handdator

Visa fullständig version : Negativt med mat hela tiden

Ungtuppen
2005-12-29, 23:50
Finns det något negativt med att äta var 3e timme? Jag menar att ge kroppen/magen jobb nästan hela tiden. Jag menar alltså inte ur muskelöknings-synpunkt, men ur hälsosynpunkt.

pragmatist
2005-12-29, 23:57
Ökad risk för karies?

nirre
2005-12-30, 00:06
fetma

keffat_liv
2005-12-30, 00:09
fetma

varför skulle man bli fet bara för att man äter var tredje timme? ....

Ungtuppen
2005-12-30, 00:11
Är det verkligen "bra" för magen att ha någonting att jobba med näst intill hela tiden?

keffat_liv
2005-12-30, 00:15
Är det verkligen "bra" för magen att ha någonting att jobba med näst intill hela tiden?

så länge det är bra mat så..

nirre
2005-12-30, 00:21
varför skulle man bli fet bara för att man äter var tredje timme? ....

okej läste hans fråga lite fort men oftast som jag när jag började käka var tredje timme som jag inte gjorde innan gick jag upp i vikt för käkade därmed mer, men som sagt om man käkar lika mkt som man gör av med slipper man problemet (med fetma) förstås.

men jag tror det ända som mest reagerar på att man käkar var tredje timme är nog tänderna o kanske toabesöken blir oftare.

Zerohero
2005-12-30, 10:27
så länge det är bra mat så..

säker? med nyttig mat tar ofta längre och smälta och magen måste arbeta mera. Sen att tarmfloran inet mår bar av skräpmat är ju en annan historia.

För tänderna kan det ju inet var bra, men om man undviiker att småäta så är det ju bättre med flera mål.

userfriendly
2005-12-30, 11:22
säker? med nyttig mat tar ofta längre och smälta och magen måste arbeta mera. Sen att tarmfloran inet mår bar av skräpmat är ju en annan historia.

För tänderna kan det ju inet var bra, men om man undviiker att småäta så är det ju bättre med flera mål.

jag tror inte tänderna tar så mkt stryk om det är snäll mat iaf...

man blir snarare smalare än fetare av att äta ofta om man äter rätt mängd o rätt mat

King Grub
2005-12-30, 11:29
jag tror inte tänderna tar så mkt stryk om det är snäll mat iaf...

Snäll mat?

man blir snarare smalare än fetare av att äta ofta om man äter rätt mängd o rätt mat

Det finns inga bevis för att fler måltider leder till större fettförbränning eller energiförbrukning än färre, om det totala energiintaget är detsamma.

userfriendly
2005-12-30, 11:30
Snäll man?

Det finns inga bevis för att fler måltider leder till större fettförbränning eller energiförbrukning än färre, om det totala energiintaget är detsamma.

snäll mat :) mot tänderna alltså.... äpplen osv kanske inte e så bra att äta hela tiden....

blodsockret blir iaf jämt o då vill man inte småäta :furious:

keffat_liv
2005-12-30, 11:43
Tror inte det är så bra för tänderna att äta var tredje timme vad det nu än är för mat, men säkert bättre med pasta än choklad t ex.

Akilles
2005-12-30, 14:13
"Mellanmålet har blivit en dålig ovana och en bidragande orsak till den ökade fetman i samhället. Tillverkarna utnyttjar vår okunskap och vilja att unna oss något gott, för att sälja mer produkter. Det är den bistra sanningen om mellanmålet, enligt överviktsforskaren Claude Marcus."

Från:

http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=2990

:)

userfriendly
2005-12-30, 14:40
jag äter hela tiden - lite för ofta tror jag :em:

Baha
2005-12-30, 14:46
man äter fel helt klart om man som normal frisk person får blodsockefall 3 timmar efter en måltid tror jag.

Yankeee
2005-12-30, 14:47
"Mellanmålet har blivit en dålig ovana och en bidragande orsak till den ökade fetman i samhället. Tillverkarna utnyttjar vår okunskap och vilja att unna oss något gott, för att sälja mer produkter. Det är den bistra sanningen om mellanmålet, enligt överviktsforskaren Claude Marcus."

Från:

:)

Det är inte mellanmålet i sig det är fel på utan att folk äter för dåligt och rör på sig för lite.

heljis
2005-12-30, 14:49

Från:

:)Det var en kul artikel det där. Speciellt gillar jag:

I själva verket kan en vuxen människa fasta i ett till två dygn innan blodsockret faller.Det var nytt iaf för mig *screwy*

Fartman
2005-12-30, 15:52
Det är inte mellanmålet i sig det är fel på utan att folk äter för dåligt och rör på sig för lite.

Jepp, klart att medelsvensson inte behöver något mellanmål om han bara rör sig mellan bilen och dörren.

Akilles
2005-12-30, 16:52

Säg det till doktorn! ;)

Åse Columbus
2005-12-30, 19:46
Snäll mat?

THANK YOU!!!!!!!
FINALLY!!!!!

Overload
2005-12-31, 14:24
Snäll mat?

Nja kanske inga direkta studier på ökad fettförbränning men flera måltider ökar ämnesomsättningen avsevärt vilket leder till, om det är bra mat, till ökad fettförbränning.

Slutsats: Det finns INDIREKTA bevis att fler måltider leder till större fettförbränning

King Grub
2005-12-31, 14:27
Nja kanske inga direkta studier på ökad fettförbränning men flera måltider ökar ämnesomsättningen avsevärt vilket leder till, om det är bra mat, till ökad fettförbränning.

Nej, det där stämmer inte.

Den termogena effekten av födointag är energirelaterad. Äter du 3000 kcal under dagen fördelat på 6 måltider får du 6 små termogena effekter, men fördelar du dom 3000 kcal på 3 måltider i stället får du 3 dubbelt så stora termogena effekter.

"Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging."

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Skrollovicz
2006-01-02, 21:06
Nej, det där stämmer inte.

Den termogena effekten av födointag är energirelaterad. Äter du 3000 kcal under dagen fördelat på 6 måltider får du 6 små termogena effekter, men fördelar du dom 3000 kcal på 3 måltider i stället får du 3 dubbelt så stora termogena effekter.

"Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging."

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.
Blodsockret hålls på en jämnare nivå med flera måltider. Det är positivt för förbränningen.

King Grub
2006-01-02, 21:09
Blodsockret hålls på en jämnare nivå med flera måltider. Det är positivt för förbränningen.

Insulinnivåerna hålls också uppe. Det är inte bra för förbränningen. ;)

Det jämnar ut sig.

Det finns inget som säger att flera måltider skulle innebära bättre förbränning än färre, om det totala energiinnehållet är detsamma. Man har faktiskt mätt saken med dubbelmärkt vatten. :)

LuThe
2006-01-04, 13:42
en nackdel att man måste klubba två gånger om dagen *innocent*

MrBoris
2006-01-04, 15:12
men en rejäl fördel med att äta mindre portioner och fler gånger är väl att näringen tas upp bättre ur muskelsynpunkt?

King Grub
2006-01-04, 15:19
Ja, men det har inte med diskussionen att göra. :)

MrBoris
2006-01-04, 15:22
ah doh *läste första posten nu* :cool:

zoltan_hellhound
2006-01-04, 15:57
Men protein i förstora mängder är väll inte bra för njurar etc.

Osten80
2006-01-04, 15:58
en nackdel att man måste klubba två gånger om dagen *innocent*

2 ggr hinner man med innan middag...

King Grub
2006-01-04, 16:09
Men protein i förstora mängder är väll inte bra för njurar etc.

Ett relativt högt intag av protein skadar inte friska njurar. Var den övre gränsen går är inte känt.

"There is no reason to restrict protein intake in healthy individuals in order to protect the kidney."

Walser M. Effects of protein intake on renal function and on the development of renal disease. In: The Role of Protein and Amino Acids in Sustaining and Enhancing Performance. Committee on Military Nutrition Research, Institute of Medicine. Washington, DC: National Academies Press, 1999, pp. 137-154.

"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."

Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004

Det finns säkert en övre gräns där det inte är bra för njurarna, även friska sådana.

2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.