handdator

Visa fullständig version : Äntligen egen lägenhet

Mehdi
2005-12-30, 23:10
Ja, äntligen har man egen (student-)lägenhet. Det är den första kvällen jag kommer 'bo' själv och det känns fan i mig lite vemodigt och jobbigt. Man har ingen förälder eller syskon att skälla på. Det känns _för_ bra hmm..
Men nåväl, det lär jag få äta upp om en månad eller två, då alla räkningar har visat sitt fula tryne.
Hur som helst, tänkte mest fråga hur gamla ni var när ni flytta och vad man bör tänka på till en början?

Aya caramba

Helena B
2005-12-30, 23:19
Ja, äntligen har man egen (student-)lägenhet. Det är den första kvällen jag kommer 'bo' själv och det känns fan i mig lite vemodigt och jobbigt. Man har ingen förälder eller syskon att skälla på. Det känns _för_ bra hmm..
Men nåväl, det lär jag få äta upp om en månad eller två, då alla räkningar har visat sitt fula tryne.
Hur som helst, tänkte mest fråga hur gamla ni var när ni flytta och vad man bör tänka på till en början?

Aya caramba

Jag var 16 år. Vad man ska tänka på? Jag hade bara inredning och inflyttingsfest i huvudet när jag flyttade. Fast du bor i studentlägenhet inte riktigt samma sak. Glöm inte att städa kanske.

Karl_alfred
2005-12-30, 23:26
19 år när jag flytta hemifrån, men inte bott hemma sen jag var 17-18 eftersom jag gjorde lumpen efter.

Ställ till med en sköjig fest kan leda till många vännskapsrelationer ;)

Tomten
2005-12-30, 23:27
Ha koll på alla räkningar... är du slarvig så är det lätt hänt att det går till kronofogden, och betalningsanmärkningar vill väl ingen ha.

använd hörlurar eller ha lite lägre volym på tv och datorn efter 10. Folk kan klaga även om du bor i ett studentområde.

Har du trägolv i lägenheten så styr inte omkring möbler och ha vettiga mattor och sånna där skumdynor på stolar och bord så inte golvet blir repigt. Om trägolvet nyligen är lackerat så kan du få betala stora pengar när du flyttar ut och hyresvärden ser att golvet är repigt.

Om du har en kontorsstol till datorn, fixa en plastmatta så inte trägolvet eller golvmattan blir förstörd. Händer lätt om du har en kontorsstol med hjul.

Ställ sängen en decimeter eller två ifrån väggen, annars kommer du få en stor fetfläck på väggen efter några månader. Det ser jävligt vidrigt ut, och sen kan du få betala för att omtapetsera väggen du förstört.

Johan O
2005-12-30, 23:37
Jag var nästan 23, alltså ett år sedan. Alldeles för billigt och för bra service för att flytta tidigare (jag behövde inte ens bädda sängen)... :D

Att tänka på? Diskmaskin och egen tvättmaskin är GULD! :hbang:

Jay-Z
2005-12-31, 00:01
Jag var 18. Välkommen till Linköping, Mehdi! :thumbup:

Lalla
2005-12-31, 00:10
Ha koll på alla räkningar... är du slarvig så är det lätt hänt att det går till kronofogden, och betalningsanmärkningar vill väl ingen ha.
.............

Grattis till lyan!

Håller med, ha koll på dina räkningar o gör gärna en budget!
Pratar nästan dagligen med människor som fått betalningsanmärkningar och det är hopplöst. Du kan inte ens byta mobil (om du inte betalar kontant), än mindre få lån till bostad/bil...
Det är inte ens säkert att du kan få ett jobb, många arbetsgivare (alla inom finansiella sektorn) tar en UC.

Ett tips bara, är inte meningen o skrämmas. ;)

Jag var 18 förresten.

Diana
2005-12-31, 00:12
ja hvar 17 när ja blev utslängd [typ] :D va skiitskönt att bo själv för de va så bråkigt hemma :MrT: hade bott hos kompisar hela barndomen nästan, delat rum me deras bråkiga lillebröder osv, så de var HELT KLART en av de bästa dagarna i mitt liv då ja fick min egna lägenhet :love: synd bara att hela huset va infekterat med ohyra(also known as pensionärer :naughty: ) men bara balkongen är stor, badrummet fräscht och köket fritt från kackelackor så fixar sej det mesta *popcorn*

GLÖM FÖR FANKEN INTE ATT FÖLJA STÄDSCHEMAT I TRAPPUPPGÅNGEN NU!!11!!1!!!!

puppas
2005-12-31, 00:13
15 ½ var jag.
Att vara snål till en början är aldrig fel.

Herkulez
2005-12-31, 00:30
19-20år

kul medhi :thumbup:

Justice
2005-12-31, 00:36
Flyttade som 16år och har aldrig bott hemma efter det.

Mitt bästa tips är att köpa en pärm där du lägger alla räkningar i, för dom kommer lätt bort :thumbup:

bluelight
2005-12-31, 00:47
Tidigt alla flyttar :/

Själv ska jag väl flytta när jag har fyllt 19 och har fått jobb.

Helena B
2005-12-31, 00:50
Hur går det med inredningen? Det är ju det roligaste. Skulle kunna flytta bara för att få inreda igen.

blekfet2
2005-12-31, 00:56
jag var 19bast när jag flyttade till lägenhet med en brud. Bor i en annan lägenhet nu 4 år senare, med samma brud samt en kotte med 3 riskorn i munnen :D

blekfet2
2005-12-31, 00:57
Hur går det med inredningen? Det är ju det roligaste. Skulle kunna flytta bara för att få inreda igen.

Inreda är juh såklart det roligaste med att flytta till nytt. Men man är juh en vanligt liten svensson som inte har råd med annat än IKEA´s skräp :D

(jag svarar åt killen som fick frågan) :devil:

Helena B
2005-12-31, 01:01
Inreda är juh såklart det roligaste med att flytta till nytt. Men man är juh en vanligt liten svensson som inte har råd med annat än IKEA´s skräp :D

(jag svarar åt killen som fick frågan) :devil:

IKEA har fina möbler och i kombination med en massa färg och tyger kan man få det riktigt snyggt.

Loke
2005-12-31, 01:56
Jag tänker nog aldrig flytta hemifrån. Seymore är min idol.

Varför skulle man vilja flytta hemifrån egentligen?

n1tro
2005-12-31, 02:15
stannar så länge jag kan hemma, är 18 nu

sp33dy
2005-12-31, 03:23
15,5.. direkt efter 9'an

blekfet2
2005-12-31, 03:25
IKEA har fina möbler och i kombination med en massa färg och tyger kan man få det riktigt snyggt.

Yessssssssssss! :booty:

tossefar
2005-12-31, 04:12
Dagen efter studenten. Mor sålde huset och köpte lägenheter i centrum. En till henne, en till mig.

Ryska_raketen
2005-12-31, 08:15
23 år och bor fortfarande hemma :em: :em: :em:

Dipshit
2005-12-31, 12:59
20... och det behövdes verkligen.. bland det skönaste jag gjort..
sen blir det mkt lättare att träffa föräldrarna när man inte måste
träffa dem vaarje dag..

mangemani
2005-12-31, 13:10
har börjat spara till en egen lägenhet jag med.
lägenheten ligger på det mest perfektaste stället som jag någonsin kan tänka mej,typ 40-50 meter från gymmet,20-30 meter från det eventuella jobbet jag snart kommer få där,50 meter bort från styrelsen,500 meter bort från stället där man kan storhandla,1-2 kilometer bort från mina gammla vänner och stället där jag bodde förut,finns BBB lina där så man får 100Mbit senare,trevligt folk som bor i närheten som man känner genom gymmet,30 meter bort från pizzeria,post,kiosk osv.

helt underbart om man får en lägenhet där,helt jäkla underbart.

mmartin
2005-12-31, 13:20
om man e över 20 o bor hemma, HUR gör ni med era ONS? nyfiken bara...

"ehh oj detta e min mamma, - mamma, detta är... vad hette du nu igen??" :D :thumbup:

Officer
2005-12-31, 13:28

"ehh oj detta e min mamma, - mamma, detta är... vad hette du nu igen??" :D :thumbup:

Man drar till ONS'ets place istället, jävla noob.

Slartibartfast
2005-12-31, 13:31

Man har inte ONS?

Frippe_L
2005-12-31, 13:33

Bara till att låta dem gå ut och klä på sig och sticka iväg på morgonen, sen förklarar du att det var en städerska som sög av rummet :-)
Eller så gör man som AP.

mangemani
2005-12-31, 13:35

ONS?det är ju bara att dra till hennes lägenhet eller nått.
om inte,så är det ju bara att dra hem henne till sej själv..herre gud föräldrarna har väl varit ung själv,lite får dom fan uthärda.

Fettecke
2005-12-31, 13:46
va runt 15 när jag flyttade ihop med 2 polare när vi började gymnasiet, hade ingen pejling då så det vart som det vart... är lite mer seriöst nu när jag har jobb osv, och bor helt själv (m. flickvännen då)

iaf, det vettigaste jag gjort va iaf på pengafronten.... jag räknade ut en "medelutgift" på 3 månader, det slutade på drygt 5000:- räkningar, hyra, el osv... jag skapade ett nytt konto på banken, och satte en överföring på 7500:- till det kontot... döpt till Räkning/mat-konto), därifrån satte jag autogiro på hyran, el , träningskort, samt Autogiro till mitt ICA kort på den summa jag ska handla mat för.(detta va viktigt)

Iaf, nu har jag iaf massa pengar kvar att nyttja av lönen, då allt är betalt i räkningsväg direkt när lönen kommer, pengar finns på ICA kortet, där jag jämt handlar... så matshopping används bara på ICA kortet.

Så av en lön på kanske 12´000:- så finns det alltså drygt 5000 kvar på mitt kontokort som jag kan göra vafan jag vill för, då allt annat är betalt utan att jag behövde lyfta ett finger i princip. lätt och strategiskt.

Iaf, principen är med detta att det byggs en liten buffert varje månad på det kontot, då man lägger in mer pengar än vad man igentligen behöver... så efter säg 6 månader så har du kanske hyran gratis då det fanns pengar på kontot sen tidigare, eller ännu mer... beroende på hur mkt man stoppar in.! man kan ju givetvis lägga pengarna på annat om man verkligen behöver eller nått :)

Löjtnant Blank
2005-12-31, 13:48
Jag var 17 år när jag flyttade till Kalmar. Sedan flyttade jag hem ett tag, fixade jobb och skaffade en egen lägenhet. Tröttnade igen, så jag sparade, sa upp lägenheten och jobbade med dykning i Australien. Flyttade hem igen, hade inga pengar, så jag åkte till Norge och jobbade. Flyttade hem igen eftersom jag hatade Norge, fixade jobb hemma och skaffade en ny lägenhet. Nu bor jag hemma igen eftersom jag sticker och jobbar i Nya Zeeland imorgon. Jag har kommit fram till att jag är en väldigt rastlös person, därför trivs jag inte riktigt med att ha en egen lägenhet. Det får vänta några år.

Herkulez
2005-12-31, 13:49
Jag var 17 år när jag flyttade till Kalmar. Sedan flyttade jag hem ett tag, fixade jobb och skaffade en egen lägenhet. Tröttnade igen, så jag sparade, sa upp lägenheten och jobbade med dykning i Australien. Flyttade hem igen, hade inga pengar, så jag åkte till Norge och jobbade. Flyttade hem igen eftersom jag hatade Norge, fixade jobb hemma och skaffade en ny lägenhet. Nu bor jag hemma igen eftersom jag sticker och jobbar i Nya Zeeland imorgon. Jag har kommit fram till att jag är en väldigt rastlös person, därför trivs jag inte riktigt med att ha en egen lägenhet. Det får vänta några år.
kommer sakna dig =/

men ha så kul där borta mannen, är grymt avis och önskar jag hade kunnat göra samma sak.

Ps: använd kondom

Löjtnant Blank
2005-12-31, 13:55
kommer sakna dig =/

men ha så kul där borta mannen, är grymt avis och önskar jag hade kunnat göra samma sak.

Ps: använd kondom
Fina ord, min store och ludne vän, danke. :)

Världen finns kvar där ute när du får lust att dra, och man tror alltid att det är svårare än vad det är. Allt löser sig när man väl har beställt biljetterna.

Kondom? Jag säger som Austin Powers: "No, ho, ho, ho! Only sailors use condoms, baby!"

mini
2005-12-31, 13:56
Jag började på internatskola när jag var 17, bodde ett tag hos pappa och köpte min första br när jag var 21 tror jag.
Tänk på att det är mindre skittråkigt att hålla acceptabel ordning hela tiden än att vara tvungen att städa en hel dag. Jag vet.
Och, som de flesta har sagt - håll koll på dina räkningar. Superviktigt!

Man flyttar hemifrån för att man slutat tycka att det är skönt att slippa bädda sängen (tips - bor man själv behöver man inte heller bädda) och istället värderar oberoende och självständighet.

Slartibartfast
2005-12-31, 14:20
Vi bäddar aldrig sängen.

Herkulez
2005-12-31, 14:22
Jag började på internatskola när jag var 17, bodde ett tag hos pappa och köpte min första br när jag var 21 tror jag.
.
haha läste snabbt och trodde det stod

köpte min första BH när jag var 21 tror jag.

Helena B
2005-12-31, 14:22
Vi bäddar aldrig sängen.

Ur kvalstersynpunkt ska man inte bädda sängen.

sweetkarolina
2005-12-31, 14:41
flyttade när jag var 19, ett halvår sen.
tänk på att ha mat i frysen, göra matlådor och sånt... förbannat drygt när inte pappa lagar maten åt en hela tiden

mini
2005-12-31, 14:47
haha läste snabbt och trodde det stod

köpte min första BH när jag var 21 tror jag.
Då hade jag fått rulla upp dem ett varv till innan jag stoppat dem i bh:n. Det är illa nog idag. Fan, får killar hängpung efter 25? Jag måste få veta.

Löjtnant Blank
2005-12-31, 14:51
Fan, får killar hängpung efter 25? Jag måste få veta.
Bara de som inte använder jeans i pvc-plast.

http://www.cathouse.eclipse.co.uk/catalogue/images/pvcjeans.jpg

myggan
2005-12-31, 14:57
grattis!

flyttade själv för inte så länge sen (knappt 2 månader sen)

Kan säga att man lär sig snabbt att storhandla är väldigt ekonomiskt (speciellt om man tränar och äter mycket) !
Jag försöker handla 2-3kg köttfärs åt gången i alla fall.
Sen kommer du säkert handla massa saker i början som blir dåliga och som du får slänga, men sånt lär man sig nog med tiden!

Det jobbigaste är helt klart att diska. Så sjukt tråkigt :)

Tvätta är ganska trist med, hela min garderob är tom nu för att jag har dragit mig från att gå ner.. hehe :)

lycka till

Lalla
2005-12-31, 15:15
Bara de som inte använder jeans i pvc-plast.

http://www.cathouse.eclipse.co.uk/catalogue/images/pvcjeans.jpg

:laugh:

Herkulez
2005-12-31, 15:15
Då hade jag fått rulla upp dem ett varv till innan jag stoppat dem i bh:n. Det är illa nog idag. Fan, får killar hängpung efter 25? Jag måste få veta.
fråga mig om 3dagar, fyller 25 då :D

mini
2005-12-31, 15:17
fråga mig om 3dagar, fyller 25 då :D
Ska komma ihåg det, så får vi se hur jag ser ut om några år, när jag blir 25...