Logga in

Visa fullständig version : Proteinintaget per dygn eller per tillfälle

Hannes
2006-01-03, 15:05
jag har för mig att jag läst här någonstans av king grub att när det gäller proteinsyntesen.

Att proteinsyntesen stimuleras av intaget protein efter stimulering genom styrketräning per dygn. alltså att man räknar intaget protein per dygn.

hoppas ni förstår vad jag menar.
om man säger att man tar 30 gram protein en timme och sen 30 efter 5 timmar senare osv och om man ändå kommer upp till 2gram protein / kg kroppsivkt efter dygnet. är det forftarande ganska värdelöst?

eller är det samma sak om man tar 30 gram protein var tredje timme än om man tar det lite utspriddare under dygnet men ändå kommer upp i 2-3 gram protein / kg kroppsvikt / dygn?

kanske har helt fel.

tack på förhand

ps: vet att proteinsyntesen stimuleras mer timmarna efter träning men ni förstår principen

King Grub
2006-01-03, 15:12
Du får definiera "ganska värdelöst" bättre. Vad är det som är ganska värdelöst, och varför?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58681&highlight=essentiella

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58935&highlight=essentiella

Runt 20 gram essentiella aminosyror eller mindre är max mängd som kan användas "anabolt" vid ett tillfälle. Samtidigt kan du inte lagra aminosyror för framtida behov särskilt effektivt, och varje gång du tillför aminosyror stimulerar du proteinsyntesen. Ju fler gånger du kan göra detta, dvs tillföra aminosyror och stimulera proteinsyntesen, desto bättre, varför t ex 6 mål med 40 gram protein är bättre än 3 mål med 80 gram, även om totalmängden är lika stor.

cez
2006-01-03, 15:26
Runt 20 gram essentiella aminosyror eller mindre är max mängd som kan användas "anabolt" vid ett tillfälle. Samtidigt kan du inte lagra aminosyror för framtida behov särskilt effektivt, och varje gång du tillför aminosyror stimulerar du proteinsyntesen. Ju fler gånger du kan göra detta, dvs tillföra aminosyror och stimulera proteinsyntesen, desto bättre, varför t ex 6 mål med 40 gram protein är bättre än 3 mål med 80 gram, även om totalmängden är lika stor.

20 gram essentiella aminosyror. Hur mycket är det i vikt i protein om det kommer från en basic källa till exempel mjölk?

King Grub
2006-01-03, 15:29
20 gram essentiella aminosyror. Hur mycket är det i vikt i protein om det kommer från en basic källa till exempel mjölk?

SLV har specialltabeller över aminosyrefördelningen i livsmedel.

Jay-Z
2006-01-03, 15:33
SLV har specialltabeller över aminosyrefördelningen i livsmedel.

http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/ldb/Aminosyrorper100g.xls

Hannes
2006-01-03, 16:09
Samtidigt kan du inte lagra aminosyror för framtida behov särskilt effektivt, och varje gång du tillför aminosyror stimulerar du proteinsyntesen. Ju fler gånger du kan göra detta, dvs tillföra aminosyror och stimulera proteinsyntesen, desto bättre, varför t ex 6 mål med 40 gram protein är bättre än 3 mål med 80 gram, även om totalmängden är lika stor.

Tackar *yourock*