Visa fullständig version : PC vs MAC
PC vs MAC-disskutioner är ju lagom roliga..
Men skulle kunna va kul med en poll om vilken dator
du egentligen VILL ha!
Jag t.ex. har en PC, men är riktigt sugen på en MAC..
poll kommer yo
Markus H
2005-12-31, 13:42
PC- men det är väll mest för att jag alltid kört pc och aldrig en provat en Mac....
Markus H
2005-12-31, 13:43
Nu när man kör bärbart och ALDRIG igen stationärt så har jag hört att MAC har ett litet försprång. men jag vet inte.
High1ander
2005-12-31, 14:02
Hatar verkligen Mac och alla Mac-älskare.
En PC vet man om att den ska krascha (om man kör windows) lite då och då. Men Mac:arna "vet" man inte på samma sätt, men lik förbannat crashar de jävla skithögarna.
Nu har jag inte heller haft en krash på min windowsburk på år och dar där själva OS:et hängt sig. Men det händer alldeles för ofta på Mac:arna, och det är lagom kul då man sitter och renderar filmer och skiten hänger sig. Firefox på Mac hänger sig hela jävla tiden.
OS:et är ganska snyggt och så, lätt att använda. Men att det ska vara säkrare än Windows (eller något annat OS) är bara bullshit.
Mina windowsburkar gör precis som jag vill.
Mac!
Om det inte vore för priset så...
Xcode *dräggel*
Jag köpte en iMac G5 20" i somras. Fett nöjd är jag, den har inte hängt sig en enda gång. Allt fungerar perfekt och jag blir fortfarande kåt när jag ser den. :love:
King Grub
2005-12-31, 14:19
PC. Jag vill kunna använda datorn. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif
Jag köpte en iMac G5 20" i somras. Fett nöjd är jag, den har inte hängt sig en enda gång. Allt fungerar perfekt och jag blir fortfarande kåt när jag ser den. :love:
Jag blir lite kåt när jag tänker på din G5:a. Min G4-försedda Mini ger mig inte lika stor Mac-penis :/
hahavaffan
2005-12-31, 14:21
PC utan tvekan. Finns bara en enda anledning till att köpa en Mac - utseendet. Otroligt snygga, men ack så ofräscha att ha och göra med.
PC. Jag vill kunna använda datorn. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif
Det är där man har övertaget med en Mac. Användarvänligheten är bra mycket bättre än på en PC där mjukvaran suger och det inte finns någon organisation. Film, musik och bilder ses och redigeras bäst med en Mac.
Men eftersom du bara vill spela får du tala för dig själv. :)
Juliette
2005-12-31, 15:08
Har både och.
Redigerar film på PCn (tvärtom mot vad alla andra gör :-) tycker aviden funkar bättre där, och har inte orkat lära mig final cut än..
Använder Macen till allt annat i princip, har börjat med bildbehandling på den oxå nu istället för på PCn.
att ha en mac e ungefär som det var att skaffa en atari när alla hade amiga ..dvs helt jävla värdelöst
Nalfaren
2005-12-31, 15:27
Kör på PC, bärbar pc, stationär pc på kontoret hemma, stationär pc på kontoret. Men har köpt en mac så att jag kan kontrollera att webdesigner och filemaker databaslösningar fungerar korrekt i bägge miljöerna.
Har inget emot Mac, men skulle aldrig klara av att jobba en längre
stund. Känns som om jag vore otrogen mot min dator. Får samma
känsla när jag använder min bärbara. så den används typ endast
till möten, presentationer och semester :(
Jag vill ha kontroll, även om det är som någon tidigare sa, kontroll
över krascherna. Filsystem på PC och sättet att navigera på hårddisken
går inte jämföra sinsemellan de två olika systemen. På mac blir jag galen!
Dock var MacOS X ett steg i rätt riktning med en bas i Unix för stabilitet
och apples snygga och rätt hyfsade operativsystem. För mig klarar Mac
fortfarande inte av den Multitasking som jag kräver för att jobba effektivt.
i windows XP dagligen och dygnet runt (startar max om var 14 dag).
ca 10-15 explorer fönster, winamp, Outlook, msn, fjärrskrivbord, word, access,
photoshop, illustrator, indesign, visual studio, dreamweaver. Dessa är i stort
sett alltid igång! Faen skulle knappt få rum i OS X härliga system.
Puss påuss
Vet inte, faktiskt. Använder mac på jobbet och pc hemma. Har börjat gilla mac mer och mer.
High1ander
2005-12-31, 16:19
Det är där man har övertaget med en Mac. Användarvänligheten är bra mycket bättre än på en PC där mjukvaran suger och det inte finns någon organisation. Film, musik och bilder ses och redigeras bäst med en Mac.
Men eftersom du bara vill spela får du tala för dig själv. :)
Redigera film, final cut pro, suger på Mac. Buggigare jävla program får man leta efter. Iofs läste nu i veckan att de släppt en patch för diverse småfel på final cut pro HD...
Hoppas på en bärbar söt mac snart.
gulligulligull...
Dumleman
2005-12-31, 16:24
Förut sög ju mac oerhört, iofs sög det mesta förut. Men med osx 10 så är ju mac ett ganska bra allternativ *leka wannabe macnerd*.
hah, 85% av kolos användare e töntar.
Förut sög ju mac oerhört, iofs sög det mesta förut. Men med osx 10 så är ju mac ett ganska bra allternativ *leka wannabe macnerd*.Sålänge det var "macos" säg det ju som sagt, hårdvarumässigt var de väl ingen höjdare heller med tanke på att amigor var så bra på att emulera macar att de faktiskt var snabbare ;)
MacosX "är bättre", men att säga att det är bra är väl egentligen att ta i, men saker och ting fungerar ju iaf, är väl mest guit som är bra, rent tekniskt är det ju riktigt slött jämfört med de flesta andra os, skulle exempelvis vara intressant att se hur vad-som-helst benchmarkat med macos x server presterade jämfört med linux 2.6 på samma hårdvara. Nu vet jag ju iofs bara att det är sant på "micronivå", det måste inte vara sant i macronivå, men med största sannolikhet är det ju det då med.
Anledningen till att man vill ha macos är väl till en pytteliten del att de är innovativa och att användargränsnittet verkar ok, men till större delen för att det är kommersiellt så man får stöd för skrivare, grafikkort, scanners. Jag har inga som helst problem med att köra freebsd/linux bara allt sådant fungerade, men det är trist att jag inte kan skriva ut foton exempelvis (går om jag köper turboprint).
Macos/apple förlorar ju dock som fan på att rent hårdvarudesignmässigt verkar de ju inte ha någon som helst koll på vad de sysslar med (nu skall ju dock intel göra deras framtida moderkort också så då blir det nog bra mycket bättre), på att operativsystemet är så långsamt (som sagt, ägda flera ggr om i microprestanda av resten, och exempelvis wow är ju bra mycket långsammare på jämförbar hårdvara på mac än i windows, filsystemet skall ju inte heller vara någon höjdare), de är dyra, man måste köpa dyra uppgraderingar till oset stup i kvarten, det finns lite spel o så men det finns ju inte mycket, antagligen fungerar lika mycket lika bra i cedega i linux på en vanlig pc.
Även nu gör de ju bort sig genom att inte gå amd, de kommer säkert ha atigrafik med bara för att, o 5400 rpm diskar.
Visst ja, det är också en sak som suger med dem, DET ÄR ALLTID JÄVLA SKIT I BILLIGASTE MODELLEN, så även om den är "ok prisvärd" så måste man stiga upp till mellan eller fetaste för att inte få lite dynga här o där, och det är inte så att en sak som är värd 600kr mer kostar 600 kr mer, nej då, den kostar 1500 kr mer, för det är ju mac!!
Så modellen man faktiskt kan tänka sig blir efterblivet jävla dyr.
Men visst, är den gratis så ;)
Nu när man kör bärbart och ALDRIG igen stationärt så har jag hört att MAC har ett litet försprång. men jag vet inte.På vad? Batteritid förr möjligtvis, men det har de ju klantat bort nu. Fetaste modellerna hade ju ok grafik o så men det har ju fetaste pcmaskinerna med. Annars är de ju bara dyrare. En bärbar mac idag får pisk som fan av en bärbar pc vad gäller prestanda.
Jag köpte en iMac G5 20" i somras. Fett nöjd är jag, den har inte hängt sig en enda gång. Allt fungerar perfekt och jag blir fortfarande kåt när jag ser den. :love:Ville köpa på våren/början av sommaren tills de sade att de skulle gå Intel, annars hade jag nog med haft en 20" imac :/
Men eftersom du bara vill spela får du tala för dig själv. :)Urvalet är ju större på pc, apple försöker ju livrädda sig själv kortsiktigt men dödar sig själva långsiktigt på att köpa upp företag(?) och lansera egna produkter för allting, eget program för att skriva dokument, göra musik, redigera film, osv. Vilka andra företag är då intresserade av att utveckla konkurrerande programvaror? På längre sikt riskerar de ju att sitta där och få utveckla programvara för allting själva utan att någon annan gör det.
Filmredigering har jag hört suger på mac, det lär finnas bra musikprogram till pc med, bilder tycker jag picasa e assmidigt till.
Har både och.
Redigerar film på PCn (tvärtom mot vad alla andra gör :-) tycker aviden funkar bättre där, och har inte orkat lära mig final cut än..
Använder Macen till allt annat i princip, har börjat med bildbehandling på den oxå nu istället för på PCn.Vet en kille som inte var det minsta imponerad av hur "snabb" en svindyr dual g5 powermac var på att redigera film jämfört med en pc med något kort för 4000kr eller vad det var.
att ha en mac e ungefär som det var att skaffa en atari när alla hade amiga ..dvs helt jävla värdelöstAtt ha en pc när det fortfarande finns fungerande amigor är.. ;D :love:
Ryska_raketen
2005-12-31, 17:40
hah, 85% av kolos användare e töntar.
För dom har inte haft sex med dig ännu :confused:
Juliette
2006-01-01, 18:29
Att ha en pc när det fortfarande finns fungerande amigor är.. ;D :love:
Vi har en sån oxå :D
ZX 81:an krossar ALLT!
Texas Instrument var en contender förr åsse
Minns det gamla AMIGA VS PC kriget.. :laugh:
För dom har inte haft sex med dig ännu :confused:ca 99.990267639902676 % av kolos användare har inte haft sex med mig ännu.
High1ander
2006-01-02, 03:37
ca 99.990267639902676 % av kolos användare har inte haft sex med mig ännu.
Att polera åderpålen på sig själv räknas inte så gör om det där till 100% ;)
heltzonicka
2006-01-02, 03:45
Nu kanske jag klassas som den största idioten i HaXx0rvärlden men - har inte Macingtosh (stavning?) bara en musknapp? Varför?
High1ander
2006-01-02, 04:08
Nu kanske jag klassas som den största idioten i HaXx0rvärlden men - har inte Macingtosh (stavning?) bara en musknapp? Varför?
Macintosh var Apples stora genombrotts-dator som släpptes i början på året 1984. Man säger "mac / macintosh" om alla apples datorer mer eller mindre. Även om de nu heter "iBook" så kallar man dem för "mac:ar" ibland (inte hört folk säga "macintosh" dock) eftersom det är snabbare och folk fattar lättare. - Krångligt att säga man ska köpa en "apple:are", osv...
Så nej, det är inte en musknapp.
tossefar
2006-01-02, 04:49
Fast endast en musknapp är det ju ändå, oavsett vad datormodellen kallas. Alla appledatorer levereras med enknappsmus.
Nu kanske jag klassas som den största idioten i HaXx0rvärlden men - har inte Macingtosh (stavning?) bara en musknapp? Varför?Macintosh var Apples stora genombrotts-dator som släpptes i början på året 1984. Man säger "mac / macintosh" om alla apples datorer mer eller mindre. Även om de nu heter "iBook" så kallar man dem för "mac:ar" ibland (inte hört folk säga "macintosh" dock) eftersom det är snabbare och folk fattar lättare. - Krångligt att säga man ska köpa en "apple:are", osv...
Så nej, det är inte en musknapp.Ok, eftersom man kallar de si o så har de inte en musknapp? Det var ju en jävla bra teori ;)
Macar hade en musknapp för att de kanske inte tänkte på mer än en musknapp från början? Vad vet jag, senare har det ju blivit en grej att tvinga utvecklarna tänka till lite vad gäller gränssnittet och göra det enkelt att hantera med just EN musknapp istället för att användaren skall behöva trixa med att använda två. För även om det är lätt för dig och mig är det kanske inte helt uppenbart för en del andra, iaf inte till en början. Än mindre när flera knappar skall in samtidigt osv.
Men du kan utan problem ansluta en mus med fler knappar, vet inte hur stor nytta den gör dock, men i spel o så kanske det är trevligt.
Varför har du (antagligen) en där du bara "använder" två? Redan för längelänge sedan fanns det ju möss med tre?
Så länge *NIX är gratis så kommer PC äga Mac totalt. Speciellt nu med xorg 6.9/7.0 med EXA osv. Framtiden ligger hos Linux. Apple får nog fortsätta pumpa ut mp3spelare innan hypen är slut ;)
Så länge *NIX är gratis så kommer PC äga Mac totalt. Speciellt nu med xorg 6.9/7.0 med EXA osv. Framtiden ligger hos Linux. Apple får nog fortsätta pumpa ut mp3spelare innan hypen är slut ;)
ching chang chong wang wong tsi tso lai
När man läser aliquis djupsinniga förklaringar förstår nog de flesta vad som är grundfördelen med Apple; det krävs kunnande och en jävla röra i hårddisken för att kunna köra en PC. Om du tillhör den delen av mänskligheten som inte vill, eller kan, lära dig hur en dator organiserar, fungerar och vilka program som går vart så blir Apple ett tämligen självklart alternativ. Har du en gång passerat inlärningströskeln, som en stor del av datorkonsumenterna redan gjort, så blir inte argumentet lika starkt längre.
Min bärbara Toshiba fungerade utmärkt, min nuvarande bärbara Apple likaså. Det tog en tid innan jag lärde mig att putta in informationen där jag ville ha den i PC'n, och nu när jag kan det blir jag irriterad på att Apple'n gör det åt mig, fast inte längre på samma ställe och sätt som i PC'n. Alltid är det något....
Två knappar på musen vore utmärkt, i stället för att hålla inne "alt"-tangenten. Att sätta upp ett trådlöst nätverk eller ansluta en skrivare på Apple'n går på tre sekunder - i PC'n var det ett jädra rotande och först när blodtrycket var likvärdigt med däckstrycket på bilen brukade det lösa sig. Helst då med hjälp av en utbildad tekniker som stöd. Inte minns man vad man gjort för att lyckas från gång till gång heller. Bökigt.
Microsoft Office-programmen fungerar även om de är kackiga och aningen småbuggiga. Bäst är att använda andra programvaror och sända PDF-konverterade filer till kunden.
Hugget som stucket.
Lizard
Det ska väl sägas att en hel del skulle förändras ifall inte folk tradade w4r3z i parti och minut till PC. Det finns visserligen alltfler gratisalternativ som funkar bra men en normalanvändares kostnad för en PC skulle ju öka lite om man betalade för OS, Office etc. Men jag vill inte försvara Apple på något sätt. Det är otroligt frustrerande att försöka uträtta något där allting är iObfuscated, iVisualiserat och iObegripligt.
Dock känner jag endel riktigt haxxors som gått över till den mörka sidan bara för att OSX erbjuder ett bra sätt att köra grafiskt utan att behöva kompilera grafikhantering själv och samtidigt kunna köra X. Enligt egen utsago iallafall.
High1ander
2006-01-02, 11:53
Ok, eftersom man kallar de si o så har de inte en musknapp? Det var ju en jävla bra teori ;)
Macar hade en musknapp för att de kanske inte tänkte på mer än en musknapp från början? Vad vet jag, senare har det ju blivit en grej att tvinga utvecklarna tänka till lite vad gäller gränssnittet och göra det enkelt att hantera med just EN musknapp istället för att användaren skall behöva trixa med att använda två. För även om det är lätt för dig och mig är det kanske inte helt uppenbart för en del andra, iaf inte till en början. Än mindre när flera knappar skall in samtidigt osv.
Men du kan utan problem ansluta en mus med fler knappar, vet inte hur stor nytta den gör dock, men i spel o så kanske det är trevligt.
Varför har du (antagligen) en där du bara "använder" två? Redan för längelänge sedan fanns det ju möss med tre?Shit vad fel jag läste, trodde han fråga om "MAC var en MUSKNAPP" :/ hur fan kunde jag läsa så fel. Aja, iaf dagens macar har stöd för två musknappar, och jag har läst att Apple själva ska börja göra möss med mer än två musknappar också.
.. wow.. eller inte =P, apple borde ju fortsätta göra det de gör bäst, finns andra företag som kan göra möss.
High1ander
2006-01-02, 13:18
.. wow.. eller inte =P, apple borde ju fortsätta göra det de gör bäst, finns andra företag som kan göra möss.
Jojo, men de gör ju redan möss, tror inte det är så svårt att trycka dit två knappar på mössen... Eftersom det har iaf stöd för minst två knappar (de har scroll-stöd också) i själva OS:et.
Jojo, men de gör ju redan möss, tror inte det är så svårt att trycka dit två knappar på mössen... Eftersom det har iaf stöd för minst två knappar (de har scroll-stöd också) i själva OS:et.De har redan en mus med två knappar och scrollknapp som ser ut att bara ha en ;)
Men särskilt funktioell är den ju inte, antagligen inte särskilt bra heller, och med största sannolikhet dyr. Som allt annat från apple på hårdvarusidan ;)
http://store.apple.com/Catalog/se/Images/mmouse_diagram.jpg
549kr...
fyra knappar var det ju visst..
Wayfaerer
2006-01-02, 15:10
Saknar alternativet "Både och".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.