Visa fullständig version : Marklyft!
Jag undrar om jag kör Marklyft fel när jag blir så trött i ländryggen så att jag blir tvungen att sätta mig. Tröttheten i ländryggen går över efter 5 min, men just när jag har kört ett tungt pass så blir man se otroligt utmattad så ländryggen orkar inte med kroppens vikt ens...
Gör jag något fel när jag blir så utmattad?
Jag undrar om jag kör Marklyft fel när jag blir så trött i ländryggen så att jag blir tvungen att sätta mig. Tröttheten i ländryggen går över efter 5 min, men just när jag har kört ett tungt pass så blir man se otroligt utmattad så ländryggen orkar inte med kroppens vikt ens...
Gör jag något fel när jag blir så utmattad?
Kanske inte har ryggen tillräckligt rak? Mina kompisar som har totalt fel utförande klagar över det du säger också. De får en helvetes massa mjölksyra.
Kanske inte har ryggen tillräckligt rak? Mina kompisar som har totalt fel utförande klagar över det du säger också. De får en helvetes massa mjölksyra.
Blir ländryggen avbelastad när ryggen är helt rak?
Jag har märkt att jag svankar lite när jag blir trött, kan det bero på d?
Blir ländryggen avbelastad när ryggen är helt rak?
Jag har märkt att jag svankar lite när jag blir trött, kan det bero på d?
Ja det kan det nog göra, jag svankar också mindre på de sista repsen. Lägger av innan ryggen blir helt krökt.
Det är jättesvårt att uttala sig om vad du gör fel. Du har inte någon på gymmet du kan fråga om tips? Någon du sett köra mark i bra form.
Om du har benen för raka i starten riskerar du att dra allt med ländryggen. Om du har dåligt buktryck mister du form. Om du svankar för mycket likaså.
Jag tränar magen 3 ggr per vecka. Det är min mest vältränade muskel. Jag kan förstå att det kan vara svårt att säga vad som är fel när man inte ser det framför sig. Men kan säga att jag går ned precis som jag gör med knäböj, dvs böjda ben och huvudet upp. Jag har stången hela tiden i kontakt med mina ben oxå.
Asså kan jag skada ryggen om det kommer för mycket mjölksyra?
Jag tränar magen 3 ggr per vecka. Det är min mest vältränade muskel. Jag kan förstå att det kan vara svårt att säga vad som är fel när man inte ser det framför sig. Men kan säga att jag går ned precis som jag gör med knäböj, dvs böjda ben och huvudet upp. Jag har stången hela tiden i kontakt med mina ben oxå.
Asså kan jag skada ryggen om det kommer för mycket mjölksyra?
Jag tror faktiskt inte det.. :)
Hur tränar du den?
Jag tror faktiskt inte det.. :)
Hur tränar du den?
Sorry om jag är lite dum, hur jag tränar ryggen eller magen?
Sorry om jag är lite dum, hur jag tränar ryggen eller magen?
Magen man!
3 ggr i veckan luktar överträning. :)
Lillgrabben
2006-01-02, 23:10
Utan att ha bevis för detta GISSAR jag att trådskaparen har åt pipan för dåligt tränade muskler i bålregionen... :)
Magen man!
3 ggr i veckan luktar överträning. :)
Jag kör med ett program som jag har fått från en bok som jag har köpt ("The book of muscle", om intresserad titta på amazon). Varje tredje vecka så byter jag program, även för magen. Jag har läst ett antal BB-böcker och deras scheman för icke-avancerad användare tilltalade mig mest.
Denna veckan är det:
Måndag:
Knee-up vertical 1*15
Curlup med 10kg 1*15
Side raise 1*15
Swiss ball övning 1*20
Onsdag:
Knee-up vertical 1*15
Ab-rollout 1*15
Russian Twist weighted 10 kg 1*15
Full V-sit 1*15
Fredag:
Knee-up vertical 1*15
Curlup, legs in air weighted 15kg 1*15
Russian twist 10kg 1*15
Swiss-ball övning :) 1*20
Hur länge har du tränat? Hur länge har du markat? Och igen - har du någon att fråga? Instruktör på gymmet?
Jag kör med ett program som jag har fått från en bok som jag har köpt ("The book of muscle", om intresserad titta på amazon). Varje tredje vecka så byter jag program, även för magen. Jag har läst ett antal BB-böcker och deras scheman för icke-avancerad användare tilltalade mig mest.
Denna veckan är det:
Måndag:
Knee-up vertical 1*15
Curlup med 10kg 1*15
Side raise 1*15
Swiss ball övning 1*20
Onsdag:
Knee-up vertical 1*15
Ab-rollout 1*15
Russian Twist weighted 10 kg 1*15
Full V-sit 1*15
Fredag:
Knee-up vertical 1*15
Curlup, legs in air weighted 15kg 1*15
Russian twist 10kg 1*15
Swiss-ball övning :) 1*20
Hmm, du kör med vikter och det var det som jag ville åt, även om det inte var speciellt tungt...
Inte extremt högrep heller...
En fråga till innan jag försöker mig på ett amatörutlåtande: Hur tungt kör du i marken? Kg, Set och reps..
Hur länge har du tränat? Hur länge har du markat? Och igen - har du någon att fråga? Instruktör på gymmet?
Jag har endast tränast styrketräning seriöst & kont. i 1 ½ år. Annars tränade jag dåligt i 2 ½ år innan, aka disco tränade. Problemet är som ni antagligen förstått är att jag inte inte alls är erfaren av marklyft. Jag har endast kört marklyft i 6 månader, då jag var lite rädd för den övningen pga dålig teknik; vilket jag har nu med ;)
Jag har läst på en hel del angående marklyft men inte frågat någon "kompetent nog" på gymmet (har låtit några titta lite snabbt). Förstår att de kan se om jag gör den rätt eller fel, men de kan ju inte känna om jag gör den fel eller rätt, bara jag :(
Rockhard
2006-01-02, 23:51
Du verkar ha något liknande problem som jag. Hur jag än gör när jag lyfter så kröker sig ryggen, utom på patetiskt små vikter. Och sedan får jag ont i ryggen dagen efter. Så numera kör jag bara kronlyft med stånger från knäna det funkar skitbra.
Du verkar ha något liknande problem som jag. Hur jag än gör när jag lyfter så kröker sig ryggen, utom på patetiskt små vikter. Och sedan får jag ont i ryggen dagen efter. Så numera kör jag bara kronlyft med stånger från knäna det funkar skitbra.
Nästan garanterat för svaga muskler i bukregionen...
Nästan garanterat för svaga muskler i bukregionen...
Ja det kan nog stämma att jag har för svaga muskler i bukregionen.
Jag körde idag 6x150kg.
Idag körda jag
10x50kg
8x80kg
6x100kg
6x120kg
6x150kg
Efter den vikten så vågar jag inte köra med pga att ryggen säger att jag skall sätta mig.
Undrar oxå om det kan vara skadligt för ländryggen att det blir så??
Jag får inte ont på något sätt, blir bara helt slut... *cry*
Ja det kan nog stämma att jag har för svaga muskler i bukregionen.
Jag körde idag 6x150kg.
Idag körda jag
10x50kg
8x80kg
6x100kg
6x120kg
6x150kg
Efter den vikten så vågar jag inte köra med pga att ryggen säger att jag skall sätta mig.
Ok i relation till hur du tränar magen så förstår jag att det blir tungt.
Om jag behövde träna magen skulle jag köra den mkt tyngre än vad du gör.
OBS tyngre, abslout inte fler set och kanske bara två ggr i veckan.
En vanlig missuppfattning är att magen ska bombas med en massa högreps på lätta vikter. Marklyften i sig och framförallt djupa knäböj ger bra tung statisk träning i bukregionen.
Jag upplevede först ditt problem som om du kände av ngn form av skada, men efter ditt sista inlägg så förstår jag det som om du helt enkelt blir helt slut i ryggen?
Det är inte farligt att ha pump, men du kan sträcka dig/skada dig om magen inte klarar av att hålla imot, så det kan vara på sin plats att se över mag-träningen. Om du får ordning på det kommer du dessutom säkerligen att öka snabbt i marklyftsvikterna. :thumbup:
pragmatist
2006-01-03, 00:25
Ett bra visualiseringsknep som kan göra underverk med folks marklyftsteknik är att man tänker sig att man trycker benen genom golvet snarare än drar vikten uppåt. D.v.s. man ska låtsas att stången är stationär och att man ska pressa ner benen istället.
Det låter kanske konstigt men fungerar väldigt bra för mig och alla jag lärt ut den tekniken till.
Ok i relation till hur du tränar magen så förstår jag att det blir tungt.
Om jag behövde träna magen skulle jag köra den mkt tyngre än vad du gör.
OBS tyngre, abslout inte fler set och kanske bara två ggr i veckan.
En vanlig missuppfattning är att magen ska bombas med en massa högreps på lätta vikter. Marklyften i sig och framförallt djupa knäböj ger bra tung statisk träning i bukregionen.
Jag upplevede först ditt problem som om du kände av ngn form av skada, men efter ditt sista inlägg så förstår jag det som om du helt enkelt blir helt slut i ryggen?
Det är inte farligt att ha pump, men du kan sträcka dig/skada dig om magen inte klarar av att hålla imot, så det kan vara på sin plats att se över mag-träningen. Om du får ordning på det kommer du dessutom säkerligen att öka snabbt i marklyftsvikterna. :thumbup:
Bra! :)
Precis, jag får inte ont, men ryggen blir trött.
Så jäkla bra med ett sådant här forum. Man får seriösa svar, samt att medlemmarna är aktiva. Tackar alla!!
Ett bra visualiseringsknep som kan göra underverk med folks marklyftsteknik är att man tänker sig att man trycker benen genom golvet snarare än drar vikten uppåt. D.v.s. man ska låtsas att stången är stationär och att man ska pressa ner benen istället.
Det låter kanske konstigt men fungerar väldigt bra för mig och alla jag lärt ut den tekniken till.
I second that. Samt att dra stången så nära kroppen som möjligt. :thumbup:
En dum lite fråga till. Jag har hela tiden inte släppt ned vikten vid nedgång, endast touchat marken eller lite över så att det har funnits en belastning hela tiden. Skall man verkligen göra så? Eller skall man lägga ned vikten och köra om allt ifrån början reps efter reps?
En dum lite fråga till. Jag har hela tiden inte släppt ned vikten vid nedgång, endast touchat marken eller lite över så att det har funnits en belastning hela tiden. Skall man verkligen göra så? Eller skall man lägga ned vikten och köra om allt ifrån början reps efter reps?
NEJ. Då är det inte marklyft utan "touch and go".
Övningen marklyft heter deadlift på engelska för att man lyfter vikten "död" ifrån marken.
Börja alltså med att ha stången nere på marken, inte i racket - lyft - släpp ner ordentligt. Repetera.
Nu kommer du att få sänka vikterna en aning också... ;)
NEJ. Då är det inte marklyft utan "touch and go".
Övningen marklyft heter deadlift på engelska för att man lyfter vikten "död" ifrån marken.
Börja alltså med att ha stången nere på marken, inte i racket - lyft - släpp ner ordentligt. Repetera.
Nu kommer du att få sänka vikterna en aning också... ;)
Jag tar den från marken, men vid varje repetion så lägger jag inte ned vikten på marken utan endast touchar(eller är lite över marken ibland) marken. Endast efter sista repetition så lägger jag ned vikten... Är detta fel?
Jag tar den från marken, men vid varje repetion så lägger jag inte ned vikten på marken utan endast touchar(eller är lite över marken ibland) marken. Endast efter sista repetition så lägger jag ned vikten... Är detta fel?
Ja, om du vill utför "deadlifts" - marklyft, så är den varianten fel. Vikten ska vara död i marken.
Men det finns ett par varianter på mark som inte alls är kassa.. Ska se om jag hittar dem på bild.. Återkommer.
Thnx. Idag så stramar det till i ryggen därför jag frågade en extra gång. Antar att jag har gjort var enda fel som man kan göra i den övningen.
Thnx. Idag så stramar det till i ryggen därför jag frågade en extra gång. Antar att jag har gjort var enda fel som man kan göra i den övningen.
Här är en bild ifrån övningsbaken som visar själva tekniken bra, men inte stoppet som jag pratar om.
Här är en film på Master Lomas.
Han gör markanta och tydliga stopp, som i ett marklyft bör.
F.ö är det min underbara stämma man kan höra om man lyssnar noga. :)
http://bearny.no-ip.org/210Mark.AVI
Min form är mer lik den här nu antar jag :)
http://www.strengthnews.net/media/horrible_deadlift_form.wmv
Min form är mer lik den här nu antar jag :)
http://www.strengthnews.net/media/horrible_deadlift_form.wmv
Sett den.
Det där är en kille här på forumet.
Han heter z_bumbi. :)
*hihi*
Använder inte killen för lite ben när han gör sina lyft? Tycker det ser ut som han drar mycket mer med ryggen i början av lyftet. Jag försökte själv nöta in en bra teknik så det är bra med vettiga filmer
Använder inte killen för lite ben när han gör sina lyft? Tycker det ser ut som han drar mycket mer med ryggen i början av lyftet. Jag försökte själv nöta in en bra teknik så det är bra med vettiga filmer
Njää.. Kanske.. När det blir så tungt är det svårt att hålla tekniken.
Så läge korsryggen är svankad så är det säkert ok.
Men det var stoppet jag ville visa. :) *UPP - BANG - UPP - BANG*
Asbra att du postade den här videosnutten. :hbang:
Så ser nämligen mina marklyft ut. Kan ni kommentera på tekniken? Bra/Dåligt?
Är det bara att mosa vidare eller är det något jag bör satsa på att ändra?
Asbra att du postade den här videosnutten. :hbang:
Så ser nämligen mina marklyft ut. Kan ni kommentera på tekniken? Bra/Dåligt?
Är det bara att mosa vidare eller är det något jag bör satsa på att ändra?
Det fanns en tråd som hette "Vem drar 210kg i mark" eller ngt liknande, där forumts starke ungdommar ville göra gällande att den teknik som uppvisas i filmen skulle leda till dirket sjukhuset med diskbrock, invaliditet, potensproblem, barnlöshet, håravfall, trasig ekonomi, tidelag och koloberoende...
Sen kom Stahlberg (som är SL-tränare) mfl, in och förklarade att så länge korsryggen är svankad så är det ingen fara om övre delen av ryggen hänger en smula....
Hittar dock inte tråden, men den var rolig. :)
Personligen tror jag att man måste ska skita i att få lyften att se ut som 10 poängs svanhopp varje gång man tränar, om man vill kunna lyfta lite tyngre vikter...
Det fanns en tråd som hette "Vem drar 210kg i mark" eller ngt liknande, där forumts starke ungdommar ville göra gällande att den teknik som uppvisas i filmen skulle leda till dirket sjukhuset med diskbrock, invaliditet, potensproblem, barnlöshet, håravfall, trasig ekonomi, tidelag och koloberoende...
Sen kom Stahlberg (som är SL-tränare) mfl, in och förklarade att så länge korsryggen är svankad så är det ingen fara om övre delen av ryggen hänger en smula....
Hittar dock inte tråden, men den var rolig. :)
Personligen tror jag att man måste ska skita i att få lyften att se ut som 10 poängs svanhopp varje gång man tränar, om man vill kunna lyfta lite tyngre vikter...
Det är inte många marklyft på max som är snygga , om jag tänker efter har jag inte sett ett enda.
Det är inte många marklyft på max som är snygga , om jag tänker efter har jag inte sett ett enda.
Jag såg ett på 60-talet (Du måste minnas det väl)....
Nä, så länga man inte skadar sig så va fan..
Just mark handlar om att lyfta tungt tycker jag... Ibland tror jag folk fokuserar lite VÄL mkt på tekninken, håret, brudarna och optimaliteten...
Det fanns en tråd som hette "Vem drar 210kg i mark" Hittar dock inte tråden, men den var rolig. :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56679&highlight=mark+210 :thumbup:
Jag såg ett på 60-talet (Du måste minnas det väl)....
Nä, så länga man inte skadar sig så va fan..
Just mark handlar om att lyfta tungt tycker jag... Ibland tror jag folk fokuserar lite VÄL mkt på tekninken, håret, brudarna och optimaliteten...
Mark handlar om att bli arg och veta på förhand man drar vikten, tvekar man är man rökt.
Jusst det som är tjusningen , bomma 250 polarna kallar en fjolla och örfilar upp en , man begär på 20 kg till och går in och segrar.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56679&highlight=mark+210 :thumbup:
Du fick precis 5poäng till i min "bästa moderatotävling". Kan ju säga att det inte ser ngt vidare ut för Allan just nu..
Skall läsa den andra tråden och imorgon så går jag ned på gymmet och mosar på med marken då. :)
Men det är ju en bra tanke det där med att hålla svanken...
Njää.. Kanske.. När det blir så tungt är det svårt att hålla tekniken.
Så läge korsryggen är svankad så är det säkert ok.
Men det var stoppet jag ville visa. :) *UPP - BANG - UPP - BANG*
Men isf. är det väl en grym teknikmiss om han drar större delen av lyftet utan benens hjälp?
Jag har PMat Stahlberg om den här tråden för några dagar sen, så vi får se om han dyker upp.
Men isf. är det väl en grym teknikmiss om han drar större delen av lyftet utan benens hjälp?
Jag har PMat Stahlberg om den här tråden för några dagar sen, så vi får se om han dyker upp.
280kg med ryggen den dagen vore ganska impregnerande iofs.. :)
stahlberg
2006-01-08, 18:00
Nu har jag kunnat se filmen, som onekligen är intressant.
"Master Lomas" har utan tvivel dragit ett eller annat marklyft i sina dagar. Han har hittat en personlig stil som i den meningen är "optimal" att den helt säkert tillåter (just) honom att dra mer i marklyft än han kunde göra med någon annan stil.
Lomas har en lång tröja på sig när han lyfter. Detta gör att det är ganska svårt att se vad som är korsryggen och vad som är övre ryggen, var gränsen mellan dem går. Dessutom tillåter tröjan inte att man ser hur han VERKLIGEN håller ryggen när han lyfter.
Alldeles tydligt har Lomas krökt "övre rygg" hela tiden. Detta är det ingen fara med. Dessutom kommer han längre ner med axlarna på det sättet, han gör "armarna längre", vilket alltså förkortar hans drag, och ger honom möjlighet att lyfta mera.
Korsryggen - vars position väl är det som blivit föremål för diskussion - ser onekligen en aning humpback ("krökt") ut. Detta säger jag med förbehåll för att tröjan kan skapa en illusion av att den är mera krökt än den är. Jag tror att de faktorer som gör att stieln är "optimal" för Lomas är följande (i kombination med varandra) :
1. Lomas har krökt "övre rygg", vilket "förlänger hans armar" och förkortar draget.
2. Lomas står med skivstången EN ANING ut från skenbenen i början av draget (vilket alltså är helt korrekt utförande).
3. Om Lomas skulle spänna korsryggen helt skulle han vara tvungen att antingen a) trycka baken mera bakåt eller b) göra kroppen rakare uppåt eller c) trycka skivstången ännu längre framför skenbenen. Det negativa i fall a) skulle vara att han förlorar i "samlad styrka" (att "allt" är så nära stången som möjligt), i b) att han mistar fördelen med ett kortare drag, och i c) att han skulle få svårigheter med balansen (han skulle lättare bli framtung).
Av dessa osraker har Lomas (troligen utan analys) valt - eller snarare under flera år arbetat in - en stil som passar hans kroppsbyggnad, och ger honom möjlighet att lyfta så mycket som möjligt. Stilen är (fortfarande förutsatt att klädseln inte ger en felaktig bild av lyftet) humback. Denna stil är mer slitsam för ryggen än att lyfta med rak rygg. Däremot är det mycket möjligt att Lomas kan lyfta hela sin karriär skadefri, medan lyftare som är mycket noga med att ha "korsryggen" rak kan råka ut för skador.
Vad jag menar är alltså att stilen är slitsam för ryggen, men att detta inte alls behöver medföra några skador. För övrigt är marklyft, oberoende av stil, slitsamma och tunga för ryggen. Jag tror inte Lomas vill - eller ens kan - byta stil, och har han inga ryggproblem är det heller ingen mening med att fundera på det. Däremot rekommenderar jag inte nybörjare att lära in en sådan stil. Det är klart att man alltid ska börja med att lyfta med rak rygg, och också gärna fortsätta med detta, därför att det ÄR skonsammare för ryggen. Men Lomas, och också andra lyftare som vill lyfta mycket, KAN pga kroppsbyggnadsskäl vara tvungna att lyfta (mer eller mindre) humpback när de "individualiserar" sin stil.
Nackdelen med Lomas stil är TROLIGEN att han får problem i slutet av lyftet vid tunga vikter.
Lomas stil är också annars personlig. Han står med fötterna brett och vinklade ganska mycket utåt. Detta kan jag inte se som någon fördel, i synnerhet som armbågarna touchar knäna, vilket måste medföra ökad friktion. Dessutom ser det ut som om han börjar med höfterna en aning för lågt i de sista repsen ; höfterna stiger EN ANING för tidigt, vilket medför sämre position efter start. Nu tror jag Lomas har prövat alla möjliga stilar, annars skulle jag rekommendera honom att TROTS ALLT stå EN ANING längre med skenbenen från stången i start, och på det sättet hitta en bättre höfthöjd - eller också annars börja med höfterna 1-1,5 cm högre - samt att stå EN ANING smalare med fötterna. Med fötterna så mycket vinklade är det för övrigt mycket viktigt att fötterna och knäna hålls i samma linje. Han ser dessutom EN ANING framtung ut, vilket resulterar i att stången tidvis kommer en aning för långt från benen under draget (jag kan dock inte avgöra om detta är till nackdel eller inte).
petersson
2006-01-08, 18:11
Vad ska man säga? :bow:
You're the man, stahlberg *flex*
Jag vet inte om jag gör rätt ändå.. jag håller inte stången så jättenära.. måste göra ganska ont att bonka ner stången stenhårt på knäna när man tar ner stången o.O
Sen svankar jag lite med korsryggen och "bröstar" ut lite oxå.. vet inte ifall de är rätt / fel. Släpper iaf ner stången helt mellan repsen :)
//m0gh :whipped:
Det som jag har fattat är att jag skall släppa ned stången mellan repsen. Antar att det blir avsiktligt lättare att ta vikterna samt att jag inte blir så trött i ländryggen. Annars är det nästan omöjligt att se om man har bra teknik själv(om måste ha det för att hindra skador); man skall helst ha ngn som tittar till en. Får väl bli ngn instuktör som jag frågar. Hoppas bara de inte vill ha cash för ngn strunt fråga....
Det som jag har fattat är att jag skall släppa ned stången mellan repsen. Antar att det blir avsiktligt lättare att ta vikterna samt att jag inte blir så trött i ländryggen. Annars är det nästan omöjligt att se om man har bra teknik själv(om måste ha det för att hindra skador); man skall helst ha ngn som tittar till en. Får väl bli ngn instuktör som jag frågar. Hoppas bara de inte vill ha cash för ngn strunt fråga....
Kan jag inte tänka mig. Om du ser ngn instruktör som stryker runt o gymmet och puttsar lite kan du ju passa på och fråga.
stahlberg> Där gjorde du mig glad. :)
Förutom en rätt saklig och för ett forum väldigt grundlig analys kom du fram till något jag undrat över. Om jag lyfter helt åt h**vete eller inte. Jag har försökt att byta stil men det funkar inte, det enda resultatet jag har fått är sänkta vikter och dåligt självförtroende.
Mina lyft ser väldigt snarlika ut som de på filmen och om det inte finns någon orsak att ändra sig så kan jag börja fokusera på att dra tyngre vikter istället. Ja, ok... det tar lite mer på ryggen men det är likt förbaskat tyngre vikter som åker upp.
stahlberg
2006-01-09, 17:51
RÄTT saklig analys...somliga kräver mycket.
Såja, det var inte illa ment. Det är den grymmaste analysen jag sett hittills och jag kan tänka mig att du om du fick chansen skulle kunna sitta och diskutera teknik i timmar. Kanske inte lämpligt på ett forum dock...
Så, för att inte förringa din insats. -> Mycket saklig och välskriven analys. :)
Stoppen är excellenta, men magstödet lämnar en del övrigt att önska. Även denne lyftare är förhållandevis svag i buken. När han startar lyftet så böjer han (krummar) ryggen, vilket bevisar tesen; Svag buk!
Stoppen är excellenta, men magstödet lämnar en del övrigt att önska. Även denne lyftare är förhållandevis svag i buken. När han startar lyftet så böjer han (krummar) ryggen, vilket bevisar tesen; Svag buk!
Så var det stoppen vi var ute efter..
stahlberg
2006-01-09, 18:10
Ha ha! Jag tog inte det minsta illa upp. Däremot anser jag att analysen är saklig från början till slut. Om någon annan anser något annat bekommer mig inte det ringaste.
Grundligheten är det förstås lite annorlunda med. Man kan inte (framförallt inte i skrift) vara GENOMgrundlig. För det första skulle detaljerna dränka helheten, för det andra skulle inläggets längd göra att många inte skulle läsa det (redan nu är det som alla kan se i längsta laget). Dessutom måste man i ett sådant här forum försöka lägga fram sina synpunkter på ett lättförståeligt sätt, så att också nybörjare och "intermediates" - till vilka grupper den absoluta merparten av forumets medlemmar hör - kan förstå vad man skriver.
Tyvärr kan man inte undgå att använda sig av vissa specialtermer. Annars är jag stolt över att kunna vara lättfattlig. Bara den som själv förstår vad han talar om kan formulera sig så att också andra förstår det.
stahlberg
2006-01-09, 18:24
Jag är (som alla kan läsa ovan) inte alls säker på att det är en svag buk som orsakar "krummandet".
Jag känner lyftare som jag anser har mycket starka magmuskler som lyfter med krum. Jag tror som sagt det är mest en kroppsbyggnadsfråga, lyftarens kroppsbyggnad gör att hans "optimala" teknik - pga de orsaker jag numrerat 1,2,3 ovan - fordrar en viss krumrygg.
Hur mycket Lomas än skulle träna sina magmuskler tror jag inte det nämnvärt skulle påverka krummet i ryggen. Han skulle vara tvungen att ändra sin teknik så att han UTAN KRUM kunde "förlänga armarna" samt hålla höfterna i "samlad styrka", om han ville få bort "krummet". Om lyftaren VERKLIGEN skulle vilja få bort en del av sitt krum (vilket jag inte tror han ser någon orsak till) tror jag han borde börja med en mycket liten teknikdetalj : att ta smalare fotställning. Detta skulle tillåta honom att pröva lyfta med höfterna närmare stången med rakare rygg, genom att experimentera med olika teknikdetaljer.
"Optimal" marklyftteknik (lyftarens individuella efter sin egen kropp anpassade teknik som gör att han kan lyfta så mycket som möjligt i marklyft) omfattar flera sinsemellan motstridiga teknikdetaljer (t.ex "samlad styrka"/rak rygg/skenbenens(fötternas) avstånd till stången i startögonblicket). Det gäller att hitta "rätt blandning" för att lyfta så mycket som möjligt.
Nackdelen med Lomas stil är TROLIGEN att han får problem i slutet av lyftet vid tunga vikter.
:bow: hela texten var lysande, men detta var så klockrent att jag upphöjer dej till marklyftsguru på heltid. :) Tack för inlägget, mkt intressant läsning.
stahlberg
2006-01-12, 16:47
Tack för guru-utnämningen! Om jag kunde så skulle jag blygas, och på internet går allt : :em: .
Angående ordet "troligen" så var jag så säker på min sak att jag lika gärna hade kunnat skriva "säkert". Men ibland verkar man kunnigare om man skriver troligen. Man behöver egentligen inte vara någon guru för att förutse svårigheter i slutet. Alla stilar har (om man har lite erfarenhet) helt förutsägbara för- resp. nackdelar.
Riktigt bra analys :thumbup: Allid kul att läsa komentarer om anndras lyft från kunniga personer som man kan analysera och använda i sin egna träning.
Inte fundera på att skriva en Marklyfts-guide?
stahlberg
2006-01-12, 18:51
En marklyftsguide är inte så lätt att skriva. Först borde de mest grundläggande sakerna komma fram (vilket är enkelt). Men sedan borde man gå igenom varje teknikdetalj enskilt för sig, och förklara på vilka sätt den kan påverka helheten. Ett så långt och digert inlägg från min sida tror jag nog att ni inte skulle vilja läsa igenom.
Dessutom skulle det fordra en viss planering från min sida, så att jag i hastigheten inte skulle glömma bort att skriva om något.
stahlberg
2006-01-12, 18:52
Och DESSUTOM skulle jag bli tvungen att skriva särskilt om varje stil : traditionell stil, ultrabred suno och (halv)bred sumo.
the_PL_man
2006-01-12, 20:52
Ja du Krister, på en sådan guide kan jag vänta länge, så för min del så får du GÄRNA börja skriva nu!
Jag läser alltid dina inlägg med stor glädje, lär mig alltid något nytt, eller åtminstone återupptäcker något jag glömt!
mvh
the_PL_man
En marklyftsguide är inte så lätt att skriva. Först borde de mest grundläggande sakerna komma fram (vilket är enkelt). Men sedan borde man gå igenom varje teknikdetalj enskilt för sig, och förklara på vilka sätt den kan påverka helheten. Ett så långt och digert inlägg från min sida tror jag nog att ni inte skulle vilja läsa igenom.
Dessutom skulle det fordra en viss planering från min sida, så att jag i hastigheten inte skulle glömma bort att skriva om något.
Ja du Krister, på en sådan guide kan jag vänta länge, så för min del så får du GÄRNA börja skriva nu!
Jag läser alltid dina inlägg med stor glädje, lär mig alltid något nytt, eller åtminstone återupptäcker något jag glömt!
mvh
the_PL_man
Instämmer till fullo med PL_mannen :)
jo håller helt med. Skulle vara mycket intressant att läsa en välskriven guide.
mvh
the_PL_man
Samma här.
stahlberg
2006-01-14, 19:17
Få se. Det skulle vara ett digert jobb, om man vill få med mer än bara de allmänna grunderna. Om inspiration infinner sig, så kunde jag komma med några åsikter om marklyft.
Pudzianovski
2006-01-14, 19:26
Skriver du en guide så slipper du nånsin mer att förklara här hur man gör. Tänk vad tid du sparar dig själv !
:thumbup:
stahlberg
2006-01-14, 19:51
Den teorin tror du väl inte på själv heller?
Även om det vore så, så är jag här på kol för att det är ett roligt tidsfördriv. När jag svarar på frågor så gör jag det för att det är bra för mig att ibland "systematisera" vad jag har i huvudet, och för att det kanske kan hjälpa någon. Men det är sällan jag behöver TÄNKA särskilt mycket. Det jag skriver är sådant som är helt självklart för mig, som "finns i huvudet", som jag bara behöver formulera i en någorlunda förståelig ordning.
En guide förutsätter att jag tänker mera, så att jag inte glömmer bort något. Dessutom ska det vara mycket med, om man vill göra guiden någorlunda heltäckande. Jag tänkte på vad som borde vara med i en guide som BARA gäller marklyftsteknik. Det är rätt så mycket, och vore rätt tidskrävande. Och sedan läser 90 % av kolomedlemmarna ändå inte guiden, och kommer med samma frågor ändå.
Pudzianovski
2006-01-14, 20:03
Nja, den teorin är ganska okej.
De flesta kräver inte så mycket och nöjer sig med baskunskap. (speciellt nybörjare)
De 0,1 % du tillhör vill ha en extremt ingående guide.
stahlberg
2006-01-14, 20:28
Jag tror att både The_PL-Man och Pinglan har kommit en bit förbi baskunskaperna?
Pudzianovski
2006-01-14, 20:32
Jag tror att både The_PL-Man och Pinglan har kommit en bit förbi baskunskaperna?
Du Pinglan och Pl man = 0,1% av kolo. (+ några fler)
:thumbup:
the_PL_man
2006-01-15, 16:05
Förvisso, men desto jag lär mig ju mer kan jag lära ut, och förklara varför.
Och som det ser ut nu så har jag en adept som jag inte ser några stopp för överhuvudtaget, 700kg i 100an under 2006 är målet, och han blir 17 i sommar.....
Tusen frågor får jag(och det är inte alltid jag kan svara), och ständigt jobbar vi med tekniken, och just nu är det marken som kräver mest uppmärksamhet.
Du gör som du vill Krister, men jag vill att du skall veta att jag brukar klippa ihop dina inlägg och spara som fil, för att kunna läsa dem ofta.
Mvh
the_PL_man
stahlberg
2006-01-15, 19:33
Oj. Trevligt att någon uppskattar mina inlägg här. Hoppas dock du INTE klippt ut mina inlägg i allmänt (vilket däremot Big_Vik tycks ha gjort).
Trevligt med ungdomar som är ivriga och entusiastiska, och som går bra framåt. Lind (heter han väl?) är väl ett av Sveriges största löften.
Möjligen ska jag komma med en liten marklyftsguide. Det svåra är inte att lägga fram teorier, det besvärliga är när man ska börja tillämpa dem i praktiken!
Hoppas dock du INTE klippt ut mina inlägg i allmänt (vilket däremot Big_Vik tycks ha gjort).
Var nu inte blygsam stahlberg! Där finns också mycket guld! :D
Nu får jag väl ge mig in i hetluften lite...
Är inte svårigheten med internetguider att man i verkliga livet har en heljösses massa variationer som fungerar beroende på kroppstyp, vinklar och jag vet inte vad. Men för en guide brukar man väl beskriva "hur man skall dra" vilket vanligtvis resulterar i en av stilarna. När sedan massan läser detta så tolkas det som att endast denna stil är "rätt" vilket kanske inte var meningen från början.
Jag kommer att sitta som klistrad om du skriver en guide, för det skall gudarna veta... marken är definitivt min sämsta disciplin.
Oj. Trevligt att någon uppskattar mina inlägg här. Hoppas dock du INTE klippt ut mina inlägg i allmänt (vilket däremot Big_Vik tycks ha gjort).
!
Brukar själv spara inlägg från dig och Pm framförallt:D
Ska fråga Vik om han har alla dina historier om napoleon* !
Trevligt med ungdomar som är ivriga och entusiastiska, och som går bra framåt. Lind (heter han väl?) är väl ett av Sveriges största löften.
Möjligen ska jag komma med en liten marklyftsguide. Det svåra är inte att lägga fram teorier, det besvärliga är när man ska börja tillämpa dem i praktiken!
En sådan guide skull uppskattas här också!
Ett tips, du behöver inte skriva en hel "guide" på en gång. Börja och skriv ner några få och enkla grejer, typ grundutförande, vanligaste misstag, att tänka på, osv. Sen kan du utöka den efterhand, när lusten faller på eller när du får frågor av olika slag.
Bara ett litet tips för att knuffa igång dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.