handdator

Visa fullständig version : Upprätt rodd, kabel eller fri stång?

Fatcan
2005-12-28, 20:59
Vilken tycker ni är bäst för att använda så lite traps som möjligt i denna övning, och istället lägga arbetet på mittre axel? Fri stång eller kabel (rakt grepp)?

Nån som har andra tips att koppla ur traps i upprätt rodd? Jag brukar fokusera på att inte lyfta axlarna och inte gå högre än överarmarna parallellt med golvet, men det kankse finns fler grejer?

keffat_liv
2005-12-28, 21:02
menar du drag till hakan?

Fatcan
2005-12-28, 21:26
ja, den heter upprätt rodd också.

Clyde
2005-12-28, 21:37
Nån som har andra tips att koppla ur traps i upprätt rodd? Jag brukar fokusera på att inte lyfta axlarna och inte gå högre än överarmarna parallellt med golvet, men det kankse finns fler grejer?[/QUOTE]

Undvik att sträcka ut armarna och axlarna helt i övningens bottenläge. På så sätt kopplas trapezius ur till stor del, vilkens huvuduppgift är att bla lyfta axlarna från ett läge där de släppts/sträckts ut helt.
Använd inte heller ett bredare grepp än 12-16 cm, Så du kommer högt upp med armbågarna. Kör du sedan med lätt böjda ben och skapar ett dubbeldrag där axlar och ben fungerar som motpoler, samt håller tummarna på stången istället för runt om så kommer du garanterat att kunna ligga kvar i mittendeltat hela tiden, Och dessutom skona handlederna.

King Grub
2005-12-28, 22:09
Jag kör oftast liggande med kabel.

Popeye
2005-12-28, 22:30
Hade för mig att ett bredare grepp fokuserade mer på Axlarna. Hur är det egentligen?

Fatcan
2005-12-28, 22:51
Undvik att sträcka ut armarna och axlarna helt i övningens bottenläge. På så sätt kopplas trapezius ur till stor del, vilkens huvuduppgift är att bla lyfta axlarna från ett läge där de släppts/sträckts ut helt.
Använd inte heller ett bredare grepp än 12-16 cm, Så du kommer högt upp med armbågarna. Kör du sedan med lätt böjda ben och skapar ett dubbeldrag där axlar och ben fungerar som motpoler, samt håller tummarna på stången istället för runt om så kommer du garanterat att kunna ligga kvar i mittendeltat hela tiden, Och dessutom skona handlederna.

Tack, ska tänka på det nästa gång jag kör den. Men är inte ett bredare grepp bättre om man vill använda deltamuskeln mest?