handdator

Visa fullständig version : ALLTID trött?

skeletron
2006-01-04, 16:43
Jag kan inte fatta det.. Jag tycker jag har ganska bra dagsrytm nu... Sover tillräckligt mycket.. Men är trött ständigt. HAr detta att göra med att jag stressar för mycket? Tycker jag stressat av en hel del dock...
KAn det ha att göra med något annat?

Ryska_raketen
2006-01-04, 16:44
Hur äter du?

trasan
2006-01-04, 16:45
Jag kan inte fatta det.. Jag tycker jag har ganska bra dagsrytm nu... Sover tillräckligt mycket.. Men är trött ständigt. HAr detta att göra med att jag stressar för mycket? Tycker jag stressat av en hel del dock...
KAn det ha att göra med något annat?

Exakt samma sak för mig,, har vart sån i nåt år... ingen aning vad det beror på. Jag känner mig även yr rätt ofta :cryout:

skeletron
2006-01-04, 16:47
Just igår börjaade ja gäta ordentligt... Ananrs har jag ätit nyttigt, dock en aning snålt och vid ganska oregelbundna tider, samt att jag småätit då och då för att lugna mig själv.. Kan kanske ha med det och göra också?
Hur äter du?

Ninjasmurf
2006-01-04, 16:56
Äter man ofta och mycket brukar trötthet vara ganska ovanligt.

skeletron
2006-01-04, 16:59
Mm, men inte trött så att jag vill sova direkt, mer hängig, typ.

Ninjasmurf
2006-01-04, 17:00
Mm, men inte trött så att jag vill sova direkt, mer hängig, typ.
lågt blodsocker kanske?

userfriendly
2006-01-04, 17:02
jag va skittrött dygnet runt när jag trodde att jag åt jättemkt men inte åt tillräckligt iaf.. tränade stenhårt så kroppen hann aldrig återhämta sig riktigt.
Annars kan det vara nån slags vitaminbrist eller järnbrist.

Psykiska orsaker till trötthet är ofta stress, spec långsiktig men även kortsiktig. Så du kan nog ha rätt där... ofta vet man det själv oxå

Fatalist
2006-01-04, 17:30
Mycket koffein eller annat centralstimulantia under lång tid?

skeletron
2006-01-04, 17:31
Nä, dricker bara kaffe någon gång ibland när jag är sugen. Blodosckret tror jag inte alls det är något fel på heller...

michael
2006-01-04, 17:32
har du även erektil dysfunktion? minskad sexlust? nedstämdhet?
Kolla isåfall upp ditt fria testosteron, du kan vara kandidat för hormonterapi!

skeletron
2006-01-04, 17:38
Nej, dock en aning nedstämd = /

Edit: Hormonterapi?

Karl_alfred
2006-01-04, 17:55
Sover du på bra tider? Har du någon rutin på de? Berätta precis hur du gör...

Berätta även hur du äter lite mer så folk kan se lite bättre, det ger inte så mycket konstruktivt att säga "jag sover bra", "jag äter bra".

Berätta och var fullt ärlig nu! :)

skeletron
2006-01-04, 18:00
Sure

*rolleyes*

Jag lägger mig, när jag ska till skolan, klockan 11 ungefär. Går upp 7.
Jag äter 5 gånger per dag ungefär, men som sagt jag har ätit ganska dåligt, men igår började jag äta riktigt okej... Alltså så att jag blev mer än mätt efter varje måltid, för jag känner att jag behöver gå upp en 10 kg eller något.

Men idag har jag ändå inte kännt mig fullt pigg, även fast jag sovit och ätit?

Daniel Mattusch
2006-01-04, 18:01
Övertränad

Diana
2006-01-04, 18:03
stress är förödande, ja höll på att sommna KONSTANT när ja stressade mkt förr, såfort ja satte mej ner i lunchrummet på jobbet vare bäst ja valt nån icke-kladdig mat så ja slapp tvätta ansiktet efter :D hehe, nämen se över hur mkt tid du ger åt återhämtningen både fysisk och psykisk :)

skeletron
2006-01-04, 18:05
Fysisk tror jag nog att jag vilar så det räcker, kanske inte psykiskt dock = / Lite svårt dock.. Vet inte hur jag ska göra för att lugna ned mig själv efter stress och dylikt..

michael
2006-01-04, 18:07
Hormonterapi, först görs tester för att kontrollera din hormonprofil, sen för att se vilken typ av hypogonadism du har ges clomiphene, efter det gör man en slutlig bedömning om du behöver hormonterapi.

Brist på testosteron ger; nedstämdhet, trötthet, minskad sexlust, minskad kroppsvikt(muskelmassa), ökade fettdepåer(som resultat av östrogen).

mela
2006-01-04, 18:14
Järnbrist kanske?
Hade det å va jämt trött, kunde sova hur mkt som helst.
Va hängig och seg.. Huvudvärk

Uppsök läkare och ta prover!

keffat_liv
2006-01-04, 18:15
kan beror på väldigt mkt. Sjukdom t.ex.

skeletron
2006-01-04, 18:40
Tack! Det kan kanske vara järnbrist då? Hade jag aldrig tänkt på...
Gjorde testet på iforms hemsida.. Inte för att jag litar på det till 100% direkt.. Men enligt det hade jag det...

Åter aldrig böner och balkfrukter eller vad det heter, fisk och skaldjur är också sällan.

Får prata med dem på vårdcentralen om detta

nossralj
2006-01-04, 18:53
Du kanske har anemi ? Min mor hade detta för ett par år sedan och hon var trött, orkeslös, sur m.m.. Det är en sorts "blodbrist".. Det gick för långt för hennes del så när hon kom in till sjukhuset efter att ha svimmat flera ggr den dagen.. När de sedan gjorde ett test för att se hur mkt blod hon hade i kroppen så såg de att hon knappt hade 1/3 av så mkt blod som det är rekommenderat att man ska ha.. Hon fick blodtransfusion på en gång.. Läkaren sa även att hade hon kommit in en dag senare hade det kanske vart för sent.. Så om du misstänker att det är nåt sånt och att du gått med det länge är mitt tips att gå till en läkare och berätta dina symptom.. Man ska aldrig ta för lätt på saker som känns fel..

Läs lite mer om anemi:

Anemi (http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=17533)

MVH Jimmy Larsson

Destra
2006-01-04, 18:58
Hur länge har du känt av tröttheten?

Personligen så blir jag sjukt trött av detta mörker, vill inte göra annat än att sova. Samma sak varje vinter.
Såfort våren närmar sig och ljuset kommer så piggnar jag till.

skeletron
2006-01-04, 19:13
Jag har varit trött ett bra tag.. Kan inte svara på det... Flera månader iaf.
Svimmat har jag inte gjort på bra länge, däremot kan jag bli lite lätt yr ibland, och ibland är jag känslig mot ljud.

mela
2006-01-04, 19:45
L Ä K A R E ! !

vi kan inte göra mer..

skeletron
2006-01-04, 19:50
Jupps det verkar var det som gäller...

skeletron
2006-01-05, 00:03
Fast, bör jag inte få i mig tillräckligt med järn, äter ju kött rätt ofta ändå?

Kreout
2006-01-06, 09:57
Jag tror absolut att stressen inverkar. Själv är jag en grubblare och tillråga på allt inbiten pessimist så jag är oftast uppstressad över någon annalkande katastrof ;) , och de symptom du känner stämmer väldigt bra in på mig under stressigare perioder.

skeletron
2006-01-06, 16:44
Mmmhumm, okej. Hur fasen ska jag behandla stressen då? Känns som att jag gjort det mesta för att stressa av... Det känns som att om jag slappnar av rinner allt genom mina händer och jag får inget gjort, och därför får jag MKT att ta igen... Jag försöker hitta ett medium där jag kan slappna av och ändå känner att jag får saker gjort..

Ska testa med lite avslappnande musik och så...

Järnbrist hypotesen står jag fortfarande fast vid dock, tänker nog kolla detta, lika bra.

Kreout
2006-01-06, 17:50
Mmmhumm, okej. Hur fasen ska jag behandla stressen då? Känns som att jag gjort det mesta för att stressa av... Det känns som att om jag slappnar av rinner allt genom mina händer och jag får inget gjort, och därför får jag MKT att ta igen... Jag försöker hitta ett medium där jag kan slappna av och ändå känner att jag får saker gjort..

Järnbrist hypotesen står jag fortfarande fast vid dock, tänker nog kolla detta, lika bra.

Det inte det man gör som orsakar stress, det är allt man känner att man inte hinner göra. Antingen får man sänka kraven på sig själv eller förändra någon yttre faktor så att man har mindre att stressa upp sig över. Något riktigt bra sätt att lyckas med detta kan jag inte tipsa om då jag själv skulle vilja ha tips om det, men jag hoppas att någon klokare snart tittar in i tråden.

fabiansthlm
2006-01-30, 11:14

Hej där
Läste tråden och känner igen mig. Ska även jag testa B12-brist osv

Hur har det gått?
MvH