handdator

Visa fullständig version : Bra deff-upplägg?

Ramses
2006-01-02, 15:10
Haha, nu tänker ni säkert "Åh nej, inte en till som undrar över sitt deff-upplägg!" men jag tänker ändå fråga :). Annars får man ju inget veta...

Stats om mig:
Kön: Man
Ålder: 20 år
Vikt: 86 kg
Längd: 185 cm

Mål:
Jag tänkte försöka deffa ner mig till 80 kg. Ca 0,5kg i veckan.

Mat:
2500 kcal (29 kcal per kg) och 170-180 g (2g per kg) protein om dagen. Om jag inte går ner tillräckligt/går upp (hemska tanke! :P) så minskar jag kalori-intaget med 100-300 kcal beroende på resultatet.

Träning:
Mån: Morgonpromenad ca 60 min, styrketräning ca 60 min
Tis: Morgonpromenad ca 60 min, styrketräning ca 60 min
Ons: Konditionsträning ca 60 min (ex badminton, löpning, squash, simning)
Tors: Morgonpromenad ca 60 min, styrketräning ca 60 min
Fre: Styrketräning ca 60 min
Lör: Morgonpromenad ca 60 min, konditionsträning ca 60 min
Sön: Vila (puh!)

Frågor:
* Vad tror ni om upplägget? Några funderingar?
* Benen har legat förre kroppen ett bra tag så jag har inte tränat dom så mycket på senaste tiden. Jag bör träna dom lika ofta nu va? Så att dom inte försvinner menar jag.
* Kan man tänka sig att använda söndagen som "slaskdag" då man inte räknar på vad man äter. Givetvis tänkte jag inte överdriva det, men så att man inte lessnar alltför snabbt på deffen menar jag.
* Jag har provat äta 2500 kcal en dag och det känns som rätt så mycket mat. Är det så enkelt att om man äter rätt så kan man äta väldigt mycket mat?

Så se till att kommentera nu så att jag kan komma i form till beach 2006 :D
Tack!

Herkulez
2006-01-02, 15:12
du går ut alldeles för hårt med kardion, kör mindre till en början sen höjjer du den succesivt när viktnedgången blir sämre.

hur mycket fett och kolhydrater har du tänkt ligga på?

Ramses
2006-01-02, 15:19
Hmm, ok. Vad för kardio ska jag ta bort? Någon morgonpromenad eller? Två dagar konditionsträning i veckan kan väl inte vara för mycket?

Tänkte försöka hålla 20-30% fett och resten kolhydrater.

Jacksatan
2006-01-02, 15:21
Det är inga problem alls med din kardio. Jag kör sådär mycket offseason. Tycker upplägget ser bra ut. Eftersom du inte ska deffa ner dig till någon tävlingsform så tror jag inte du slutar gå ner i vikt och hamnar på någon platå heller. Du kan ju även sänka maten och öka kardio från det där utan att du dör. kör hårt!

Herkulez
2006-01-02, 17:32
Det är inga problem alls med din kardio. Jag kör sådär mycket offseason. Tycker upplägget ser bra ut. Eftersom du inte ska deffa ner dig till någon tävlingsform så tror jag inte du slutar gå ner i vikt och hamnar på någon platå heller. Du kan ju även sänka maten och öka kardio från det där utan att du dör. kör hårt!
absolut så kan man köra det, men kör man för mycket kardio och äter för lite mat så försvinner ju inte bara fettet utan även musklerna, men ni kanske inte bryr er om det :D

skeletron
2006-01-02, 18:13
Man kan ju som du säger ha en ätardag i veckan, då man trycker i sig så mycket man vill.. Gör man det en gång i veckan så lär väl det inte göra en fetare, och man borde ju tycka att det är roligare på så vis..

skeletron
2006-01-02, 18:14
Jag vet inte, men jag skulle kanske ta bort en styrktränings dag och vila där istället? Du tränar ju såpass hårt styrke så du lär ju inte tappa så mycket ändå... Och kardio är ju det du vill satsa på nu, när du vill gå ned i vikt

BRÖÖÖÖD
2006-01-02, 19:20
Fortsätt kör ben
Hur mycket har du tränat innan?

Lycka till

Ramses
2006-01-02, 23:16
Jag har tränat styrketräning i kanske 2 år. Lite seriösare andra året. Har tränat lite olika sporter sedan jag var liten dock. Typ teakwondo och sånt som är mest ben.

Jacksatan
2006-01-03, 08:33
absolut så kan man köra det, men kör man för mycket kardio och äter för lite mat så försvinner ju inte bara fettet utan även musklerna, men ni kanske inte bryr er om det :D

Tror du musklerna försvinner på 1 timmes morgonpromenad kanske du får tänka om...

z_bumbi
2006-01-03, 08:52
Haha, nu tänker ni säkert "Åh nej, inte en till som undrar över sitt deff-upplägg!" men jag tänker ändå fråga :). Annars får man ju inget veta...

Stats om mig:
Kön: Man
Ålder: 20 år
Vikt: 86 kg
Längd: 185 cm

Mål:
Jag tänkte försöka deffa ner mig till 80 kg. Ca 0,5kg i veckan.

Hur mycket äter du och hur mycket tränar du innan du börjar deffa?

2500 kcal på den kroppsvikten är inte mycket kalorier.

Jacksatan
2006-01-03, 09:27
Hur mycket äter du och hur mycket tränar du innan du börjar deffa?

Det beror väl på hur mycket man rör sig normalt också. Jag vägde runt 86kg när jag började deffa förra året och då låg jag på 2200-2500 utan problem.

Jay-Z
2006-01-03, 09:36

Inte är det för lite, om man inte har ett väldigt aktivt jobb. Och särskilt inte på deff.

Om jag ligger på 2500 Kcal, med ett skrivbordsjobb, samt träning 4-6 ggr/vecka, så går inte jag ned i vikt, åtminstone inte märkbart.

Herkulez
2006-01-03, 10:35
Tror du musklerna försvinner på 1 timmes morgonpromenad kanske du får tänka om...
nejfan, läste lite väl snabbt hans post och tänkte att det var fler konditionspass på kvällen med.

z_bumbi
2006-01-03, 10:48
Jag tror några behöver röra sig lite mer i vardagen om de ligger still i vikt på 2500-3000 kcal och väger över 80 kg.

Jay-Z
2006-01-03, 10:57
Jag tror några behöver röra sig lite mer i vardagen om de ligger still i vikt på 2500-3000 kcal och väger över 80 kg.

När vägde du strax över 80 senast? I mellanstadiet? :D

Verkar stämma bra enligt Harris-Benedict också.

Jacksatan
2006-01-03, 11:19

Lite svårt när man pluggar, kanske? Då blir det morgonpromenad och styrketräning +kardioträning man får ägna sig åt. Såklart går jag ner i vikt på 2500kalorier, men inte så att det är nån svältkost för mig.