handdator

Visa fullständig version : katjonisk bindning?

Yip_man
2006-01-04, 15:46
kan någon förklara begreppet för mig?

Loke
2006-01-04, 15:52
Är det inte vanlig jonbindning? Jag har iofs aldrig hört talas om katjonisk bindning, men det är vad jag skulle gissa på.

sunkan
2006-01-04, 16:04
skolarbete? ;)

skeletron
2006-01-04, 16:21
En katjon är en jon med positiv laddning

Yip_man
2006-01-04, 16:36
ok kan någon förklara en jonisk bindning då? (är för gammal för skolan)

skeletron
2006-01-04, 16:50
Det är inte riktigt mitt område sas. Sry

Hades
2006-01-04, 16:52
Jonbindning innebär att positivt och negativt laddade joner attraherar varandra. Därmed förenas joner och bygger upp kristaller. Denna typ av bindning (jonbindning) är den starkaste bindningen och kräver mycket energi för att bryta.

Från susning.nu

Loke
2006-01-04, 17:02
ok kan någon förklara en jonisk bindning då? (är för gammal för skolan)

En jon är en sorts partikel (en atom, eller fler atomer i en molekyl) som är laddad, antingen positivt eller negativt. För att hålla det enkelt tänker jag inte förklara varför den är laddad, vi nöjer oss med att konstatera att den är det.

Positivt laddade joner drar sig till negativt laddade joner. Joner av olika laddning som är nära varandra kan bilda jonbindningar.

Ett exempel på joner är vanligt bordssalt salt. Bordssalt består av klorjoner (klorid) och natriumjoner som sitter ihop med en jonbindning. När saltet löses i vatten bryts jonbindningen. Jonerna kallas då fria joner. Låter man sedan vattnet dunsta så kommer jonerna att åter binda ihop sig, och skapa nytt salt.

Här hittar du lite annan info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonbindning

Yip_man
2006-01-04, 19:36
ok i detta fallet är det ett bilvax som bildar en katjonisk bindning med billacken.

kalle_banan
2006-01-05, 15:22
kolla vad vaxet innehåller för saker som kan bli joner och kolla vad ditt lack är så du kan kolla vad för joner det kan bilda. låter ganska hightech dock, men det kanske bara står för att verka ballt, eftersom man måste man vara kemist för att fatta!

Loke
2006-01-05, 15:53
ok i detta fallet är det ett bilvax som bildar en katjonisk bindning med billacken.

Om man måste koppla en strömkälla till bilens plåt för att använda vaxet, eller något annat ovanlig grej som man inte brukar ha till vaxning, då kanske det kan ligga något i påståendet.

Det är nämligen så att vad katjoner (postiva) vill ha är elektroner, som är negativt laddade, för att på så sätt bli av med sin laddning. Om det då finns elektroner i plåten så kommer katjonerna att sätta sig på den.

Tekniken används bland annat vid så kallad powder coating (pulverlackning?).