Visa fullständig version : Övningar för DC schema...
Var hälsad du store läsare! *flex*
Ja som tråden heter så skulle jag gärna vilja ha reda på folks olika övningar som man har kört in i ett DC schema... Tacksamt om ni kunde länka till erat (eller någon annans) schema här i tråden eller skriva ett par rader om vilka övningar ni har valt och varför osv. osv.
Välj basövningar, inte övningar som t.ex flyes för bröst eller hantellyft åt sidan för axlar. Så enkelt är det.
Ne flerleds övningar är ju lättare (eller mindre svårt att öka i)... Men man bör väl välja 2-3 övningar per muskelgrupp antar jag så för tex. axlar borde man väl ha med en övning för baksidan och en övning för framsidan?? eller kan man ta 3st basövningar även här??
Alexlindgren
2006-01-02, 17:20
vad står dc för :em:
Ne flerleds övningar är ju lättare (eller mindre svårt att öka i)... Men man bör väl välja 2-3 övningar per muskelgrupp antar jag så för tex. axlar borde man väl ha med en övning för baksidan och en övning för framsidan?? eller kan man ta 3st basövningar även här??
Ja det är lättare att öka i basövningar, tycker jag iaf. Plus att dom bygger bäst, det är därför man ska hålla sig till basövning i DC.
Du skall ha 2-3 st övningar för en muskelgrupp, som du roterar, du kör bara en av dessa när du tränar. Det är tre axel övningar, man delar inte upp framsida, mitten, bakre. T.ex axelpress, militärpress, upprätt rodd.
vad står dc för :em:
doggcrap
Var hälsad du store läsare! *flex*
Ja som tråden heter så skulle jag gärna vilja ha reda på folks olika övningar som man har kört in i ett DC schema... Tacksamt om ni kunde länka till erat (eller någon annans) schema här i tråden eller skriva ett par rader om vilka övningar ni har valt och varför osv. osv.
BASÖVNINGAR! Du ska välja 3 övningar per muskelgrupp och rotera mellan dessa. Så fort du inte ökar i en övning byter du t den ill någon annan övning.
Jag kör inte DC, men enkla övningar, där det är lätt att "rest-pausa" (heter det så?) utan att behöva tex frivända en stång elller på annat sätt krångla innan du behöver köra igen.
Kanske dessa?
Framsida lår: Knäböj i smith, benpress, hacklift
baksida lår: Lårcurlsmaskin, rumänska marklyft, raka marklyft
vader: vadpress i smith, vadpress i benpress, sittande vadpress
rygg: chins, latsdrag, smala latsdrag, facepulls, sittande rodd, bröststödd roddmaskin
bröst: svagt lutande bänk i smith, dips, bröstpressmaskin
triceps: pushdown, frenchpress i kabelhiss, pushdown med rep
biceps: skivstångscurls, hammercurls, curl i kabelhiss
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.