handdator

Visa fullständig version : NAS ( datanördstråd )

Piranha
2006-01-05, 09:05
Eftersom jag bor rätt trångt med tjejen och det inte finns plats för mina servrar tänkte jag shoppa en liten nas enhet.

Nån som har erfarenhet av Ethernetdiskarna.

Finns det några med tex inbyggd FTP ?

Hur är prestandan på dem ?

Butiker med sortiment ( butik över disk , hatar webbshoppar ).

Nina L
2006-01-05, 09:07
hatar webbshopparDu är paria.

Piranha
2006-01-05, 09:08
Ett alternativ är att köpa en beggad Xbox med större disk ..

Fnula.

Piranha
2006-01-05, 09:10
Du är paria.

Nina du behöver mera morgonkaffe. http://www.msnemotions.org/massuploads/emoticon/1103-coffee.jpg

HerrArne
2006-01-05, 09:12
En cool liten manick jag kikat på är:

U.S. Robotics Firewall/VPN/NAS USR8200

Googla den, tror den gör vad du vil (och mer).

Finns på JME-data (som ju har fysiska butiker). Är billigare på många webbshoppar.... :)

Piranha
2006-01-05, 09:13
Du är paria.

pari|a -an, -or
subst., eg. trumslagare, används bildligt om personer som tillhör samhällets bottenskikt, eller de förtryckta och lågtstående.

Aaaaaaaaa tack för den.

Piranha
2006-01-05, 09:14
En cool liten manick jag kikat på är:

U.S. Robotics Firewall/VPN/NAS USR8200

Googla den, tror den gör vad du vil (och mer).

Finns på JME-data (som ju har fysiska butiker). Är billigare på många webbshoppar.... :)

tackar !!!

kikar

Nina L
2006-01-05, 09:19
Aaaaaaaaa tack för den.
"I dagligt tal någon som ingen önskar samröre med."

Du kan ju inte sitta och skriva att du hatar webbshoppar. :D Du kan ju inte vara en datornörd som inte stödjer näthandel! Det är upprörande!

mini_Arnold
2006-01-05, 09:24
Vad står NAS för?
Jag tänker bara på en sak som jag och en barndomsvän kom på "Njald A Shegem" :D

Piranha
2006-01-05, 09:27
"I dagligt tal någon som ingen önskar samröre med."

Du kan ju inte sitta och skriva att du hatar webbshoppar. :D Du kan ju inte vara en datornörd som inte stödjer näthandel! Det är upprörande!

Av en god anledning också.

Den tränger ut ordinarie butikshandel.

Folk har den fräcka näsan ett tex gå och kika på en TV i butik och sen köpa den över webbhandel för att spara ynka 1000 kr.
Man vill alltså pröva produkten men samtidigt få det låga priset ... så fult.

Jag betalar gärna lite extra för en bra service i butiken och att sen dessutom om jag har problem med varan snabbt kunna byta ut den eller få service.

Piranha
2006-01-05, 09:28
Vad står NAS för?
Jag tänker bara på en sak som jag och en barndomsvän kom på "Njald A Shegem" :D

Network Attached Storage.

hahavaffan
2006-01-05, 09:54
En Xbox är ingen snabb enhet. Det blir problem om du vill ha snabb åtkomst osv... har en själv, och har testat den som en slags nätverkslagring. Men gillade inte hastigheten. Jag såg i nån pryltidning om en rätt billig lösning från Netgear tror jag... den var en vit liten snygg sak med upp till 3 inbyggda diskar i. Som sagt, riktigt snygg och överraskande billig. Kan se om jag hittar den igen.

HerrArne
2006-01-05, 09:58
En Xbox är ingen snabb enhet. Det blir problem om du vill ha snabb åtkomst osv... har en själv, och har testat den som en slags nätverkslagring. Men gillade inte hastigheten. Jag såg i nån pryltidning om en rätt billig lösning från Netgear tror jag... den var en vit liten snygg sak med upp till 3 inbyggda diskar i. Som sagt, riktigt snygg och överraskande billig. Kan se om jag hittar den igen.

Den vita brödrosten?

Den suger hårt, stöder bara ett (proprietärt!) protokoll (dvs specialdrivis och bara XP + 2k) samt saknar stöd för att återuppbygga speglad partition... Bleh.
;)

adde
2006-01-05, 10:00
Eftersom jag bor rätt trångt med tjejen och det inte finns plats för mina servrar tänkte jag shoppa en liten nas enhet.

Kom du inte på en bättre ursäkt för att shoppa loss på datorprylar? *bs*

Själv har jag funderat på samma lösning då jag har bärara datorer, som dels inte har supermkt disk och sen ligger alltid det man vill ha på den andra datorn... (Sen behöver man en PDA som man styr streamingen av musik/film från NAS:en till stereo/TV...)

/adde

perarvid
2006-01-05, 10:25

Den här lilla saken kanske vore nåt. Tyvärr är informationen lite bristfällig på produktens hemsida: http://www.mapower.com/Product.asp?CateID=75&LineID=19

Det är alltså en låda som man själv kan stoppa i valfri IDE (PATA) hårddisk i, och sen ansluta till en switch tex.

Finns att köpa här: (säkert fler ställen) http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010072210 frakt ingår.

Ska du köpa från nån webshop öht. är Dustin det enda stället jag kan rekommendera. Superb service.

hahavaffan
2006-01-05, 10:25
Den vita brödrosten?

Den suger hårt, stöder bara ett (proprietärt!) protokoll (dvs specialdrivis och bara XP + 2k) samt saknar stöd för att återuppbygga speglad partition... Bleh.
;)Aha, jag läste inte om den, såg bara att den var ny och snygg *popcorn*

http://www.netgear.com/products/details/SC101.php där har du den iaf. :(

J.Saarela
2006-01-05, 10:26
Ethernetdiskarna är ok bara man dizefierar hårdvaran före så ska nog lan in å out funka bra.

Piranha
2006-01-05, 10:33
Ethernetdiskarna är ok bara man dizefierar hårdvaran före så ska nog lan in å out funka bra.

*screwy* nu har du snackat förmycke med Alquis igen

Piranha
2006-01-05, 10:33
Aha, jag läste inte om den, såg bara att den var ny och snygg *popcorn*

http://www.netgear.com/products/details/SC101.php där har du den iaf. :(

Den är skön , tanken går ju givetvis direkt till att uppgradera till gigabit hemma med den där

Snake
2006-01-05, 10:52
Den är skön , tanken går ju givetvis direkt till att uppgradera till gigabit hemma med den där

Varför inte bygga en egen låda och sen köra Linux?

bubbe
2006-01-05, 10:56
dom små billiga nasarna är inte spec snabba, jmf bandbredden på en ex sata disk och ethernet minus den dåliga prestandan du har i en liten skitburk som agerar mini nas. Funkar väl för lagring av musik eller vad du nu tänkt men förvänta dig inga superhastigheter.

Piranha
2006-01-05, 10:59
dom små billiga nasarna är inte spec snabba, jmf bandbredden på en ex sata disk och ethernet minus den dåliga prestandan du har i en liten skitburk som agerar mini nas. Funkar väl för lagring av musik eller vad du nu tänkt men förvänta dig inga superhastigheter.

Nopps är klart medveten om det. isf hadde det blivit en Fibrechannel lösning på det.

bubbe
2006-01-05, 11:09
jag installerat några iscsi san lösningar, nästan som nas fast det är iscsi och san istället. hastigheten på dom är ungefär 10-15% snabbare än vanlig filutdelning över ethernet, åandra sidan kostar dom runt 50'.

Piranha
2006-01-05, 11:12
jag installerat några iscsi san lösningar, nästan som nas fast det är iscsi och san istället. hastigheten på dom är ungefär 10-15% snabbare än vanlig filutdelning över ethernet, åandra sidan kostar dom runt 50'.

För en 3-4 år sen gjorde dem en Realtids HDTV inspeling på företaget jag jobbade som testprojekt , dårarna plockade ut 1,2 gb/s i kontinuelig överföring på den... men okej utrustningen skulle aif inte få plats hemma i lägenheten.

LOL

bubbe
2006-01-05, 11:18
För en 3-4 år sen gjorde dem en Realtids HDTV inspeling på företaget jag jobbade som testprojekt , dårarna plockade ut 1,2 gb/s i kontinuelig överföring på den... men okej utrustningen skulle aif inte få plats hemma i lägenheten.

LOL

NÖRD! ;)

wreka
2006-01-05, 11:26
Fanns en tråd på sweclockers som kanske är intressant.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=543526

Ursprungligen inskrivet av leadbelly
Köp en ny router, Asus wl-500g Deluxe, och peta in en ny firmware.
Den stöder iallafall usb-disk och webkamera...
Sen så kan du installera lite olika packages för mail och webserver och sånt..
Kolla in http://wl500g.info/ för mer info...