Visa fullständig version : släppa samvetsångest?
stora_starka_jätten
2006-01-03, 22:07
Hur blir man av med samvetsångest för saker man gjort för flera år sedan..
kan tilläggas att det knappast är de farligaste sakerna man kan göra och att någon knappast mår dåligt av det idag och att det är svårt att göra något åt numera??
Helena B
2006-01-03, 22:09
kan tilläggas att det knappast är de farligaste sakerna man kan göra och att någon knappast mår dåligt av det idag och att det är svårt att göra något åt numera??
Eftersom du skriver denna tråden så verkar du må dåligt. Lätta ditt hjärta, vad har du gjort? Kom ihåg jag har tystnadsplikt.
Oj, svaret är enkelt att skriva men ofta svårt att göra.
Släpp det.
Du har ju redan argumenten för det. Fundera på varför du känner skuld. Skulle du må bättre av att prata med någon som var inblandad i det du gjorde, typ be om ursäkt? Förstå bara att du gör det för din egen skull isf.
Vad spelar det för roll om tusen år?... Livet går vidare som tur är ;)
P.A.O.K.
2006-01-03, 22:51
be om ursäkt!
stora_starka_jätten
2006-01-03, 23:00
be om ursäkt!
är det alltid så smart? jag menar gräva upp skaer som inte är säkert att folk minns? knappast nått dom ältar iaf!
bluelight
2006-01-03, 23:18
Bikta dig här på Kolo :)
Bikta dig här på Kolo :)
Amen!
Metal_boy_
2006-01-03, 23:22
Känner samma sak, men för mig är det värre. Jag vet inte ens vad jag har gjort.
Haha, ja, då är det svårt :D
Sheogorath
2006-01-03, 23:38
Vet du absolut inte vad du gjort, eller är det som i mitt fall, att du vet VARFÖR du mår dåligt, på ett ungefär, men egentligen, rent intellektuellt, inte ANSER att du borde må dåligt? Jag menar, min ångest kommer sig av att jag inte lever som en munk (eller tja, något åt det hållet) men samtidigt anser jag ju inte att det är en moral jag BORDE ha, trots att jag uppenbarligen har det då jag mår skit eftersom jag inte följer den...
P.A.O.K.
2006-01-03, 23:38
är det alltid så smart? jag menar gräva upp skaer som inte är säkert att folk minns? knappast nått dom ältar iaf!
nej du har rätt men det skulle ju hjälpa honom att be om det, kanske den andra personen inte alls tyckte att det var så farligt, ja vad vet jag
Om trådskaparen ska be om ursäkt är det bara för sin egen skull. Det kan ju tyvärr bli lite tokigt, då man rotar i sedan länge begravda saker.
Jag tror att ältande handlar om att man får en pay off av att klandra sig själv. Kanske handlar det om att slippa undan att verkligen berabeta och gå vidare?
Nu har jag ångest för att jag missat två handbollsträningar måndag och tisdag och kommer missa en till imorgon för att jag har körlektion. Ändå, 3 st.
Jag borde inte ha det för det är inte hela världen med 3 st när vi tränar 4-5 dar i veckan, men ändå. Sånt hatar jag.
Bikta dig anonymt på http://www.bikt.se/
Liten Men Fet
2006-01-04, 00:02
Dra lärdom, säg till dig själv att du inte ska göra det dumma igen och släpp det.
Ingen blir gladare av att du mår dåligt.
Metal_boy_
2006-01-04, 00:04
Vet du absolut inte vad du gjort, eller är det som i mitt fall, att du vet VARFÖR du mår dåligt, på ett ungefär, men egentligen, rent intellektuellt, inte ANSER att du borde må dåligt? Jag menar, min ångest kommer sig av att jag inte lever som en munk (eller tja, något åt det hållet) men samtidigt anser jag ju inte att det är en moral jag BORDE ha, trots att jag uppenbarligen har det då jag mår skit eftersom jag inte följer den...
Jag har fått starka anklagelser att jag har varit förjävlig mot någon jag älskade..Fick det som en kniv i bröstet hur jävla jävlig jag är och hur jag förstört dennes liv i flera år och fick ingen chans till att visa nått..
Jag hade humana brister, men känner mig som nån som borde stenas ihjäl.
Liten Men Fet
2006-01-04, 00:52
Jag har fått starka anklagelser att jag har varit förjävlig mot någon jag älskade..Fick det som en kniv i bröstet hur jävla jävlig jag är och hur jag förstört dennes liv i flera år och fick ingen chans till att visa nått..
Jag hade humana brister, men känner mig som nån som borde stenas ihjäl.
Prata med människan å säg att du mår dåligt av det, det kan ju inte bli sämre.
P.A.O.K.
2006-01-04, 00:56
:thumbup:
De gäller att inse att själva händelsen, hur hemskt den än va, aldrig kan ändras till de bättre hur mkt du än tänker på det, de enda du gör är att skapa mer onödigt lidande åt dejsjälv nu.. att livet är för kort och för fyllt av underbara saker för att slösas energi på det dåliga man inte kan ändra :) och vad de än va som hände så har du blivit lite visare av det, och fått nån egenskap(er) du har idag som du inte skulle haft annars, ävenom du inte ser sammbandet :)
Men ja håller med om det som nämnts i tråden, att även om ingen tänker på det idag förrutom du, så ta upp de me personen, berätta hur dåligt du mår och be om ursäkt :love:
Precis, ibland är det enda man kan göra just att visa att man förstår att det man gjort sårat, just den insikten kan va ovärdelig i den sårades ögon :)
mangemani
2006-01-04, 02:20
nu vet jag inte hur lätt det är för dej eller hur allvarlig situationen är,men det är bara att släppa/glömma det.
själv har jag fått höra att jag har gjort en hel del"olämpliga" saker under åren (i förhållanden,mot människor jag mött osv),men bryr man sej inte så är det lätt att släppa/glömma.
jag tror det är ett val. man väljer att fortsätta "straffa" sig själv för det eller så väljer man att inte göra det. man kan tycka att det man gjorde var dåligt, utan att för den skull tycka att man inte är värd en bra och lycklig framtid.
sen är det kanske inte det lättaste att komma fram till att det handlar om ett val, utan något som kommer av bearbetning i någon form, men i slutändan och enkelt uttryckt så tror jag det handlar om val.
man "blir inte" av med skuld tror jag. man gör sig av med den, genom bearbetning.
prata med någon, eller prata med dig själv genom att skriva tex.
resonera med dig själv. var rak och ärlig. ta ansvar. och vad ansvar innebär i det här fallet vet jag inte. men att stå för det man har gjort är väl en bra grej. att inte ljuga för sig själv. om du sen "måste" göra mer vet jag inte.
( och det är inte bara svårt att göra något åt det som har varit. det är omöjligt:-). men man kan ta ansvar för det man har gjort eller fly fältet )
Metal_boy_
2006-01-04, 03:55
Försökte med det, men det ledde ingen vart.
Försökte med det, men det ledde ingen vart.Inse att du är en ond människa och leva med det då?
Din satansdyrkare... *grr*
stora_starka_jätten
2006-01-04, 21:25
Kan man skylla en del hyss på så kallad..man var i den åldern?
De e inget som skulle hända nu!!!
Kan man skylla en del hyss på så kallad..man var i den åldern?
De e inget som skulle hända nu!!!
klart man kan! alla har vi väl ägt buffalos.. :D
Fan fuck it!
Sånt tillhör livet, man kan inte göra alla nöjda o glada så enkelt är det.
har man gjort skit så lär man sig av det (förhoppningsvis första gången) utvecklas och kliver vidare bättre än innan.
Inse visdomen i att samvete bara är skit iallafall. Något som du plågar dig själv med och dessutom helt i onödan. Ryck på axlarna o säg #jahapp , TRIST FÖR DEN PERSONEN DÅ!" shit happens!
hangatyr
2006-01-05, 08:29
synd att itne det underbart fiiiina programmet "förlåt"inte går på tv längre... *spy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.