handdator

Visa fullständig version : Känner ni er trygga nog att lyssna på musik "överallt"?

Dumleman
2006-01-04, 02:51
Nå känner ni er trygga nog att lyssna på musik i hörlurar ”överallt”? Lyssnar ni på musik på i hörlurar på offentliga platser? Själv skulle det aldrig falla mig in att lyssna på musik i hörlurar när jag t.ex. är ute och cyklar eller går. Även i större hus så skulle jag aldrig lyssna på musik i hörlurar. Däremot i ett litet rum så känner jag mig helt trygg att lyssna på musik i hörlurar. Jag ser många som har lurarna i öronen på stan men det känns lite osäkert och man hör ju inte om någon är i nöd el. dylikt. När jag åker buss då törs jag ivf lyssna på musik i mina hörlurarna. Har jag någon slags fobi eller är det bara ”sunt förnuft”? :D

mangemani
2006-01-04, 02:56
du kanske får för dej att du stör omgivningen,alltså att du tror att dom hör musiken du spelar?

själv har jag inga problem med att lyssna på musik,vart jag än är.
blev mycket bättre när man fick sin psp och kunde lyssna på musik medans man satt på bussen,gick på stan eller whatever,då slipper man fjortisarnas "baaaa" "tihi tihi" "men åååhhh"(ja ni vet fjortis språket)..mycket skönare blev det att lyssna på nån bra rock låt än deras pladder.

PowPow
2006-01-04, 03:00
Absolut. Har nästan alltid musik när jag cyklar. Speciellt nu på vintern, då mina lurar även funkar som öronmuffar.

Det är klart att man får mindre koll eftersom man inte hör bilarna. Men så länge man har det i åtanke och kollar extra noga så ska det nog gå bra. Har gått bra hittils i alla fall.

Bönne
2006-01-04, 03:01
Lyssnar ofta på musik när jag är själv, aldrig råkat ut för någon trafikfara på grund av det, dock kanske varit nära en misshandel när jag åkte buss för något år sedan när en låt kom på som inte passade sig i den stadsdelen.

Som svar på frågan, ja.

ErikWrestlingFreaket
2006-01-04, 03:09
Man ska inte cykla medans man lyssnar på musik, det finns massor med idioter här i göteborg som gör det och som nästan tar livet på sig själva och andra. *grr*

Spinkot
2006-01-04, 03:19
känner mig trygg nog men är för snål samt att jag har fördommen att det är kasst ljud i bärbara grejer

Diana
2006-01-04, 03:22
Ja är beroende av mina lurar, måste ha dom ÖVERALLT om ja är ensam *screwy* :D tycker oxå de är ett skönt sätt att stänga ute folks babbel..
Enda situationen ja stänger av dom är om ja går igenom en tom park eller nåt på natten/kvällen, som om man inte är nog paranoid redan? då får man dessutom höra alla löv som presslar i vinden och så :thumbup: skrämma upp sej ännu mer :D

Sniggel
2006-01-04, 03:33
Jag har musik när jag cyklar och angående säkerheten så gäller det ju bara att anpassa sig, man måste helt enkelt titta sig omkring _noga_ när man ska över nånstans eller svänga det minsta så man vet ifall nån är på väg förbi en.

Jag menar döva personer får väl cykla?

mini_Arnold
2006-01-04, 08:07
Nu gör jag men för 4 år sen gjorde jag inte det.
Har mycket av det jag idag kan göra att tacka min "don't give a fuck"-inställning.

Nitrometan
2006-01-04, 08:21
Jag menar döva personer får väl cykla?
Klart de får. Även om de nog har övat upp en större uppmärksamhet än en cyklist som lägger halva uppmärksamheten på att nynna med i musiken... *kissass*

När jag var i USA så såg jag drive-thru "bankomater" med blindskrift på. Det skrämde mig lite. Innebär det att blinda får köra bil i USA?

Cinna
2006-01-04, 08:22
Har mp3:an igång vart jag är, så otroligt skönt att skärma ute alla ljud.
Smått beroendeframkallande liten pryl bara ... blir superstressad när jag missat att ladda den *screwy*

Nina L
2006-01-04, 08:28
Om det är trafikerat där jag cyklar eller går så brukar jag lyssna efter trafiken. Då vill jag inte ha musik i öronen. Jag är ganska tankspridd och jag tror att jag lätt hade kunnat bli påkörd om jag inte hade alla sinnen till hjälp.

skaparn
2006-01-04, 09:23
Lyssnar ofta på musik när jag är själv, aldrig råkat ut för någon trafikfara på grund av det, dock kanske varit nära en misshandel när jag åkte buss för något år sedan när en låt kom på som inte passade sig i den stadsdelen.

Som svar på frågan, ja.

Vilken var låten och vart hände det? Pluton Svea i Bergsjön? Darin i Majorna? Snoop Dogg på F!-kongress? Shirley Clamp... vart som helst?

High1ander
2006-01-04, 10:29
Jag har hörlurarna i hela tiden, spelar ingen roll om det är ute i skogen eller om det är i storstaden ghetto-område där man kan bli nedslagen om man inte hör någon springa upp på en...

Bryr mig helt enkelt inte, händer nått så händer nått.

mela
2006-01-04, 10:31
Man ska inte cykla medans man lyssnar på musik, det finns massor med idioter här i göteborg som gör det och som nästan tar livet på sig själva och andra. *grr*

Man kan väl vara uppmärksam om vad som sker ändå?
Sedan måste man inte ha full volym :D

Kaboffastar
2006-01-04, 10:33
känner mig trygg nog men är för snål samt att jag har fördommen att det är kasst ljud i bärbara grejer

DAVE :D

Domi
2006-01-04, 10:34
Japps! Sprang i Haga under sommaren med lurar och på små stigar för att slippa folk. Fick höra om diverse rån och våldtäktsförsök - slutade springa där istället för att slopa musiken.

sunkan
2006-01-04, 10:35
Vill jag lyssna på musik så lyssnar jag på musik å därmed pasta

Herkulez
2006-01-04, 10:41
Japps! Sprang i Haga under sommaren med lurar och på små stigar för att slippa folk. Fick höra om diverse rån och våldtäktsförsök - slutade springa där istället för att slopa musiken.
ställen som dom så uppskattar jag ännu mer att ha en stor hund med mig, slipper man bekymra sig.

sunkan
2006-01-04, 10:47
ställen som dom så uppskattar jag ännu mer att ha en stor hund med mig, slipper man bekymra sig.
hahahaha, så du tror att dem skulle hoppa på å råna dig :laugh: Skulle inte tro de va ;)

Cinna
2006-01-04, 10:47

Ja risken att utsättas för våldtäkt måste vara ett jättebekymmer för dig *kissass* :D

Domi
2006-01-04, 10:52

Jag har en stor hund som du vet... men han vare sig springer eller är speciellt lydig *innocent*

Herkulez
2006-01-04, 10:54
Jag har en stor hund som du vet... men han vare sig springer eller är speciellt lydig *innocent*
:laugh:

Domi
2006-01-04, 10:55
Ja risken att utsättas för våldtäkt måste vara ett jättebekymmer för dig *kissass* :D

Det sker fler våldtäkter på det manliga könet än vad som publiceras i tidningarna, något det inte pratas om direkt.

Herkulez
2006-01-04, 10:56
man kan inte våldta en frivillig *kissass*

sunkan
2006-01-04, 10:56
Det sker fler våldtäkter på det manliga könet än vad som publiceras i tidningarna, något det inte pratas om direkt.

nä men nu är det så att herk är "aningen" större än medelsvensson

Herkulez
2006-01-04, 10:57
aningen??

mycket tack :D

men jag är så kort så har jag på mig en tjocktröjja ser jag bara ut som en tjockis haha

sunkan
2006-01-04, 10:59
aningen??

mycket tack :D

men jag är så kort så har jag på mig en tjocktröjja ser jag bara ut som en tjockis haha
ok då. Du är jävligt mycket fetare än medelsvensson, så även om du gick med på det så skulle han inte komma åt. Nöjd?

Cilia
2006-01-04, 11:00
när jag går har jag radio på och när jag cyklar så har jag inte det för då vill jag höra vad som händer och om det kommer bilar eller om ngn tutar och så.

Men jag vill inte ha för högt när jag går, vill ha lite koll på vad som händer i omgivningen.

Domi
2006-01-04, 11:27

Antar att du inte sett Pulp Fiction..? *popcorn*

Herkulez
2006-01-04, 12:13
ok då. Du är jävligt mycket fetare än medelsvensson, så även om du gick med på det så skulle han inte komma åt. Nöjd?
hahha its a deal

Lepras
2006-01-04, 12:51
känns inte tryggt att ha gör hög musik när man kör bil i kniviga situationer,, eller när man inte känner sig säker på platsen/situationen man befinner sig i.

Bönne
2006-01-04, 12:55
Vilken var låten och vart hände det? Pluton Svea i Bergsjön? Darin i Majorna? Snoop Dogg på F!-kongress? Shirley Clamp... vart som helst?Skrewdrivers tolkning av en låt live, var lite slagord och annat trevligt i början.

PowPow
2006-01-04, 17:03

Det handlar nog snarare om att de är göteborgare än att de har musik i lurarna.

Liten Men Fet
2006-01-04, 17:14
Nä inte en chans, jag vill ha koll på vad som händer runt mig jämnt inte för att jag är rädd men jag vill vara uppmärksam.
Om tex en snygg tjej hejar på min så kanske jag inte hör det eller om ett gäng med småskitar snackar skit om mig på bussen så kan jag iallafall höra vad dom mumlar och komma ihåg hur dom ser ut så jag kan vara ännu mer beredd om dom skulle börja bråka.
Om någon ropar på hjälp eller sirenerna på en snutbil runt hörnet som kommer i 100 blås.

Nä inga lurar för mig för jag vill ha koll.

Mattiasbiff
2006-01-04, 17:21
Mina lurar sitter i dygnet runt i princip.. Om jag inte är med någon annan vill säga

Juliette
2006-01-04, 18:43
Ja är beroende av mina lurar, måste ha dom ÖVERALLT om ja är ensam *screwy* :D tycker oxå de är ett skönt sätt att stänga ute folks babbel..
Enda situationen ja stänger av dom är om ja går igenom en tom park eller nåt på natten/kvällen, som om man inte är nog paranoid redan? då får man dessutom höra alla löv som presslar i vinden och så :thumbup: skrämma upp sej ännu mer :D

Precis så är jag oxå :) Både beroende av dem (om batteriet råkar ta slut blir jag helt gråtfärdig) lyssnar jämt! Förutom när jag går ensam på kvällen där det är folktomt. Är oxå bra att börja dan med lite bra musik så man piggnar till på morgonen när man ska iväg. Har dock missat viktig information som de sagt i högtalarna när jag har åkt buss och haft för hög volym... inte så bra..

Kan berätta en läskig grej som hände en kompis till mig för ett par år sen.
Hon var ute och promenerade på eftermiddagen vid Granängsringen i Tyresö med bra musik i lurarna, i sin egna lilla värld. Så känner hon bara hur någon hoppar på henne bakifrån, tar armen om hennes hals, slänger ner henne på mage i asfalten med hela personens tyngd i ryggen och han lägger sig ovanpå henne. Hon blir helt chockad och var helt inställd på att det är en riktigt stor och bitig kille för han var så otroligt stark.
Sen plötsligt släpper han taget och reser sig upp så hon kan vända sig om, då ser hon att han är liten och spenslig och högst 20 bast. Så säger han nåt om att det kan vara farligt att gå omkring med freestyle för det kan hända farliga saker.
Min kompis kommer inte ihåg vad som hände sen, eller hur hon kom hem.. men lite smått obehagligt att tänka på tycker jag..

Sparrisen
2006-01-04, 18:56
Har inte musik på så ofta. Skulle dock nog ta och slå av den om jag gick genom lite mindre trevliga kvarter, då behövs nog sinnena til annat. :D Man måste ju vara beredd på motattack när streetkidzen går till anfall :thumbup:

H.Emanuel
2006-01-04, 18:57
Alltid musik i mina lurar. och då menar jag alltid.

sunkan
2006-01-04, 18:58
Antar att du inte sett Pulp Fiction..? *popcorn*
faktiskt inte *popcorn*

Dumleman
2006-01-04, 19:13
Så säger han nåt om att det kan vara farligt att gå omkring med freestyle för det kan hända farliga saker.
Ja precis, jag tror att folk har för stor tilltro till ordningen tänker "det händer bara andra". Jag vill ju höra om det kommer någon galning springades emot mig och ska yxmörda mig i ryggen :D. Men låt säga att han hade hoppat på henne och börjat slå och hon hade börjat skrika, då skulle ju många inte höra hennes skrik eftersom många kan tydligen inte slita sig ifrån musiken i några tiotals minuter :). Jag är fan orolig över att "majoriteten" av befolkningen beter sig som döva när de är ute och går.

Jman
2006-01-04, 20:35
Risken med musik att jag kan bli lite avskärmad och upplever alla andra som shackpjäser. Med rätt soundtrack så lägger man sig an med ett ansiktuttryck som kan upplevas lite provocerande. Så en vacker dag så kanske det är någon som inte tycker min storlek är ett problem för att hävda sin egen överlägenshet.

Jag brukar ibland tycka att det är någon som ropar mitt namn eller något annat utrop. Jag brukar då lägga ena luren på sniskan för att vara på den säkra sidan. På gymmet kör jag inte med hörlurar eftersom det försämrar min koncentration. Känns som jag ska tappa en hantel eller något. Det går ändå inte att överrösta den musik som redan finns i gymmet. Jag har aldrig så hög musik så att andra hör. Det betyder antingen att det är skadlig volym eller dåliga hörlurar... och de tillfällen jag inte lyssar på mainstream musik så vill man inte dra till sig uppmärksamhet...

Fatalist
2006-01-04, 20:53
Jag har koss the plug i öronen hälften av min vakna tid på skoldagar.

Känner också att man kan få en del provocerande ansiktsuttryck/uppseende med rätt sorts musik, men det verkar världen ha lärt sig leva med (de flesta tittar bort snabbt).

Dumleman
2006-01-04, 21:26
Jag har koss the plug i öronen hälften av min vakna tid på skoldagar.
Det är bra bas i dem men de isolerar ljud utifrån bra. Känns som öronproppar :).

Domi
2006-01-04, 22:33
faktiskt inte *popcorn*

Gör det. ;)

Perscitus
2006-01-04, 23:00
Nä inte en chans, jag vill ha koll på vad som händer runt mig jämnt inte för att jag är rädd men jag vill vara uppmärksam.
Om tex en snygg tjej hejar på min så kanske jag inte hör det eller om ett gäng med småskitar snackar skit om mig på bussen så kan jag iallafall höra vad dom mumlar och komma ihåg hur dom ser ut så jag kan vara ännu mer beredd om dom skulle börja bråka.
Om någon ropar på hjälp eller sirenerna på en snutbil runt hörnet som kommer i 100 blås.

Nä inga lurar för mig för jag vill ha koll.
Du anar inte vad mycket roligare det i så fall är att ha hörlurar utan musik, det kan hända mycker roligt då.

Var på gymmet förut och körde dips, hade nyss dundrat på ordentligt med musik för att diskret slå av för att de skulle tro att jag inte hörde vad de två snygga tjejerna som befann sig i samma rum som mig säger. Mitt i setet hör jag efter lite småprat "Du, kolla ådrorna på hans armar" följt av ett upphetsat fnitter från den andra tjejen följt av blickutbyte mellan de två. Sånt motiverar än oerhört. :D