handdator

Visa fullständig version : hur länge ska man få sota ett brott?

Cilia
2006-01-04, 14:13
och i förekommande fall gäller det ett barn som gjort något dumt iofs något ofattbart men ändå?
Kan vi förlåta barn som begår dumheter och brott eller?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,756675,00.html

ugglan
2006-01-04, 14:16
Han har ju suttit av straffet så han borde ju ha sotat klart. Det kan ju dock diskuteras om 7,5 år är ett tillräckligt straff.

wreka
2006-01-04, 14:16
Visst dom mördade en tvååring. Men det är bara sorgligt att folk kan känna sånt hat och hämndbegär gentemot två BARN. Men det är väl enklare så, istället för att fundera på hur man ska ändra samhället för att undvika liknande saker i framtiden.

jesse
2006-01-04, 14:18
Om han var så pass ung så känns de svårt att inte kunna förlåta. Man vet ju inte hans bakrund/uppväxt.

H.Emanuel
2006-01-04, 14:22
Undrar mest över det här med hereditet när det gäller det nyfödda barnet. Killen har ju avtjänat sitt straff

Piranha
2006-01-04, 14:29
Svårt det där , borde väl bedömmas ifrån fall till fall ..

Men han var 10 år när brottet begavs och själv barn.

En ordenlig utredning av hans person hos en psykolog borde vara på plats.

mangemani
2006-01-04, 14:29
den dagen man tar upp vapnet och använder det på en annan mänsika,den dagen man gör en annan mäniska illa,den dagen man berövar en annan mänsika på nånting,den dagen så är man inte längre än mäniska,den dagen så har man skurit av sej från lagarna och är inte längre en del av samhället.
kan inte säga att jag känner sympati för dom(inte ens dessa barn som gjorde brottet)....fick dom ett långt straff?nää,så synd....fick dom elektriska stolen?nää,så synd...fick dom livstids fängelse?nää,så synd....pfft,dont do the crime if you cant do the time.

Fartman
2006-01-04, 14:35
För helvete. Dom var ju bara 10år, hur mycket förstår man egentligen då? Hur lätt tror ni inte det kan vara att döda ett litet barn som dom gjorde? Nu kommer jag absolut inte ihåg några detaljer men jag tror inte att det var menat att dom skulle slå ihjäl james, vill det sig illa kan man ju faktiskt ha ihjäl någon med ett slag som träffar illa...

Sen är det dock en sak jag undrar, hur mår man egentligen efter att ha varit på instution och dylikt sen tio års ålder till nästan 18.. dvs en jävligt kritisk tid för hur man ska utvecklas som människa.

wreka
2006-01-04, 14:37
den dagen man tar upp vapnet och använder det på en annan mänsika,den dagen man gör en annan mäniska illa,den dagen man berövar en annan mänsika på nånting,den dagen så är man inte längre än mäniska,den dagen så har man skurit av sej från lagarna och är inte längre en del av samhället.
kan inte säga att jag känner sympati för dom(inte ens dessa barn som gjorde brottet)....fick dom ett långt straff?nää,så synd....fick dom elektriska stolen?nää,så synd...fick dom livstids fängelse?nää,så synd....pfft,dont do the crime if you cant do the time.
Evolverat tänkande.

jesse
2006-01-04, 14:41

Oki *screwy*

MUGEN
2006-01-04, 14:58
hade jag varit förälder till barnet hade jag nog inte haft lika mycket förståelse som jag har som utomstående, personligen anser jag att i detta specifika fall så är det tid att lämna gärningsmännen i fred(förutsatta att dom är mentalt friska och inte utgör hot mot andra civila)

men när det kommer till vissa specifika brott där gärningsmannen är fullt medveten om vad han utsätter ett offer för, ger offret men för livet, och ändå genomför brottet så kan jag inte vara lika förlåtande.. våldtäktsmän, pedofiler och i många fall mördare anser jag alla borde berövas på sin frihet för all framtid.

Bönne
2006-01-04, 15:11
kan inte säga att jag känner sympati för dom(inte ens dessa barn som gjorde brottet)....fick dom ett långt straff?nää,så synd....fick dom elektriska stolen?nää,så synd...fick dom livstids fängelse?nää,så synd....pfft,dont do the crime if you cant do the time.Jag slog en kompis på käften när jag var en tio, elva, tolv år. Är jag en björn (som är påväg att bli stor och fet) som bara luffsar runt i staden nu, utan att vara en del av samhället?

Cilia
2006-01-04, 15:14
En ordenlig utredning av hans person hos en psykolog borde vara på plats.
ska den utredningen göras nu?
i vilket syfte?

ErikWrestlingFreaket
2006-01-04, 15:16
Barnen var ändå 10 år, när man är 10 år så kan man ju tänka och bedöma vad som är fel eller rätt.

H.Emanuel
2006-01-04, 15:17
i vilket syfte?
Förhoppningsvis är den redan gjord

Bönne
2006-01-04, 15:17
Barnen var ändå 10 år, när man är 10 år så kan man ju tänka och bedöma vad som är fel eller rätt.Då kan vi väl införe 10års gräns på systemet?

Piranha
2006-01-04, 15:18
i vilket syfte?

Om det finns / fanns någon personligets störning hos honom då som nu , det har säkert utretts tidigare men det står inte ett skit om det i ärendet.

Han var bara ett barn själv när brottet begicks , men ändock tycker jag en 10 åring borde ha en spärr som flaggar.

Noodles

Gäller det alla typer av brott? Skattebrott? Fortkörningar? Har du själv aldrig berövat någon något?

I det här fallet handlar det om ett oerhört grymt brott men gärningsmännen var som sagt barn själva. En tioåring kan inte förväntas agera som en vuxen. Snarare är det deras föräldrar som har en del att fundera över.

Jag förstår att offrets föräldrar inte kan se lika objektivt på det. Å andra sidan är det därför som anhöriga inte ska utdöma straffen.

Cilia
Barnen var ändå 10 år, när man är 10 år så kan man ju tänka och bedöma vad som är fel eller rätt.
beror väl på vad man har fått för uppfostran och haft för uppväxt

Emanuel - du kan läsa mina tankar!! *L*

Noodles
2006-01-04, 15:20
Om det finns / fanns någon personligets störning hos honom då som nu , det har säkert utretts tidigare men det står inte ett skit om det i ärendet.

Han var bara ett barn själv när brottet begicks , men ändock tycker jag en 10 åring borde ha en spärr som flaggar.

Håller med om att någon spärr borde ha satt stopp. Därför borde utredningar göras när det gäller deras psykiska status. Antagligen har sådana gjorts under deras tid i fängelse/vård (de var väl för unga för att hamna i vanligt fängelse).

Noodles
2006-01-04, 15:21

När jag ser tillbaka på mig själv som 10-åring så tycker jag knappast att jag agerade rationellt i alla situationer (frågan är om jag gör det ens idag...). Som tidigare nämnts borde däremot några spärrar ha funnits.

mini_Arnold
2006-01-04, 15:24
Då kan vi väl införe 10års gräns på systemet?
*screwy*
Är du en sån som säljer sprit till småbarn?

Nitrometan
2006-01-04, 15:25
Jag slog en kompis på käften när jag var en tio, elva, tolv år. Är jag en björn (som är påväg att bli stor och fet) som bara luffsar runt i staden nu, utan att vara en del av samhället?
Ja. Enligt mangemani så är du rökt.

"Den som är utan skuld kan kasta första stenen."

Cilia
2006-01-04, 15:27

ok, jag fattar men min gissning är att dom har fått genomgå en del.
hur länge ska dessa tester genomföras och med vilka intervall?
eller bara för att han har skaffat barn?
ska alla brottslingar som blir föräldrar då genomgå test, eller?

för en gångs skull försöker jag inte vara sarkastisk bara frågvis *s*

Piranha
2006-01-04, 15:29
ok, jag fattar men min gissning är att dom har fått genomgå en del.
hur länge ska dessa tester genomföras och med vilka intervall?
eller bara för att han har skaffat barn?
ska alla brottslingar som blir föräldrar då genomgå test, eller?

för en gångs skull försöker jag inte vara sarkastisk bara frågvis *s*

Detta är ett speciellt fall , men absolut om man mördat ett barn , jag skulle gärna se det på sexuella övergrepp också förrutom mord.

Ninjasmurf
2006-01-04, 15:30
I samhället syn (lagen) så har han ju sonat sitt brott och då tycker jag han har rätt till att få vara ifred och leva sitt liv inom lagen råmärken.

Tomten
2006-01-04, 15:36
Seriöst, det där var något som hände när han var 10 år gammal. Han kan ha blivit en fullständing normal människa idag. Det är ju över 12 år sedan. Han har haft över halva sitt liv att ångra sina handlingar.

Tomten
2006-01-04, 15:39

I vilken fantasivärld lever du? Finns ju fan vuxna människor som inte kan tänka och bedömma vad som är rätt. Lägger man lite alkohol på det så har man helt plötsligt ett gäng grottmänniskor.

En tio-åring kan aldrig räknas som en vuxen människa.

Bronkitkorv
2006-01-04, 15:42
Det var ett sällsynt rått mord, om jag inte minns fel så var det planerat med. Dom slängde stora stenar i huvet på ungen som dom hade kidnappat i ett köpcentrum. Jag tycker att folket som ville lyncha dom skulle fått göra det. Det verkar ju som om en del här tycker att det gör inget för dom var ju bara 10år gamla. Tänk om det var dina barn som några skitungar bestämde sej för att brutalt mörda skulle du då tycka att det var okej att dom gjorde så efter tretton år ?

Gila
2006-01-04, 15:53
Det var ett sällsynt rått mord, om jag inte minns fel så var det planerat med. Dom slängde stora stenar i huvet på ungen som dom hade kidnappat i ett köpcentrum. Jag tycker att folket som ville lyncha dom skulle fått göra det. Det verkar ju som om en del här tycker att det gör inget för dom var ju bara 10år gamla. Tänk om det var dina barn som några skitungar bestämde sej för att brutalt mörda skulle du då tycka att det var okej att dom gjorde så efter tretton år ?

Kan bara instämma...Att de var 10 år funkar väl inte helt som ursäkt för en kidnappning och mord...

wreka
2006-01-04, 15:53
Ingen som säger att det dom gjorde var ok. Men bara för att dom mördade och mördade ett barn behöver man inte bli en grottmänniska och slå ihjäl det man skräms av. Dom var BARN! Eller man kanske bara är barn om man inte gjort något hemskt, man kanske blir vuxen per automatik om man orsakar någon död.

Fartman
2006-01-04, 15:56
Finns det nån sida man kan läsa mer om det? Kommer nämligen inte ihåg några detaljer även om jag kommer ihåg när det hände typ.

mini_Arnold
2006-01-04, 15:56
Dom var barn och borde aldrig ha blivit vuxna.. synd att man inte härskar över världen..

Cilia
2006-01-04, 15:58
Dom var barn och borde aldrig ha blivit vuxna.. synd att man inte härskar över världen..
tur för resten av världen!

Gila
2006-01-04, 15:59
Ingen som säger att det dom gjorde var ok. Men bara för att dom mördade och mördade ett barn behöver man inte bli en grottmänniska och slå ihjäl det man skräms av. Dom var BARN! Eller man kanske bara är barn om man inte gjort något hemskt, man kanske blir vuxen per automatik om man orsakar någon död.

Så är man ett barn är allt förlåtligt? När man är 10 har man ändå så mycket innanför pannbenet så man inte slår och kastar sten på en 2-åring huvud.

wreka
2006-01-04, 16:00
Så är man ett barn är allt förlåtligt? När man är 10 har man ändå så mycket innanför pannbenet så man inte slår och kastar sten på en 2-åring huvud.
Förlåtet och förlåtet. Det är SJÄLVKLART en förmildrande omständighet. Tycker du man ska avrätta barn? Om nej, varför inte?

hangatyr
2006-01-04, 16:01

med en logiken skulle ju sedan de 10-åriga barnens föräldrar lynchat de som lynchade tioåringarna. eller är lynchningen av två barn mindre hemskt än mordet på ett barn?

hangatyr
2006-01-04, 16:02

men din idiot. nyss sade du att det hade varit helt rätt av en vuxen mobb att lyncha ungarna i fråga! som vuxen har man väl ändå så mkt innanför pannbenet att man inte lynchar två tioåringar? eller ja. vissa har det i alla fall.

inte du.

Cilia
2006-01-04, 16:03
det finns väl trots allt en anledning till att vi har begreppen barn och vuxna och inte jämställer dessa med varandra i vardagen eller i rättssamhället.

mini_Arnold
2006-01-04, 16:08
tur för resten av världen!
Jag förstår att vissa av er ser det så. Dom flesta? Aufan, ännu bättre då hade jag haft att göra. ;)

Men jag ändrade mig, dom var ju trots allt barn, dom borde ha fått stryk i form av lavetter och hårryckningar och iskalla duschar varje dag i en månad som straff. mmmm :thumbup:

Gila
2006-01-04, 16:11
Nu har väl jag ändå inte sagt att man skulle lyncha barnen men ett längre straff hade jag absolut velat...kanske dumt o skriva att jag instämde på (???)s inlägg när jag mena att det inte var rätt att han var fri efter 7.5 år..
Men ni fortsätter ju på banan att de bara var barn men när går isånnafall gränsen då?18?Är det så att man när man blir 18 blir upplyst o helt plötsligt vet vad man gör och kan ta sitt straff medan en 10-åring får mildare straff för det grövsta brottet

bubbe
2006-01-04, 16:12
Men jag ändrade mig, dom var ju trots allt barn, dom borde ha fått stryk i form av lavetter och hårryckningar och iskalla duschar varje dag i en månad som straff. mmmm :thumbup:

Kan ju vara så att det var just det dom hade fått, därför togs aggresiviten ut på ett barn dom kunde ha egen kontroll över. Nåja, bara gissningar, men det viktiga tycker jag är att dom får rehabiltering istället för dom närståendes hämnd även om öga för öga är rätt populärt bland allmänheten (och media)

wreka
2006-01-04, 16:15
Men ni fortsätter ju på banan att de bara var barn men när går isånnafall gränsen då?18?Är det så att man när man blir 18 blir upplyst o helt plötsligt vet vad man gör och kan ta sitt straff medan en 10-åring får mildare straff för det grövsta brottet
Vad tycker du då? Ska man ha en flytande gräns? Där man i ena fallet kan räknas som vuxen och det andra som barn? Hur skulle det funka i en domstol?

Och 10 år, det måste ju det allra flesta anse vara ett barn. Eller?

mini_Arnold
2006-01-04, 16:16
Tycker du inte alls det är nån skillnad på ett barn på 10år som mördar ett annat barn och ett barn på 10år som kastar sten på ett fönster?

wreka
2006-01-04, 16:18
Tycker du inte alls det är nån skillnad på ett barn på 10år som mördar ett annat barn och ett barn på 10år som kastar sten på ett fönster?
I avseende av om det är ett barn eller inte? I så fall nej.
Bara för att det enda barnet är väldigt skadat (antagande) så blir det inte mer vuxet.

Gila
2006-01-04, 16:18
men din idiot. nyss sade du att det hade varit helt rätt av en vuxen mobb att lyncha ungarna i fråga! som vuxen har man väl ändå så mkt innanför pannbenet att man inte lynchar två tioåringar? eller ja. vissa har det i alla fall.

inte du.

Men vi ser ju hur bra ditt gull-i-gull tänkande fungerar i Sverige.
Men visst om någon mördar ditt barn skulle du väl vilja skicka han till psykhemmet så får han gå efter 7,5 år...nej men det är bra snart får vi väl ghetton i sverige också och då kommer väl gull-i-gull taktiken fungera...

Gila
2006-01-04, 16:22
Vad tycker du då? Ska man ha en flytande gräns? Där man i ena fallet kan räknas som vuxen och det andra som barn? Hur skulle det funka i en domstol?

Ja jag skulle vilja ha en gräns där man tittar på hur gammalt barnet är men inte så tydlig uppdelning om du förstår...en stigande grad på straffen tills man är vuxen helt enkelt men med betydligt hårdare straff än i detta fall

wreka
2006-01-04, 16:24
I avseende av om det är ett barn eller inte? I så fall nej.
Bara för att det enda barnet är väldigt skadat (antagande) så blir det inte mer vuxet.

Ena inte enda

wreka
2006-01-04, 16:27
Ja jag skulle vilja ha en gräns där man tittar på hur gammalt barnet är men inte så tydlig uppdelning om du förstår...en stigande grad på straffen tills man är vuxen helt enkelt men med betydligt hårdare straff än i detta fall
Och vid 10 års ålder är man hur mycket vuxen/barn?

Cilia
2006-01-04, 16:27
någon gräns måste ju sättas.
sen får man väl hoppas att det sker gradvis under den här tiden precis som du tycker man kan kräva en del av en 10-åring som jag antar att du inte anser man kan kräva av en 5-åring så kan man kräva mer av en 18-åring även om det inte just sker på 18-årsdagen.

sen är väl 10 år och utsläpt efter 7,5 år ett långt straff för en som är bara 10 år.

Hnke
2006-01-04, 16:30
Sätt honom i stolen.

Gila
2006-01-04, 16:40
wreka: Vet inte riktigt vad du vill få fram med detta men ja de är barn men jag tycker de förtjänade ett längre straff...
Cilia: Det är väl där vi är oense då jag tycker 7.5 år var för lite som straff

wreka
2006-01-04, 16:42
wreka: Vet inte riktigt vad du vill få fram med detta men ja de är barn men jag tycker de förtjänade ett längre straff...
Jag vara bara nyfiken på vad du ansåg vara barn. Och således hur barn ska behandlas.

hangatyr
2006-01-04, 16:58
Men visst om någon mördar ditt barn skulle du väl vilja skicka han till psykhemmet så får han gå efter 7,5 år...nej men det är bra snart får vi väl ghetton i sverige också och då kommer väl gull-i-gull taktiken fungera...

på vilket vis fungerar det dåligt i sverige? är återfallsprocenten extremt mkt högre här?

du är väl för övrigt medveten om att det aktuella mordet begicks i storbritannien?

High1ander
2006-01-04, 17:04
Vad jag uppfattat då jag läst eller hört saker om mordet så var det ingen, "Oj vi leker Turtles och testar roundhousekick på 2-åringen". Utan det är mer "onda genen" i barnen som verkligen var brutala mot det lilla barnet, planerat brutala, psykopat-brutala.

Visst släpp ut dem i fängelset om de är friska och har suttit av sin tid. Men jag tycker som morsan att folk borde veta vad för historia ungarna har...

D Andersson
2006-01-04, 17:07
i 3 generationer

ErikWrestlingFreaket
2006-01-04, 17:08

Jag håller med på om att man när man berövar livet på en annan människa så har man ingen rätt att leva, men jag håller inte med om att man skulle inte ha någon rätt att leva ifall man skadar någon annan.

wreka
2006-01-04, 17:09
Visst släpp ut dem i fängelset om de är friska och har suttit av sin tid. Men jag tycker som morsan att folk borde veta vad för historia ungarna har...
Frågan är väl hur klokt det skulle vara. Sannolikheten att dom skulle kunna återanpassas till samhället då borde ju vara avsevärt mycket mindre. Dom lär ju knappast bli bättre människor av att konstant trakasseras efter att ha blivit frisläppta. Låter mer som en önskan om blodshämnd via en pöbel.

blasr
2006-01-04, 17:11
Tycker att de borde ha suttit på nån anstalt tills de fyllde 18, och då få sin dom som om det hade hänt när de fyllt 18.

Det där kan man inte förklara bort med att de bara var 10 år, det där är ondska.

wreka
2006-01-04, 17:14
Tycker att de borde ha suttit på nån anstalt tills de fyllde 18, och då få sin dom som om det hade hänt när de fyllt 18.
Vad skulle nytta av det vara? Blir det inte billigare för samhället att döma dom som 18åringar direkt?

Yankeee
2006-01-04, 17:15
Jaha? Han var ett barn. Barn förstår inte alltid vad de gör / konsekvenserna av deras handlande. Har säkert skrivits 50 gånger innan, orkar inte läsa igenom en massa bs.

High1ander
2006-01-04, 17:20
Frågan är väl hur klokt det skulle vara. Sannolikheten att dom skulle kunna återanpassas till samhället då borde ju vara avsevärt mycket mindre. Dom lär ju knappast bli bättre människor av att konstant trakasseras efter att ha blivit frisläppta. Låter mer som en önskan om blodshämnd via en pöbel.
Jo jag vet, men jag är för hämnd. :/

Fängelse = Statens rehab, hämnd, avskräck.
Stigmaterade sen = morsan till barnet och barnets hämnd.

Jag tycker dock att det är rätt att folk vet de har gjort, man vill veta om någon är dömd för pedofilibrott osv...

Alltså de kan vara jättefina unga män nu vad vet jag, men jag tycker dock att deras eventuella fruar förtjänar att veta vad som gömmer sig under ytan. Men hur man ska göra så folk vet vad för brott de begått osv, vettefan, dvs liksom "hur man hela tiden ska uppmärksamma nya människor om deras förflutna"...

High1ander
2006-01-04, 17:22
Förtydligande, menar att fängelset tillhör statens hämnd, men att andra hela tiden får höra vad de gjort är barnet och morsans hämnd.

wreka
2006-01-04, 17:24
Jo jag vet, men jag är för hämnd. :/
Ja vill man släppa ut värre saker än man stoppar in så. Jag skulle dock hellre se att det som kom ut var bättre än det som stoppades in och att man inte sedan provocerade fram ett dåligt resultat när dom väl är ute.

keffat_liv
2006-01-04, 17:25
han borde absolut fått livstid.

Fatalist
Jaha? Han var ett barn. Barn förstår inte alltid vad de gör / konsekvenserna av deras handlande. Har säkert skrivits 50 gånger innan, orkar inte läsa igenom en massa bs.

När slutar man vara barn? Det är ju en mognadsfråga eftersom alla utvecklas i olika takt. En 17-åring kanske förstår konsekvenserna av sina handlingar sämre än en 11-åring.

High1ander
Ja vill man släppa ut värre saker än man stoppar in så. Jag skulle dock hellre se att det som kom ut var bättre än det som stoppades in och att man inte sedan provocerade fram ett dåligt resultat när dom väl är ute.
Vill inte jag heller. Men tycker att det är fel också att man helt plötsligt "Ok, är farsan till barnet i min mage en bebis-mördare?!!??". Liksom det är en halv lose-lose situation. Jag menar, man kan inte ha en polis som går bakom personerna hela tiden och ropar mördare för att förmedla till allmänheten vad de gjort...

wreka
2006-01-04, 17:29
Vill inte jag heller. Men tycker att det är fel också att man helt plötsligt "Ok, är farsan till barnet i min mage en bebis-mördare?!!??". Liksom det är en halv lose-lose situation. Jag menar, man kan inte ha en polis som går bakom personerna hela tiden och ropar mördare för att förmedla till allmänheten vad de gjort...
Jo men ska man informera en så är det för eller senare som att ha informerat alla. Och jag tror inte det skulle komma något speciellt produktivt ur det. Med tanke på att folk sades vara villiga att mörda två barn när det hände så lär dom ju vara villiga att mörda två unga män med.

Yankeee
2006-01-04, 17:32
När slutar man vara barn? Det är ju en mognadsfråga eftersom alla utvecklas i olika takt. En 17-åring kanske förstår konsekvenserna av sina handlingar sämre än en 11-åring.

Känns rätt orelevant med "kanske" "om". Vet vi att han förstod precis vad han gjorde? Nej, det gör vi inte, finns ingen anledning att dra in en massa bs-argument för att leka smart.

mangemani
2006-01-04, 18:37
Gäller det alla typer av brott? Skattebrott? Fortkörningar? Har du själv aldrig berövat någon något?

såklart inte...men våldtäkt osv,där förövaren berövar offret sin trygghet osv.

Jag slog en kompis på käften när jag var en tio, elva, tolv år. Är jag en björn (som är påväg att bli stor och fet) som bara luffsar runt i staden nu, utan att vara en del av samhället?

läs mellan raderna så fattar du.

Juliette
2006-01-04, 18:51
Usch! Minns det där fallet jätteväl. Var ovanligt rått och planerat. Läste mycket om det, och såg en dokumentär. Tioåringarna hade försökt få med sig andra barn innan men stackars James var den första som "nappade". De hade innan bestämt sig för att kidnappa ett barn och sen ta med det ner till järnvägsspåret för att döda det. James dog inte så fort som de hade trott, så de hade verkligen fått slå många slag innan han verkligen dog. Gråtande och ropande på hjälp och sin mamma.
Hemskt.
Sorgligt att vi lever i ett samhälle där två tioåriga pojkar kan få de idéerna för sig och sen genomföra det.

High1ander
2006-01-04, 18:59
läs mellan raderna så fattar du.
Det här är Internet och kolozzeum, läsa mellan raderna funkar inte för majoriteten av människorna här.

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:04
*screwy*

mini
2006-01-04, 19:06
De har sonat sitt brott helt klart.
De var ju faktiskt bara barn ffs!
Hur många i den här tråden har en aning om hur en tioårings konsekvenstänkande ser ut? Dessa två pojkars bakgrund? Hur många har träffat ett riktigt trasigt barn?

Jag hoppas att de kan komma ut och leva bra liv. Ingen blir lyckligare av att dessa pojkar/unga män blir uthängda och straffade igen och igen.

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:08
Kan bara instämma...Att de var 10 år funkar väl inte helt som ursäkt för en kidnappning och mord...

kidnapning *yourock*
fan kapa dom inte ett flygplan oxo, tror att dom sköt med pansar vagn, ;)

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:09
Tur det

mini
2006-01-04, 19:12
kidnapning *yourock*
Vad är problemet? De kidnappade James. Fler frågor?

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:16
Vad är problemet? De kidnappade James. Fler frågor?
ja dom gjorde det i en stulen bil eller hur :laugh:

Gila
2006-01-04, 19:17
på vilket vis fungerar det dåligt i sverige? är återfallsprocenten extremt mkt högre här?

du är väl för övrigt medveten om att det aktuella mordet begicks i storbritannien?
Vad jag har hört har sverige hög återfallsprocent dock svårt att säga utan en riktigt säker källa...
jadu riktigt så efterbliven e jag inte
vad skulle du velat se för straff på barnen?räckte dessa 7,5 åren?

mini
2006-01-04, 19:17
ja dom gjorde det i en stulen bil eller hur :laugh:
Nä. Google är din vän, läs på innan du gör bort dig mer.

Gila
2006-01-04, 19:19
kidnapning *yourock*

Haha va lallar du om idiot dom lockade bort honom med godis om jag inte har helt fel som de också försökte göra med flera andra barn men som dock inte föll i fällan om jag minns rätt

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:20
Jag tycker att det viktigaste här inte e det som debbateras, utan vad man gör för att förhindra att det händer igen, o varför det händer,tycker det är ett sjukt sammhälle när barn borjar döda

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:21
Haha va lallar du om idiot dom lockade bort honom med godis om jag inte har helt fel som de också försökte göra med flera andra barn men som dock inte föll i fällan om jag minns rätt
jaha e det att kidnappa *screwy* slå upp ordet lallare

Gila
2006-01-04, 19:23
jaha e det att kidnappa *screwy* slå upp ordet lallare

Jadu om aftonbladet(?) har hela storyn och kallar det för kidnappning så torde det vara det...eller du kanske sitter på någon insider information som allmänheten inte har...

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:23
Nä. Google är din vän, läs på innan du gör bort dig mer.
kapa dom en buss eller vad :D

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:24
Jadu om aftonbladet(?) har hela storyn och kallar det för kidnappning så torde det vara det...eller du kanske sitter på någon insider information som allmänheten inte har...
kidnapning kallas när man tvingar ngn
detta kallas att lura :)
BARN

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:25
Vad jag har hört har sverige hög återfallsprocent dock svårt att säga utan en riktigt säker källa...
jadu riktigt så efterbliven e jag inte
vad skulle du velat se för straff på barnen?räckte dessa 7,5 åren?
givetvis inget straff vad skulle det tjäna till
vård

Gila
2006-01-04, 19:26
kidnapning kallas när man tvingar ngn
detta kallas att lura :)
BARN

Och när 2-åringen tvingas kvar emot sin vilja då? Om du inte förstår borde det vara lite svårt för en 2-åring att springa ifrån eller överlista två 10-åringar.

Trance
2006-01-04, 19:28
Men för fan P.A.O.K försök inte spela överlägsen. Det blir bara så fel, bara ett vänligt råd.

Sedan en retorisk fråga eftersom det är jag.

Om jag lurar iväg en två-åring med löfte om godis och märkesblöjor, tar den till min lägenhet och sedan behåller den där. Har jag lurats då?

Mago
2006-01-04, 19:28
Klart att man inte ska dömma en 10-åring som en vuxen..

Ska man avrätta en 2-åring som tar en kudde och kväver sin 3 veckor gamla lillebror?

mini
2006-01-04, 19:29
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kidnappning

H.Emanuel
2006-01-04, 19:29
Det fanns ett snarlikt fall i England i slutet av 60-talet då en 11-årig flicka dödade två små pojkar. Den kvinnan frisläpptes 1980.

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:31
Och när 2-åringen tvingas kvar emot sin vilja då? Om du inte förstår borde det vara lite svårt för en 2-åring att springa ifrån eller överlista två 10-åringar.
asso diskusion p barnnivå,men jag ska förklara oxo det för dej
lura e inte att kidnappa ! o det e inte att hålla kvar ngn heller, det kallas TVINGA
om det nu var så det gick till för jag var inte närvarande

Yankeee
2006-01-04, 19:32
lura e inte att kidnappa ! o det e inte att hålla kvar ngn heller, det kallas TVINGA

Men din snöskalle, hur mycket tror du att en 2-åring har att säga till om?

Gila
2006-01-04, 19:33

så om jag lurar med mig ett barn och sen tar med mig det hem och behåller det då kan jag inte dömas för allt jag gjorde var att tvinga..det finns väl inte straff mot att tvinga någon?

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:34
Men för fan P.A.O.K försök inte spela överlägsen. Det blir bara så fel, bara ett vänligt råd.

Sedan en retorisk fråga eftersom det är jag.

Om jag lurar iväg en två-åring med löfte om godis och märkesblöjor, tar den till min lägenhet och sedan behåller den där. Har jag lurats då?
trans jag har alldrig snackat med dej, du gjorde ett utalande i mina trådar utan att känna mej ellar ha pratat med mej!
nu vill du snacka, jag snackar inte med dej du haR BLOTTAT DEJ med det du sa puzzzz

Trance
2006-01-04, 19:34

Vad är det som inte fungerar i Sverige? Nu som en varning så hoppas jag att du länkar till scb och inte till kvällspressen om du vill understryka en poäng. Jag vill också att du tar upp länder som du anser fungerar bättre och hur deras statistik ser ut.

Eftersom du har en klar syn på läget i Sverige och andra länder så borde inte detta vara för mycket begärt?

skaparn
2006-01-04, 19:35
trans jag har alldrig snackat med dej, du gjorde ett utalande i mina trådar utan att känna mej ellar ha pratat med mej!
nu vill du snacka, jag snackar inte med dej du haR BLOTTAT DEJ med det du sa puzzzz

Så mycket för att ta ett vänligt råd, vilket var precis vad du borde ha gjort.

Trance
2006-01-04, 19:36

Att du var kommunist? Jag vill ta tillbaka det uttalandet. Du är en korkad kommunist istället.

Men för att vara seriös, enligt din definition så kan man aldrig kidnappa en 2-åring. Det är ju fel hoppas jag du förstår?

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:38
Men din snöskalle, hur mycket tror du att en 2-åring har att säga till om?

var det det vi debbatera om i inlägget pucko

Kwon
2006-01-04, 19:38
Han har ju tjänat sitt straff och verkar ha återgått till ett "normal" beteende i samhället och blivit en ny, pra människa.

What's the fuzz?

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:39
så om jag lurar med mig ett barn och sen tar med mig det hem och behåller det då kan jag inte dömas för allt jag gjorde var att tvinga..det finns väl inte straff mot att tvinga någon?
shit det e klart det finns, tror du att du tvinar ngn hur du vill *screwy*

Yankeee
2006-01-04, 19:40
shit det e klart det finns, tror du att du tvinar ngn hur du vill *screwy*

Enligt dig, ja.

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:42
Att du var kommunist? Jag vill ta tillbaka det uttalandet. Du är en korkad kommunist istället.

Men för att vara seriös, enligt din definition så kan man aldrig kidnappa en 2-åring. Det är ju fel hoppas jag du förstår?
vem säger att jag vill snacka med dej *screwy* du e borta ur mitt minne grabben,jag tar inte sånt skit av ngn som inte känner mej o alldrig snackat med mej, det här uttalandet gjorde ju inte att det blev bättre direkt

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:44
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kidnappning
ZZZZZZZZ ja vad det e ju det jag sa!!!!!!!!! *screwy*

mini
2006-01-04, 19:44
vem säger att jag vill snacka med dej *screwy* du e borta ur mitt minne grabben,jag tar inte sånt skit av ngn som inte känner mej o alldrig snackat med mej, det här uttalandet gjorde ju inte att det blev bättre direkt
Du är på ett diskussionsforum, snorunge.

Allan
2006-01-04, 19:45
Lägg ner tramset omedelbart

allan

P.A.O.K.
2006-01-04, 19:45
Jag tycker att det viktigaste här inte e det som debbateras, utan vad man gör för att förhindra att det händer igen, o varför det händer,tycker det är ett sjukt sammhälle när barn borjar döda

Trance
2006-01-04, 19:46

Förlåt, jag skall inte gå till personangrepp mer. Det var otrevligt av mig. Kan du förlåta mig?

Allan
2006-01-04, 19:47
*trummar med fingrarna*

allan

Kwon
2006-01-04, 19:48

I en tråd på ett forum är alla medlemmar välkomna att posta. Om du väljer att inte "snacka" med ngn speciell medlem, så posta/svara inte på honom/henne.

Men vanligtvis på ett forum där ett ämne diskuteras så förväntas det bli en diskussion mellan flera personer, många personer snackar med många samtidigt utan speciella lov.

Du har ju självfallet valet att ignorera vissa som du anser inte tillför dig eller diskussionen någonting.

EDIT: Hehe, och under hela den tiden jag skrev detta hade ju Mini et al postat en massa snabbt med liknande budskap. Mini e snabb.

Kwon
2006-01-04, 20:01
Det är så det brukar fungera på forum.

Folk man aldrig pratat med / mött tidigare ger svar på tal!

Det får man acceptera när man skriver på forum, fixa lite skinn på näsan i detta fall! :)

Senare, om du anser att vissa går över linjen och förolämpar dig, så meddelar du bara en Moderator om du anser dig illa berörd.

Men lite får man ta på ett forum! Lycka till! :thumbup:

Bönne
2006-01-04, 20:12
*screwy*
Är du en sån som säljer sprit till småbarn?Du är väldigt duktig på att tolka...

mini_Arnold
2006-01-04, 20:13
Du är väldigt duktig på att tolka...
Tack men flickvän har jag redan. Men lycka till :thumbup:

Bönne
2006-01-04, 20:14
läs mellan raderna så fattar du.Det här är Internet och kolozzeum, läsa mellan raderna funkar inte för majoriteten av människorna här.Du kan naturligtvis detta. Ber dig att tolka texten åt mig.

Tricklev
2006-01-04, 20:16
Wikipedia sa " Kidnappning innebär ett bortrövande av framför allt barn, men även av vuxna"
Det var väll inte i närheten vad du sa paok?

Hemsk händelse var det iaf, speciellt när det var så välplanerat, oavsett om det begås av en 10åring.

Allan
2006-01-04, 20:21
Nu börjar det bli för mycket off-topic. Ordning!!!!

allan

P.A.O.K.
2006-01-04, 20:24
Wikipedia sa " Kidnappning innebär ett bortrövande av framför allt barn, men även av vuxna"
Det var väll inte i närheten vad du sa paok?

Hemsk händelse var det iaf, speciellt när det var så välplanerat, oavsett om det begås av en 10åring.
håller med

Kidnappning innebär ett bortrövande!! ja inte att man blir bortlurad med att man ska få godis,

Trance
2006-01-04, 20:28

Ok, låt oss skita i semantiken och prata om problemet. Jag vet inte just om detta är ett stort exempel på att samhället är sjukt eftersom jag inte tror att detta är så jättevanligt. Människan är en varelse som kan göra stordåd med sin hjärna och tyvärr betyder det också att nyfikenheten och kreativiteten kan förstöras och bli lite vrickad.

Om det däremot skulle vara vanligare(vet inte om det är det till och med) så skulle jag kunna se ett samhällsproblem. Men eftersom vi är som vi är så kommer alltid makt missbrukas, barn kommer alltid misshandlas etc. Tyvärr.

Kwon
2006-01-04, 20:37

Finns väl olika faktorer som kan få ett barn till att göra "onormala" saker.

Dels kan det ju vara en psykisk sjukdom man föds med, dock är det väl inte så i detta fall.

I detta fall (och många andra) tror jag det har att göra med vuxna influenser och uppfostringen.

Att vissa blir barnsoldater i vissa länder beror ju på vuxna i dess omgivning som motiverar, tvingar dom.

Jag gissar att dessa två barn i detta fall hade en taskig uppväxt alt taskigt umgänge och då kan ett barn utvecklas på fel spår.

Barn och Unga tonåringar är som modell-lera och vuxna människor och människor runt omkring dom är som konstnärer som kan forma denna lera på olika sätt.

När man får intryck som ung så påverkas man.

Hur föräldrar, skola, umgänge, andra vuxna i ens närhet(fotbollsklubbar et al) behandlar en, uttrycker sig, beter sig etc kan påverka unga människor som kan följa med i äldre år.

Även så massmedia, tv, filmer, tidningar etc.

Man är enormt formbar som ung.

High1ander
2006-01-04, 20:40
Du kan naturligtvis detta. Ber dig att tolka texten åt mig.
Texten tolkar jag det som (vilket jag också brukar säga), dödar man en annan människa så ger man upp sina egna mänskliga rättigheter i mina ögon. Men om du vill köra larv-taktiken och säga saker som "jag slog någon när jag var 10, har jag inga männskliga rättigheter" så är du, larvig, eller dum (för du vet nog vad han menar). Jag antar larvig tills vidare.

Om du nu var ironisk och höll med honom så uppfatta jag det inte. Men att "köra ner andra argument-resonemang med fjant-ironi" är just bara drygt.

Sen, jag tycker att de var så pass unga att de förtjänar en andra chans, men om de nu får skit utav resten av samhället så tycker jag knappast synd om dem. "När jag var 10 så var jag också en blåst irrationell varelse, men jag hade iaf kunskaper om rätt och fel". Liksom jag är lite likgiltig mot dem, lyckas de i samhället: bra. Misslyckas de: tycker inte synd om dem.

Bönne
2006-01-04, 21:01
den dagen man tar upp vapnet och använder det på en annan mänsika,den dagen man gör en annan mäniska illa,den dagen man berövar en annan mänsika på nånting,den dagen så är man inte längre än mäniska,den dagen så har man skurit av sej från lagarna och är inte längre en del av samhället...

Texten tolkar jag det som (vilket jag också brukar säga), dödar man en annan människa så ger man upp sina egna mänskliga rättigheter i mina ögon. Men om du vill köra larv-taktiken och säga saker som "jag slog någon när jag var 10, har jag inga männskliga rättigheter" så är du, larvig, eller dum (för du vet nog vad han menar). Jag antar larvig tills vidare.

Slå man någon annan så gör man en människa illa, både psykiskt och fysiskt.

Är det inte tillräckligt, när blir det så tillräckligt, ifall man vrider av ett öra på personen, har man gått tillräckligt långt då, eller ifall man håller så hårt om halsen så personen får syrebrist och får hjärnskador, är det då tillräckligt långt?

High1ander
2006-01-04, 21:42
Slå man någon annan så gör man en människa illa, både psykiskt och fysiskt.

Är det inte tillräckligt, när blir det så tillräckligt, ifall man vrider av ett öra på personen, har man gått tillräckligt långt då, eller ifall man håller så hårt om halsen så personen får syrebrist och får hjärnskador, är det då tillräckligt långt?
Jag tänker inte svara med att säga "vart gränsen går", men tror knappast att du som 10-12 åring gjorde något "allvarligt" även om du nu skulle varit en dryg mobbare.

Jag tänker mest i banorna runt, våldtäkt, pedofili, många fall eller grova fall av misshandel så skulle man "ge upp sina egna männskliga rättigheter", vad det nu kan innebära...

Bönne
2006-01-04, 22:16
Jag tänker inte svara med att säga "vart gränsen går", men tror knappast att du som 10-12 åring gjorde något "allvarligt" även om du nu skulle varit en dryg mobbare.

Jag tänker mest i banorna runt, våldtäkt, pedofili, många fall eller grova fall av misshandel så skulle man "ge upp sina egna männskliga rättigheter", vad det nu kan innebära...Finns många vuxna som fortfarande mår dåligt idag av att de blev mobbade som små. Hela deras liv är förstörda för att någon tog sig friheten att göra narr av dem...

High1ander
2006-01-04, 22:23
Finns många vuxna som fortfarande mår dåligt idag av att de blev mobbade som små. Hela deras liv är förstörda för att någon tog sig friheten att göra narr av dem...
Visste att det skulle komma en kommentar om det, men orkade inte lägga in en "disclaimer" om hur mobbing fungerar, borde straffas elelr förhindras.

Men som sagt tidigare, jag tänker inte sätta upp regler, lagar, hur det ska dömas osv, eftersom det är irrelevant. Liksom vad vill du höra?
Mobbing som pågått 5 gånger = "inga männskliga rättigheter"
Våldtäkt 2 gånger = "inga männskliga rättigheter"
Snattat godis 107 gånger = "inga männskliga rättigheter"

Jag drar gränsen vid mördare, för att det är simplast, allt annat blir bara en massa tjafs, även om jag skulle tycka våldtäktsmän och pedofiler hör in på "listan".

nilzzon
2006-01-04, 22:27
Svenska rättsväsendet är rena rama skämtet!

Först och främst skall man dömas till för det brottet man har gjort. Hur man döms bör inte vara för någon politiskkorrekthet, eller att man är i fel samhällsklass.

Är det rätt att en som snattar skall få betal 1500kr i skadestånd, plus 500kr till någon jävla brottsofferfånd PLUS bli villkorligt dömd i 10 år?

ugglan
2006-01-04, 23:14
Är det rätt att en som snattar skall få betal 1500kr i skadestånd, plus 500kr till någon jävla brottsofferfånd PLUS bli villkorligt dömd i 10 år?

Ja, helst skulle jag sett att dom blev av med ena handen som i vissa primitivare länder.

mini_Arnold
2006-01-05, 06:07
Ja, helst skulle jag sett att dom blev av med ena handen som i vissa primitivare länder.
Men vafan säger du. Det vi måste göra är börja bry oss om dom. Visa dom att vi finns här för dom. Visa dom att hur många misstag dom än tillåts att göra så blir dom förlåtna i slutändan, det är det viktigaste!
Kwon, håll min hand så älskar vi brottslingarna och psykopaterna tillsammans och hoppas på en bättre framtid. :)

Dissector
2006-01-05, 06:39
Jag är säker på att när jag var 10 så visste jag vad liv och död var, och att kidnappning och misshandel av en 2-åring var rätt snett. Är lika säker på att det gäller de flesta människor i denna åldern. Man är medveten om att man slår en 2åring om man är 10 år gammal. Visst, man kan inte tänka lika konsekvent som senare i livet, men NÅT måste göras åt ungarna, och det där straffet tyckte jag inte var annat än rätt. Förmodligen skulle någon form av psykisk vård även vara lämplig.