Visa fullständig version : Övre bröst
Mina släpar väldigt. Försöker köra varierande övningar för övre bröst typ lutande hantelpress, bänkpress, pullovers, dips mm samt antal set och reps. Det händer ingenting, har prioriterat översida bröst länge.
Någon mer som har samma problem? Vad gör ni? Tips?
Mina släpar väldigt. Försöker köra varierande övningar för övre bröst typ lutande hantelpress, bänkpress, pullovers, dips mm samt antal set och reps. Det händer ingenting, har prioriterat översida bröst länge.
Någon mer som har samma problem? Vad gör ni? Tips?
Tunga set snedbänk(fristång,inte smith) funkar otroligt bra för mej.
Ryska_raketen
2005-12-30, 17:50
Tunga set snedbänk(fristång,inte smith) funkar otroligt bra för mej.
:thumbup:
Även hantlar.
Ja kör inte mycket plan bänk nu, utan kör nästan enbart med lutning och det har funkat bra med mig
Försöker köra varierande övningar för övre bröst typ.... dips
måste vara bra moddade dips om du lyckas få det till träning på övre bröst i en övning som mestadels träffar nedre bröstpartiet.
Tycker att mina övre bröst släpar jag med. Testa att höja lutningen lite kanske?
Styrkebyggare
2005-12-30, 19:48
För att få maximal kontakt i lutande bänk så upplever jag det mycket viktigt att inte hålla för brett. Vidden skall ligga nånstans mellan vanlig bänk och smalbänk (själv brukar jag hålla så att jag precis når det blanka om jag sträcker ut tummarna). Det blir förvisso lite mer triceps, men jag tycker att det är ett marginellt problem om man beaktar hur mycket mer övningen ger.
Att höja lutningen över 30-35 grader tycker jag inte är nån vidare idé - då blir det bara axlarna som gör jobbet istället.
För att få maximal kontakt i lutande bänk så upplever jag det mycket viktigt att inte hålla för brett. Vidden skall ligga nånstans mellan vanlig bänk och smalbänk (själv brukar jag hålla så att jag precis når det blanka om jag sträcker ut tummarna). Det blir förvisso lite mer triceps, men jag tycker att det är ett marginellt problem om man beaktar hur mycket mer övningen ger.
Att höja lutningen över 30-35 grader tycker jag inte är nån vidare idé - då blir det bara axlarna som gör jobbet istället.
Mm det är sant! Ska laborera lite med hur brett jag håller. Tack
Jag vet inte om det stämmer men jag har läst just att smalare grepp gör att bröstmusklerna arbetar i en längre rörelsebana(trots att det kan upplevas som tvärtom; att man "sträcker ut" mer med ett bredare grepp). Samma sak med latsen när man kör exempelvis chins.
Styrkebyggare
2005-12-31, 08:50
Jag vet inte om det stämmer men jag har läst just att smalare grepp gör att bröstmusklerna arbetar i en längre rörelsebana(trots att det kan upplevas som tvärtom; att man "sträcker ut" mer med ett bredare grepp). Samma sak med latsen när man kör exempelvis chins.
Jodå, visst blir rörelsebanan längre. Dock upplever jag inte att det gör lika stor skillnad i vanlig plan bänk där jag tycker att ett brett grepp tar väl så bra, samtidigt som man inte mjölkar triccarna lika hårt. Antar att detta beror på att man är rörligare i snedpressrörelsen än i den plana dito.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.