handdator

Visa fullständig version : Äter fruktansvärt långsamt-tråden

muddafrikka
2006-01-02, 19:40
Ett av Grubs många mantran är att det är ett plötsligt tillskott av EAA som stimulerar proteinsyntesen, och därför är det inte en bra idé att, för att ta ett exempel härifrån K, smådricka på en stor proteindrink under hela dagen.

Just det är inte aktuellt för mig, däremot så äter jag (så länge jag inte tvingar mig att göra något annat) förbannat sakta. Om jag äter i den takt som för mig förefaller naturlig så kan en middag ta allt från en snabb halvtimme till två timmar. Mindre regelbundna mål, som började som mellanmål men som jag sedan utökat i storlek, äter jag framför datorn. Jag är väldigt lättdistraherad, så det slutar med att jag utan problem kan äta i två timmar även då det inte ens handlar om stora matmängder.

Studien som Grub pratar om handlar om att muskelvävnaden blir mättad på protein; ska jag vara ärlig så förstår jag inte kopplingen till att äta sakta.

Är det så farligt egentligen?

King Grub
2006-01-02, 20:24
Definiera "farligt". Farligt är det nog knappast annat än för tänderna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58684

muddafrikka
2006-01-04, 04:34
Definiera "farligt". Farligt är det nog knappast annat än för tänderna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58684
Farligt lär det ju definitivt inte vara, däremot så undrar jag två saker:

1. Har du någon källa på "Det är plötsliga tillflöden av aminosyror, med ett dosrelaterat gensvar, som stimulerar proteinsyntesen, inte ett kontinuerligt tillflöde av ett par gram här och där."?

2. Ungefär hur stor skillnad tror du, och alla andra, att det gör att antingen äta en måltid normalt, eller att äta en större middag under en 90-minutersperiod?

Du brukar ibland dra fram en studie om den proteinmängd som maximalt stimulerar proteinsyntesen under en tvåtimmarsperiod. Fungerar det likadant om EAA-tillförseln inte är måltidsbaserad, tror du?

King Grub
2006-01-04, 06:32
1.

J. Physiol, 532, 2, 575-579.
Am. J. Physiol. Endocrinol. Metab, 280 E340-E348.
Med Sci. Sports. Exerc., 35, 3, 449-455.
J. Nutr. 127, 1156-1159.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 284,3, E488-498.
J. Am. Clin. Nutr, 61, 33-38.
Am. J. Clin. Nutr, 52, 72-80.

Snabbt tillflöde av protein stimulerar proteinsyntesen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen, medan vassle gör det.

"Stimulation of synthesis was dramatic and immediate after the fast meals, whereas it was absent after the slow meals."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Kasein ger dock en bättre proteinbalans, men det är genom antikatabol verkan.

2. Många av studier gäller intag av ett rent aminosyretillskott, antingen oralt eller intravenöst, så absolut.,

pragmatist
2006-01-04, 11:28
Jag är benägen att tro att den totala kväve(protein-)balansen i kroppen under dygnet är det som räknas, d.v.s. syntes minus nedbrytning. Det är alltså lika viktigt att hindra nedbrytning som att stimulera syntes för att nå en positiv muskelbalans i kroppen.

Frågan är väl om man vill åka jojo mellan hög syntes och hög nedbrytning eller om man vill att kroppen ska tuffa på med låg syntes och låg nedbrytning. Effekten i slutändan kanske blir densamma.

King Grub
2006-01-04, 11:40
Jag tror att det inte skadar att ha med en proteinkälla som stimulerar proteinsyntesen och en proteinkälla som motverkar proteinnedbrytning i målen.

pragmatist
2006-01-04, 12:21
...om nu inte det långsamma proteinet bromsar upptaget av det snabba så det blir långsamt av alltihop... Vilket förefaller vara fallet med kasein. Men det kanske är unikt för just kasein eftersom det bildar en "gel" i magen.

King Grub
2006-01-04, 12:24
...om nu inte det långsamma proteinet bromsar upptaget av det snabba så det blir långsamt av alltihop... Vilket förefaller vara fallet med kasein. Men det kanske är unikt för just kasein eftersom det bildar en "gel" i magen.

"Six healthy males were randomized to receive one of the following four solutions: whey whole protein (W), casein whole protein (C), whey peptide hydrolysate (WHY) or casein hydrolysate (CAHY). All solutions were matched for volume (600 mL), nitrogen content (9.3 g/L), energy density (1069-1092 kJ/L), osmolality (288-306 mosmol/kg), pH (6.9-7.0) and temperature (37 degrees C). RESULTS: Solutions were emptied at similar rates, with mean half-times of (mean +/- SEM) 21.4 +/- 1.3, 19.3 +/- 2.2, 18.0 +/- 2.5 and 19.4 +/- 2.8 min, for the WHY, CAHY, C and W, respectively.

The rates of intestinal absorption of water and amino acids were similar with the exception of the casein protein solution, for which the speed of intestinal amino acid absorption was slower,

The rate of gastric emptying and the plasma GLP-1 and PYY responses to feeding with cow milk protein solutions in humans are independent of the degree of protein fractionation and are not altered by small differences in the amino acid composition or protein solubility."

Eur J Nutr. 2004 Jun;43(3):127-39.

Kaseinet och vasslet lämnar magsäcken lika fort. Det är i tarmen upptaget skiljer sig. Dock hindrar kaseinet inte vasslets upptag.

muddafrikka
2006-01-04, 21:27
Jag är benägen att tro att den totala kväve(protein-)balansen i kroppen under dygnet är det som räknas, d.v.s. syntes minus nedbrytning. Det är alltså lika viktigt att hindra nedbrytning som att stimulera syntes för att nå en positiv muskelbalans i kroppen.

Frågan är väl om man vill åka jojo mellan hög syntes och hög nedbrytning eller om man vill att kroppen ska tuffa på med låg syntes och låg nedbrytning. Effekten i slutändan kanske blir densamma.
Jag vet inte om jag ser det här för teoretiskt, men jag ger det ett försök:

Basnivåer av syntes och nerbrytning är i balans.

Efter träning så är syntesen upphöjd med upp till 6 ggr, det är den i typ 12 h eller något i den stilen, och efter 48 h så är den tillbaka på basnivån.

Nerbrytningen å andra sidan ligger kvar på samma gamla vanliga nivå förutom under träningspasset, vilket är en så kort tidsperiod att det inte blir så betydande och möjligtvis någon timme efter.

Alltså måste väl proteinsyntesen vara mångdubbelt viktigare än nerbrytningen, eller hur?

King Grub
2006-01-04, 21:32
Proteinsyntesen har större påverkan, men antikatabolism är inte att förakta.

"What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less: during feeding of a protein-rich meal muscle protein breakdown decreases about 20%, whereas muscle protein synthesis may double."

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

muddafrikka
2006-01-04, 21:41
Proteinsyntesen har större påverkan, men antikatabolism är inte att förakta.

"What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less: during feeding of a protein-rich meal muscle protein breakdown decreases about 20%, whereas muscle protein synthesis may double."

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

Vänta lite här nu..

Snabbt tillflöde av protein stimulerar proteinsyntesen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen, medan vassle gör det.

"Stimulation of synthesis was dramatic and immediate after the fast meals, whereas it was absent after the slow meals."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Kasein ger dock en bättre proteinbalans, men det är genom antikatabol verkan.

1. För att de två resultaten skall stämma överens så måste ju den antikatabola effekten fortgå under tio gånger så lång tid som synteseffekten hos vassle? (så länge vassle inte också har antikatabol effekt, i så fall är det ännu längre)

2. Borde man inte också kunna dra slutsatsen att vassleprotein är att föredra under (i alla fall de flesta) mål inte bara direkt efter träning, utan så lång tid som proteinsyntesen är kraftigt förhöjd, typ 12-24 h?

King Grub
2006-01-04, 21:48
Proteinbalansen över tid är bättre hos unga individer vid kaseinintag än vassleintag, främst genom antikatabol verkan.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340

http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=9405716

Både proteinsyntesen och proteinnedbrytningen pågår dygnet runt. Vassleintag stimulerar proteinsyntesen över basnivåer, men även utan vassle pågår nybildningen av muskelprotein, och då kasein minskar proteinnedbrytningen över lång tid ger det bättre proteinbalans.

Att tillföra både anabolt och antikatabolt protein är säkert inte fel.

I en normal blandad kost får du effekter som går utöver enskilda faktorer och mätningar över en bestämd tid.

pragmatist
2006-01-04, 22:05
Intag av snabbt protein (som vassle) höjer visserligen proteinsyntesen men ökar också oxideringen av aminosyror samt utsöndring genom urinen. Vassle hindrar inte proteinnedbrytning i någon särskild utsträckning, så nettoeffekten av vassle blir inte så himla bra som man skulle kunna tro.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9405716&dopt=Abstract

muddafrikka
2006-01-05, 16:41
Okej, då förstår jag!

Hur stor inverkan tror ni personligen att det här har? Svara inte som vetenskapsmän utan från vad ni tror.

pragmatist
2006-01-05, 21:25
Träna på ett sätt som verkligen utmanar kroppen, balansera kroppens återhämtningsresurser över tid, ät en någorlunda vettig kost, och ligg på ett kaloriöverskott. Allt annat är finlir. I viss mån tror jag kosten är överskattad. Folk blir stora och starka som slagbjörnar hela tiden utan att veta ett smack om de senaste rönen om proteinsyntes, vassle vs kasein, bla bla bla.... :D

muddafrikka
2006-01-23, 20:35
Grub, du brukar ständigt underbygga satsen att EAA-intag stimulerar proteinsyntesen med att 6 g ger dubbla anabola gensvaret som 3 g gör.

Gäller då också inte det omvända? 2 * 3 = 6?

King Grub
2006-01-23, 20:40
Det gäller intag vid ett tillfälle.