handdator

Visa fullständig version : Lutning på bänken när man kör militärpress?

Helena B
2006-01-04, 20:26
När man kör med fri stång. Testade för 90 grader men det kändes lite skumt. Sänkte till 80 grader men då satt jag inte med hela ryggen emot. Märkte på sista repset när jag knappt orkar och ska pressa upp den att jag tar i med övre ryggen och då gjorde det ont, blev så i varje set. Vad är det för fel jag gör?

nottis
2006-01-04, 20:27
Du ska inte ha någon bänk överhuvudtaget, stående is the shit :thumbup:

Helena B
2006-01-04, 20:30
Du ska inte ha någon bänk överhuvudtaget, stående is the shit :thumbup:

Men man kan köra sittande oxå. Så du vet inte?

z_bumbi
2006-01-04, 20:37

Helst utan ryggstöd annars 90 grader eller så nära man kan komma utan att man slaktar hakan i varje reps.

GPa
2006-01-04, 20:37
Spänn buken. Om du redan gör det så får du helt enkelt låta bli att göra det "sista reppet" eller möjligen testa köra med stången bakom nacken.

tp_88
2006-01-04, 20:38
Men man kan köra sittande oxå.
Även där går det alldeles utmärkt att köra utan ryggstöd.

Helena B
2006-01-04, 20:40
Gäller detta även när man kör i smithen? Att man helst ska köra utan ryggstöd?

Osten80
2006-01-04, 20:42
Gäller detta även när man kör i smithen? Att man helst ska köra utan ryggstöd?

Om du vill vara säker på att axlarna får göra jobbet så är det helt klart en fördel att köra utan ryggstöd.
Personligen så känner jag att jag kopplar in bröstet alldeles för mycket när jag har provat med ryggstöd.

Pudzianovski
2006-01-04, 20:49
Jag kör gärna med ryggstöd när jag kör sittande. Stående kör jag utan ryggstöd :D

Du kan prova dig fram. Du känner själv av när musklaturen i axlarna får jobba mest.

Nitrometan
2006-01-04, 20:50
Japp, men som sagts ovan kör man då utan ryggstöd.

Annars blir det ju "sittande press med skivstång" eller nåt... Militärpress är utan ryggstöd.

Även i smithen.

HenrY
2006-01-04, 20:55
Jag brukar köra fri sittandes militär bakom huvudet! Då utan ryggstöd!

Osten80
2006-01-04, 20:56
Jag brukar köra fri sittandes militär bakom huvudet! Då utan ryggstöd!

Det är inte heller militärpress.
Det är press bakom nacken. :naughty:

J.Saarela
2006-01-04, 20:59
Utan ryggstöd är mycket skonsammare för mina axlar iaf.Men annars så högt d går.

Fatalist
2006-01-04, 21:09
Ursäkta formuleringen, men vafan får du ut av ett ryggstöd när du redan sitter i en smith med låst rörelsebana? :D

Jag kör alltid utan stöd, och det är skitskön (iaf när man kör bakom huvudet)

Liten Men Fet
2006-01-04, 21:37
En liten fråga har jag:
Är skaderisken högre om man använder ryggstöd eller är det "bara" det att övredelen av bröst kopplas in?

Alexlindgren
2006-01-04, 21:42
är antagligen bara det att bröstet kopplas in, men riktig militärpress är stående framför huvudet. men jag kör sittande utan ryggstöd FRAMFÖR.

Liten Men Fet
2006-01-05, 00:27
är antagligen bara det att bröstet kopplas in, men riktig militärpress är stående framför huvudet. men jag kör sittande utan ryggstöd FRAMFÖR.

Vad är då problemet med sittande? Min övre bröstmuskelatur behöver få pisk och framsida axlar får ju pisk i bänk å hantelpress för bröst åxå..?

Helena B
2006-01-05, 00:28
Ursäkta formuleringen, men vafan får du ut av ett ryggstöd när du redan sitter i en smith med låst rörelsebana? :D

Jag kör alltid utan stöd, och det är skitskön (iaf när man kör bakom huvudet)

Andra kör med ryggstöd.

MilkmaN
2006-01-05, 00:43
Står upp, alltid gjort, will always do. Hur cheatar man annars sista repsen? Man måste ju pushpressa lite :D

Helena B
2006-01-05, 00:46
Står upp, alltid gjort, will always do. Hur cheatar man annars sista repsen? Man måste ju pushpressa lite :D

Kanske ska testa stående då. Det är just på sista repsen när jag försöker fuska (eller vad jag gör) så gör jag nog det på fel sätt. Kanske går bättre om man står.

Alexlindgren
2006-01-05, 01:15
Vad är då problemet med sittande? Min övre bröstmuskelatur behöver få pisk och framsida axlar får ju pisk i bänk å hantelpress för bröst åxå..?

Om man tränar en övning som är anpassad för att träna axlar så vill man väl bara koncentrera träningen på axlar?

mentzer
2006-01-05, 07:11
En liten fråga har jag:
Är skaderisken högre om man använder ryggstöd eller är det "bara" det att övredelen av bröst kopplas in?

Jag har ställt frågan i sju andra trådar men aldrig fått något vettigt svar.
Varför skulle du koppla in bröstet bara för du har ryggstöd???

bubbe
2006-01-05, 09:42
Jag har ställt frågan i sju andra trådar men aldrig fått något vettigt svar.
Varför skulle du koppla in bröstet bara för du har ryggstöd???

därför att man på så vis kan svanka riktigt mycket (om man är vig) och trycka sig bakåt, då kopplar man in bröstet genom vinkeln uppåt. om man inte trycker sig bakåt utan bara rätt upp, har ju ryggstödet åandra sidan ganska liten funktion.

jmf med dåtidens press i tyngdlyftning.

-AG-
2006-01-05, 10:32
Kör med den lutning som känns bäst. Själv varierar jag mellan stående och sittande med ryggstöd (fri stång) och då har jag en sådan lutning att inte hakan blir ivägen för pressandet, hur många grader det blir vet jag inte.

Liten Men Fet
2006-01-05, 10:44
därför att man på så vis kan svanka riktigt mycket (om man är vig) och trycka sig bakåt, då kopplar man in bröstet genom vinkeln uppåt. om man inte trycker sig bakåt utan bara rätt upp, har ju ryggstödet åandra sidan ganska liten funktion.

Jag svankar mer när jag står utan stöd men det kanske är för att jag är ovan vid pressar utan stöd. Jag forstsätter nog att blanda lite tror jag..

morte
2006-01-05, 10:44
Om du vill köra med ryggstöd, varför inte använda hantlar? Så blir inte hakan ivägen och du kan ha din favoritlutning.

Piranha
2006-01-05, 10:58
Tror helena menar axelpressar och inte militär.

Jag brukar köra 2 hack ner på Nordics bänkar ( dvs runt 75-80% )

Ulf A Big
2006-01-05, 11:04
Ronnie C kör med kort ryggstöd i sina filmer och han har verkligen kraftig axelmuskulatur så helt fel kan det inte vara *popcorn*

Men Å andra sidan är det lätt att både skada axlelleder och ryggkotor när man kommer upp i tunga vikter i pressarna då man låser kroppen mot ryggstödet. Vår allas Arne P kan det här bra men vart är han idag när hans expertkunskaper behövs i forumet....

Bite
2006-01-05, 11:54
Jag kan inte låta bli att dra upp vad Allan skrev i en annan, äldre tråd.
Själv kör jag ibland med ryggstöd, men man kanske skulle göra gott i att lyssna på "di gamle".

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=727926&postcount=16

Liten Men Fet
2006-01-05, 12:02
Ronnie C kör med kort ryggstöd i sina filmer och han har verkligen kraftig axelmuskulatur så helt fel kan det inte vara *popcorn*

Men Å andra sidan är det lätt att både skada axlelleder och ryggkotor när man kommer upp i tunga vikter i pressarna då man låser kroppen mot ryggstödet. Vår allas Arne P kan det här bra men vart är han idag när hans expertkunskaper behövs i forumet....

Nu börjar det likna en anledning, om skaderisken är större med ryggstöd när man kör med hantlar så kommer jag undvika det.

Annars har jag alltid kört med 1-2 "knäpp" nerlutat på bänkarna och tycker det har fungerat bra men periodvis har jag spjärnat mot bänken bär det blivit tungt.

Skulle vara kul om Allan eller Arne P trillar in här å säger sin åsikt, eller någon annan med lång erfarenhet.

Helena B
2006-01-05, 14:43
Tror helena menar axelpressar och inte militär.

Jag brukar köra 2 hack ner på Nordics bänkar ( dvs runt 75-80% )

Nej jag tror jag menar militärpress, vad är det för skillnad?

Piranha
2006-01-05, 15:09
Nej jag tror jag menar militärpress, vad är det för skillnad?

Militär utan ryggstöd

Axelpress med ryggstöd

Pez
2006-01-05, 15:17
Militär utan ryggstöd

Axelpress med ryggstöd
Ska man vara riktigt petig så innebär väl "Militärpressar" klassiskt sett stående pressar med fri stång?

Sen kallar en del alla axelpressar för "militärpressar" och blandar ihop uttrycket än mer.. men det är en annan historia.

mentzer
2006-01-06, 09:41

Så bara för att man har ryggstöd gör man detta? Personligen tenderar jag att svanka mer utan ryggstöd.

Ulf A Big
2006-01-06, 10:56
Jag säger bara en sak Kevin Levrones sittande 6 or på 180kg...med ryggstöd *yourock*

Helena B
2006-01-11, 19:30
Testade idag att köra militärpress stående. Men jag tycker att jag svankar så mycket. Tittade hur jag stod i profil och jag står inte rakt med ryggen iofs har jag ganska mycket svank normalt sätt, påverkar det här något eller bör man stå med rak rygg? Jag är även lite rädd för att slå stången i ansiktet kanske därför jag svankar lite extra.

H.Emanuel
2006-01-11, 20:17
Testade idag att köra militärpress stående. Men jag tycker att jag svankar så mycket. Tittade hur jag stod i profil och jag står inte rakt med ryggen iofs har jag ganska mycket svank normalt sätt, påverkar det här något eller bör man stå med rak rygg? Jag är även lite rädd för att slå stången i ansiktet kanske därför jag svankar lite extra.
Hur står du med fötterna? Ta ett steg ut med högerbenet.

H.Emanuel
2006-01-11, 20:23
alltså framåt

Helena B
2006-01-11, 20:32

Jaha ska man göra så? Jag står pararellt med fötterna. Ska testa att ta ett steg ut nästa gång. Tack!

Ulf A Big
2006-01-11, 21:59
Personligen tycker jag bättre om den sittande modellen...

Nitrometan
2006-01-11, 21:59
Jag tycker det känns mycket bättre att stå med fötterna parallella. Varför ska man stå med en fot fram?

Och om man alltid har samma fot fram... Borde inte det vara dåligt för ryggen att snedbelasta likadant hela tiden?

H.Emanuel
2006-01-11, 22:01
Jag tycker det känns mycket bättre att stå med fötterna parallella. Varför ska man stå med en fot fram?

Och om man alltid har samma fot fram... Borde inte det vara dåligt för ryggen att snedbelasta likadant hela tiden?
Jag brukar stå med högerfoten lite framför. Men man kan säkert stå med vänstra så också.

H.Emanuel
2006-01-12, 06:03
Men det skulle vara intressant med en utveckling av detta med fotställningen i militärpress. Bör fötterna vara parallella?

Snake
2006-01-12, 09:13

Det är väl väldigt likt det klassiska momentet Stöt? Och dom verkar klara sig bra...

jwzrd
2006-01-12, 09:30

Nej, då får du bara dålig balans åt sidorna istället för framåt/bakåt. Bredda fötterna och hitta "gungbalansen" ner genom höfterna och leta rätt hur hur man håller buktrycket stående. Man ska stå stabilt och stadigt rakt upp och ner bara, inget annat.

Nitrometan
2006-01-12, 09:44
Det är väl väldigt likt det klassiska momentet Stöt? Och dom verkar klara sig bra...
Nja. Stöt är mycket mer explosivt. De får inte pressa stången.

Mer lik den gamla pressen isåfall. Den som plockades bort på 70-talet.
Där stod de parallellt.

H.Emanuel
2006-01-12, 10:22
Nej, då får du bara dålig balans åt sidorna istället för framåt/bakåt. Bredda fötterna och hitta "gungbalansen" ner genom höfterna och leta rätt hur hur man håller buktrycket stående. Man ska stå stabilt och stadigt rakt upp och ner bara, inget annat.
Okej, då har man lärt sig nåt nytt. Sorry, Helena B.

jwzrd
2006-01-12, 10:24
Nja. Stöt är mycket mer explosivt. De får inte pressa stången.

Mer lik den gamla pressen isåfall. Den som plockades bort på 70-talet.
Där stod de parallellt.

Grejen är ju att dom står parallellt med fötterna i stöt också, det är när dom dyker under stången för att "fånga" den som dom antingen saxar ut benen eller - vid kick-stötstekniken - knäböjer sig in under.

Nitrometan
2006-01-12, 10:37
Ja de står parallellt när de är klara.

Det är under själva det explosiva momentet de kliver ut precis som du säger.

jwzrd
2006-01-12, 10:44
Ja de står parallellt när de är klara.

Det är under själva det explosiva momentet de kliver ut precis som du säger.

Jag tar och klyver lite hår. Det första som händer är att dom niger något för att kunna explodera upp med kropp och stång, sen kommer explosionen - fötterna fortfarande parallella - och när stången fått fart så dyker dom in under med eventuellt saxade fötter.

Nitrometan
2006-01-12, 12:49
Jag tar och klyver lite hår. Det första som händer är att dom niger något för att kunna explodera upp med kropp och stång, sen kommer explosionen - fötterna fortfarande parallella - och när stången fått fart så dyker dom in under med eventuellt saxade fötter.
Det där kan du säkert bättre på än jag. Jag har bara sett några OL-tävlingar i verkligheten. Och en hel del på TV/video. Men jag har aldrig tränat eller diskuterat teknik i OL.

Johan86
2006-01-18, 10:14

behöver man verkligen balans åt sidorna när man kör militärpress? tycker det behövs stabilitet frammåt och bakåt

Honn
2006-01-18, 10:48
behöver man verkligen balans åt sidorna när man kör militärpress? tycker det behövs stabilitet frammåt och bakåt
Det gör man. Om ena sidan börjar ta slut fortare än andra så kan stången hamna lite snett, och då behövs det stabilitet för att inte välta.