lösa. Tydligen blev det aldrig riktigt bra, fötterna var tydligen inte inte så vackra heller men killen traskade ju nästan 300 km under svåra förhållanden.

Han drack ur en bäck som var kontaminerad av radioaktivt avfall åxå, det är väl heller inte så bra. Men det är en bra bok, rekommenderas.

oksiv1
2006-01-05, 18:54
Japp, tandköttet kröp upp så tänderna blev lösa. Tydligen blev det aldrig riktigt bra, fötterna var tydligen inte inte så vackra heller men killen traskade ju nästan 300 km under svåra förhållanden.

Han drack ur en bäck som var kontaminerad av radioaktivt avfall åxå, det är väl heller inte så bra. Men det är en bra bok, rekommenderas.

Helt off topic men finns boken på svenska?

stoffer
2006-01-05, 19:13
Då har jag läst det någon annanstans kanske? :em:

Men varför säger man att 0,5 kg/vecka är lämplig viktnedgång?
För att på ett sådant litet kaloriunderskott kombinerat med styrketräning så är i princip INGEN andel av det förbrända muskler.

Typ.. :)

Fredrici
2006-01-05, 20:56
Helt off topic men finns boken på svenska?

Jag fortsätter med OT och ber trådskaparen om ursäkt.

Ja boken finns på Svenska och heter då: "Den ende som kom undan"
Kolla på denna länken http://www.soldf.com/books_ryan.html så ser du övriga böcker han gett ut. Dom 3 första anser jag vara dom bästa.
Där finns för övrigt också "Andy Mcnab" som var hans gruppchef under uppdraget "bravo två noll". Som Ryans första bok (den du efterfrågar) handlar om. Andys 2 första böcker anser jag vara bäst, de övriga sådär..

Vill du ha mer info om SAS och böcker om dom så skicka PM.

Mvh Fredrik

Nils.R
2006-01-05, 20:59
Jag väger bara ca 3-4kg mer än dig o ska kanske deffa om några månader(om byggander fortsätter gå bra så struntar jag i det),iofs kanske jag är i bättre form nu för jag vill bara ner ungefär 5kg,men vad vet jag.
Iaf till saken:Jag funderar på om 2700kcal är för lite att deffa på så för mig skulle nog iaf 1800 vara alldeles för lite.
Och nej jag är inte ute o springer o hållre på hela tiden så att jag förbrukar mkt.

Barkbiten
2006-01-05, 21:26
ni som har deffat förut, hur fort går ni ner då? tappar man mycket muskler om man tappar 1kg i veckan eller är det försumbart?