handdator

Visa fullständig version : Känner du dig säkrare?

Ungtuppen
2006-01-04, 19:36
Enkel och intressant fråga, känner du dig tryggare nu än när du började träna? Känner du att du skulle kunna försvara dig/familj bättre från övergrepp nu när du (antagligen) är större samt starkare? Motivera gärna!

Stoltz
2006-01-04, 19:42
Säkrare är ju klart, i och med att styrkan byggts upp och i vissa fall explosiviteten, så försvarsmöjligheterna har ju blivit bättre
Pga att jag är större... nej, tycker storleken är överskattad.

mela
2006-01-04, 19:43
fortfarande väldigt klen *cry*
kan nog knappast stå emot en man i 40 års åldern om han itne är ytterst klen

mini
2006-01-04, 19:43
Jag känner mig säkrare, framför allt för att jag är övertygad om att jag inte ser ut som ett lätt offer. Jag tror också att jag skulle ha en större chans att försvara mig genom bättre kondition och i viss mån ökad styrka.

andeN.
2006-01-04, 19:44
Nej tyvärr, inte än iallafall. *cry*

skaparn
2006-01-04, 19:47
Mjä, för att citera en skåning på brädan. Det skulle vara för att jag kan springa ifrån en eventuell överfallare. Vilket nog dessutom är den bästa metoden att slippa våld.

Stoltz
2006-01-04, 19:48

Två fingrar i ögonen och en spark på kokosbollarna och du är Game :thumbup:

Helena B
2006-01-04, 19:51
Enkel och intressant fråga, känner du dig tryggare nu än när du började träna? Känner du att du skulle kunna försvara dig/familj bättre från övergrepp nu när du (antagligen) är större samt starkare? Motivera gärna!

Nja inte än, får inte riktigt till mina sparkar. Men när jag väl har lärt mig att kontrollera dom så kanske man kan känna sig säkrare. :)

Fartman
2006-01-04, 19:53
Jo, men å andra sidan var jag inte lika gammal när jag började med träning.
Lite skillnad nu när man faktiskt är vuxen och då när man var en liten tonåring.
Sen är ju en ökad tyngd alltid en fördel mot en motståndare på samma nivå gällande "kamp" eller vad fan man nu ska säga, däremot mot en erfaren bråkstake får man ju pisk så det sjunger om det.

Allan
2006-01-04, 19:54
Nope. Jag har haft mer nytta av diverse tjyv-och-rackarknep än av att kunna göra 200+ i böjen.

allan

Ungtuppen
2006-01-04, 19:56
Nope. Jag har haft mer nytta av diverse tjyv-och-rackarknep än av att kunna göra 200+ i böjen.

allan

Men du tycker alltså inte att du skulle ha mer att "sätta emot" ifall du blev överfallen nu än när du inte styrketränade? Styrka har väl endå en viss betydelse.

mini
2006-01-04, 19:58
Men du tycker alltså inte att du skulle ha mer att "sätta emot" ifall du blev överfallen nu än när du inte styrketränade? Styrka har väl endå en viss betydelse.
Det är ingen som vågar överfalla Allan med den mustaschen han har!

Avesta
Handlar inte mycket om träningen, utan att om ta fram basebollträet och sikta på knäna. Alltså våga vara galen så löser det sig. Även om jag har tränat några år kampsport så tror jag ändå att psyket spelar större roll än om man kan sparka högt.

Domi
Nop, sågar verbalt... (mitt försvar)

Bronkitkorv
2006-01-04, 20:00
Såklart att 25kg+ gör sitt för självförtroendet och hjälper till att hålla vissa bråkstakar borta men jag vet inte om det går bättre eftersom jag aldrig slåss :confused:

sp33dy
2006-01-04, 20:01
Visst känner man sig lite tryggare, men när det väl gäller sitter allt i huvudet...

Noodles
2006-01-04, 20:02
Visserligen är jag väl betydligt starkare nu jämfört med när jag inte styrketränade men mitt främsta försvar sitter fortfarande i att jag springer ifrån eventuella angripare. :D

HerrArne
2006-01-04, 20:02
Näää. Enligt min erfarenhet så vinns 'slagsmål' av...

1. De som är flest

eller

2. Den som är mest brutal

Inte den som är starkast. Fast styrka skadar nog inte.
Tror jag. Det är mer än 20 år sedan jag slog på någon... ;)

Kwon
2006-01-04, 20:04
Jag kände mig säkrare från och med högstadiet och senare... (Då jag kände att "I was Teh MAN" inom de arter jag tränade).

Först och främst psyket!

Sedan kommer fysiska attribut som teknik, styrka etc..

Allt är relativt, men det har först och främst att göra med självförstroende.

En person som är tre äpplen hög kan känna sig enormt säker, allt hänger på det mentala.

Självklart får vissa mer självförtroende med size, andra med mer teknik etc

It's a mind thing.

Allan
2006-01-04, 20:09
Jag minns inte ens ett liv utan styrketräning, men jag har sett tillräckligt många med uskler få spö av folk utan muskler för att se det på ett lite annorlunda sätt.

allan

Snake
2006-01-04, 20:13
Jag minns inte ens ett liv utan styrketräning, men jag har sett tillräckligt många med uskler få spö av folk utan muskler för att se det på ett lite annorlunda sätt.

allan

Visst, men säkrare är man nog i det avseendet att folk som är ute och letar bråk går troligtvis inte på den som väger 100 kilo när det står en kille på 80 kilo bredvid.

Kwon
2006-01-04, 20:14
Visst, men säkrare är man nog i det avseendet att folk som är ute och letar bråk går troligtvis inte på den som väger 100 kilo när det står en kille på 80 kilo bredvid.

Så finns det dom också som tror de får mer "street cred" och "respekt" om man tar ner den större liraren.

Ungtuppen
2006-01-04, 20:14

allan

Ja, men om vi säger såhär. Lars Johan 25år gammal, 75kg tung och 180lång, stillasittande jobb, börjar styrketräna. Drar 100 i mark, 90 i böj och trycker upp 70 i bänk. Efter flera års slitande väger han nu 100kg i okej form, markvikter som 230kg+ är inte något problem. Han _borde_ väl nu vara svårare att "spöa upp" än innan han började träna. Samma psyke, samma teknik och vi antar att han har ungefär samma snabbhet.

Trance
2006-01-04, 20:15
Om man varit riktigt klen(som jag) och är uhm lite mindre klen så kan man nog känna större skillnad. Jag gör det iallfall. Inte för det skulle spela någon roll om man skulle höra "Eyy, har du cigg, mobil, din mamma!" av en stor grupp eller jag skulle inte ens ha en chans i slagsmål mot en ensam person förmodligen. Jag är nog rätt kass på det.

Men ändå, att ha växt lite och tro att man kan iallfall stå på benen efter en liten knuff ger lite trygghetskänsla.

Kwon
2006-01-04, 20:16
Ja, men om vi säger såhär. Lars Johan 25år gammal, 75kg tung och 180lång, stillasittande jobb, börjar styrketräna. Drar 100 i mark, 90 i böj och trycker upp 70 i bänk. Efter flera års slitande väger han nu 100kg i okej form, markvikter som 230kg+ är inte något problem. Han _borde_ väl nu vara svårare att "spöa upp" än innan han började träna. Samma psyke, samma teknik och vi antar att han har ungefär samma snabbhet.

I detta fall så är det ju bättre för Lars. Det skadar aldrig att vara starkare.

Han har ju dessutom samma psyke etc...

Poängen är, det har å göra med den mentala biten, självförtroendet etc

Hade han haft identiskt självförstroende innan (dvs inte växt med sizen) så spelar det ju ingen roll. Han känner ju att han kan göra lika bra ifrån sig oavsett.

Allan
Folk som tror det handlar om size kommer alltid att få spö. Folk som vill mucka - och som är nåt att verkligen vara skraj för - backar inte för lite hydda. Däremot har de en enastående radar för att slänga sig på snubben som inte har tåga nog att stå emot. Och det är inget man kan lyfta sig till. Tyvärr.

allan

mini_Arnold
Säkrare ja men inte pga träningen. (iof sig inte vuxit mycket:D)
Jag förlitar mig på min inställning "nån ska dö o det är inte jag" problemet är att det förr eller senare kan sluta med fängelse.

Barkbiten
2006-01-04, 20:26
jag brukar bli så skogstokig att folk backar, dom gjorde det när jag var tjugo kilo lättare och dom borde göra d nu... fast då kanske det inte handlar om dom elakste av elakingar iofs

Kwon
2006-01-04, 20:31
Att ha lite mer muskler och styrka skadar inte, tvärtom, såvida det mentala är bra också! Det är väl det enda jag kan tillägga.

Självförtroende och att kunna känna att man vet hur man skall agera.

Vissa får som sagt ökat självförtroende med olika saker, konkreta muskler, size i allmänhet, snabbhet, teknik, erfarenhet. Bänka mer vettefasiken... :D

Själv kan jag bara säga att mitt självförtroende sköt upp till skyarna efter jag tränat lite kamp som yngre.

Kan förmodligen ha hänt samma sak om jag tränat styrke vid den tiden och fått resultat.

Självförtroende kan dock vara en lömsk lirare, efter ett par setbacks kan den sjunka enormt!

Kolla tex på Crocop efter ett par förluster.. :thumbup:

High1ander
2006-01-04, 20:52
Nej, jag har alltid kännt att jag kan stå emot då någon vill något.

Kwon
2006-01-04, 20:55
Stå på er grappar! Det är huvudsaken! :thumbup:

Jman
2006-01-04, 21:14
Jag kan se lite grym/halvflummig ut med mina tjocka ögonbryn och storleken är väl ett plus. Men man har råkat ut för att någon frågat efter droger och de har blivit lite piss när man inte kunnat leverera .... *rolleyes*
Junkies och psykon håller jag mig långt ifrån.
En polarare till mig av samma längd men 40kg lättare skrämde ett gäng på flykten när han fiskade fram ett basebollträ ur rocken med psykad blick. Jag hade lagt bena på ryggen ...

stahlberg
2006-01-04, 21:30
Jag håller med om att psyket är det viktigaste i slagsmål. Jag vill dock inte kalla den delen av psyket självförtroende/självsäkerhet. Jag är sämre på att slåss idag än för 20 år sedan (pga fysiska orsaker), men att jag vet det ger mig inte sämre självförtroende (tyvärr inte heller större vilja att gå åt sidan, det är i fysiken det brister). Jag kallar det för KILLERINSTINKT.

Den som har "killerinstinkt" går inte åt sidan om det blir bråk (tyvärr är det oftast tvärtom, han går gärna med istället). Han "blir galen" (som någon skrev) om det behövs. Får han på käften kämpar han bara mera, hårdare och envisare. En person med "killerinstinkt" är den som vinner slagsmålen. Dessutom är dehär människorna ofta inblandade i bråk, och blir småningom "skickliga".

Om en person har "killerinstinkt" så är det naturligtvis till fördel att utveckla egenskaper man har fördel av i slagsmål (t.ex styrka, snabbhet, uthållighet, massa, reaktionssnabbhet m.fl) - så länge någon av inte dessa egenskaper "minskar" en annan viktig egenskap, förstås. Också skicklighet (t.ex i kampsort) är till fördel på gatan, OM MAN HAR "killerinstinkt". Om man däremot saknar "killerinstinkt" kan ökad styrka/massa visserligen teoretiskt ge bättre förutsättningar i slagsmål, men i praktiken blir det nog si och så med den saken.

På sätt och vis beundrar jag människor med välutvecklad "killerinstinkt". Men om man har det är det ändå klokast att försöka övervinna den. Tyvärr har jag "begåvats med" två sentida adepter som haft killerinstinkt. Den ena vägde dessutom 165 kg, var lång, massiv, vig (!), snabb och fruktansvärt elak. Den andra hade redan som 60 kg tung 13-åring varit inblandad i flera knivslagsmål, och klått upp "halva Helsingfors". Men det har varit betydligt mer problem än nytta med detta (annat än att bägge också har mycket goda tävlingsnerver, men det tror jag är något annat än "killerinstinkt").

zanzi
2006-01-04, 21:45
Nej. Jag måste gå igenom ett av områdets mer farligare ställen (enligt senaste årens brottsstatistik) för att komma till mitt gym och det i ett par riktigt åtsittande tajts a la Yankeee. :)

hahavaffan
2006-01-04, 21:47
Kan tänka mig att man känner sig tryggare, men med tryggheten kommer även kaxigheten... vilket allt som oftast leder till ännu mer smörj.

Dumleman
2006-01-04, 21:50
Kan tänka mig att man känner sig tryggare, men med tryggheten kommer även kaxigheten... vilket allt som oftast leder till ännu mer smörj.
ö mucka inte med mig för jag tar 120kg i bänk! :laugh:

Kwon
2006-01-04, 21:50

Men behöver inte vara kaxig.

Ryska_raketen
2006-01-04, 21:51

hmm

strong-man
2006-01-04, 21:58
Jag käner mig i alla fall säkrare nu med lite tyngd styrka i kroppen man va ju inte så stödig när man vägde 65kg *flex*

Liten Men Fet
2006-01-04, 21:59
Jo då, mest för att det är ganska stor skillnad på 59 kilo och 80 på 185 cm.
Mest för att om någon knuffar till en på ett dansgolv eller i en kö så flygar man inte som vante.

Sen kanske 18 månader i gröna kläder gjort lite skillnad, kanske inte lumpen men 6 månader i kosovo när man lärde sig hålla lite bättre koll på omgivningen.

Men jag har inte varit i slagsmål sen jag var 19 å då gick jag emellan när 3 pers hoppade på min kompis bakifrån. Det blev oavgjort iallafall, jag fick smäll men dom andra flydde när jag inte trillade. :smash:

Diana
2006-01-04, 22:02
japp ja kännde mej helt klart mkt säkrare när ja va som starkast :thumbup: minns att ja tänkte på det på mina morronprommenixer tidigt på morronen när de va mörkt i skogen/parker att ja kännde det som att ja skulle kunna spöa vemsomhelst som överföll mej :laugh: nu när ja är rätt mkt klenare känner ja mej verkligen mer försiktig i sånna situationer..
Vissa får som sagt ökat självförtroende med olika saker, konkreta muskler, size i allmänhet, snabbhet, teknik, erfarenhet. Bänka mer vettefasiken... :D
:
ja tror att ALLA de gånger man överträffar sejsjälv på nåt vis stärker självförtroendet, även bänken :D sen lär det ökade testot av styrketräningen göra en hel del oxå of course :)

Ungtuppen
2006-01-04, 22:03
Det där som du kallar "killerinstinkt" finner jag väldigt intressant. Jag själv har alltid känt mig säker på mig själv i alla de slagsmål jag tyvär varit med om och även fast jag varit liten i hela mitt liv så har jag aldrig förlorat en fight. Dock inte ofta hänt att det varit på liv och död. Ända sen 1a eller 2a klass så märkte folk att jag var mindre än dem och skulle såklart dänga en, såhär höll det på enda till 8e klass då folk började inse att trots att jag ofta var mycket mindre än min "motståndare", aldrig förlorade.

Jag har väldigt många minnen från fighter med folk som är 3-4 år äldre (mellanstadiet)
Jag kommer när jag gick i 5an och en kille i 8an som var väldigt storväxt (säkert en 185cm lång) och myyyycket tyngre än mig fick för sig att han skulle dänga mig (en liten mellanstadietönt), han trodde såklart att jag skulle vara riktigt rädd och skita på mig men hans min ändrades rätt snabbt när jag kämpade emot och slängde ner honom på marken för att sedan hålla fast han.

Mina kompisar förstod snabbt att jag var ingen som man kunde dänga hur lätt som helst.

Började även på judo ett tag, bara efter någon månad så hade jag min första "tävling" där jag mötte folk som säkerligen var minst 10kg tyngre än mig och ingen hade bokstavligt talat en jävla chans.

Jag känner mig alltid självsäker, har aldrig känt att "shit hoppas inte den där snubben hoppar på mig för då är jag körd".

Jag har styrketränat i 1.5år nu och jag vet inte hur "bra" jag är på att slåss längre och jag hoppas att jag aldrig får veta.

Jag skriver alltså inte detta för att skryta, det är trots allt ett internetforum och ingen här vet vem jag är irl så jag förstår inte vad det skulle ha för mening.

PS. Jag vet inte om mitt motstånd alltid har varit pantat folk som inte vet hur man använder nävarna, det kanske är därför jag "aldrig förlorat en fight"... jag vet som sagt inte.

Pingu
2006-01-04, 23:29
Jag känner mig trygg

High1ander
2006-01-04, 23:31
fortfarande väldigt klen *cry*
Så ytlig du är som går efter muskler! Även en klen 40-åring kan ha en fin insida. *innocent*

Bärs
2006-01-04, 23:41
.

Är du säker på att denna "killerinstinkt" hos dina adepter inte var MBD kombinerat med dålig social bakgrund?

Yes
2006-01-05, 00:32
Jag har alltid känt mig trygg. Sannolikheten att jag hamnar i handgemäng med någon är liksom rätt liten.
Om en otrevlig situation skulle uppstå hjälper mig nog träningen bara genom att jag orkar springa snabbare och längre. Att det skulle hända är dock inte heller sannolikt. Även om jag är starkare väger jag dessutom mindre och har säkert högre tyngdpunkt...

Metal_boy_
2006-01-05, 00:50
Tänker inte på det..då hade jag köpt en pistol istället för att träla på ett gym år ut och år in med rätt mat och allt.

Liten Men Fet
2006-01-05, 00:53
Har ALLA blivit snabbare av sin träning?
Det är ett himla tjat om att "jag känner mig säkrare för jag har så bra kondis"

Är det BARA jag som lagt på mig 18 kilo och "glömt" träna kondition, långsam som få om det är mer än 50 meter som ska älgas.
Jag skulle slåss som djävulen själv för om det blir springa av så är kört, måste avsluta slagsmålet fort annars står man som Bob Sapp mot en gatlykta å flämtar.

Naesetgrabb
2006-01-05, 00:55
Det är ingen som vågar överfalla Allan med den mustaschen han har!
då har ni något gemensamt ju=)

mangemani
2006-01-05, 00:56
har faktiskt inte tänkt på det=/.
skulle nog inte ha spelat någon roll om jag idag fortfarande var klen eller om jag ser ut som jag gör idag,stor och grov,så skulle jag försvara både mej och dom som jag bryr mej om om vi skulle bli angripna.

Tomten
2006-01-05, 00:56
Det hjälper mer att bara se tokig ut. I regel när det är några vill mucka så är det bara att vända sig om och visa the "crazy eye's" :laugh:

http://www.grimmemennesker.dk/data/media/1/13_ugly.jpg

mini
2006-01-05, 01:00
då har ni något gemensamt ju=)
Jepp. Kroppsbehåring is da shizzle.

Naesetgrabb
2006-01-05, 01:03
Keep up the F! style, mini!

m0gh
2006-01-05, 01:07
Ifall de kommer upp 3 killar mot dig när du är påväg hem från en vän på natten t.ex. och dom säger: EY ge oss din mobil annars bonkar vi dig, så kanske man blir helt skräckslagen, men ifall man har lite tryck i nävarna ska man försöka o tränga bort rädslan och nita en av dom och sen gapa som om man vore galen och spurta imot dom andra.. och hoppas på att dom blir livrädda och springer. Eller oxå får du in ett par träffar på dom andra och går stolt därifrån *flex*

Fast de är klart :D Denna tekniken kan ju gå fel oxå, t.ex. att efter första slaget från din sida får dom ryck och hoppar på dig / tar upp en kniv / dodgar ditt slag och nitar dig istället / etc etc ;)

//m0gh

Naesetgrabb
2006-01-05, 01:10
Lönt att ens spekulera om det över nätet, det går ju knappast att veta vad som sker?

Liten Men Fet
2006-01-05, 01:13
Ifall de kommer upp 3 killar mot dig när du är påväg hem från en vän på natten t.ex. och dom säger: EY ge oss din mobil annars bonkar vi dig, så kanske man blir helt skräckslagen, men ifall man har lite tryck i nävarna ska man försöka o tränga bort rädslan och nita en av dom och sen gapa som om man vore galen och spurta imot dom andra.. och hoppas på att dom blir livrädda och springer. Eller oxå får du in ett par träffar på dom andra och går stolt därifrån *flex*

Fast de är klart :D Denna tekniken kan ju gå fel oxå, t.ex. att efter första slaget från din sida får dom ryck och hoppar på dig / tar upp en kniv / dodgar ditt slag och nitar dig istället / etc etc ;)

//m0gh

I det fallet springer jag så fort jag bara kan.
Så länge man är lite beredd å har en plan så klarar man sig rätt bra, om man börjar rusa så fort dom öppnar käften så kommer man nog rätt långt innan dom har bestämt sig för att jaga.

Peter-N1
2006-01-05, 01:13
Att ha lite självförtroende skadar inte. Kan hjälpa en från att både bli rånad och misshandlad. Men det får inte gå till överdrift. Någon som går och ser kaxig ut kommer definitivt att hamna i bråk, vare sig man ser tokig ut eller inte. Det finns alltid någon därute som är tokigare.

Mitt tips är att han en bra hållning, utan att se spänning ut. Idioterna som är ute efter att slåss brukar ha lite förnuftiga i alla fall. Dom räknar odds som alla andra. Varför gå på någon som ser ut som om han kan ta hand om sig själv, när det finns andra fyllskallar med dålig hållning som man kan hoppa på?

Om den ändå kommer fram en kille som är 2 äpplen hög och muckar så kan man lugnt räkna med att han har en överraskning i fickan.

m0gh
2006-01-05, 01:19
I det fallet springer jag så fort jag bara kan.
Så länge man är lite beredd å har en plan så klarar man sig rätt bra, om man börjar rusa så fort dom öppnar käften så kommer man nog rätt långt innan dom har bestämt sig för att jaga.

Hehe jo, de brukar ju vara så.

Sniggel
2006-01-05, 04:36
Har ALLA blivit snabbare av sin träning?
Det är ett himla tjat om att "jag känner mig säkrare för jag har så bra kondis"

Är det BARA jag som lagt på mig 18 kilo och "glömt" träna kondition, långsam som få om det är mer än 50 meter som ska älgas.
Jag skulle slåss som djävulen själv för om det blir springa av så är kört, måste avsluta slagsmålet fort annars står man som Bob Sapp mot en gatlykta å flämtar.

Samma här, lagt på mig 17 kilo sen jag senast tränade kondition regelbundet och kan inte jogga längre än 1km pg a extrema mjölksyreansamlingar i vaderna, kan ej heller sprinta så snabbt som jag kunde förut, jag känner mig tung helt enkelt. Snart dags för en deff kanske :D

Jag känner mig nog ungefär lika säker som innan jag började träna styrka, jag är ju starkare och större nu, men jag har inte den kampsportsskickligheten som jag hade när jag tränade lite diverse kampsporter.

Har dock märkt att folk så gott som aldrig muckar gräl med en nu dock.

Nina L
2006-01-05, 06:49
Inte det minsta. Mina erfarenheter säger mig att en klen karl är starkare än en stark kvinna, och en normalstark karl kör slavsylta av henne. (Om han vill.) Dessutom har jag en ganska klen överkropp och jag springer långsamt. Jag skulle nog behöva gå en självförsvarskurs för att känna mig trygg.

PS. Jag bor i Malmö.

Hnke
2006-01-05, 07:01
Inte det minsta. Mina erfarenheter säger mig att en klen karl är starkare än en stark kvinna, och en normalstark karl kör slavsylta av henne. (Om han vill.) Dessutom har jag en ganska klen överkropp och jag springer långsamt. Jag skulle nog behöva gå en självförsvarskurs för att känna mig trygg.

PS. Jag bor i Malmö.
Skaffa en Uzi eller umgås med Jense... *rolleyes*

Trygg? hmm både och, aldrig hänt mig något, fast den dagen kan komma när som, bor i Landskrona :D

skaparn
2006-01-05, 07:01
Någon som går och ser kaxig ut kommer definitivt att hamna i bråk, vare sig man ser tokig ut eller inte. Det finns alltid någon därute som är tokigare.

Önskar att alla tog till sig det konstapeln säger. Mycket kloka ord tycker jag.

Det finns alltid någon som är tokigare, och grejen med slagsmål är ju att det första slaget utdelat brukar vara det avgörande, där den som muckar gräl oftast också är den som är villig att dela ut detta. Jag släpper nuförtiden allt vad stolthet är ifall någon vill testa mig, att se undergiven ut brukar oftast funka.

När jag tänker efter är det lite djuriskt då det är vanligt förekommande att fighter undviks genom att den svagare blottar halsen för att de båda ska spara energi. Män är djur.

Nina L
2006-01-05, 07:02
Trygg? hmm både och, aldrig hänt mig något, fast den dagen kan komma när som, bor i Landskrona :DYou win! :hbang:

Hnke
2006-01-05, 07:04
You win! :hbang:
Jippie! *rolleyes*

Bara få jobb sen så blir det Malmö för min del, vetifan om det e bättre eller sämre?

Kwon
2006-01-05, 11:01
Dansk Film (http://www.thatvideosite.com/view/1393.html)