Visa fullständig version : Va är skillnaden på en kiropraktor och en naprapat?
Har haft ont i ryggen ett bra tag nu.. tror det är en revbens upphakning( om det nu finns nått som heter så). Det gör ont högt upp i ryggen på vänster sida, vissa dagar känns ryggen typ låst, känns som jag inte kan pressa bak skulderbladen. vart tycker ni jag ska vända mig? jag tror inte det det beror på att jag tränar fel.
Åse Columbus
2002-06-06, 11:07
Ta kontakt med Koray på Nacka Naprapaterna...tel 08-556108146 så kan han förklara vad skillnaden är och kanske tala om vad som är fel.
Åse :cool:
Åse Columbus
2002-06-06, 11:28
det ska inte vara en nolla i mitten av telnr...55618146.....
Åse :rolleyes:
Åse: Lite långt att åka bara om han ska till Nacka för varje behandling... :)
Åse Columbus
2002-06-06, 13:13
därför gav jag telnr ...frågan var ju vad skillnaden var mellan det ena eller det andra.....går att säga över telefon...och ibland är koray snäll och kanske hjälper till över tlefon med smärre info.....
wiseguy :rolleyes:
El Diablo
2002-06-06, 14:54
Skillnaden är, grovt, att en kiropraktor fokuserar på låsningar i leder uch skelett men en naprapat även ser till mjukdelarna dvs muskler osv.
Åse Columbus
2002-06-06, 15:13
Och eftersom det ofta är musklerna som drar skelettet snett....och om musklerna inte behandlas som kanske var orsaken till låsningen efter det att man släppt en låsning så är risken att muskeln drar tillbaka skelettet i fel läge igen....så ...en naprapat ser till mera helheten....eller?
Talade med en man vid namn på en utbildningsmässa, och han sade ungefär som Åse, de ser mer till helheten och arbetar mer med massage och töjning, gentemot kiropraktorerna som till stor del arbetar med manipulation. (även anprapater använder sig av etta, men inte i riktigt samma utsträckning)
Kanske ska skriva namnet också :) :
Björn J:son Berg, rektor och grundare av naprapathögskolan i stockholm.
gasoliner
2002-06-06, 16:59
inte Björn J:son Lindh då Frazze? ;) :D
*ännu ett onödigt inlägg av den uttråkade gassman..*
[ 06 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Gasoliner ]
Jag har upplevt/genomlidit några kiropraktorer och naprapater men ingen av dem var särskilt kunnig inom styrketräning. När jag hittade en massör som var duktig på både träning och massage blev det lättare att säga jo jag vill fortsätta köra marklyft, hur gör jag för att stärka kroppen för detta ? Istället för att få höra: Sluta med marklyft det är inte bra för ryggen.
När man kollar upp en ny behandligsform så bör man alltså även kolla upp utövaren samtidigt.
Åse: Jo jag vet att skillnaden skulle kunna förklarats men kan man få en diagnos över telefon ?
Våra vårdcentraler runt om i landet ger ju ständigt diagnoser över telefon...
(Hälsar den unge mannen som hade bältros och blev tvungen att åka till akuten för att få någon form av vård eftersom det enligt vårdcentralen var influensa samt något allergiskt.)
Hard Gainer
2002-06-07, 08:17
Lite kuriosa:
Fick en gång fruktansvärt ont i revben/lung regionen, i samband med hmm...alkoholförtäring :rolleyes: , orsaken till smärtan var då inte känd för mig :rolleyes: , med vaknade på natten och upptäckte att jag knappt kunde andas samt att det gjorde ooont! Tänkte att det var en rejäl sträckning och väntade 2 dagar, men smärtan bestod.
-Ringde till vårdcentralen dagen efter som rådde mig att vara "min egen doktor" då de ej hade tid de närmsta veckorna! -Men det gör så ont att jag knappt kan andas, sa jag. "Ta värktabletter", sa hon. (Vad tror du jag levt på dessa dagar, mummel mummel). Jag FICK alltså inte besöka en läkare! Hon skulle i alla fall höra sig för om åkomman, Tack och hej...
Telefonen ringde 30 sek senare då kvinnan jag talat med mer eller mindre beordrade mig att infinna mig hos en läkare om 10 min! -Hon frågade till och med om jag behövde hjälp med att komma dit :D . Det visade sig visserligen vara en kraftig sträckning, men det tog över en vecka innan smärtan trappades ner. -Även om det "bara" var en sträckning så var det ju ganska allvarliga symtom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.