handdator

Visa fullständig version : hjälp med hur jag ska äta

arnold2k5
2006-01-03, 22:31
hej . . hittade en formel här på kolozzeum där man kunde räkna ut ungefär hur mycket man bör äta (i kcal) och räknade ut att jag borde få i mig ungefär 2850 kcal . .sen efter stod det unfär hur många kcal 1 gram protein, 1 gram fett och 1 gram kolhydrater är. .
så jag har nu med hjälp av det suttit och räknat på ungefär hur mycket jag borde äta och valde då ut vissa olika maträtter(dom jag oftast äter). .

men nu undrar jag om mitt "matschema" stämmer eller är jag helt ute och cycklar (OBS. gymmar 3 dagar i veckan och 1-2 ggr kondition i veckan(45-60 minuters joggning) självklart är tanken att jag ska välja en av dessa måltider (och även andra. . men vill åtminstonde ha några riktlinjer för ungefärlig mängd jag bör äta)
Bör kanske också påpeka att jag inte vill gå ner i vikt utan snarare öka, framförallt i muskelmassa (och gärna bränna lite fett,(nått kilo kanske så man får "synligare" muskler)men de prioriteras inte just nu!)väger för tillfället 67-68 kilo

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde svara så fort som möjligt!
TACK PÅ FÖRHAND
//jimmy

Frukost
Havregrynsgröt + 1 smörgås med skinka+ äpple + glas lätt mjölk
protein = 15 fett = 5 Kolhydrater = 55
Yoghurt med musli + en smörgås med skinka+ äpple
Protein = 12 Fett = 3 Kolhydrater = 55

Lunch
kokt potatis med fisk+ sallad
Protein = 25 fett = 14,5 kolhydrater = 46,5
Fullkornspasta + 10 köttbullar + sallad
Protein = 36,5 gr fett = 20 gr. Kolhydrater = 82,5 gr

Mellanmål
100grKeso+1dlfunlight och en banan + ett glas lätt mjölk
Protein = 20gr fett = 5 gr Kolhydrater = 39 gr

Middag

Fullkornspasta(ca 250 gr) + tonfisk med kessella + sallad

Protein = 47 gr fett = 16 gr. Kolhydrater = 63 gr

Fullkornspasta(ca 250 gr) + bacon(ca 75 gr) + sallad
Protein = 40 gr fett = 16 gr. Kolhydrater = 63 gr

Fullkornspasta(ca 250 gr) + 10 köttbullar + sallad
Protein = 36,3 gr fett = 18 gr. Kolhydrater = 82,5 gr

kvällsmål
1 näve nötter+ ett äpple + mjölk
protein 11 fett 24 kolhydrater 40

(+ ca 70 gr kolhydrater per vecka(gainer) och 3 bananer ca 70)

Daglig dos av Protien : 105 gr -129 gr Fett: 65gr - 72gr Kolhydrater: 263 gr- 320 gr

agahowa22
2006-01-03, 22:37
Mellanmål
100grKeso+1dlfunlight och en banan + ett glas lätt mjölk
Protein = 20gr fett = 5 gr Kolhydrater = 39 gr

1dl funlight :D

hur lång e du?

mini
2006-01-03, 22:49
Det du räknat upp ger ca 2450 kcal. Vill du öka i vikt bör du ligga över din förbrukning, vilken du beräknat till 2850. Alltså, ät mer. Jag skulle välja att öka på proteinet. Kvällsmålet ser lite tunt ut. Försök äta något med max tre timmars mellanrum.

arnold2k5
2006-01-03, 23:07
jag har ingen aning ang. funlight mängden. .skrev nått som lät rimligt.. :P(hatar nämligen koncistensen på keso´t så vill gärna att de ska smaka rätt bra :P)
är ca 182 cm och väger endast 66-68 kilo och vill gå¨upp till ca 75 kilo. .
problemet med o äta ca var 3 timme är att jag fortfarande går i skolan. ..
+ att jag har svårt att äta så ofta . . kroppen vill ej ta imot maten :P
men vad ska jag lägga till på kvällsmålet. . någon macka eller?
men om jag äter mer än jag förbränner så går jag väll upp fett massa eller?

mini
2006-01-03, 23:17
Vad tror du att du bygger muskler av? Luft? Du måste äta. Visst, du riskerar att lägga på dig lite fett på vägen, men det går ju att skala bort. Om du tycker att du fettar på dig för mycket är det ju bara att korrigera kosten då. Ät mer.

Gillar du inte keso så ät något annat. Fil och flingor, kvarg, ägg, whatever. Det finns inget som säger att du måste äta keso.

Tycker du att det är jobbigt att äta mycket så får du äta mer energitäta livsmedel. Mer nötter, avocado, fet fisk som lax eller makrill, olja. Du behöver inte vara rädd för fett, så länge det är nyttigt fett. Tror dock att det är en vanesak. Börjar man äta oftare ställer kroppen in sig på det.

arnold2k5
2006-01-04, 12:53
sant sant :)
tack för tipsen!
får fundera lite till på hur kag ska lägga upp min kost men nu har jag åtminstonde lite mer koll på hur jag ska äta!