Visa fullständig version : Idrottsutövare -- Frivändningar!
stora_starka_jätten
2006-01-03, 00:22
jag har sett massor av fotbollsspelare, Hockeyspelare, friidrottare med mera träna vändningar.. men de kör endast styrkevändningar och aldrig sittvändningar som tyngdlyftare! vad beror det på?
har det någon betydelse eller är det vilket som?
MVH
ugly_kid
2006-01-03, 00:26
för att dom inte klarar av att göra sittvändningar.
pragmatist
2006-01-03, 00:28
Jag gissar att det beror på att de inte har så stor användning av sittvändningar i sina respektive sporter, utan har större nyttan av explosiviteten i styrkevändningar. Dessutom är sittvändningar mycket svårare och kräver mer tid att lära sig, vilket antagligen inte är någon särskilt bra tidsinvestering för t.ex. en friidrottare.
Sittvändningar är när man går ner på huk samtidigt som man frivänder och sedan frontböjer upp vikten?
Tycker det verkar vara väldigt svårt, tycker annars att de flesta strong-man killarna borde utnyttjat detta, skulle spara en del kraft, samt så skulle de även kunna använda det i pressen, kolla Dimas, han får ju iväg hur mycket vikt som helst med den tekniken :)
För att de vill träna överkroppen?
kolla Dimas, han får ju iväg hur mycket vikt som helst med den tekniken :)
Han hade iof nååååågra års träning bakom sig ;)
dessutom är det väldigt få av även de duktiga lyftarna som får iväg så mkt som dimas fick närhan tävlade.
Han hade iof nååååågra års träning bakom sig ;)Självklart, vad jag menade var att det förmodligen är otroligt svårt att få det effektivt.
Jag gissar att det beror på att de inte har så stor användning av sittvändningar i sina respektive sporter, utan har större nyttan av explosiviteten i styrkevändningar.
Precis så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.