Visa fullständig version : Ge mig boktips :)
Kaboffastar
2005-12-30, 02:57
Jag har upptäckt de här med böcker, jag har dock inte betat av allt för många.
Dave pelzer - Pojken Som Kallades Det
Dave pelzer - Pojken som Inte Fanns
Dave pelzer - Pojken Som Överlevde
Jan Guillou - Ondskan
och någon version av CS.lewis - chronicles of narnia
De är de mer nämnvärda böcker jag har tagit mig igenom bäst tycker jag att Pojken som kallades det och ondskan var, vilka böcker skulle du rekomendera en tjomme som mig ? :)
Fatalist
2005-12-30, 03:01
Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen
Finns i pocket med alla 5 böcker. Bibeln för alla som inte redan har en gud. Vad jag menar är inte att den har något budskap, ty det har den inte. Men den är förbannat bra!
Jan Guillou - Ondskan
De är de mer nämnvärda böcker jag har tagit mig igenom bäst tycker jag att Pojken som kallades det och ondskan var, vilka böcker skulle du rekomendera en tjomme som mig ? :)
Jag vet ju inte direkt vad du tycker om för böcker, men här har du några tips iaf:
John Irving - The World According to Garp (i princip den bästa bok jag någonsin läst)
John Irving - The Hotel New Hampshire (konstig, men otroligt bra)
Tim O'Brien - Northern Lights (även den helt underbar)
Stephen King - The Green Mile
Robert Ludlum - Identity Kain (boken som The Bourne Identity är baserad på :thumbup: )
J.R.R Tolkien - The lord of the rings etc.
James Fenimore Cooper - The last of the mohicans
Alla ska naturligtvis läsas på Engelska. :D (Men det går även bra med svenska för de som så önskar)
Lycka till med bokletandet!
mankells wallanderböcker tycker jag du ska läsa. mkt bra serie
Är du ute efter fiction vill jag rekommendera serien Dune, är på tredje boken nu och den är fantastiskt bra
mankells wallanderböcker tycker jag du ska läsa. mkt bra serie
.....och utspelar sig i skåne ;).
Men jag håller med till fullo. Mycket läsvärda böcker :thumbup: !
Lasermannen är ruskigt bra.
En tjomme som dig skulle jag rekomandera dessa klassiker:
Ivar Lo Johanson: God natt, Jord
Helt enkelt för att det är en grym bok. Next best to being a statare själv (fast man slipper den kassa maten)
Selma Lagerlöf: Gösta Berlings saga
Gösta is teh mään. Ok, han är ganska skadad och försupen. Men dock.
Emily Bronte: Svindlande Höjder (Wuthering heights)
Grymt mörk bok, men ack så bra.
Se så, gör nu som jag säger och släng kiosklitteraturen i väggen!
Mr. Moose
2005-12-30, 10:17
Nästan allt av Isaac Asimov och Robert Heinlein.
"Behold the man" av Michael Moorcook är också suverän.
Claes
Bobbokrull
2005-12-30, 10:22
Da Vinci-koden samt Änglar & demoner, båda skriva av dan Brown! Sträckläste dessa inom loppet av en vecka...grymma böcker!!!
King Grub
2005-12-30, 10:25
"Behold the man" av Michael Moorcook är också suverän.
Allt av Moorcock (nästan)!
"Otherland" serien av Tad Williams.
Den har lite av varje i sig, men är huvudsak en datathriller. Stor del av serien utspelar sig i cyberspace där det mesta kan hända ... Lite "Alice i Underlandet" över det hela. Finns både på engelska (4 böcker) och svenska (8 böcker).
King Grub
2005-12-30, 10:35
Tad Williams har också skrivit en av dom bästa high fantasy-serierna i modern tid, Memory, Sorrow and Thorn, endast kvalitetsbesegrad av George Martins A Song of Ice and Fire. Båda rekommenderas å det varmaste åt alla som tycker om fantasy.
userfriendly
2005-12-30, 10:38
Per Lagerkvist - dvärgen
Det mesta av Reginald Hill och hans böcker om Dalziel.
Lian Hearns trilogi om Otori.
http://www.talesoftheotori.com/
http://www.theotori.com/
Tad Williams har också skrivit en av dom bästa high fantasy-serierna i modern tid, Memory, Sorrow and Thorn, endast kvalitetsbesegrad av George Martins A Song of Ice and Fire. Båda rekommenderas å det varmaste åt alla som tycker om fantasy.
Naturligtvis har jag det mesta utav Tad Williams :bow:
Ska vi gå in på fantasy så har jag en lång lista ... men jag fick inte den uppfattningen att Kaboffastar läser sådant. Eller?
Betty Mahmoody - INte utan min dotter .. kanske?
Kristina Hansen - Bakom stängda dörrar
Liza Marklund - Gömda
Da Vinci-koden samt Änglar & demoner, båda skriva av dan Brown! Sträckläste dessa inom loppet av en vecka...grymma böcker!!!
I cirkelns mitt av brown är bra med
I cirkelns mitt av brown är bra med
Digital Fortress funkar den med.
Meridian
2005-12-30, 12:38
Conn Igguldens tetralogi "Kejsaren" om Julius Caesars leverne rekommenderas!
Om du gillar hårdrock (som alla normala människor gör ;) ) så tycker jag du ska läsa Lemmys självbiografi eller Mötley Crües "The Dirt" - dessa grappar har fan vart med om en del, hehe
Terry Pratchett som alltid - måste upplevas.
Moberg när man ska känna sig lite seriös. Utvandrarserien bör läsas självmant utan tvång från pekpinne-pekande skolfröknar.
Nämnde jag att jag gillar Pratchett :D
skeletron
2005-12-30, 12:43
Testa "The Dark elf Trilogy" av R.A Salvatore
Meridian
2005-12-30, 12:43
Nästan allt av Isaac Asimov och Robert Heinlein.
Claes
Second that. Asimovs Stiftelse-trilogi och Heinleins Starship Troopers får mina rekommendationer vetty.
H.Emanuel
2005-12-30, 12:47
Jan Guillou - Ondskan
*Joseph Heller´s "Moment 22."(bästa bok jag läst tror jag)
*"Tärningsspelaren" av Luke Reinhart
Per Lagerkvist - dvärgen
Rekommenderar allting som Pär Lagerkvist skrivit! Onda sagor, Bödeln, Dvärgen, osv!
Japp, fina är det. De senaste har jag dock inte hunnit med. Än.
userfriendly
2005-12-30, 14:34
Rekommenderar allting som Pär Lagerkvist skrivit! Onda sagor, Bödeln, Dvärgen, osv!
absolut! han e UNDERBAR!!
Kan även nämna att du endast bör läsa en bok av Dan Brown eftersom alla hans böcker är uppbyggda på exakt samma sätt och det blir jäkligt tråkigt efter två böcker. Eller, dem två jag läst var exakt samma uppbyggnad, dålig fantasi.
King Grub
2005-12-30, 14:52
Japp, fina är det. De senaste har jag dock inte hunnit med. Än.
Årets bästa bok, i konkurrens med Olympos av Dan Simmons, Judas Unchained av Peter Hamilton, Girl in the Glass av Jeffrey Ford och Anansi Boys av Neil Gaiman.
High1ander
2005-12-30, 15:00
The Great Gatsby - F Scott. Fitzgerald - Vad kan man säga "roaring 20s" är en grym tidsepok.
A Movable Feast - Ernest Hemingway - Halv självbiografi som handlar om livet i Paris efter första världskriget, och om hur stora författare som Hemingway och Fitzgerald lever där... Också smått "roaring 20s"
The Virgin Suicides - Jeffrey Eugenides - Filmen baserad på boken är världens bästa film. Handlar om ett 5 systrar och ett gäng killar som är fanatiska över dem och killarna försöker pussla ihop bitarna som skulle kunna förklara varför de alla begick självmord...
Allt av Wilbur Smith, historierna är ofta förlagda till Sydafrika med stark återkoppling till historien även om det är rätt utbroderat, fantastiskt skrivna och passar både killar och tjejer, hela min familj inklusive bror å far kan inte lägga ifrån sig dem :)
High1ander
2005-12-30, 15:05
Kan även nämna att du endast bör läsa en bok av Dan Brown eftersom alla hans böcker är uppbyggda på exakt samma sätt och det blir jäkligt tråkigt efter två böcker. Eller, dem två jag läst var exakt samma uppbyggnad, dålig fantasi.
Jag har inte läst några av hans böcker, börja läsa Digital Fortrest, men slängde den då den var jättedålig, och den verka vara precis som alla andra böcker. "Snygg smart tjej knäcker gåtor" eller "Kille knäcker gåtor". Nej, jag håller mig till old school grejer gammalt är bäst.
Eric Maria Remarque - På Västfronten Intet Nytt
King Grub
2005-12-30, 15:16
Dan Brown är ingen bra författare, annat än att han har "bara en sida till"-känslan.
High1ander
2005-12-30, 15:24
Dan Brown är ingen bra författare, annat än att han har "bara en sida till"-känslan.
Ja, "bara riva sönder en sida till". Jag rev faktiskt sönder boken.
James Clavell:
Shogun
Tai-pan
Noble House
mistermr
2005-12-30, 21:56
Jag vet att det här inte är svaret du förväntar dig, men jag gillar att bläddra i en atlas samt att läsa "När Var Hur" liknande böcker.
Gott nytt år!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.