Visa fullständig version : Försummar familjen för dataspelande
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=30929&a=342596
hoppa till 13:16 av sändningen där börjar inslaget.
Dataspel är ju beroendeframkallande, känner folk som spelat world of warcraft över 60 dagar ingame time på ett år. Enligt polare som spelar så finns det folk som har över 120 dagar played på ett år... det är ungefär 8 timmar per dag *rolleyes*
påminner mig också vad en polare sa om World of Warcraft - "Den som är mest arbetslös vinner" :laugh:
Fast, inslaget var ju lite... överdrivet. Den där amerikanska kärrigen var ju helt skadad. Hur ska en trasig människa kunna hjälpa "spelmissbrukare" att må bättre? Jag är också lite skeptiskt till 12 stegsprogram, speciellt när det inkluderar saker som "admit that you are powerless and surrender yourself to God, blablabla" osv :P
Catstyle
2006-01-02, 21:53
Dataspel är ju beroendeframkallande, känner folk som spelat world of warcraft över 60 dagar ingame time på ett år.
Det är ju ingenting.
känner en person som har 78 spelade dagar på en gubbe och då¨har han desssutom en till lvl60 gubbe...
Det är ju ingenting.
60 dagar på ett år för ett spel? Är du seriös? Hur man än ser på det så är det mycket tid. I snitt är det ungefär fyra timmar per dag. Arbetar du åtta timmar, sovar åtta timmar och lägger till spelandet så spenderar du fyra timmar per dag åt andra aktiviteter. Tänk då folket som spelar 120 dagar per år. Om de arbetar så spenderar de ALL sin lediga tid åt WOW, då är det faktiskt ett beroende.
Catstyle
2006-01-02, 22:31
60 dagar på ett år för ett spel? Är du seriös? Hur man än ser på det så är det mycket tid. I snitt är det ungefär fyra timmar per dag. Arbetar du åtta timmar, sovar åtta timmar och lägger till spelandet så spenderar du fyra timmar per dag åt andra aktiviteter. Tänk då folket som spelar 120 dagar per år. Om de arbetar så spenderar de ALL sin lediga tid åt WOW, då är det faktiskt ett beroende.
Klart det är ett beroende, har inte sagt något.
Men allt är relativt, och när jag var insnöad på wow så sov jag i min säng och gick på toa, resten skötte jag framför wow.
Var väl så kanske 6 månader.
Jag vet 3-4 stycken som inte gjort något ANNAT, inte NÅGOT, sen releasen i februari.
Tigerkotten
2006-01-02, 22:41
Jag hade ca 8h i snitt över ca en 3års period i spelet dark age of camelot.
Har nog säkert 300-400dagar Kanske t.om upp till -500 played i det spelet.
Dvs tid i verklighet jag spenderat i spelet.
Jag är extremt tävlingsinriktad när det gäller spel, och vill vara bra/bäst.
Och genom att spela mycket så blri man som sagt bättre och bättre.
Kom som nr 3 i spelet i max nivå på den servern jag lira, sedan när ny sak kom nydligen var jag högsta solo person också som inte var en "karaktär som levlar skit snabbt (necromancer) på den sidan jag lirade med.
Då när nya saken kom ut hade jag säkert 14h+ om dagen i en vecka eller något sådant.
Nöter nöter o nöter, men jag sabbar ju resten av livet när jag spelar. Så som sagt lagt ner helt.
Rockhard
2006-01-02, 23:37
Haha...varför inte lira spel som kräver lite skill istället?
Tigerkotten
2006-01-02, 23:39
Haha...varför inte lira spel som kräver lite skill istället?
Yttra dig inte om saker som du inte vet.
Det krävs enormt bra sammarbete för att kunna möta andra som kör bra.
Bästa grupperna är folk som kör ihop med varandra konstant dvs 8st. Bästa klasserna som passar bra ihop, ras. Utrustningen krävs att den är på topp också, har du inte allt på topp så har du underläge när du möter dom andra.
Sedan tillkommer saker som ventrilo dvs ett program man pratar via headset med varandra, där man kan ge direktiv osv osv.
jag hade över 400 dagar spelade i EverQuest, ~120 i WoW US Closed beta, ~80 i WoW EU Retail (fram till september).
Vad vinner jag?
Rockhard
2006-01-02, 23:45
Bästa grupperna är folk som kör ihop med varandra konstant dvs 8st. Bästa klasserna som passar bra ihop, ras. Utrustningen krävs att den är på topp också, har du inte allt på topp så har du underläge när du möter dom andra.
Jo precis...du vinner för att du spelat i hundra dagar i sträck eller vad det nu var =)
Bättre då med spel där man startar på samma villkor
Sedan tillkommer saker som ventrilo dvs ett program man pratar via headset med varandra, där man kan ge direktiv osv osv.
För vad.....att väcka polaren när han somnat ifrån all "action"? *rolleyes*
Yttra dig inte om saker som du inte vet.
Det krävs enormt bra sammarbete för att kunna möta andra som kör bra.
Hahaha, påminner mig om tiden då jag var datanörd jag med och försvarade mitt beroende med "avancerade" ursäkter ;)
Hahaha, påminner mig om tiden då jag var datanörd jag med och försvarade mitt beroende med "avancerade" ursäkter ;)
ain't that the truth :em:
Tigerkotten
2006-01-02, 23:59
Rockhard: Nej fjortis spel där man börjar om på 0 hela tiden som CS är trist.
Man börjar på samma villkor i spelet, spelet ändras osv hela tiden. Så man får anpassa sig till saker och ting.
Tycker iaf det var rätt kul att märka att gubben man spelade blev bättre och bättre och man fick nya saker man kunde använda i olika "fighter" mot andra etc.
Alla gillar olika saker och ting, men att kalla att det inte krävs skill är pinsamt.
Anabolic: Jag har lagt av med spelandet som sagt.
snelhest
2006-01-03, 00:05
är inte jobbet ett beroende då? *screwy* Tror inte dom hade nått bättre för sig ändå. Vad skulle det vara? knula? :laugh:
tossefar
2006-01-03, 00:05
Spel där man måste ha spelat 24/7 för att vara "bra" är så meningslösa. Spelar ingen roll hur bra man är, möter man någon med bättre utrustning så är man i underläge.
Quake är ett bra spel. CS är ett bra spel (med kassa utövare dock). Där kan man vinna med förstavapnet mot vem som helst, bara man är bättre.
snelhest
2006-01-03, 00:07
Spel där man måste ha spelat 24/7 för att vara "bra" är så meningslösa. Spelar ingen roll hur bra man är, möter man någon med bättre utrustning så är man i underläge.
Quake är ett bra spel. CS är ett bra spel (med kassa utövare dock). Där kan man vinna med förstavapnet mot vem som helst, bara man är bättre.Jag förstår inte hur skillnaden mellan CS och WoW gör det ena meningsfullt och det andra meningslöst? Det ena mäter hur duktig på spelet och det andra hur duktig du är på att sitta länge framför datorn 2 helt skilda saker det ena varken mer meningsfullt än det andra.
tossefar
2006-01-03, 00:09
Jag förstår inte hur skillnaden mellan CS och WoW gör det ena meningsfullt och det andra meningslöst? Det ena mäter hur duktig på spelet och det andra hur duktig du är på att sitta länge framför datorn 2 helt skilda saker det ena varken mer meningsfullt än det andra.
Så du tycker inte att det ligger mer mening i att vara duktig på spelet än att bara sitta länge? Då tycker vi olika.
Tigerkotten
2006-01-03, 00:11
håller med, ju mera du spelar cs/quake ju bättre blir du.
Samma gäller spel som WoW/Daoc (som jag lirade) du får skills och utrustning.
Men främst så blir det bättre sammarbete med folket du spelar med.
Medans cs/quake kan du köra mycket solo spelande också, vilket man kan iofs i wow/daoc med, fast tycker att det suger att springa singel/solo.
snelhest
2006-01-03, 00:14
Så du tycker inte att det ligger mer mening i att vara duktig på spelet än att bara sitta länge? Då tycker vi olika.
Jag tycker inte det finns någon mening i nånting.
Bara man inte förstör sina studier eller stöter bort folk i sin omgivning eller dyl. gör det la inget om man sitter mycket vid dumburken. :)
Datorspel kan man ju tjäna stålar på också. :) De som är bra i CS och SC osv. kan ju tjäna goa stålar. T.o.m. i DAoC osv. kan man ju dra in lite cash. Polaren sålde sitt konto för $2500 (när dollarn var lite högre också).
Svedberg
2006-01-03, 01:02
Runt 90 dagar på mina wow chars varav 80 på en...önskar det fanns nått kul att göra brevid datorn :(
Hade runt 230 dagar i EQ också
Runt 90 dagar på mina wow chars varav 80 på en...önskar det fanns nått kul att göra brevid datorn :(
Hade runt 230 dagar i EQ också
noob!
Svedberg
2006-01-03, 02:19
hah ja :( hur fan fick du till 120 i us closed betan. var den uppe så länge?
mars till november eller nåt var den la igång
Fatalist
2006-01-03, 03:44
Jag har snart 18h i WoW, och har redan ångest. Nu lirar jag bara upp rested expen en gång om dagen och kanske gör en quest om jag känner att jag har tid..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.