handdator

Visa fullständig version : energiunderskott men ökning i vikt

keffat_liv
2006-01-05, 00:31
Är det möjligt att öka i fettvikt när man ligger på energiunderskott? Tänk dig att man äter riktigt dåligt för en deff, men man ligger fortf på eneriunderskott.

Longshot
2006-01-05, 00:42
Nej det är inte möjligt.

EDIT: det dåliga man skulle nu äta, vad skulle det kunna vara?

keffat_liv
2006-01-05, 00:45
Nej det är inte möjligt.

EDIT: det dåliga man skulle nu äta, vad skulle det kunna vara?

Nåt som ger insulintoppar hela tiden. Diskuterade detta med en person och jag menade på att nej det går inte.

"Jag säger inte att du har fel. För viktminskning krävs energiunderskott, helt klart, men du kan ha ett underskott av energi och ändå öka både vikt och fettandel beroende på hur du intar energin."

skrev han. Och innan jag trycker ner han helt så vill jag vara säker, så han inte har rätt:)

mini
2006-01-05, 00:46
Tja, du kan ju få en fettinlagring även vid underskott om jag förstått saken rätt. Rent viktmässigt vet jag inte men man kan ju gissa att muskelmassan minskar och således minskar även kroppsvikten. Nåväl, vi kanske får vänta till femtiden imorgon bitti då Grub loggar in.

keffat_liv
2006-01-05, 00:48
Tja, du kan ju få en fettinlagring även vid underskott om jag förstått saken rätt. Rent viktmässigt vet jag inte men man kan ju gissa att muskelmassan minskar och således minskar även kroppsvikten. Nåväl, vi kanske får vänta till femtiden imorgon bitti då Grub loggar in.

Mjo så tänkte jag med att man möjligtvis skulle lyckas bränna muskler och öka i fettvikt, men tänkte också skriva till han det då var förutsatt att man tränade musklerna så de inte försvann.

CeCe
2006-01-05, 00:49
Men vad händer när man äter så lite så att kroppen går på sparlåga då? Då kan man ju ligga still eller gå upp i vikt?
Är det bara vatten då eller?

Det har hänt mig, jag har typ ätit 1000kcal för lite och då står vågen stilla vilket förbryllar mig smått...

keffat_liv
2006-01-05, 00:52
Men vad händer när man äter så lite så att kroppen går på sparlåga då? Då kan man ju ligga still eller gå upp i vikt?

Det har hänt mig, jag har typ ätit 1000kcal för lite och då står vågen stilla vilket förbryllar mig smått...

ja det är sant svälter man sig funkar det, men nu var förutsatt att man inte gör det heller:) För det tror han inte på ändå (diskuterat det innan).

mini
2006-01-05, 00:57

Det där med sparlåga och svält är knepiga grejer. Om det vore så att man låg still/gick upp skulle ju anorektiker inte väga som sparvar. Jag vet inte riktigt vad vetenskapen säger. Men visst, man kan ju fucka sin förbränning, men kanske inte så att den helt upphäver fysiska lagar?

pragmatist
2006-01-05, 01:35
Vad jag hört kan omsättningen bara sjunka med c:a 30% i "svältläge". Däremot kan det ju hända att man kommer till en sorts tröskel när man väl når "svältläge" då viktminskningen helt enkelt avstannar eller bromsar upp kraftigt.

keffat_liv
2006-01-05, 01:40
Prag du har ingen aning om frågan som det gällde? Du verkar sitta inne med en hel del kunskap annars.

pragmatist
2006-01-05, 02:03
I princip gäller termodynamikens första lag även människokroppen. Människor kan som bekant inte växa genom fotosyntes. :D

Däremot är det väl möjligt att äta på ett sätt så att ämnesomsättningen rubbas på olika sätt, eller så att muskelvävnad successivt bryts ned medan fettvikten ökar. Man ökar inte i vikt, men blir ändå fetare. Då sjunker ju också grundförbränningen, så det som en gång var ett underskott faktiskt blir ett överskott (men det var ju inte riktigt det frågan gällde).

bubbe
2006-01-05, 09:29
Om man säjer så här då, man smäller i sig 2500kcal i ett enda pizza inferno, sen inget mer den dagen, nästa dag likadant osv i typ en mån. om man då ändå förbränner 3000kcal skulle man då fortsätta gå ner i fettvikt eller skulle insulintopparna stoppa fettförbränningen under så pass lång tid, att man skulle under stor del förbränna kolhydraterna och fettet från pizzan ihop med muskelprotein?

King Grub
2006-01-05, 09:56
Om man säjer så här då, man smäller i sig 2500kcal i ett enda pizza inferno, sen inget mer den dagen, nästa dag likadant osv i typ en mån. om man då ändå förbränner 3000kcal skulle man då fortsätta gå ner i fettvikt eller skulle insulintopparna stoppa fettförbränningen under så pass lång tid, att man skulle under stor del förbränna kolhydraterna och fettet från pizzan ihop med muskelprotein?

Givetvis skulle du gå ner i vikt, fettvikt. Muskelvikt också, säkert.

Dygnets totala insulinfrisättning skiljer sig inte nämnvärt jämfört med om du fördelar den energin på 5 mål.

bubbe
2006-01-05, 09:59
Givetvis skulle du gå ner i vikt, fettvikt. Muskelvikt också, säkert.

ok, då har vi i princip ett svar till keffat_liv.

Även under usla förhållanden så kommer ett kcal underskott att bränna kroppsfett.

sumobrottaren
2006-01-05, 12:18
går man ner mer i fett om man har ett protein deff? (äter helt rätt)

keffat_liv
2006-01-05, 15:13
ok, då har vi i princip ett svar till keffat_liv.

Även under usla förhållanden så kommer ett kcal underskott att bränna kroppsfett.

yes, jag tackar för det.