handdator

Visa fullständig version : Börja på gym!Tips och hjälp!

Jz2003
2006-01-03, 18:20
Hej! Jag har nu gått och funderat på hur jag skall få mitt liv att vända mot det positiva, till att börja med så hade jag tänkt börja gymma. Och jag hade tänkt att gymma tidigt på morgonen innan skolan börjar, så jag automatiskt blir van med att kliva upp tidigt, vilket det också skulle innebära mindre skolk från min sida pga jag sover bort halva dagen.

Nu undrar jag bara, hur och var skall jag börja? Jag vet ett ställe jag skulle kunna tänka mig gymma hos. Men det är inte det stora problemet, utan jag vet inte hur jag skall lägga upp schemat så att säga.

Någon som vet hur jag kan lägga upp passen? Hade tänkt mig mån-fredag, där kroppsdelarna i sig tränas upp på. Och vila helgen ut. Om det däremot låter dåligt så vill jag jätte gärna få ett nytt och bättre schema, samt hjälp med hur jag skall lägga upp delarna av kroppen på schemat. Dvs armar och ben och allt det där.

Tack för all hjälp jag kan få!

Tips på Proteinpulver och sånt skulle vara härligt också, fast först och främst hur jag skall ta och börja.

En sak till jag behöver hjälp med! Min mage :). Hur skall jag på bästa möjliga sätt få bort fettet runt magen så att rutorna tittar fram igen. Jag har :eating: för mycket skit på sistonde, gick upp till 73 kilo från mina 60 kilon (smal person,men nu smal person med rund mage)

Och då snackar vi inte muskler om man säger så :em:

Så vore tacksam om jag kunde få tips på hur jag får bort den :)

Tacksam för alla svar jag får! *yourock*

Jorgen
2006-01-03, 18:27
Titta här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) och här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071).
Pulver behöver du inte ens börja fundera på nu. Det du skall koncentrera dig på är att lära dig övningarna rätt och hur du skall lägga upp kosten.

mini
2006-01-03, 18:34
Mitt tips, utom att säga "lyssna på Jörgen" är att inte gå ut till 110% från början. Börja träna två eller tre dagar styrka i veckan, och kanske en eller två dagar kondition/förbränningsträning. Den bästa träningen är den som blir av, och det är lätt att tappa motivationen om man går ut för hårt. Trivs du med det du gör och kroppen mår bra så är det ju bara att öka dosen vartefter.
Önskar dig lycka till!

Jz2003
2006-01-03, 18:39
Jorgen! Ena sidan du länkade till har en massa olika övningar, är det meningen att man skall göra varenda övning till t ex ben då man skall träna benen? Blir ju sjukt många det :) Men så är nog inte fallet, men bra att fråga iallafall.

mini: nä! det är sant som du säger, man kan lätt bli trött på det man gör om man gör så. Men det är så att jag lidit under många år pga mitt utseende, så det är inget snack om att jag tänker lägga ner för jag måste bygga upp mitt självförtroende, varför försvann den? Pga mobbningen av hur jag såg ut, smal etc.

Så jag tror att genom att bygga upp kroppen så kommer även självförtroendet öka i takt. Därför tänker jag inte tröttna på det jag gör, så jag tänker inte riskera det, så jag tänker börja lugnt och så.

Jorgen
2006-01-03, 18:45
Jorgen! Ena sidan du länkade till har en massa olika övningar, är det meningen att man skall göra varenda övning till t ex ben då man skall träna benen? Blir ju sjukt många det :) Men så är nog inte fallet, men bra att fråga iallafall.
Nej, man skall inte köra alla övningarna. Men tittar du på den första länken så hittar du färdiga scheman, hur övningarna skall se ut hittar du på den andra länken. Jag skulle rekomendera att du börjar med det första schemat.

Catstyle
2006-01-03, 18:46
Nej nej inte alla övningar.
Du får välja några, populära övningar är knäböj, benpress, benspark, raka marklyft, bland annat.

Alexlindgren
2006-01-03, 19:06
En tips, LÄS! :)

Kolla runt mycket här på forumet, det var så jag lärde mig ungefär allting jag kan. Och FRÅGA om du inte förstår, om man inte frågar, lär man sig inte.

Du kommer säkert få höra ordet "Basövningar" som då innefattar:
Bänkpress:http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html
Knäböj:http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html
Marklyft:http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Det bästa skulle vara om du frågade någon instruktör hur man utövar övningarna, så du inte riskerar att skada dig. Somsagt, gå inte ut för hårt, börja med 1-2 pass i veckan. Lär dig övningarna och träna inte allt för seriöst i början.

Fett kan inte sk. punkförbrännas (bränna bort fett på just en speciell kroppsdel) utan för att minska fettet på ett ställe måste du minska fettet på hela kroppen. Detta görs inte med situps och åter situps, utan genom att man ligger på ett kaloriunderskott.

Detta tycker jag dock inte att du ska göra nu. Försök äta mycket, eftersom att med man med kaloriöverskott bygger muskler.

2 saker som du säkert kommer höra är:
Bulk = Utförs oftast på vintern. Handlar om att äta mycket och att ligga på ett kaloriöverskott för att bygga maximalt mycket muskler.

Deff = Utförs oftast under våren för att minska fettprocenten i kroppen, en anledning kan vara för att se bra ut till sommaren. Under deffen ligger man då på ett kaloriunderskott, men man slutar inte att träna. Utan man fortsätter träna för att inte tappa allt för mycket styrka.

Somsagt, tänk inte på deff just nu, utan är rätt och nyttigt, men med måtta. Sluta t.ex. inte äta godis totalt, men ät med måtta.

Lycka till! Fråga om du vill ha hjälp :)

Jz2003
2006-01-03, 21:30
Jag kommer antagligen ta det lugnt i början, skall gå och titta till gymmet jag tänkt hänga vid. Ligger iallafall i närheten av där jag bor. Finns bland annat ett annat gym i närheten där Allan gymmar eller har gymmat vid (vet inte om han fortfarande gör det), World Class i Kista.

Allan
2006-01-03, 21:33
Jag kommer antagligen ta det lugnt i början, skall gå och titta till gymmet jag tänkt hänga vid. Ligger iallafall i närheten av där jag bor. Finns bland annat ett annat gym i närheten där Allan gymmar eller har gymmat vid (vet inte om han fortfarande gör det), World Class i Kista.

Jag GYMMAR inte! För helvete!!! Inte gymma!!!!! Jag fotbollar inte, och jag basketar inte heller. Och numer tränar jag inte Kista. Titta över till Fairings i Veddesta (buss 178).

allan

Arne Persson
2006-01-03, 21:52
Här finns kanske lite matnyttigt?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59081&page=1

Sonny
2006-01-03, 21:53
Jag GYMMAR inte! För helvete!!! Inte gymma!!!!! Jag fotbollar inte, och jag basketar inte heller.Here here!

Jz2003
2006-01-03, 22:00
Jag GYMMAR inte! För helvete!!! Inte gymma!!!!! Jag fotbollar inte, och jag basketar inte heller. Och numer tränar jag inte Kista. Titta över till Fairings i Veddesta (buss 178).

allan

Haha oj oj! sorry sorry! självklart blev det fel där, ber så mycket om ursäkt!

Veddesta? Vad går ett gymkort på där?